Gezondheid alle pijlers

Ervaringen galsteen/ galblaasverwijdering

22-10-2012 14:13 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Volgende week woensdag word mijn galblaas verwijdert alleen begint de twijfel toe te slaan.

Ik heb de operatie ingepland, omdat ik op een gegeven moment zelfs geen friet & pizza kon eten en dit ging voorheen wel.

Alleen is het nu inmiddels alweer een maand geleden dat ik voor het laatst last heb gehad van mijn galsteen.

Vorige week friet gegeten, geen last. En nu ben ik dus bang dat ik me voor niets laat opereren.

Je leest overal dat de galstenen niet uit zichzelf kunnen verdwijnen, maar iemand met dezelfde ervaring? Eerst last dan een tijdje niet.. Alle tips/ adviezen zijn welkom.
Hallo Lapsang!

Vervelend joh! Vaak is het zo dat als je naar de chirurg bent geweest dat je dan nog naar de narcotiseur moet.

Bij mij ging het toen heel snel. Ben vanmorgen bij de narcotiseur geweest, en word over 10 dagen geopereerd.

Heb trouwens geen galstenen, misschien wel gruis (dat is niet te zien op de echo). Wel heb ik poliepen in de galblaas en steeds vaker erge maagpijn.

Hoop dan ook dat ik straks van deze vervelende klachten af ben.

Hoop dat jij ook snel geholpen zult worden!

Sterkte!
Ha nikiet (en de andere schrijvers), even een tijdje niet geschreven omdat ik net een flinke keelontsteking achter de rug heb. Bij mij is het nu ook ruim 3 weken geleden en het gaat steeds beter met me. Was nog een behoorlijke tijd moe maar dat was ws ook omdat ik ziek aan het worden was. Misselijk ben ik eigenlijk helemaal niet. Wel last van enorme diarree als ik iets eet wat vettig is. De paaseitjes van afgelopen dagen waren dus niet zo goed gevallen . Duizelig ben ik wel vaak maar ik denk dat dat met mijn lage bloeddruk te maken heeft. Ik heb ook nog last als ik te lang achter elkaar zit. Een soort van spierpijn die overgaat als ik weer ga bewegen. Ik heb iig geen spijt van de operatie. Al was het in mijn geval geen optie om 'm te laten zitten omdat het ding chronisch ontstoken was en dit heel gevaarlijk is voor de alvleesklier.
Hallo Mente en alle anderen,

Wat fijn Mente dat je over 10 dagen al aan de beurt bent. Hoewel het natuurlijk een dubbel gevoel zal zijn, niemand wordt voor z'n lol geopereerd. Maar toch zul je ook wel blij zijn als dat ding er eindelijk uitgaat, einde aan de pijn! Ik zal voor je duimen! Ik zou er niks om geven als het bij mij volgende week al gebeurt.

@Clementine: hebben ze bij jou een buikoperatie moeten doen of kon het ondanks de ontsteking toch via een laparoscopie?

Ik laat jullie weten wat de chirurg morgen zegt.
Of all the things I lost I miss my mind the most.
@lapsang:ik moest er ernstig rekening mee houden dat de kijkoperatie zou eindigen in een buikoperatie. Gelukkig is het gewoon met een kijkoperatie gelukt.
@Clementine: wow, dat is goed nieuws. Vanwege mijn aanhoudende koorts is de verwachting dat de galblaas bij mij ook ontstoken is, en het is fijn te horen dat het wellicht toch nog met een laparoscopie kan. Ik ga d'r m'n kapitaal niet om verwedden (huh? welk kapitaal... ) dat het geen buikoperatie wordt, maar ik blijf hopen!
@lapsang: voordat je je kapitaal meteen verwedt , ik had geen koorts dus dat ik misschien iets om vooraf rekening mee te houden. Had wel een constant lichte verhoging (37,7). Bij mij zagen ze dat de galblaas ontstoken was (geweest) omdat de wand ernstig verdikt was. Op het moment van de operatie was de galblaas ook niet ontstoken, dat was mijn 'redding' .
@Clementine. Fijn dat het goed met je gaat! Ik heb hier geen last van de paaseitjes :-)... Was het maar waar. Bij mij eerder anders om .. En dan zet mijn buik op en krijg ik last van de littekens/wondjes in mijn buik... Ook heb ik af en toe een steek waar mijn galblaas zat. Ik weet niet of dat komt nadat ik iets speciaals eet. Ik eet meestal een beetje hetzelfde :-)... Wat ik nog niet heb gegeten is patat. Dat halen we één keer in de zoveel tijds samen met de kids. Mogelijk vrijdag ook want dan eet ik allen met de kids. Evt. ook Mac Donalds. Ben benieuwd hoe ik daar op reageer.

Dat van die spierpijn herken ik ook. Dinsdag had ik een tijd gezeten op mijn werk en toen ik op stond kon ik nauwelijks vooruit komen en voelde ik veel spierpijn :-)...

@lapsang. Ik hoop dat je snel geholpen wordt als het al ontstoken is. Dan is een kijkoperatie nog mogelijk wellicht maar je loopt op risico op meer problemen als je er te lang mee blijft lopen.

Mijn galblaas bleek achteraf chronisch geïrriteerd en lichtelijk ontstoken.

Als je het rondverteld dan blijken best veel mensen geopereerd te zijn aan de galblaas. Bij mij in ieder geval bekenden en collega's en ook in de familie. Veel voorkomend probleem lijkt het.

Succes/Sterkte weer allemaal!
Pluk de dag!
Hallo,

9/4 wordt mijn galblaas verwijderd. Ik ben hier echt heel bang voor. Hoe gaat alles in zijn werk ? Je komt aan in het ziekenhuis en dan....? Vorige week had ik een angina en nu krijg ik een verkoudheid. Kan dit kwaad net voor een operatie ? Ik stel veel vragen, maar ben zo bang. Mijn huisdokter heeft een bloedonderzoek gedaan en alles bleek ok. Ik heb ook voorlopig geen last van mijn gal, maar ik weet dat het binnen 14 dagen weer heel anders kan zijn. Ik heb op internet al zoveel complicaties gelezen dat ik er niet meer van slaap.

Groetjes

Ann
@Lapsang, wat zei de chirurg vandaag? Word je binnenkort geholpen? Hoop voor je dat het net zo snel gaat als bij mij. Zijn we voor de zomer weer ..als nieuw..;-)

@Nikiet, ben heel benieuwd hoe de patat bevalt, ik heb al maanden geen frietje aangeraakt. Terwijl ik het errug lekker vind!

Durf gewoon niet!

@clementine, vervelend dat je er een keelontsteking bij kreeg zeg!

Wel fijn dat je goed herstelt van de operatie.

Krijg door jullie verhalen wel een beetje een idee wanneer ik weer aan het werk kan. Al verschilt de herstelperiode natuurlijk bij iedereen.

@Ann, waar ben je precies zo bang voor?

Wens jullie sterkte met herstel, en voor de anderen met de tijd tot de operatie!
Hallo allemaal,

De chirurg heeft opnieuw bloedonderzoek laten doen. Mijn leverwaardes waren dermate afwijkend dat ze die uitslagen af wil wachten voor ze beslist welk soort operatie het wordt. Zij krijgt morgen de bloeduitslag en heeft belooft me te bellen. Dus het blijft nog even afwachten.

@Mente: ja dat dacht ik ook al! Na de operatie herstellen en dan een heerlijke lange warme zomer! Ik kan niet wachten!

@Clementine: op de echo is te zien dat de galblaas ongeveer voor de helft gevuld is met steentjes maar een ontsteking was niet te zien terwijl het bloed wat anders zegt. Vandaar dat de chirurg eerst meer info wil. Dus... het kapitaal wordt niet verwed maar ik blijf hopen...

Ik heb laatst nog friet gegeten en had niet meer last dan na een gewone avondmaaltijd. Maar ik had laatst ook een keer witlof gegratineerd met ham en kaas en daar had ik me toch een pijn van! Raar, hoe dat werkt.

@Ann: als je huisarts op basis van het bloedonderzoek zegt dat alles goed is, kun je daar toch wel van uit gaan? Ik vind het erg voor je dat je zo bang bent. Het is niet flauw bedoeld maar misschien moet je al die verhalen op internet niet meer lezen. Het is net als met de aankoop van een tv. De mensen die dik tevreden zijn, komen vaak niet op de gedachte om hun ervaringen op internet te zetten. Terwijl de klanten waarbij de tv na een maand kapot is dit veel sneller zullen melden op internet. Ik zou me proberen voor te houden dat 99,9 % van de operaties goed gaat. Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat de angst niet met je op de loop gaat.

Ik meld me morgen weer als ik meer weet. Tot die tijd: voor iedereen sterkte!! (En trouwens: ik ben erg blij dat ik dit topic gevonden heb. Had het Viva-forum al jaren niet meer bezocht maar wat vroeger al was is nog steeds: een beter en breder forum is er niet volgens mij.)
@Ann. Het klopt dat de meeste operaties probleemloos verlopen. Meestal ben je na 1 nachtje slapen weer thuis. Helaas behoor ik tot die 0,1 % waar het niet helemaal liep als gepland en moest er door een complicatie tijdens de kijkoperatie alsnog een buikoperatie worden uitgevoerd. Was niet leuk, maar noodzakelijk. En ook daar kom je wel weer overheen. Het is zo zeldzaam, dat mijn huisarts me later vertelde dat ik de eerste patient in zijn hele carriere was, die een buikoperatie had gehad. Maar ik ben nog steeds blij dat ik me heb laten opereren, ondanks de pech bij de operatie.

Mijn man heeft vorig jaar zijn galblaas via een kijkoperatie laten verwijderen en hij lag een paar uur na de operatie alweer tv te kijken en had al weer wat gegeten. Dus zo makkelijk kan het ook gaan.

Probeer je niet al te druk te maken, het gaat vast goed komen.

Succes!
@lapsang. Ben benieuwd hoe het met jou verder gaat. Heb je naast afwijkende bloedwaardes geen last van je gal?

Mijn man kreeg hele acute klachten, hevige pijn, bleek ook verhoging te hebben en afwijkende bloedwaardes, direct ziekenhuisopname en binnen 24 uur geopereerd.

Bij hem dus via een kijkoperatie, het lukte nog net, zei de chirurg achteraf. Blijkbaar is de wand van de galblaas zo dun dat deze heel snel kan scheuren als deze door ontsteking niet door het kleine operatiegaatje kan. En dan is de ellende niet te overzien. Dus uit voorzichtigheid kiezen ze dan voor een buikoperatie.

Ik hoop voor je dat het bij jou via de makkelijke weg kan, dat scheelt een hoop!
@Ann. Ik kan mij voorstellen dat je het spannend vindt. Vond ik ook. Op Internet staan vooral de slechte ervaringen dus daar moet je je inderdaad niet blind op staren. De operatie zelf valt meestal erg mee.

Ik was ook verkouden toen ik de kijkoperatie kreeg en dat is niet heel erg als je maar geen koorts hebt. Ze temperaturen je sowieso voor de operatie. Ik ben opgenomen in de ochtend (nuchter! Heel belangrijk anders word je erg misselijk na de operatie). Kreeg wat controles (bloeddruk en temp) en moest zo'n operatieshirt aan. Dan even wachten en naar OK. Eerst krijg je een infuus in je hand en stickertjes voor de hartbewaking. Dan rijd je na de OK en toen ging het bij mij heel snel. Kort voorstelrondje. Toen een kapje om in te ademen + ze spoten het narcose spul in en voor je het weet wordt je weer wakker. Ik weet nog dat ik aan het dromen was en ineens wakker werd. Toen stond er direct iemand die vroeg of ik pijn had. Dat had ik wel een beetje maar was draagbaar. Wel kreeg ik direct wat tegen de pijn. Ook ben je daarna meestal erg suf en je kunt wat misselijk zijn al viel dat bij mij mee. Toen naar de zaal. Dat vond ik wel wat druk want ik wilde alleen maar slapen en het was bijna bezoekuur. Ik had liever alleen gelegen i.p.v. met vieren op een kamer. De pijn viel echt mee. In de middag even naar het toilet gelopen en daardoor werd ik wat misselijk en daar kreeg ik ook direct weer wat voor + om de 4 uur paracetamol. De eerste dag alleen een cracker gegeten. De volgende dag naar huis. Ik had redelijk geslapen op één kant omdat ik zo moe was van de narcose.

Reken wel op echt minimaal een week veel rusten. In sliep veel en vooral tussen de middag. Je moet daarnaast wel ook wat lopen om trombose tegen te gaan maar het is dus handig om hulp te regelen. De tweede week ging het al snel beter. Wel veel pijn bij de wondjes en buikspieren maar met paracetamol en soms dyclofenac goed te doen. Ik kon vrijwel alles weer eten maar dat wisselt per persoon en merk je zelf.

Nu 3,5 weken verder voel ik me stukken beter. Ik ben weer aan het werk. Alleen heb ik sinds deze week veel pijn bij de spieren in mijn buik. Vooral bij de wond rond mijn navel in mijn buik als ik lang op een stoel zit (op mijn werk achter mijn bureau). Dan ben ik heel stijf als ik op sta. Je mag ook niet voor niets 6 weken niet sporten denk ik. Alles moet herstellen. Het blijft een operatie en dat moet je nooit onderschatten. Tegenover mij lag een man die heel ziek was geweest was. nog niet van bed kon en net gehoord had dat hij geen uitzaaiingen had. Toen was ik toch ook wel weer blij dat ik ''slechts' een galblaasoperatie had gehad. Daar herstel je echt snel van. Veel sterkte en laat je niet gek maken.
Pluk de dag!
Hallo allemaal,

Net heeft de assistente van de chirurg me gebeld: de leverwaardes waren verbeterd en de chirurg wil me a.s. dinsdag op haar spreekuur zien om de operatie door te spreken. Ik blijf dus hopen op een laparoscopie. (Ik ben die dag jarig, lijkt me wel een passend cadeau zo'n laparoscopie.) De wachttijd is tussen de 2 en 4 weken. Ik zal dinsdag wel meer horen.

@Duet: jawel ik heb ook pijn in de galstreek. Meestal niet heel erg maar constant zeurend. En soms ineens veel meer pijn, maar dat duurt meestal niet zo lang. Ik ben ook al een week of vijf heel erg moe. Een maaltijd koken is soms al te veel, dan heb ik het eten klaar maar ben te moe om te eten. Hebben jullie dat ook (gehad)?

Verder is mijn koorts gezakt tot verhoging, net als bij Clementine.

Allemaal sterkte, beterschap en een mooi weekend!
Hallo Lapsang en alle anderen!

Fijn dat de leverwaardes zijn verbeterd! Ook mooi dat je koorts nu zakt. Dat is natuurlijk ook een aanslag op je weerstand, altijd maar koorts en kan me voorstellen dat je daar erg moe van wordt.

Ik heb toch wel veel/vaak pijn hoor. Constant een zeurende scherpe pijn in mijn maagstreek. Meestal rond mijn navel. Gebruik diclofenac zetpillen. Dit helpt een paar uurtjes en dan begint t weer. 's Ochtends, als ik nog niets gegeten heb, voel ik me het best eigenlijk.

Herkennen jullie deze klachten, of uit het zich bij jullie op een andere manier?

Sterkte allemaal!
Hoi Mente,

Wat betreft pijn denk ik dat je veel meer last hebt dan ik. Hoewel ik wel merk dat het de afgelopen weken veranderd is. Eerst had ik alleen maar iets meer pijn na de avondmaaltijd maar ik merk de laatste dagen dat ik zelfs na een karig ontbijt (1 boterham met jam en koffie) mijn galblaas al begin te voelen. Maar de pijn is niet zodanig dat ik er pijnstillers voor moet nemen.

Je zult wel gelijk hebben wat betreft de moeheid, weken koorts vergt natuurlijk wat van een lijf.

Tot binnenkort!
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het stelt me toch een beetje gerust. Misschien toch maar geen slechte verhalen meer gaan lezen op internet. Niemand gaat graag naar het ziekenhuis he. Ik hoop dat het snel aan mij is, want anders zou ik nog durven gaan lopen Klinkt misschien heel kinderachtig, maar ik ben echt een bangerik

@lapslang dat moe zijn heb ik ook heel erg.

@clementine bedankt voor je uitleg, nu weet ik wat me zo wat te wachten staat. Hoe lang duurt de operatie ongeveer ?

@duet welke complicatie had jij ?

Allemaal heel veel succes en beterschap

Ann
@ann37: komt wel goed allemaal. Je moet er even doorheen en er zijn je veel voorgegaan :-). Bij mij duurde de operatie ruim 2 uur, waren wat complicaties..
@mente: bij mij waren de klachten anders. Ik had pijn in de hartstreek, dus juist tegenover het gebied van de gal. Ik heb maar 1 echte heftige koliekaanval gehad en doordat ik pijn in de hartstreek had en dit uitstraalde in mijn linkerarm en linkerkaak, dachten we eerst aan een hartaanval.

Achteraf heb ik wel heel veel kleine koliekjes gehad, meestal 's middags na het eten. Maar omdat dat altijd links tussen mijn ribben (rond het hart) pijn deed, en dan vooral bij ademhalen, dacht ik dat het een tussenribspiertje was dat verrekt was.

Na de operatie kwam ik erachter dat ik daar nooit meer pijn had, dus dat dat waarschijnlijk ook mijn gal geweest moet zijn. Ik had heel veel kleine steentjes, die waarschijnlijk vrij snel doorschoten en daarom vaak lichte klachten veroorzaakten die na een paar uur weer over waren.

@Ann. Mijn complicatie was dat ik tijdens de operatie een inwendige bloeding kreeg die met spoed gestelpt moest worden, vandaar dat er heel snel een grote snee bij gemaakt is. Zeldzame complicatie, komt zo goed als nooit voor.

Sterkte morgen! Hopelijk gaat er iemand met je mee, zodat je van te voren nog wat afleiding hebt. En voor je het weet, is het weer voorbij. En dat je zenuwachtig bent, is heel normaal, was ik ook. Maar probeer niet bang te zijn en alles gewoon over je heen te laten gaan. Het komt zoals het komt......
Hallo Mente en Clementine,

Ik hoop dat alles morgen goed verloopt en dat ik hier woensdag of donderdag al iets kan laten weten.

Ik ga proberen om het nog even van mij te zetten. Maar wat zal ik blij zijn dat ik mijn ogen terug open doe en mijn zoontje terug zie.

@clementine wat had jij als complicatie ?

@duet ik hoop dat je je al beter voelt ? Hoe lang ben jij dan in het ziekenhuis moeten blijven ? Mijn man gaat mee met me naar het ziekenhuis.

Bedankt voor jullie steun!

Lieve groetjes

Ann
@Ann: heel veel sterkte voor morgen. Je zult zien: het is voorbij voor je het weet. Ik duim voor je!
Hallo Ann!

Veel sterkte morgen! Je knapt er vast van op!

Voor je het weet is het achter de rug en zie je je man en zoontje weer!

Tot gauw!!!
Hallo,

Ik was vandaag bij de chirurg en ze heeft er semi-spoed van gemaakt. Daar ben ik erg blij om! En ze zei dat het waarschijnlijk wel met een laparoscopie kon. Ook goed nieuws!

Ik heb a.s. donderdag een afspraak met de narcotiseur en krijg dan waarschijnlijk de datum van de operatie. Het zou ongeveer binnen twee weken moeten gebeuren.

Ik ben blij! Ik kan eindelijk gaan aftellen na 5 weken lamlendig op de bank te hangen!

Sterkte voor allemaal.
Hallo Lapsang!

Fijn dat je nu snel geholpen wordt! En ook mooi dat het toch laparoscopie wordt! Nog even volhouden , daarna breken de betere tijden weer aan.

Daar ga ik voor mezelf ook maar vanuit!

Ik heb vandaag de brief ontvangen. Ik word volgende week dinsdag geopereerd.

Het wordt wel spannend nu, maar kijk er ook naar uit. Dit is immers ook geen pretje.

@Ann, hoe is het met je? Als het goed is heb je de operatie achter de rug! Hoop dat het je meegevallen is, en dat je snel zult herstellen.

Voor iedereen veel sterkte de komende tijd!
Dag allemaal,

Spannend voor de meesten die of net zijn geopereerd of het nog voor de boeg hebben. Sterkte met aftellen!

@Clementine hoe is het nu met jou? Nu net als ik ruim 4 weken geleden geopereerd?

Met mij gaat het redelijk. De galpijnen en het zeurgevoel is weg. Alleen heb ik best veel last van de plekken waar de littekens zitten en dan rondom de wonden binnenin de spieren denk ik. Als ik te lang zit heb ik erge spierpijn. Heb jij hier ook (nog) last van?

Ook voel ik de plek waar mijn gal zat nu wel meer. Af en toe een doof gevoel. Zou dat misschien ook komen door wat ik eet? Ik eet nl. alles weer inclusies best veel chocolade :-), drink koffie en cola en af en toe een wijntje en ook zoutjes, chipjes...

Maar vooral die spierpijn en gevoeligheid rond de littekens vallen mij wat tegen.

Maar voor iedereen die nog moet. De pijn en klachten zijn te dragen hoor. Veel beter dan de pijnen die ik had voor de operatie samen met de vermoeidheid en maagklachten. Het herstel heeft blijkbaar ook zijn tijd nodig. Al is dit ook voor iedereen weer verschillend denk ik.
Pluk de dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven