Raadsel: 8 knikkers

17-04-2013 11:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een raadsel, en ik ben benieuwd wie daar uitkomt:

Voor je heb je 8 knikkers. Qua vorm en kleur zijn ze exact gelijk, maar één is er zwaarder. En je hebt een balans, d.w.z. een weegschaal met twee schalen en een wijzer die naar links, midden of naar rechts wijst.

Twee vragen:

- Je mag drie keer wegen om te bepalen welke van de 8 knikkers het zwaarste is. Hoe doe je dat?

- Je mag nu twee keer wegen om te bepalen welke van de 8 knikkers het zwaarste is. Hoe doe je dat?

Ik wacht even wat berichten af, en ik kom later pas met een oplossing.
World of Warcraft: Legion
quote:haarklover schreef op 17 april 2013 @ 11:54:

Die methode van 2 keer wegen, zou dan ook met 9 knikkers werken.

De andere knikkers moeten dan wel precies even zwaar zijn, want als ze 1 miligram verschillen, gaat de balans toch opzij.

Of je moet vooraf weten dat de zwaarste knikker meer dan 10 gram zwaarder is dan de anderen, of zoiets.Okay... de knikkers zijn dusdanig vervaardigd dat 7 ervan precies even zwaar zijn zodat de wijzer van de balans niet uitslaat. Een knikker heeft heel duidelijk een ander gewicht, alleen de buitenkant en de kleur zijn bij alle 8 de knikkers exact gelijk.
quote:Hercke schreef op 17 april 2013 @ 12:02:

Of je hebt 9 knikkers, 8 van 100 gram en 1 van 100 kilo. Je balans is compleet naar zijn grootje, omdat een van de knikkers er op is gevallen. Hoe kom je er nu achter welke knikker de zware is? Ik neem toch aan dat het al duidelijk is dat je al een grote zware robotarm nodig hebt om die loodzware bonk van de grond te krijgen, terwijl de andere knikkers qua gewicht nauwelijks wat voorstellen?
Nou het was een marketing-baan, dus niet echt wiskundig

Het was het eerste gesprek en zat met mijn mond vol tanden! (heb de baan dan ook niet gekregen) Nu vergeet ik het antwoord noooooiiit meer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven