borstvoedingmaffia?

29-05-2008 10:28 399 berichten
Ik kreeg laatst naar mijn hoofd dat ik borstvoedingmaffia ben (op een forum welliswaar, maar toch).

Nou legde ik alleen maar uit hoe fijn ik het zelf vind om borstvoeding te geven, maar blijkbaar ben je dan meteen maffia. Heeft iemand een idee hoe dat komt? Is het een soort schuldgevoel van mensen waarbij het niet gelukt is borstvoeding te geven, of die er niet eens aan begonnen zijn? En dat dan dan wordt afgereageerd als er een vrolijke borstvoedende moeder langskomt? Ik voelde me best aangevallen eerlijk gezegd.

Ik wil niet weer de discussie starten over wel/geen borstvoeding, dat moet iedereen maar zelf weten. Maar wie heeft er nou het gevoel dat er een borstvoedingmaffia bestaat, en hoe komt dat?

bestaat er borstvoedingmaffia?

Totaal aantal stemmen: 97

ja, en ik voel me er vaak door aangevallen (12%)
ja, maar ik heb er zelf geen last van (40%)
ja, ik ben er zelf lid van (16%)
nee, dat is een bedenksel (24%)
geen idee, heb ik geen ervaring mee (7%)
quote:Liv schreef op 30 mei 2008 @ 08:10:

Tilalia, uit een eerdere link (over diabetes, die ik hier nota bene kreeg) haalde ik iets anders (moet het even terugzoeken)

Edit: dit schreef ik eerder:

"Nou, heb je link even gelezen, maar dat komt toch erg duidelijk uit naar voren dat er nog heel veel níet duidelijk is (getuige bijv. deze zin: "Daarom blijft het voorlopig gissen. Hirasing wijt dit aan het feit dat er pas enkele jaren gericht onderzoek gedaan wordt naar de oorzaken van suikerziekte en de mogelijkheden om die ziekte te voorkomen: "Preventie van een ernstige ziekte, zoals diabetes is natuurlijk het ideaal, maar ik weet niet hoelang het nog gaat duren voor we daarmee resultaten boeken." en deze: "Op het ogenblik is het echter nog steeds onduidelijk waarom sommige kinderen suikerziekte krijgen en anderen niet. Men weet wel dat een zekere erfelijke aanleg een rol speelt.")"

Ik vind het nogal kwalijk dat mensen hier roepen dat je met flesvoeding je kind een verhoogd risico geeft op bepaalde ziektes. Dat je met borstvoeding ziektes kunt voorkomen, prima, helemaal mee eens, maar roep niet het omgekeerde als dat niet wetenschappelijk bewezen is.

Je stond er net nog niet.

Liv, als iedereen de standaardvoediing die bedoeld is voor het kind zou geven: moedermelk dus, dan zou je het dus niet over de omdraaiing van de feiten hebben.

Een plant haalt normaal gesproken z'n voeding uit de aarde. Wij vinden het handiger om ze op een raar soort voedingsbodem in een kas neer te zetten. Daar wordt de plant kwetsbaar van.

Hert is dan niet zo dat 'groeien in de aarde kwetsbaarheid kan voorkomen', maar 'planten in een kas op een voedingsbodem laten groeien brengt gezondheidsrisico's met zich mee'

Je zegt toch ook niet "NIet-roken kan kanker voorkomen'? Nee, roken kan kanker veroorzaken. Net als kunstvoeding overgewicht, diabetes, allergien, etc kan veroorzaken.
quote:Liv schreef op 30 mei 2008 @ 08:07:

Haha, leuk hoor, die links (vind het echt wel interessant hoor, dus mijn dank daarvoor!), maar het beantwoord nog steeds niet mijn vraag, want wat ik alleen maar de hele tijd lees is: borstvoeding is goed voor..... (vul maar in). Dat is nou precies wat ik bedoel met de boel omkeren!

Mirjam beweerde heel stellig dat flesvoeding gezondheidsrisico's met zich meebracht. Dat heb ik nog nergens terug kunnen lezen, alleen maar dat borstvoeding bepaalde risico's KAN verminderen.....

Het is een beetje hetzelfde als beweren dat sojamelk kanker kan voorkomen (weet niet of dat zo is hoor, is puur hypothetisch). Dat wil dan niet automatisch zeggen dat gewone melk het risico geeft op kanker.......(dat hangt namelijk nog van zoveeeeeeel meer factoren af)Eigenlijk zeggen jullie hetzelfde: uit onderzoek blijkt dat flesgevoede kinderen meer kans hebben op bijvoorbeeld allergien dan borstgevoede kindjes. Als je er vanuit gaat dat borstvoeding de standaard-voeding voor babies is (en biologisch gezien is dat natuurlijk ook zo) levert flesvoeding dus een verhoogd risico op allegien.
En als je mijn link leest kan je dus zien dat dat wel degelijk weteschappelijk bewezen is.

Ik snap ook wel dat dat niet leuk om te horen is, maar ja, dat is nou eenmaal zo.
ow, mosterd:)
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar heb je inderdaad gelijk in: borstvoeding is natuurlijke voeding, flesvoeding is een goed alternatief (vind ik althans), maar blijf iets "onnatuurlijks". (koeiemelk is ook bedoeld voor kalfjes he? )

Toch blijf ik er bij dat met name voor diabetes er meer factoren een rol spelen (dat haal ik tenminste uit die eerdere link).

Voor andere ziektes heb ik zelfs geen enkel overtuigend bewijs gezien...........

Ow, dit was reactie op je eerste re.....;-)
Juist, Sharra, dat zeg ik!
quote:tilalia2 schreef op 30 mei 2008 @ 08:23:

En als je mijn link leest kan je dus zien dat dat wel degelijk weteschappelijk bewezen is.

Ik snap ook wel dat dat niet leuk om te horen is, maar ja, dat is nou eenmaal zo.Niet leuk om te horen? Bedoel je voor mij? (snap even niet wat je bedoelt, ik ben gewoon geïnteresseerd en benieuwd hoe het nu werkelijk zit....)
Liv, kijk dan eens naar mijn link. Daar staat niet dat het gissen blijft.

En ja, je hebt een aanleg nodig voor diabetes en allergien. Maar als je naar de staat van de gezondheid van de huidige groep kinderen kijkt, denk ik dat veel mensen die aanleg hebben, gezien het stijgende aantal kinderen met diabetes, allergien, overgewicht, etc.
Niet voor jou, maar in het algemeen.

Het is gewoon niet leuk om een rotboodschap te brengen.
Ik moet MK naar school brengen en ben dus even weg.
Even iets anders dan: okee, die risico's, daar kan ik in meekomen, maar is het niet meer dan logisch dat dat níet op die pakken voeding staat?

Stel dat je (om wat voor reden dan ook) geen borstvoeding kúnt geven, dan is het toch bijna sadistisch om op een pak te zetten dat je kind nu dus risico loopt op bepaalde ziektes? Niet dat je het niet zou moeten weten, maar als je enige alternatief die flesvoeding is........

Dat vind ik dus ook niet te vergelijken met roken: roken hóef je niet te doen, is (heeeel erg) ongezond en verslavend, en is niet nodig.
quote:tilalia2 schreef op 30 mei 2008 @ 08:28:

Liv, kijk dan eens naar mijn link. Daar staat niet dat het gissen blijft.

En ja, je hebt een aanleg nodig voor diabetes en allergien. Maar als je naar de staat van de gezondheid van de huidige groep kinderen kijkt, denk ik dat veel mensen die aanleg hebben, gezien het stijgende aantal kinderen met diabetes, allergien, overgewicht, etc.

Okee, in de link die ik hier eerder kreeg staat weer iets anders, vandaar.....

Ik weet niet of de allergiëen van tegenwoordig veroorzaakt worden door aanleg of combi aanleg/flesvoeding. Als je naar de onderzoeken tot nu toe kijkt lijkt het wel erg op het laatste. Maar ja, als je naar de praktijk (mijn eigen eventjes dan maar) kijkt: mijn eigen (borstgevoede zoon) heeft astma, de flesgevoede kindjes van mijn zus niet...... Okee, dat is geen statistiek en geen wetenschap, maar zijn voor mij wel feiten.

En nu ben ik ook weg!
Moet gelijk denken aan mijn schoonzusje toen ik dit las.Waren tegelijk zwanger en ze liet werkelijk geen gelegenehied voorbij gaan om me te laten merken dat ik niet goed bezig zou zijn als ik geen borstvoeding zou geven (kon het niet eens al zou ik het willen ivm operaties)

Na onze bevallingen ging dat vrolijk door.Borst geven als ze op visite was en telkens aan mij vragen of ik het niet erg vond dat ik mijn kind te kort deed door flesvoeding te geven.

Ook alle ziektes en overgewicht werden erbij gehaald om maar duidelijk te maken dat ik echt niet goed bezig was.

Nu zijn we 5 jaar verder en heb ik gezonde kinderen en zit zij met twee kinderen met een behoorlijk overgewicht.

Zo goed als ze volgens haar bezig was met de borstvoeding zo slecht doet ze het nu (in mijn ogen dan)

Cola snoep en chips staan dagelijks op het menu en de kinderen lusten alleen maar patat en pasta dus daar bestaat het week menu uit.

Maar als ik daar dan iets over zeg heb ik geen recht van spreken want ik ben was al een slechte moeder toen de kinderen nog baby's waren.

Bestaat er dus een borstvoedings maffia JA JA JA (want ik weet helaas uit ervaring dat mijn schoonzusje niet de enige is die er zo over denkt (wat borstvoeding betreft dan)
Snap niet dat dit nu een discussie geworden is over wat gezonder is, het AAP, de WHO etc trekken hun info toch niet uit hun aars? Daar hoeven wij hier toch niet verder op te googlen?

Vind het leuk om de verhalen te lezen, er bestaat dus blijkbaar ook een FV'maffia' gezien de absurde opmerkingen die BV moeders soms te horen krijgen? In mijn omgeving is alles en iedereen hyper BV, meer dan gemiddeld blijkbaar.

Voor mijn werk kwam ik een stuk tegen waaruit bleek dat BV in hoger opgeleide, beter verdienende milieus meer voorkomt. (beleidsstuk, kan er niet uit citeren of linken, sorry)

Is dat zo, in jullie ervaring? Is dat omdat die moeders mss minder snel weer aan het werk moeten uit economische noodzaak? Of omdat moeders uit die groepen meer lezen?
In mijn omgeving geven de moeders met 'goeie' banen iig korter borstvoeding, want ze denken/vinden dat ze niet kunnen kolven op het werk. Dus áls ze er al beginnen, stoppen ze ermee op het moment dat het verlof afloopt.
Rosiero, ik denk het laatste; dat ze zich beter informeren. En dat ze assertiever zijn als het op hun rechten aankomt (kolfrecht enzo).
*RosieRo, hoe is het met Takkie trouwens?*
quote:Mirjam762 schreef op 30 mei 2008 @ 08:55:

*RosieRo, hoe is het met Takkie trouwens?*

hahaha, dank je, leuk dat je t vraagt.

Nou, ik zorg dat kind zn klimopjes vochtig houdt, ik praat af en toe met m want alleen is maar alleen, ik geef m borstvoeding uiteraard want van flesvoeding krijgt ie astma. En ik vind m eigenlijk best lief...ik kijk elke ochtend even of ie goeie poepjes heeft, dus goed klimop eet.

Ik ben een softie...alleen dat van die BV is nl een grapje..
quote:RosieRo schreef op 30 mei 2008 @ 09:02:

[...]

ik geef m borstvoeding uiteraard want van flesvoeding krijgt ie astma. En ik vind m eigenlijk best lief...ik kijk elke ochtend even of ie goeie poepjes heeft, dus goed klimop eet.

.Gebruik je tepelhoedjes of gaat het zo ook wel?
quote:RosieRo schreef op 30 mei 2008 @ 08:45:

Snap niet dat dit nu een discussie geworden is over wat gezonder is, het AAP, de WHO etc trekken hun info toch niet uit hun aars? Daar hoeven wij hier toch niet verder op te googlen?

Waarom niet? Ik ben nogal nieuwsgierig, maar bovenal kritisch aangelegd, en als iemand iets heel stellig beweert wil ik graag weten (als het me interesseert dan) waar die info vandaan komt.

Vind het juist wél een interessante discussie! Beter dan dat gehakketak de hele tijd
Interessant, in mijn eigen omgeving merk ik dat zeker. Vrouwen met een wat lagere opleiding overwegen vaak niet eens om bv te geven, waarschijnlijk verdiepen ze zich er niet zo in wat voor voeding ze naar binnen gieten bij hun kind.
quote:Liv schreef op 30 mei 2008 @ 09:10:

[...]

Waarom niet? Ik ben nogal nieuwsgierig, maar bovenal kritisch aangelegd, en als iemand iets heel stellig beweert wil ik graag weten (als het me interesseert dan) waar die info vandaan komt.

Vind het juist wél een interessante discussie! Beter dan dat gehakketak de hele tijd

een interessante discussie is het zeker, begrijp me niet verkeerd.

En krieties googlen, zouden meer mensen moeten doen! Maar ik verbaas me erover dat de discussie wat de voorkeur heeft nog gevoerd wordt, that's all. Fles is goede, volwaardige voeding, bv is net een beetje meer. maar ik heb niet de bedoeling jullie discussie af te kappen!
quote:Mirjam762 schreef op 30 mei 2008 @ 09:04:

[...]

Gebruik je tepelhoedjes of gaat het zo ook wel?nouja, het is een wandelende tak he, dus dat snuitje gaat gewoon IN een melkkanaaltje wel helemaal leegdrinken in 1 voeding en dan onthouden om bij de volgende een ander kanaaltje te nemen.
Liv, ik ben het met je eens dat het niet leuk is voor de vrouwen die geen bv kùnnen geven, maar feit is wel dat kunstvoeding nog altijd beter is dan 'gewone' supermarktmelk, of nog erger: geen eten.

Er staat een 'waarschuwing' op het pak kv: moedermelk is beter dan kv. Dat is wat de fabrikanten wettelijk moeten doen, en dat doen ze, en meer niet.

Ik wil hier geen vergelijking trekken met roken, ik gebruikte het voorbeeld van roken alleen maar om te laten zien waar je vanuit moet gaan: de biologische norm. En die is dat je niet rookt. Doe je dat wel, dan heb je een grotere kans op kanker.

Net als de biologische norm moedermelk is. Gebruk je die moedermelk niet, dan heb je een grotere kans op een aantal ziektes.

Als je tijd hebt, zou je die 101 redenen eens kunnen lezen. Naast een hoop zweefrozewolkgezemel staan er ook veel wetenschappelijk verantwoorde dingen in over de risico's op ziekten (bij moeder èn kind), met literatuurverwijzingen.

De statistiek zegt dat bv-kindjes minder risico lopen op allergien,, astma, eczeem, etc. Mijn praktijk laat twee kindjes zien met een koemelkallergie, waarvan JOm ook nog eens een kwakketje is. Dan ga ik er maar vanuit dat ie er met kunstvoeding een stuk erger aantoe was geweest. Al was het alleen al omdat ie dan die stinknutramigen had moeten drinken...
vwb welke moeders bv geven: ik zit natuurlijk in een veetje rare omgeving: veel vrouwen van expats (die dus niet werken), veel culturen door elkaar. Er wordt hier veel bv gegeven, maar vaak maar kort. Die paar die het maar kort geven, komen er eerlijk voor uit dat ze een takkenhekel aan het voeden hebben, maar het hun kind toch niet willen onthouden. Ze stoppen er meestal na 4 tot 6 weken mee. Dan heb je een deel dat een maand of 3 a 4 voedt, combi met kv, en een paar langvoedsters. Die laatsten doen dat vaak uit overtuiging en zijn nogal geitenwollensok.

De NL langvoedende vrouwen die ik ken, zijn wisselend qua opleiding: eentje alleen middelbare school, eentje MBO, een stuk of 5 hbo. Langvoeden reken ik voor het gemak nu 9 maanden of langer.

Ik heb 2 NL vriendinnen die niet een bv begonnen zijn (vanwege het 'gedoe' en 'gewoon geen zin') die zijn allebei MBO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven