Gezondheid alle pijlers

duizelig bij drukte met veel mensen

26-06-2013 11:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik ben hiermee nog niet naar de huisarts geweest omdat ik een beetje aan het uitzoeken ben wanneer ik hier last van heb. Ben een paar maanden geleden op vakantie gegaan, het was er warm en ging de stad in. De mensen liepen zoals gewoonlijk allemaal kriskras door elkaar heen, ik voelde mij benauwd worden en duizelig. Ik dacht steeds het gaat nog wel en liep een stukje door tot ik dacht van ik stort zo in als ik niet even ga zitten. Ben toen ergens wat gaan drinken , en toen werd het even minder. Ik dacht misschien ligt het aan de warmte, en moet ik meer drinken en eten. Maar de keer erop ben ik naar een markt geweest en ook toen had ik er last van en had ik veel gegeten+gedronken. Met een flesje drinken bij de hand ging het wel.

Nu liep ik gister in rotterdam, ik winkel daar erg vaak en heb er nooit last van gehad. Ook dit keer toen ik over de markt liep voelde ik mijn lijf duizelig worden, het lopen werd zwaar en het voelde alsof er aan beiden kanten van mijn hoofd tegen aan werd geduwd.. Mensen lopen allemaal door elkaar heen en daar werd ik alsmaar duizeliger van. Toen ik uiteindelijk in de grote winkelstraat liep ging het beter..

Maar wat is dit toch vraag ik mij af. Ik kan er ook niet goed tegen als ik opgesloten zit in kleine ruimtes, ik word gek van een lift, ik wil het liefst zo snel mogelijk uit kleine ruimtes zijn. Ik haat verjaardagen/feestjes binnen. Ik voel mij dan altijd gespannen en niet op mijn gemak. Ik haat binnen eten, het voelt alsof ik vast zit aan de tafel in de ruimte, alsof iedereen mij dood (aan)staart. Maar dit gevoel wat ik had was buiten dus een opgesloten gevoel kan je het niet noemen.

iemand die dit herkend? Ben benieuwd.
Klinkt als een angstprobleem. Blijf je wel goed ademen?
quote:bootje_op_de_golven schreef op 26 juni 2013 @ 11:26:

Klinkt als een angstprobleem. Blijf je wel goed ademen?Ja voor zover ik weet heb ik geen ademhalingsproblemen. Ik heb het wel benauwd maar ademhalen doe ik wel gewoon normaal, ik ga niet hyperventileren ofzo.
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het lijkt me dat je niet goed geaard bent, dan krijg je precies dit soort problemen. Ik neem aan dat je met het vliegtuig op vakantie bent gegaan, dan kan dit gebeuren.
klinkt een beetje als hyperventileren, soms heb je niet door dat je toch dieper ademhaalt. Hierdoor kun je je wel duizelig, zweverig, tegen flauwvallen aan en tintelend voelen. Maar ga gewoon eens naar je dokter.
Maar hyperventileren is het niet, ik heb dat op de middelbare school wel eens gehad, en dat is al deze keren niet gebeurd. Of wat Dubbelma zegt dat het misschien onbewust is?!

@Cateautje, wat bedoel je precies met niet goed geaard? Ik ben niet met het vliegtuig geweest maar met de auto. Overigens ben ik een ander jaar wel met het vliegtuig geweest en daar was ik op vakantie in een drukke stad, maar daar heb ik heel de vakantie nergens last van gehad.
Klinkt idd als hyperventileren en een beetje angst/paniek aanvallen. Als ik jou was zou ik naar de dokter gaan, die zal je dan doorsturen naar een psycholoog of misschien een bepaalde therapie om wat meer en makkelijker te leren ontspannen. Ik heb hetzelfde gehad en toen heeft cesartherapie erg goed geholpen! Succes ermee, hoe sneller je er Hulp bij zoekt, hoe sneller je je weer beter voelt en je ook weer rustiger tussen een grote groep mensen kunt lopen.
Je zegt op je ademhaling te letten. Hoe haal je dan adem. Diepe buikademhaling of oppervlakkig en hoog in je borst?
Been there, done that, got the T-shirt.
never mind.
Waarschijnlijk ben je bang dat het weer gebeurt en roep je het zo onbewust op. Je kunt hyperventileren zonder dat je zelf het idee hebt dat je dat doet. Een gesprek met de huisarts lijkt me niet zo'n gek idee.
Ja hoor, Cateautje, en gij gelooft het.
@Milca: Hmm oke. Ik zal er maar eens mee naar de huisarts gaan dan. Eerst even kijken naar mijn zorgverzekerig. Ik kan modules gelukkig aan/uit zetten. Want ik ben nu niet

aanvullend verzekerd voor een psycholoog of iets. Gaat anders erg veel kosten uit eigen

zak ben ik bang.

@Apatura: Ehm ja hoe haal ik adem gewoo net zoals normaal en als ik voel dat ik mijzelf druk aan het maken ben, diep in ademen door neus + buik en dan rustig uitademen. Ik merk wel dat ik wel iets meer last heb van mijn borst.

@Cateautje: Hmm, daar heb je opzich wel een punt ja, ik moet zeggen heb het eerder ook wel eens gehad dan voelde het echt alsof ik zweefde. Dan liep ik en voelde ik mij zo lichtjes. Maar op die momenten had ik rode kleding aan, dus waarom ik er toen wel last van had

?!:P

@Roelfien: Wie weet ja onbewust.. Zo vervelend wat gedachten met je kunnen doen.
Misschien heb je moeite met focussen? Ik doel op de mensen die kriskras door elkaar lopen.

Aarden is niks meer dan je voeten onder je voelen. Dat je de grond goed voelt. As ik niet goed geaard ben voel ik me zweverig.
Geel is het nieuwe blauw.
Ja zet de psycholoog maar aan anders 20 euro per keer en eigen risico! En 5 keer is toch erg weinig, dat is wat er 'vergoed' wordt. Dan betaal je dus nog ¤450,- Ik heb zelf nooit hoeven betalen, heb 2x psychologische hulp gehad en cesar therapie en nog bijna een jaar cognitieve gedragstherapie (3elijnszorg, waar het ggz naar doorstuurt) . Ik heb het meest uitgebreide pakket en niets hoeven bijbetalen, maar dit is ook alweer 2 jaar geleden en ze kunnen natuurlijk een hoop weer veranderd hebben. Maar... stel nou dat je nu zou moeten betalen, doe dat maar gewoon dan (als je dat kunt, anders kun je dat altijd nog aangeven) want besparen hier op en er niets aan doen kan het nog erger maken, hoe 'dieper' dit in je gaat zitten, hoe moeilijker het er weer uit te halen is, hoe meer sessies je nodig hebt en hoe duurder het uiteindelijk weer wordt. Ik heb er veel aan gehad en het heeft me erg veel geholpen, maar het zat bij mij ook al diep.
Hoogsensitief misschien?
Het klinkt als een paniek aanval. Door de stress gaat je adrenaline omhoog en val je bijna flauw. Omdat het al een keer eerder gebeurd is maak je je nu al eerder druk, waardoor je zo'n aanval oproept bij jezelf.

Als ik zo lees waar je allemaal niet tegen kan (binnen eten, lift, feestjes ) ben je nogal een stresskip. Misschien moet je daar toch eens iets aan gaan doen.

Als je er aan toegeeft wordt het straks wel een hele lange lijst met dingen die je gaat ontwijken. Naar de huisarts dus.

Het is niet belangrijk of je anders gaat ademhalen. Het is belangrijk dat je voor jezelf helder krijgt dat je iets moet doen aan dat lijstje met dingen waar je allemaal niet tegen kan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paniekstoornis
Yep, angst/ paniekaanval. Ontegenzeggelijk.
Hmm, een bezoek aan de huisarts lijkt me toch een slim plan ja.. Bedankt voor de reacties allemaal!
quote:happiness-- schreef op 26 juni 2013 @ 11:22:

Maar wat is dit toch vraag ik mij af. Ik kan er ook niet goed tegen als ik opgesloten zit in kleine ruimtes, ik word gek van een lift, ik wil het liefst zo snel mogelijk uit kleine ruimtes zijn. Ik haat verjaardagen/feestjes binnen. Ik voel mij dan altijd gespannen en niet op mijn gemak. Ik haat binnen eten, het voelt alsof ik vast zit aan de tafel in de ruimte, alsof iedereen mij dood (aan)staart. Maar dit gevoel wat ik had was buiten dus een opgesloten gevoel kan je het niet noemen.

iemand die dit herkend? Ben benieuwd.Heb je dit ook als je alleen in de lift staat, alleen in een kleine ruimte, alleen binnen eten? Zo niet, dan zou ik denken aan een sociale fobie.
quote:funnylittlefrog schreef op 26 juni 2013 @ 15:22:

[...]

Heb je dit ook als je alleen in de lift staat, alleen in een kleine ruimte, alleen binnen eten? Zo niet, dan zou ik denken aan een sociale fobie.

Ik ga niet alleen een lift in. Een sociale fobie zat ik ook over te denken ja.. Ik ben niet bepaald op mijn gemak op bepaalde sociale manieren. Uitgaan café wel, maar bijv in t middelpunt staan noway...

Klinkt heel stom, maar ik voel mij er zo zwak om aan toe te geven. Ik voel me zwak/slecht als ik hier aan moet toegeven dat ik hier last van heb. Wat zal mijn omgeving zeggen? Dat ik mij aanstel of wat?
Angst veroorzaakt een natuurlijke reactie in je hersenen: VLUCHTEN!

Uit een lift/ wc/ bij een etentje etc kun je moeilijker vluchten dus word je onrustig.

Is mijn ervaring, helaas. Zou een psych bezoeken/ gesprek met de HA aan gaan. Voor je het weet kom je nergens meer en loopt het uit de hand, spreek ik uit ervaring. En dat is onnodig want het is echt te verhelpen.
quote:happiness-- schreef op 26 juni 2013 @ 15:27:

[...]

Ik ga niet alleen een lift in. Een sociale fobie zat ik ook over te denken ja.. Ik ben niet bepaald op mijn gemak op bepaalde sociale manieren. Uitgaan café wel, maar bijv in t middelpunt staan noway...

Klinkt heel stom, maar ik voel mij er zo zwak om aan toe te geven. Ik voel me zwak/slecht als ik hier aan moet toegeven dat ik hier last van heb. Wat zal mijn omgeving zeggen? Dat ik mij aanstel of wat?

Als je iemand in mijn omgeving was dan zou ik zeggen dat ik het sterk van je vind dat je jouw probleem erkent. Er is niets raars of zwaks aan. Door schaamte blijven veel mensen er vaak veel te lang mee lopen, het kan je echt belemmeren en als je het verstopt wordt het erger.

Toen ik het vertelde aan mijn omgeving (die het overigens wel bij mij herkende) heb ik er geen enkele negatieve reactie op gehad.
Je bent echt niet de eerste en zeker niet de laatste die ergens last van heeft. Gewoon gaan. Als je je been gebroken heb ga je toch ook naar een arts?

De gene in je omgeving die het raar vind, vind ik raar. En je hoeft t toch niet te vertellen.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven