Verstandskies laten verwijderen
donderdag 27 juni 2013 om 19:18
Hoi,
Ik leek aardig geluk te hebben met mijn verstandskiezen, omdat ze op een normale manier doorbraken en niet in de weg zaten. Helaas is die in mijn rechteronderkaak uiteindelijk toch niet helemaal doorgebroken en ligt er gedeeltelijk een flapje tandvlees overheen. Daardoor is deze moeilijk te poetsen en raakt de laatste tijd steeds vaker ontstoken.
Op het moment is het zo erg dat het flapje tandvlees een gezwel is geworden, dat pijn doet en regelmatig begint te bloeden. Op naar de tandarts dus en lijkt me waarschijnlijk dat die verstandskies eruit gesneden zal moeten worden door de kaakchirurg.
Ik hoor daar zo ontzettend veel verschillende verhalen over. Op een tandheelkundige site lees ik dat je er rekening mee moet houden dat je er dagen ziek van bent en dan bijvoorbeeld niet kunt werken.
Gaat het vaak zo? Of valt dat wel mee?
Ik leek aardig geluk te hebben met mijn verstandskiezen, omdat ze op een normale manier doorbraken en niet in de weg zaten. Helaas is die in mijn rechteronderkaak uiteindelijk toch niet helemaal doorgebroken en ligt er gedeeltelijk een flapje tandvlees overheen. Daardoor is deze moeilijk te poetsen en raakt de laatste tijd steeds vaker ontstoken.
Op het moment is het zo erg dat het flapje tandvlees een gezwel is geworden, dat pijn doet en regelmatig begint te bloeden. Op naar de tandarts dus en lijkt me waarschijnlijk dat die verstandskies eruit gesneden zal moeten worden door de kaakchirurg.
Ik hoor daar zo ontzettend veel verschillende verhalen over. Op een tandheelkundige site lees ik dat je er rekening mee moet houden dat je er dagen ziek van bent en dan bijvoorbeeld niet kunt werken.
Gaat het vaak zo? Of valt dat wel mee?
donderdag 27 juni 2013 om 19:56
Ik had meer last van de verdoving dan van het trekken
1 kies kwam gekanteld boven en die moest eruit bij de kaakchirurg. Ook was mijn kaak te klein voor alle kiezen, dus is besloten ze er in 2 sessies alle vier uit te halen.
De ene week dus de twee aan de ene kant, een maand later de twee aan de andere kant. Maar nooit ergens last van gehad. Mijn moeder stond er de eerste keer op dat ik van tevoren al aspirine nam, maar die heb ik de keer erop achterwege gelaten. Toen de verdoving was uitgewerkt zat er een groot gat en ik had een vieze smaak in mijn mond, maar dat was dan ook alles! Helemaal geen enkele aspirine meer genomen nadien.
1 kies kwam gekanteld boven en die moest eruit bij de kaakchirurg. Ook was mijn kaak te klein voor alle kiezen, dus is besloten ze er in 2 sessies alle vier uit te halen.
De ene week dus de twee aan de ene kant, een maand later de twee aan de andere kant. Maar nooit ergens last van gehad. Mijn moeder stond er de eerste keer op dat ik van tevoren al aspirine nam, maar die heb ik de keer erop achterwege gelaten. Toen de verdoving was uitgewerkt zat er een groot gat en ik had een vieze smaak in mijn mond, maar dat was dan ook alles! Helemaal geen enkele aspirine meer genomen nadien.
donderdag 27 juni 2013 om 19:59
Ik ben ook 4 dagen ziek van geweest vooral het niet kunnen slapen heeft me toen genekt! Gek werd ik er van!
Mijn broer die zat de zelfde avond al pizza te eten!!! Nergens last van!!??
Dus ja je weet het gewoon niet van te voren.
Zorg voor genoeg pijn medicatie van te voren.
En ik zorg dat ik 10 mg heb van een slaapmiddel..want pijn en dan de hele nacht niet kunnen slapen vond ik echt een drama!
De bovenste heelde sneller dan de onderste, ik had onder net als jij een stukje tandvlees bij de verstandskies.
Ben nu wel blij dat ik ze er uit heb trouwens nu de andere 2 nog
Mijn broer die zat de zelfde avond al pizza te eten!!! Nergens last van!!??
Dus ja je weet het gewoon niet van te voren.
Zorg voor genoeg pijn medicatie van te voren.
En ik zorg dat ik 10 mg heb van een slaapmiddel..want pijn en dan de hele nacht niet kunnen slapen vond ik echt een drama!
De bovenste heelde sneller dan de onderste, ik had onder net als jij een stukje tandvlees bij de verstandskies.
Ben nu wel blij dat ik ze er uit heb trouwens nu de andere 2 nog
donderdag 27 juni 2013 om 20:04
Er is geen zinnig woord over te zeggen want het verschilt echt enorm. Ik had een gekantelde kies (linksonder) en dat was werkelijk een slachtpartij waarbij een zenuw blijvend beschadigd is geraakt, en waar ik 3 dagen van moest bijkomen. Rechtsonder: geen centje pijn, volgende dag fluitend weer aan t werk gegaan.
donderdag 27 juni 2013 om 20:19
Het verschilt heel erg. Bij de ene verstandskies heb ik niet eens een pijnstiller hoeven nemen, direct na het uitwerken van de verdoving voelde ik me prima en heb nergens meer last van gehad. Bij de anderen had ik wel enkele dagen pijn, veel zwelling van m'n gezicht en een grote blauwe plek op mn gezicht na enkele dagen. Het is afwachten dus maar probeer er rekening mee te houden dat je je minder goed kan voelen achteraf.
donderdag 27 juni 2013 om 20:24
Dat verschilt dus inderdaad echt per kies, begrijp ik. Hoopte ergens dat ik er misschien minder last van zou hebben omdat ik nooit veel last van getrokken tanden/kiezen heb gehad. Maar die werden dan gewoon door de tandarts getrokken. Da's toch anders dan zo'n mini-operatie bij de kaakchirurg, lijkt me.
Nou ja, zal 't maar laten plannen op een geschikt moment en rekening houden met t feit dat het ook minder kan gaan daarna. Gelukkig heb ik geen angst voor zulke dingen, dat scheelt dan alweer wat.
Nou ja, zal 't maar laten plannen op een geschikt moment en rekening houden met t feit dat het ook minder kan gaan daarna. Gelukkig heb ik geen angst voor zulke dingen, dat scheelt dan alweer wat.
donderdag 27 juni 2013 om 20:48
Als de oorzaak van de onsteking wordt weggehaald (flap) en de onsteking zelf de kop wordt ingedrukt (antibiotica?), dan kom je hopelijk in een stabiele situatie terecht. Als de stand van de kies verder in orde is, en hij is vervolgens normaal goed schoon te poetsen....
Ik zou dit zelf toch overleggen met mijn tandarts, voordat er getrokken gaat worden. Klein verdovinkje, flapje weg, 2 hechtinkjes, klaar. Lijkt me toch wat minder heftig dan trekken. En kan die tandarts vast ook zelf doen, heb je geen kaakchirurg voor nodig.
Ik zou dit zelf toch overleggen met mijn tandarts, voordat er getrokken gaat worden. Klein verdovinkje, flapje weg, 2 hechtinkjes, klaar. Lijkt me toch wat minder heftig dan trekken. En kan die tandarts vast ook zelf doen, heb je geen kaakchirurg voor nodig.
donderdag 27 juni 2013 om 20:55
Ach nee joh, gewoon druit met die kies. Je hebt er niks aan (zover achterin je mond kauw je niet) en hij is per definitie slechter schoon te houden doordat-ie zover achterin zit. Even doorbijten (hihihaha) en je bent er vanaf. Niet aan lapmiddeltjes gaan beginnen hoor, dat-ie niet helemaal doorkomt heeft waarschijnlijk ook een reden, namelijk dat er niet genoeg plaats is in je kaak (is bij bijna iedereen). Dan kan-ie er maar beter uit.

donderdag 27 juni 2013 om 21:03
Heb ook nergens last van gehad en ben een enorme schijterd. Zo erg dat ik niet alleen mocht komen van de tandarts.... heb niks gevoeld. Niet eens van de spuitjes.
Heb meer last gehad van de ibuprofen die ik van mijn moeder moest slikken tegen de enorme napijn die ik volgens haar zou krijgen.
Een tip...... eet de eerste dagen erna geen rijst. Dat gaat in het gat zitten
Heb meer last gehad van de ibuprofen die ik van mijn moeder moest slikken tegen de enorme napijn die ik volgens haar zou krijgen.
Een tip...... eet de eerste dagen erna geen rijst. Dat gaat in het gat zitten
donderdag 27 juni 2013 om 21:08
Dat er tandvlees overheen groeit heb ik ook gehad en toen heeft de noodtandarts het schoongemaakt. Dat is nu 10 jaar geleden. Afgelopen februari moesten ze er toch uit en het trekken viel echt alles mee.
Het herstel viel me tegen , ik heb echt 2 weken een flink zere mond gehad.
Waarschijnlijk moeten de andere twee ook nog wel vermoed ik....zucht...
donderdag 27 juni 2013 om 21:08
quote:shoplustige78 schreef op 27 juni 2013 @ 21:08:
Dat er tandvlees overheen groeit heb ik ook gehad en toen heeft de noodtandarts het schoongemaakt. Dat is nu 10 jaar geleden. Afgelopen februari moesten ze er toch uit en het trekken viel echt alles mee.We gewoon gewerkt enz kinderen verzorgd en naar school gebracht. Het leven gaat door.
Dat er tandvlees overheen groeit heb ik ook gehad en toen heeft de noodtandarts het schoongemaakt. Dat is nu 10 jaar geleden. Afgelopen februari moesten ze er toch uit en het trekken viel echt alles mee.We gewoon gewerkt enz kinderen verzorgd en naar school gebracht. Het leven gaat door.
donderdag 27 juni 2013 om 21:17
Flapje weg snijden gebeurd niet maar het kan wel worden uitgespoeld bij de tandarts. Dit helpt vaak even maar lost het probleem niet op.
Laten verwijderen wel, helaas..
En over de na pijn is weinig te zeggen.
En over antibiotica gesproken, dat wordt alleen voorgeschreven als je ook koorts krijgt (waar ik dan werk) sommige tandartsen schrijven het nogal makkelijk voor.
Laten verwijderen wel, helaas..
En over de na pijn is weinig te zeggen.
En over antibiotica gesproken, dat wordt alleen voorgeschreven als je ook koorts krijgt (waar ik dan werk) sommige tandartsen schrijven het nogal makkelijk voor.

donderdag 27 juni 2013 om 22:08
Het verschilt inderdaad heel erg. Eén kies was zelfs nog niet eens door maar is er wel uit gehaald.. met verdoving uiteraard. Merk je dus niks van al vond ik het een nare ervaring maar ik ben dan ook heel bang voor de tandarts.
Ik heb er 3 laten trekken in 3 week tijd (andere was er al jaren eerder uit). Van de eerste 2 heel veel napijn gehad, zelfs extra pijnstilling gehad was ik goed min van. Ook ellende met eten en slapen. De laatste (onder) heb ik totaal geen pijn van gehad alleen enorme zwelling.
Het naarste vond ik de smaak in je mond, brrrrr.. die proef ik nu zelfs soms nog, ril!
Ik heb er 3 laten trekken in 3 week tijd (andere was er al jaren eerder uit). Van de eerste 2 heel veel napijn gehad, zelfs extra pijnstilling gehad was ik goed min van. Ook ellende met eten en slapen. De laatste (onder) heb ik totaal geen pijn van gehad alleen enorme zwelling.
Het naarste vond ik de smaak in je mond, brrrrr.. die proef ik nu zelfs soms nog, ril!
donderdag 27 juni 2013 om 23:02
Ah... Thaorchid! Da's geen leuk verjaardagscadeautje nee. Gefeliciteerd trouwens! Maar wat op je eigen draadje ook gezegd wordt; misschien hoeft ie er niet uit? Maar kan me voorstellen van wel. Neem even aan dat je protheses draagt en daar kunnen die dingen ook gaan wringen.
Misschien maar samen gaan dan inderdaad
Denk wel dat ik 'm er sowieso maar uit laat halen. Moeilijk te poetsen en ik ben best vatbaar voor tandvleesontsteking. Dat doet niet eens zo zeer (nu dus wel), maar het gaat zo gauw stinken. Bah. En verder is dat natuurlijk ook gewoon niet gezond voor je gebit, lijkt me.
Dus maar even doorbijten dan, ja.
Misschien maar samen gaan dan inderdaad
Denk wel dat ik 'm er sowieso maar uit laat halen. Moeilijk te poetsen en ik ben best vatbaar voor tandvleesontsteking. Dat doet niet eens zo zeer (nu dus wel), maar het gaat zo gauw stinken. Bah. En verder is dat natuurlijk ook gewoon niet gezond voor je gebit, lijkt me.
Dus maar even doorbijten dan, ja.
donderdag 27 juni 2013 om 23:23
Nog even een tip walnootijs: de ingreep is bij de tandarts een stuk goedkoper dan bij de kaakchirurg. Als je verzekerd bent bij de tandarts is het sowieso mooi, maar bedenk dat je bij kaakchirurg in elk geval ook met eigen risico zit (als je die niet al hebt verbruikt).
Als de tandarts je doorverwijst, vraag dan even waarom. Is het te gecompliceerd dan inderdaad kaakchirurg, maar heeft hij/zij geen tijd of een andere reden, vraag dan even door of het niet toch bij de tandarts kan.
Als de tandarts je doorverwijst, vraag dan even waarom. Is het te gecompliceerd dan inderdaad kaakchirurg, maar heeft hij/zij geen tijd of een andere reden, vraag dan even door of het niet toch bij de tandarts kan.
vrijdag 28 juni 2013 om 07:04
vrijdag 28 juni 2013 om 07:04
Ik heb er helemaal geen last van gehad.
Hij was er ook al uit voor ik er erg in had.
Ik was na afloop wel blij dat mijn man soep en vla in huis had gehaald
Het enige vervelende vond ik dat op een gegeven moment de hechtingen gingen stinken...
Succes!
Hij was er ook al uit voor ik er erg in had.
Ik was na afloop wel blij dat mijn man soep en vla in huis had gehaald
Het enige vervelende vond ik dat op een gegeven moment de hechtingen gingen stinken...
Succes!
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.