gevangenis
vrijdag 12 april 2013 om 12:40
Ik zou graag stage willen lopen (psychologie) in een gevangenis. Liefst op een afd waar mensen zitten met psychische stoornissen.
Ik heb net wat gegoogled maar kom eigenlijk niet verder.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien zelf stage gelopen? Hoe heb je dit aangepakt, wat kan je verwachten?
Dit is trouwens geen stage vanuit mijn opleiding (die heb ik al gehad) maar een extra stage (externship?) omdat ik graag wat meer werkervaring wil opdoen en ook in verschillende sectoren.
Wie heeft er tips?
Ik heb net wat gegoogled maar kom eigenlijk niet verder.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien zelf stage gelopen? Hoe heb je dit aangepakt, wat kan je verwachten?
Dit is trouwens geen stage vanuit mijn opleiding (die heb ik al gehad) maar een extra stage (externship?) omdat ik graag wat meer werkervaring wil opdoen en ook in verschillende sectoren.
Wie heeft er tips?
vrijdag 12 april 2013 om 12:44
vrijdag 12 april 2013 om 12:47
Orzoo, ik wil wel een beetje voorbereiden.
Ik weet niet zo goed wat iik moet zeggen behalve dat het me reuze interessant lijkt.
Ik zou graag wat meer willen lezen eerst wat de mogelijkheden zijn tav stage oid. dat kan ik niet vinden alleen..
Is het wel gebruikelijk om daar stage te lopen voor psychologie?
Ik weet niet zo goed wat iik moet zeggen behalve dat het me reuze interessant lijkt.
Ik zou graag wat meer willen lezen eerst wat de mogelijkheden zijn tav stage oid. dat kan ik niet vinden alleen..
Is het wel gebruikelijk om daar stage te lopen voor psychologie?
vrijdag 12 april 2013 om 12:53
Ja, je kan wel stage lopen bij een gevangenis als psycholoog. Ik heb me toendertijd georienteerd op een stage bij de Bijlmerbajes, ik meende dat de betreffende afdeling Foba heette. Een zware afdeling voor gedetineerden die ook last hebben van psychiatrische en gedragstoornissen. Ik zou ze gewoon even bellen en vragen wat de mogelijkhedne zijn. Je kan ook nog denken aan een TBS kliniek. Daar werken ook veel psychologen.
vrijdag 12 april 2013 om 13:24
vrijdag 12 april 2013 om 14:15
vrijdag 12 april 2013 om 14:20
Sinds 2009 hebben vijf gevangenissen een penitentiair psychiatrisch centrum (PPC) in huis, die in Amsterdam, Vught, Maastricht, Den Haag en Zwolle. Zij hebben samen bijna 700 bedden beschikbaar voor justitiabelen met een stoornis uit het hele land.
http://www.annemiekonsten ... iek-in-gevangenissen.html
http://www.annemiekonsten ... iek-in-gevangenissen.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 12 april 2013 om 16:32
Maar heb je al bedacht dan waar in de gevangenis je precies stage wilt lopen? Wil je meelopen met het sociaal medisch team, waarin meestal ook de psycholoog werkt, samen met verpleegkundigen en maatschappelijk werkers. Of wil je eerder op de vleugel staan? Dus een stage met de penitentiair inrichtings werkers (PIW-ers)? Die werken vaak weer samen met beveiligers. Dan kijk je inderdaad naar verschillende afdelingen; langgestraften, kortgestraften, PPC.
Het is vooral afhankelijk van wat jij wil leren, waarom wil jij nu stage lopen in een gevangenis? Ik neem aan dat dat verder gaat dan 'lijkt me leuk'. Daar moet je eerst goed over nadenken, en kunnen beargumenteren. Dan kan je ook een leerplan maken, en contact opnemen met de betreffende personen in de gevangenis. Er werken vaak stagiares vanuit opleidiningen, maar als je zonder opleiding een stage wil lopen, zal je toch tenminste zelf met een goed leerplan moeten komen.
Als je dat hebt gemaakt, weet je denk ik ook veel beter naar wat voor stage je nu op zoek bent, en kan je met concrete vragen contact opnemen met de betreffende personen. Dan moet het wel te regelen zijn. En wellicht ten overvloede, antecedentenonderzoek zit in het standaardpakket
Het is vooral afhankelijk van wat jij wil leren, waarom wil jij nu stage lopen in een gevangenis? Ik neem aan dat dat verder gaat dan 'lijkt me leuk'. Daar moet je eerst goed over nadenken, en kunnen beargumenteren. Dan kan je ook een leerplan maken, en contact opnemen met de betreffende personen in de gevangenis. Er werken vaak stagiares vanuit opleidiningen, maar als je zonder opleiding een stage wil lopen, zal je toch tenminste zelf met een goed leerplan moeten komen.
Als je dat hebt gemaakt, weet je denk ik ook veel beter naar wat voor stage je nu op zoek bent, en kan je met concrete vragen contact opnemen met de betreffende personen. Dan moet het wel te regelen zijn. En wellicht ten overvloede, antecedentenonderzoek zit in het standaardpakket
vrijdag 12 april 2013 om 22:18
Ik heb stage gelopen in 2 gevangenissen. De contacten waren wel vanuit de universiteit geregeld, maar ik had een onderzoeksvoorstel en een compleet verhaal. Verder heb ik contact gelegd met p&o van ministerie van justitie en open sollicitaties daarheen verstuurd toen ik uiteindelijk werk wilde. Dat heeft wel geleid tot uitnodigingen in een jeugdinstelling maar toen werkte ik al in de tbs. Het is niet makkelijk om ertussen te komen. Veel mensen hebben interesse en er zijn weinig plekken. Zeker nu de komende periode veel gevangenissen en enkele klinieken gaan sluiten. Succes ermee!