Gezondheid alle pijlers

leuk, zo'n SOA onderzoek...

02-07-2013 22:43 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik boos zeg, en voel me tegelijkertijd heel erg stom

In januari ben ik met een vriendin meegegaan naar de SOA poli in het ziekenhuis,zij vertelde dat zij al enkele keren was geweeest en de werkwijze erg fijn vond.

Ik was al een jaar vrijgezel en ik heb het inderdaad weleens zonder gedaan, een SOA test was op zijn plaats.

Zo gezegd zo gedaan, spreekuur gehad, uitstrijkjes, bloedafname etc etc,.

Na een week de uitslag;niets aan de hand.

Krijg ik vandaag de rekening. ruim 700 euro, de helft door mijzelf te betalen ivm eigen risico!

Sjeetje, als ik dit had geweten dan had ik nooit daar gegaan.

Ik heb het ziekenhuis gebeld en zij hadden het natuurlijk over DBC code's en dat het zo duur was vanwege een heel duur onderzoek, namelijk DNA amplificatie ( leuk woord voor wikipedia)

Het bleek ook nog eens dat zij het beleid en de tarieven dit jaar hebben verandert, dit staat inmiddels ook op de site.

Ik vind het bizar dat er zoveel geld wordt gerekend , en dan ook dat DNA gedoe zonder mij van te voren in te lichten, wat vinden jullie, ben ik terecht of onterecht geirriteerd?
Die testen zijn misschien duur maar gratis testen levert op de lange termijn ook geld op denk ik? Ziektes worden op die manier in ieder geval opgespoord en behandeld zodat nieuwe besmettingen voorkomen kunnen worden en zo geld bespaart wordt op de gezondheidszorg. Als mensen zich niet laten testen omdat het te duur is besmetten ze misschien nog tig andere mensen met alle gevolgen en kosten van dien?
Soa's zijn op dit moment aardig onder controle domblondje. Ik vraag me af hoeveel je daar kunt besparen. Andere gebieden zijn daarvoor veel beter geschikt.
quote:SuzanneSuus schreef op 02 juli 2013 @ 23:27:

[...]

Yep

De pil is gratis tot 21 jaar toch? Waarom geen gratis condooms?

Een soa test is goedkoper dan een behandeling vd gevolgen nadien.

Maar wat echt duidelijk is, is dat preventieve zorg beter is. En als je dit forum leest dat ontbreekt het daar nog aan

Volwassen vrouw met kinderen die zich afvraagt of ze door een baarmoederverwijdering in de overgang komt, de vele vragen over pil vergeten, risicovolle seks hebben etc

Nu vind ik de pil op vele vlakken ongeschikt voor jonge vrouwen, jonge meiden, jong volwassenen. Elke dag om dezelfde tijd aan iets denken....in je eentje want hoeveel bedpartners vragen nu over onderliggende ac? Naast een condoom waarvan je maar mag hopen dat ze daar in mee participeren

Preventief onderzoek naar baarmoederhalskanker is gratis, naar borstkanker ( en het effect daarvan staat ter discussie), preventief onderzoek naar darmkanker komt eraan

Please,, gewoon gratis SOA onderzoek, breder en langer gratis ac

Volgens mij is dat veel goedkoper

Maar bovenal véél meer voorlichting. Nogmaals, de vragen hier soms laten mij wel schrikken. En dat zijn geen vragen van jonge pubers

* zo, Suus stapt van haar kistje af*+1
SOA's aardig onder controle? Waar heb jij deze info vandaan?

Ik meen juist dat het aantal HIV besmettingen sterk is gestegen, juist omdat mensen denken dat het zo:n vaart niet loopt.

Dit zijn dan ook alle mensen die denken, ach, ik heb het een keer zonder gedaan, mij overkomt het niet.

IEDEREEN kan het overkomen, zelfs met vaste partner, jullie mogen mij niet slim vinden, ,maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid voor mijn eigen stupiditeit, en die 700 euro is zeker een mooie stok achter de deur om mij dit nooit meer te laten overkomen, eind goed al goed zou je bijna denken.
quote:Yvonne77 schreef op 02 juli 2013 @ 23:35:

[...]

Sorry, maar volgens mij geven apotheken meestal extra info mee bij een eerste uitgifte. Verder is er zoiets als een bijsluiter en het internet staat vol info over de pil. De vragen die hier op het forum gesteld worden (over de pil) zijn gewoon dom en onnodig meestal.

Ik doelde op voorlichting hiervoor.

Vrouwen die hier vragen posten waaruit blijkt dat ze geen idee hebben over hun eigen lijf/geslachtsdelen of -organen

Natuurlijk, liever vragen dan maar toch.. Ik denk dat er veel meer voorlichting moet worden gegeven.

Vrouwen die gewoon geen idee hebben van hoe een cyclus werkt, geen idee hebben wat risicovol gedrag doorwerkt

Off topic en nog even op mijn kistje staand:

Er wordt flink bezuinigd in de zorg maar er zou IMHO juist veel meer moeten geïnvesteerd in de preventieve zorg, heel breed hoor. Niet alleen rondom seksuele voorlichting, maar ik schrik nav de vragen over de onwetendheid hier van posters over de werking van hun lijf

* stapt af*
Je bent zelf een theepot
Nergens te beroerd voor.. Vind het alleen een service die ze even kunnen geven door t te melden.
quote:mavis79 schreef op 02 juli 2013 @ 23:51:

IEDEREEN kan het overkomen, zelfs met vaste partnerNouja, dat is ook weer wat overdreven hè. Ik heb twee tantes die nooit iets met mannen hebben gedaan. En nog steeds heel wat familie die maar één partner heeft gehad. Dus de groep mensen die wel exen heeft of een partner die vreemdgaat, is niet meteen "IEDEREEN". Zóveel zin heb ik nu ook weer niet om aan al die soa-tests en behandelingen van anderen mee te betalen... Mensen die geen seks of alleen een lange relatie hebben hoeven tenslotte niet "steeds bij iedere nieuwe partner weer te testen". Dus het is toch een leefstijl van een bepaalde groep mensen waar je aan mee betaalt.
Mavis, waarom ben je zo aanvallend en boos? Op het ziekenhuis, op de mensen die hier reageren, op iedereen en de wereld lijkt het wel.

Ja, labwerk is duur. Ja, als je naar het ziekenhuis gaat voor iets wat de huisarts ook kan is dat duur. Ja, je eigen risico is een klap geld.

En voor mij is 700 euro ook echt geen kattenpis. Maar waarom nu roepen 'oh wat ben ik dom' of 'belachelijk dat het ziekenhuis me niet waarschuwde!'?

Dit is 'meer eigen verantwoordelijkheid' en mensen bewust maken van wat zorg kost, daar is de overheid al een tijdje mee bezig.

Wat wil je eigenlijk met dit topic?
Zeg maar Spijker.
quote:domblondje schreef op 02 juli 2013 @ 23:42:

Die testen zijn misschien duur maar gratis testen levert op de lange termijn ook geld op denk ik? Ziektes worden op die manier in ieder geval opgespoord en behandeld zodat nieuwe besmettingen voorkomen kunnen worden en zo geld bespaart wordt op de gezondheidszorg. Als mensen zich niet laten testen omdat het te duur is besmetten ze misschien nog tig andere mensen met alle gevolgen en kosten van dien?Precies
Je bent zelf een theepot
Oh en dat er niets gewijzigd is, weet ik veel? Ik ken mijn polis voorwaarden niet uit m'n hoofd!

Ga in ook niet leren, maar mij hoor je dan ook niet klagen als het "fout" gaat..
quote:SuzanneSuus schreef op 03 juli 2013 @ 00:00:

[...]

Ik doelde op voorlichting hiervoor.

En wie moet die dan gaan geven? De overheid? Ik vind dat je daar thuis al mee moet beginnen als je kinderen jong zijn. Je vertelt ze waar de kinderen vandaan komen en als ze wat ouder zijn praat je ook over hoe een lichaam werkt en over SOA lijkt mij. Maar blijkbaar gebeurt dat niet overal.
Mavis, 85% van de nieuwe hiv gevallen zijn MSM gevallen (mannen die seks hebben met mannen). Zij mogen al gratis testen bij de GGD.
Balalaika, dat zoek je toch even op voordat je het onderzoek ondergaat? Ik ken ze ook niet uit mijn hoofd maar dat doe ik wel.
Nog even voor de goede orde, ik check

Persoonlijk mijn polis voorwaarden wel als het er op aan komt, ken ze alleen niet uit m'n hoofd.
quote:Sophiaaaaa schreef op 03 juli 2013 @ 00:07:

Mavis, 85% van de nieuwe hiv gevallen zijn MSM gevallen (mannen die seks hebben met mannen). Zij mogen al gratis testen bij de GGD.Serieus? Dus als je als man zegt dat jet het met mannen doet mag je gratis testen?
quote:mavis79 schreef op 02 juli 2013 @ 23:51:

SOA's aardig onder controle? Waar heb jij deze info vandaan?

Ik meen juist dat het aantal HIV besmettingen sterk is gestegen, juist omdat mensen denken dat het zo:n vaart niet loopt.

Dit zijn dan ook alle mensen die denken, ach, ik heb het een keer zonder gedaan, mij overkomt het niet.

IEDEREEN kan het overkomen, zelfs met vaste partner, jullie mogen mij niet slim vinden, ,maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid voor mijn eigen stupiditeit, en die 700 euro is zeker een mooie stok achter de deur om mij dit nooit meer te laten overkomen, eind goed al goed zou je bijna denken.

Eh... juist, want alle mensen die elkaars eerste partner zijn of geen partner hebben gehad bestaan ineens niet meer?

Er mogen tegenwoordig dan heel wat vreemdgangers en serieel monogame mensen zijn, maar om nu ineens te doen alsof die andere twee groepen niet bestaan gaat me toch wat ver...
Yup, yvonne. Als je zegt dat je hoer bent of swingt is het ook gratis bij de ggd.
quote:Yvonne77 schreef op 03 juli 2013 @ 00:11:

[...]

Serieus? Dus als je als man zegt dat jet het met mannen doet mag je gratis testen? En als ik het doet met een homo en ik hoor het pas achteraf is dan ook gratis? Zeker niet... weer zoiets.
Ik ben vooral boos op mezelf

Jullie hebben ook gelijk,het is ook eigen verantwoordelijkheid dit even te checken, maar toen ik daar was zag ik ook een aantal onge meiiden zitten, dit betekent dat zij of hun ouders ook met zulke rekeningen opgezadeld worden.

Juist vanwege het feit dat het een test is en geen ingreep iof behandeling is een kostenplaatje opgeven geen overbodige luxe, maar dat is mijn mening.
quote:Ikhierhuh schreef op 03 juli 2013 @ 00:14:

[...]

En als ik het doet met een homo en ik hoor het pas achteraf is dan ook gratis? Zeker niet... weer zoiets.Jawel, vrouwen die seks hebben met mannen die seks hebben horen ook tot de risicogroepen. Is gemakkelijk te googelen hoor: http://www.rijksoverheid. ... -soa-test-laten-doen.html
Zeg maar Spijker.
Onder de 18 heb je geen eigen risico.
quote:Spijk-er schreef op 03 juli 2013 @ 00:16:

[...]

Jawel, vrouwen die seks hebben met mannen die seks hebben horen ook tot de risicogroepen. Is gemakkelijk te googelen hoor: http://www.rijksoverheid. ... -soa-test-laten-doen.htmlBedankt voor de link, tis niet nodig. :-) Ik ben van mening dat dit gewoon voor iedereen gratis moet zijn.
Ik bedoelde ook niet onder de 18, ik heb zelf dochters en ik ga ervan uit dat wanneer zij 18 zijn ik toch nog een tijdje voor ziektekosten op zal draaien.
quote:Sophiaaaaa schreef op 03 juli 2013 @ 00:14:

Yup, yvonne. Als je zegt dat je hoer bent of swingt is het ook gratis bij de ggd.

Waarom zou er dan nog iemand betalen? Dus juist diegene die bewust risico lopen hoeven niet te betalen? Hoezo omgekeerde wereld?
quote:Yvonne77 schreef op 03 juli 2013 @ 00:05:

[...]

En wie moet die dan gaan geven? De overheid? Ik vind dat je daar thuis al mee moet beginnen als je kinderen jong zijn. Je vertelt ze waar de kinderen vandaan komen en als ze wat ouder zijn praat je ook over hoe een lichaam werkt en over SOA lijkt mij. Maar blijkbaar gebeurt dat niet overal.

He gat, ik heb het idee dat ik op mijn verhoginkje blijf staan

Natuurlijk ligt dat op zich bij ouders

Maar je hebt ouders die dat niet durven en niet kunnen (zie de vragen hier)

De overheid ligt ons over zoveel zaken voor, waarom nier nog beter hierover? Er is zoveel onwetendheid, er leven zoveel mythes. Daar is veel winst te halen hoor
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven