Gezondheid alle pijlers

Koperspiraal - verandering in je cyclus?

09-06-2013 15:17 22 berichten
Ik heb sinds acht maanden een koperspiraaltje, daarvoor ben ik jaren aan de pil geweest. Na de plaatsing werd ik na acht weken ongesteld, de keer daarna na zes weken, vervolgens twee keer 'keurig' na een dag of 35. Tot zo ver niets aan de hand; ik was blij dat mijn lichaam na relatief korte tijd weer een ritme had gevonden.

De afgelopen maand voelde ik mijn ovulatie, waarna ik een paar dagen later een doorbraakbloeding kreeg (die een kleine week duurde). Ik had dit nog nooit gehad en ben een tikje hypochondrisch aangelegd, dus ik wist niet hoe ik dit moest duiden en was bezorgd. De huisarts zei over de telefoon dat er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand is, maar dat als het me geruststelde, ik wel even langs kon komen voor een uitstrijkje als het bloeden zou zijn gestopt. Toen dat het geval was, begon echter al vrij snel mijn menstruatie (afgelopen zondag), nog steeds vrij keurig volgens schema. Die menstruatie begon met 'horten en stoten'; minder bloed dan normaal en vaak in golven. Ik vroeg me nog steeds af hoe dit nou zat en had nogmaals de huisarts gebeld - dit was afgelopen dinsdag. Deze (andere) huisarts zei dat het niet zo raar is dat deze menstruatie nu iets lichter verloopt, aangezien ik bij de doorbraakbloeding waarschijnlijk al een deel van het baarmoederslijmvlies ben kwijtgeraakt.

Na dinsdag voelde ik me opgelucht (na er toch wel gestresst over te zijn geweest); oké, deze 'rare' menstruatie dus gewoon uitzitten en dan alsnog voor de zekerheid even een uitstrijkje laten doen. Nu is het zondag en ben ik nog steeds ongesteld. Hoewel het iets minder hevig is dan andere keren, duurt het al wel langer dan gebruikelijk - en dat terwijl de huisarts gezegd had dat de kans groot was dat deze menstruatie wat lichter zou zijn. Ik zie nog geen tekenen dat het minder wordt en begin me nu weer af te vragen: hoe moet ik dit nou weer interpreteren...? Al met al ben ik namelijk inmiddels een week of drie aan de gang met doorbraakbloeding/minder geworden/menstruatie langer dan normaal... ik begin er een beetje naar van te worden

Misschien loop ik mezelf gek te maken, want ik hoor de laatste tijd wel vaker dan koperspiraaltjes de boel flink kunnen beïnvloeden 'down there', maar dat gedoe met die bloedingen maakt me flink onzeker.

Overigens voel ik me verder fysiek normaal (afgezien van licht ongesteldheidsgevoel), heb ik geen koorts, bloed ziet er normaal uit. Heb twee jaar geleden baarmoederhalskankercheck gehad, die was goed.

Zou dit volgens jullie aan de koperspiraal kunnen liggen? Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie ook weleens last van bloedingen, of andere veranderingen in je cyclus?

Alvast veel dank voor de reacties!
...niemand?
Alle reacties Link kopieren
Zou je zwanger geraakt kunnen zijn? Dan zou het eerst een innestelingsbloeding geweest kunnen zijn en daarna een miskraam. Een hele vroege dan dus. Dit voornamelijk omdat je beschrijft dat het bloed in golven komt en omdat het vrij lang duurt?

Bij een koperspiraal kan bevruchting optreden heb ik altijd begrepen, alleen de innesteling gaat niet goed, door de ontstekingsreactie van het baarmoederslijmvlies.
De huisarts zei inderdaad ook dat ik voor de zekerheid ook maar een zwangerschapstestje moest doen; dat heb ik gedaan (speciaal voor vroege detectie) en die was negatief. Zou je, in het geval van een miskraam, niet ook wat meer stolsels in het bloed moeten vinden?
...misschien nog iemand anders? Ik zit behoorlijk in de rats
Als je je zorgen maakt, moet je de ha bellen.

En het is een wijdverbreid misverstand dat de werking van een koperspiraal berust op het voorkomen van innestelling.

De belangrijkste werking is dat het zaaddodend is.
Je bent zelf een theepot
Ik heb ook een koperspiraal (nu zo'n drie jaar) en heel af en toe ook wel een kleine bloeding terwijl ik nog niet ongesteld hoef te worden. de ongesteldheid is dan verder normaal, dus niet korter of minder heftig.

Waarom zou je in de rats zitten? Je bent niet zwanger en je laatste uitstrijkje was oké. Gewoon even afwachten tot je menstruatie over is en als je wilt, daarna dat uitstrijkje laten maken.
Dank voor de reacties! Ik weet inderdaad dat tussentijdse bloedingen en langere menstruaties bijwerkingen zijn van de koperspiraal, maar tot nu toe had ik nergens last van gehad; vandaar dat ik er nu toch wel van schrik. Het voelt raar en ongemakkelijk (zeker nadat die doorbraakbloeding tijdens een romantisch weekendje weg kwam...). Maar goed, even afwachten dan maar. Ik merk dat ik vooral de geruststelling wil dat er in elk geval niks ernstigs aan de hand is. Plus dat ik wel weer eens normaal seks zou willen hebben

Hebben jullie ook nog andere bijwerkingen van de koperspiraal? En wat heeft jullie indertijd voor deze vorm van anticonceptie doen kiezen?
Pijn in rug en borsten bij ovulatie. Meer pukkels. Minder goede "stemming" (lees minstens één dag bruut sacherijnig en overgevoelig, dus janken!).

Pigmentvlekken waren de reden om, na 15 jaar slikken, met de pil te stoppen. Ik wilde geen hormomen meer. Tot nu toe kan ik niet zeggen dat het helpt tegen pigmentvlekken...Maar, hij zit nog twee jaar goed, dus tot die tijd ga ik zeker niet terug aan de pil.
Ah ja, ik voelde deze maand voor het eerst ook mijn onderrug. Normaal heb ik in de aanloop naar menstruatie behoorlijk gevoelige borsten, maar deze keer niet; denk dat dat te maken heeft met die bloeding ofzo, hormonen een beetje in de war?

In een eerdere post schreef je dat je je spiraal al drie jaar hebt, in je laatste dat 'ie 'al twee jaar goed zit' - had je het eerste jaar last van verschuiving o.i.d.?
Ooh sorry, ik las verkeerd; je zei dat 'ie *nog* twee jaar goed zit.
Ik heb bijna twee jaar een koperspiraal gehad en wat een ellende.

De eerste twee maanden wijdde zowel de huisarts als ik aan het wennen. Na het plaatsen is het bloeden normaal en de eerste periode zijn er wel wat vaker bloedingen wat niet gek is.

Na die twee maanden , kreeg ik rugpijn en een ontzettende buikpijn en bloedingen bij tij en ontij . Aangezien ik niet bij alles naar de huisarts ren heb ik het een halfjaar aangekeken. De huisarts vermoedde een blaasontsteking, want mijn klachten konden onmogelijk te wijden zijn aan mijn koperspiraal. Kortom ik werd na een test weer naar huis gestuurd.

De periode daarna bloedde ik tijdens mijn ovulatie, voordat ik echt ongesteld werd had ik last van bloedverlies en ook net na mijn menstruatie bloedde ik nog wat na. De buikpijn trok inmiddels ook naar mijn bovenbeen en tijdens mijn menstruatie zweette ik verschrikkelijk. S'Nachts werd ik badend in het zweet wakker, terwijl ik daarvoor nooit erg transpireerde. Wederom naar de huisarts gegaan en toen ben ik doorverwezen. Op de echo was te zien dat mijn baarmoederslijmvlies nauwelijks afbouwde tijdens de menstruatie. Ook waarschuwde de verpleegkundige dat door de krampen mijn spiraaltje kon gaan schuiven.

Ik ben voor de doorverwijzing overigens meerdere malen naar de huisarts geweest.Mevrouw vond verwijderen niet nodig en bleef zeggen dat de klachten ergens anders vandaan kwamen. Uiteindelijk heb ik tijdens haar vakantie periode een afspraak gemaakt met een andere huisarts om de spiraal te laten verwijderen. De bloedingen zijn gestopt , mijn menstruatie is pijnloos en ik ben een blij mens
Ah, dat geeft de burger moed Wat een verhaal. Ik krijg steeds meer het idee dat als je (bij wijze van spreken) 100 vrouwen een beetje doorvraagt over het koperspiraaltje, er minstens 70 vroeg of laat gezeik mee hebben (gehad), al dan niet van voorbijgaande aard. Nogmaals, die bloeding en verlengde menstruatie die ik had/heb vind ik op zichzelf niet het grootste probleem (afgezien van irritant en ongemakkelijk), maar ik merk dat ik behoefte heb aan het 'aannemelijk maken' dat het het gevolg is van het spiraaltje en in principe niets ergs. Overigens ga ik wel gewoon ff langs de huisarts als het bloeden is gestopt. Maar jullie verhalen en ervaringen maken me 'for now' wel iets rustiger
Ik heb nadat mijn oudste was geboren een tijdje een koperspiraal gehad omdat ik geen hormonen wilde slikken ivm de borstvoeding. Ik vond het een onding. Na een jaar tussentijdse bloedingen en heftige krampen bij de menstruaties ben ik weer aan de pil gegaan. Nu heb ik al jaren de mirena en ben nooit meer ongesteld, bevalt prima.
Ja, ik had ook voor het koperspiraaltje gekozen omdat er geen hormonen in zitten. Na acht jaar de pil te hebben geslikt, wilde ik mijn eigen natuurlijke cyclus wel weer voelen; ook een beetje om te checken of die gewoon nog oké was, omdat mijn vriend en ik over 1 á 2 jaar wellicht een kindje zouden willen krijgen.

Voel(d)en jullie 'm trouwens zitten in je buik? Of in bepaalde houdingen ofzo?
Oké, nadat ik (eerlijk gezegd tot mijn opluchting) de hele dag in de veronderstelling was dat vandaag de laatste dag van mijn ongesteldheid zou zijn, bleek ik bij thuiskomst tóch weer gebloed te hebben. Het was vers, helderrood bloed - de rest van de dag waren het alleen beetjes 'restbloed' geweest, typisch voor het eind van de menstruatie.

Het zal ongetwijfeld overdreven klinken, maar toen ik zag dat het nu wéér was begonnen, zakte de moed me in de schoenen en trok ik het even heel erg slecht. Ik ben nu eigenlijk op het punt dat ik dat hele spiraaltje eruit wil hebben - het zorgt voor zo veel onrust, nu al drie weken.

Weet niet zo goed waarom ik dit nu weer vertel, misschien om even mijn hart te luchten. Ik wil mijn oude vertrouwde lichaam, met bijbehorende voorspelbaarheid, weer terug :(
Ik heb nu een goeie 2 jaar een koperspiraal en lees hier heel wat herkenning. De eerste 8 maanden niets aan de hand en sinds die tijd heb ik tijdens de ovulatie wel 3 dagen bloedverlies en als ik ongesteld moet worden bloed ik vaak al een paar dagen voordat het echt begint. Niet zoveel maar wel vervelend. In het begin was het een paar maanden wel en dan weer niet maar nu al maanden met ovuleren best bloedverlies. Zere borsten ook sinds een half jaar, echt pijnlijk ! Ik heb al 2 keer een echo van mijn buik gehad omdat ik daar zo'n pijn had en uitstraalde naar mijn rug maar niets te zien. Achteraf was dat 2x tijdens de eisprong en duurde dat wel totdat ik dan uiteindelijk ongesteld werd.

Ik zit hard aan te denken om hem te verwijderen.
Jeetje, dat is ook niet niks zeg! Wat naar dat jij ook die bijwerkingen hebt... Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ondanks dat je best kunt beredeneren dat die bloedingen (hoogstwaarschijnlijk) door het spiraaltje komen, word ik er toch heel onzeker en gewoon *naar* van. Normaal ben ik helemaal niet bang voor bloed, tijdens normale menstruaties vind ik het juist wel 'geruststellend' om te bloeden , maar van die onverwachte bloedvlekken word ik heel nerveus. Het voelt alsof alle voorspelbaarheid weg is.

Eigenlijk kom ik er, gek genoeg, nu pas achter dat je dan kennelijk beter geen koperspiraaltje kunt nemen. Achteraf heb ik het gevoel dat ik best naïef ben geweest; ik wist wel van langere en iets heftigere menstruaties, maar niet van de (volgens mij toch vrij grote) kans op tussentijdse bloedingen. Normaal gesproken ben ik altijd behoorlijk voorbereid, maar als ik al deze verhalen van tevoren had gelezen/gehoord, weet ik niet of ik het koperspiraaltje had genomen. Natuurlijk, het ontbreken van hormonen is een supergroot pluspunt, maar ik weet niet of dat opweegt tegen al het andere gedoe.

Nog één ander ding: toen vandaag het bloeden weer was begonnen, was dat na een fietstocht van een halfuur. De hele dag had ik dus nauwelijks gebloed. Vlak voordat ik aan de fietstocht begon, was ik nog naar de wc geweest, waar ik geen bloed had gezien. Een halfuur later was ik thuis en zag ik dat ik 'plotseling' weer had gebloed. Kan het zijn dat mijn baarmoederslijmvlies zo geprikkeld/overgevoelig is door de spiraal dat dát de reden voor de bloeding was? Typisch is namelijk wel dat het bloeden nu weer veel minder is dan aan het begin van de avond...
Hier een tevreden koperspiraaldraagster. Ben nu 12 jaar in bezit van een spiraal en het bevalt mij prima. Eerste jaar zo nu en dan wat 'gerommel', niet vervelend maar wat kleine bloedingen en onregelmatige menstruatie. Na 5 jaar vervangen. Inmiddels is hij goedgekeurd voor 10 jaar dus ik heb nog 3 jaar gemak hiervan. Ik voel mijn eisprong wel maar mijn cyclus is gewoon regelmatig. Op mijn 19e laten plaatsen. Ik ben zo blij dat ik van die hormonen en stemmingswisselingen af ben. Ik wil nooit meer anders.
Hier ook een tevreden gebruikster, maar ook wel andere verhalen gehoord. In de legendarische woorden van een vriendin van me: "Ik dacht dat ik een blender had gekocht!"

Maar als je je ongerust maakt, waarom ga je niet weer even langs je huisarts? 9,9 van de 10 keer zal het het spriaaltje zijn, en kan je in overleg bepalen wat je er mee wil, maar tussentijdse bloedingen kùnnen ook een teken zijn (nadruk op kunnen, niet waarschijnlijk, niet vaak, niet schrikken ) dat er iets niet goed is, en dan kan je er maar het beste snel bij zijn toch?

Sterkte ermee!
Wederom dank voor de reacties! Ja, ik ga morgenochtend naar het spreekuur van de huisarts. Ik denk dat ik de spiraal er weer uit laat halen, want ik ken mezelf wel een paar kwartier; als die onverwachte bloedingen 'part of the deal' zijn van de koperspiraal, dan ga ik dat slecht trekken.

Overigens zie ik nu dat het bloeden nu toch weer 'echt' begonnen lijkt te zijn, nadat ik eerder op de avond dus de indruk had dat de fietstocht te maken had met de bloeding. Ik word hier echt helemaal para van. Ik wil dat ding eruit.
(...er inderdaad van uitgaande dat die bloedingen te maken hebben met de spiraal. Baarmoederhalskankeruitstrijkje van twee jaar geleden was goed en huisarts zei over de telefoon dat de kans op afwijkingen dan niet groot is. Plus dat dit de eerste keer is dat ik hier last van heb; ik heb meteen de huisarts gebeld en onderneem nu meteen actie.)

(Jullie merken: ik word hier nogal een zenuwpees van )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven