Gezondheid alle pijlers

stiefvader drinkt weer

29-06-2013 23:05 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma die ik jullie graag wil voorleggen.

In het kort:

Mijn moeder heeft sinds een jaar of 7 een nieuwe partner ( ouders zijn gescheiden).Hij was vanaf het begin heel open over zijn verleden namelijk dat hij alcoholist was.

Het was zo serieus dat tijdens een ziekenhuisopname hem verteld is dat als hij zou blijven drinken zijn lever er helemaal mee op zou houden.

Hij was nu al jaren van de drank af en dat ging goed.

Ik heb hem de eerste jaren ook nooit zien drinken.

Vanaf vorig jaar dronk hij tot mijn verbazing in eens af en toe een biertje bv op een verjaardag.

Ik heb hem hier op aangesproken omdat mij dit niet verstandig leek.

Volgens hem hoefde ik me geen zorgen te maken en had hij het onder controle...ik weet wat ik te verliezen heb waren zijn woorden.

Afgelopen week was hij hier en na die tijd zei ik tegen mijn man dat ik vond dat hij naar alcohol rook...mijn man had dit ook geroken en vond ook dat hij niet stabiel op z'n benen stond.

Verder sprak hij wazig..

De volgende ochtend was mijn moeder hier en ik vroeg haar hoeveel mijn stiefpa dronk.

Haar antwoord was een enorme schok...Hij drinkt 3 tot 4 kratten bier per week!!!

Hier hadden ze al regelmatig ruzie over gehad en hij had beloofd om na de vakantie te stoppen met drinken.

Mijn dilemma nu

Confronteer ik hem met wat ik weet of wacht ik tot na de zomer om te zien of hij inderdaad zelf stopt.

Ergens ben ik zo boos dat ik hem de waarheid wil vertellen maar ik ben bang voor de gevolgen.

Vliegt hij mij aan? Pakt hij mijn moeder hiervoor aan??

Gaat hij alles ontkennen? Gaat hij nog meer drinken? Enz...

Wie heeft hier ervaring mee en heeft misschien tips over hoe ik dit moet aanpakken?
Waarom moet jij hem hiermee confronteren?

Hebben jullie een goede band?waarom ben je bang dat hij je aanvliegt? Is hey een agressief type?
Waarom zou jij dit met hem bespreken?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat gaat jou het aan, hoe veel hij drinkt?

Het is jouw moeders partner, laat het lekker daar liggen.....
@ Liselore

Wat ik van mijn moeder hoor is dat hij behoorlijk kwaad kan worden als hij gedronken heeft...ik denk ook niet dat hij mij wat zal doen omdat,als ik hem aanspreek,hij dan nuchter is.

Ik kan wel zeggen dat we een erg goede band hebben,ja.

De reden dat ik vind dat ik hem moet aanspreken is denk ik omdat mijn moeder niet meer weet wat ze ermee aan moet.

Mijn moeder is ook geen sterk persoon,heel lief maar niet capabel genoeg om dit op te lossen.

Verder ben ik de oudste van de 4 kinderen en vind ik het "mijn taak".
Het is de keus van je moeder of ze blijft. En jij kan een alcoholist (want dat ben je en blijf je ook al drink je niet) niet stoppen. Dan kan hij alleen zelf.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik vind dit echt het probleem van je moeder, hoe moeilijk ook. Zij accepteert het blijkbaar, waarom zou hij dan naar jou luisteren?
Zoek eens naar info voor familieleden van alcoholisten. Daar staan goede tips over wat je wel en niet kunt/moet doen.

Verder moet jij je realiseren dat alcoholisme een ziekte is. Boos worden heeft weinig zin. Ik snap je gevoel, maar daar schiet je niets mee op. Hij heeft (professionele) hulp nodig, een spreekwoordelijk pak op zijn donder zal het verschil niet maken.
Het is niet jouw taak.

Je zou je moeder kunnen ondersteunen in het vinden van de juiste hulp.

Waarom zou hij wel naar jou luisteren en niet maar je moeder?

Wn. Wat helpt het dan tussen hen als dat zo is? Wat zegt dat dan?
Wonen je broertjes/zusjes nog thuis? Of woont alleen jouw moeder nog bij hem in huis?
Dit is de taak van je moeder. Niet jou taak. hij kent de consequenties. Je moeder kent deze ook.

Wie haalt de kratten bier in huis?
Goed dat je nu op de hoogte bent want alcoholisten zijn heel vervelend en stoppen is heel moeilijk dus dat gaat hem waarschijnlijk niet lukken zonder hulp.

Dus ja steun je moeder en misschien kunnen jullie samen het gesprek met hem aangaan want je zegt al dat je moeder niet heel sterk in haar schoenen staat, doe er niet geheimzinnig over maar vertel het ook aan de andere gezinsleden. Hij heeft gezegd dat ie gaat stoppen, ik zou hem eraan houden...
Je moeder weet het. Haar keuze om bij hem te blijven. Zijnkeuze dit risico te nemen. Snap dat het moeilijk is. Sterkte!
"Er goede band" en "vliegt hij mij aan?" kan ik niet met elkaar rijmen.

Niet mee bemoeien.
En met niet bemoeien bedoel ik hem er niet op aanspreken.

Je moeder hierin steunen is wat je het beste kan doen.
@alinea, hem eraan houden? Hoe dan? Wat moet TO doen als hij het niet doet?

Het is niet aan haar
Mijn moeder accepteert het niet, dat weet ik zeker.

Ze zegt wel dat hun huwelijk op het spel staat maar hij weet dat ze toch niet doorpakt.

En ik weet dat hij het zelf moet doen.En dat een pak op zijn donder niet zal helpen.

Maar wij hebben hier in het verleden zulke gesprekken over gehad..ook over het fout lopen van zijn vorige huwelijk.

Dat hij het nu allemaal zo goed voor elkaar heeft...baan,vrouw,kinderen want zo ziet hij ons,kleinkinderen.

Dat hij dus nooit weer in zo'n diep dal wil komen en daar gaat hij nu wel weer heen.
Je moeder accepteer het wel wat het is zo.

Dit is de huidige situatie
Tja, Cejo, verslaafd is verslaafd. Dan kun je het nog zo goed voor elkaar hebben, baan, kinderen, gezondheid, dat telt allemaal niet meer als de drank voorgaat.

Maak er niet jouw probleem van.
Jouw post komt erg naïef over. Alcoholisme is niet te genezen met een goed gesprek. En ook niet met dreigementen, zeker niet als hij weet dat deze toch niet uitgevoerd gaan worden. Zoek hulp voor je moeder, zodat zij hem (en zichzelf) op de juiste manier kan begeleiden.
'k vind het allemaal wel makkelijk gezegd hoor: niet mee moeien, het is je moeder haar zaak...

maar natuurlijk wil je je moeder beschermen en helpen, en natuurlijk belangt het je WEL aan als die persoon al zovele jaren deel uitmaakt van je familie.

doe wat je kan, spreek hem er op aan, steun je moeder, maar probeer je niet schuldig te voelen als het niet lukt...
erg goede band en aanvliegen niet kunnen rijmen?

Ik weet niet hoe hij gaat reageren op het feit dat zijn probleem naar buiten is gekomen.

En met drank op zal hij een ander persoon zijn,dat ben ik ook na een paar wijntjes.

Iemand vroeg of er nog kinderen thuis wonen..dit is niet zo..alleen komen de kleinkinderen,met name mijn kinderen, er erg veel over de vloer.
quote:Liselore3punt0 schreef op 29 juni 2013 @ 23:25:

Je moeder accepteer het wel wat het is zo.

Dit is de huidige situatieDit dus. Ze kan wel zeggen dat ze het niet accepteert, maar ze is toch nog steeds bij hem, ook al drinkt hij zoveel? Dus accepteert ze het wel.
@ nummerzoveel.

Ik snap best dat dit niet stopt na een gesprek...ik hoopte alleen dat ik door dat gesprek hem tot inzicht zou krijgen en dat hij hulp zou zoeken en ja dat is misschien naïef.
Cejo, het stopt niet na een gesprek met jou. Het zou mooi zijn als hij hulp zou zoeken, maar zelfs dat betwijfel ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven