Gezondheid alle pijlers

Prednisolon: heftige bijwerkingen ??

10-04-2013 20:08 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Lezers,

Ik ben hier nieuw en kwam via google dit forum tegen en wil graag even mijn verhaal /vraag kwijt.

Ik heb ITP (bloedplaatjes tekort) en zit nu al ruim een jaar aan de prednisolon waarvan mijn toppunt op 60 mg per dag was.

Momenteel slik ik 5 mg en de stap hier na is 5 om 0 om daarna helemaal niks meer te hoeven slikken.

Echter is het zo dat ik bij het afbouwen veel las heb van afkickverschijnselen, deze gingen altijd vrij snel weer weg maar sinds ik minder dan 15 mg ben gaan slikken blijven de nare bijwerkingen hangen en het lijkt niet te stoppen.

Dit zijn de dingen waar ik veel last van heb:

- hartklopingen / bonken en overslagen

- duizeligheid / flauwval gevoel

- stijve gewrichten

- slap gevoel in het hele lijf

- koude rillingen (gevoel) die lang aanhouden

- Moe en futloos gevoel

Ik ben al naar de dokter geweest voor een bloedonderzoek waar niks geks is uitgekomen. Ook heb ik een paar dagen een holter ec kastje gehad om de hartbonken te registreren daar moet ik nog uitslag van krijgen.

Dit gevoel maakt me heel angstig (dus verergerd het weer) ook omdat ik moeder van 2 kinderen ben en dus ook wel eens alleen thuis omdat mijn vriend te sporten is en bang wordt dat er wat gebeurd (ben ook wat hypochonder)

Heb zo'n 5 jaar geleden ook lang aan de prednison gezeten en toen had ik dit niet zo heftig.

Wie herkent dit en is er reden om zorgen te maken.

Ben ook sinds vandaag minder gaan werken ivm de moeheid kijken of dat werkt.
Je bent naar de huisarts geweest, je bent uitgebreid gemonitord. Er is nu niets waar je iets mee moet doen. Rust uit en zoek evt hulp voor je hypochondrie. Sterkte!
Het afbouwen kan heel naar zijn, al helemaal als je er langer aan zit. Weet ik niet uit ervaring, maar wel van anderen (als je hier op het forum zoekt zul je zien dat er bv ook al een topic over is).

Heb zelf een aantal keer een flinke kuur prednison gehad en de bijwerkingen en evt. bijwerkingen bij afbouwen kunnen elke keer weer anders zijn. Dat je dit eerder niet gehad hebt van de pred maar nu wel zou dus heel goed kunnen.

Goed dat je je door je arts in de gaten laat houden. De vraag of je je zorgen moet maken zou ik dan ook bij hem neerleggen en bij de arts die dit voor heeft geschreven (of is dat je HA?).

Sterkte en idd, doe een beetje rustig aan, verstandig dat je wat minder bent gaan werken.
Ik heb zelf alleen ervaring met een stootkuur Prednisilon en daar ben ik toen een paar dagen doodmoe, futloos en rillerig van geweest.
Indien nodig krijg ik ook een stootkuur, mijn probleem is dat ik dan moeilijk in slaap kan komen, en voel me een week een beetje wazig.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:bootje_op_de_golven schreef op 10 april 2013 @ 20:16:

Je bent naar de huisarts geweest, je bent uitgebreid gemonitord. Er is nu niets waar je iets mee moet doen. Rust uit en zoek evt hulp voor je hypochondrie. Sterkte!

Hypochondrie: wat een aanname......

Je klachten kunnen horen bij ontwennen van prednison gebruik. Mogelijk heeft jouw lichaam er iets langer voor nodig tov de " gemiddelde" persoon. Er is uitgesloten dat er iets anders aan de hand is, dus helaas niets anders e doen dan wachten tot het over gaat. Tot die tijd, geen extreme lichamelijke inspanningen verrichten. Maar hypochondrie vind ik echt overdreven.
quote:deenje schreef op 10 april 2013 @ 20:40:

[...]

Hypochondrie: wat een aanname......

Dat is geen aanname, het staat in de topic opening. Ik zeg niets over de klachten. Prednisolon is rotspul en kan heel vervelende klachten geven. In combinatie met hypochondrie kan dat dubbel zo vervelend zijn. Als je chronisch ziek bent is dat heel lastig. Vandaar mijn advies om daar evt iets mee te doen. Haalt de vervelende klachten niet weg, maar helpt wel met een betere coping ervan.
Bedankt alvast voor de reacties.

Over dat hypochondrie klopt t wel hoor denk altijd t ergsteals ik wat heb en dat uit zich weer in hyperventilatie. Beetje een cirkel waar ik dan niet uitkom.

Het is gewoon een naar gevoel en dat maakt t zo angstig en was t eigenlijk ook zat om alles maar op de bijwerkingen te gooien maar heb inderdaad net een stukje op dit forum gelezen en herken er wel veel in
Ik slik ook elk jaar dezelfde dosis als jou, voor langere tijd ( 3 maanden) en herken het zeer zeker!

En dan vooral de hartkloppingen, gevoel van flauwvallen, duizeligheid en moe en futloosgevoel.

En zoals je beschrijft is het ook juist na die 15 mg wat het moeilijkste is ( dat beaamt mijn dermatoloog, die me de prednison voorschrijft) Zij raadt mij dan altijd aan om ipv met 5 mg per keer, met 2,5 mg per keer af te bouwen ( een half pilletje).

Ik zou me echt geen zorgen maken hoor!
Ik moet maandag weer te prikken en als de uitslag goed is ga ik om de dag 5mg slikken dus gemiddels 2.5mg en dat nog 3 weken dus hoop dat dit gedonder dan ook minder wordt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven