Gezondheid alle pijlers

Hoevaak per jaar blaasontsteking is 'normaal'?

08-07-2013 11:24 29 berichten
Hoi Dames,

Beetje gekke vraag misschien, maar ik ga komende week langs mijn huisarts omdat ik wéér een blaasontsteking heb.

Dit is de tweede binnen 3 maanden, de vijfde binnen 2 jaar.

Ik heb er vanaf mijn 18e al last van, maar dan was het vaak 2 jaar weg, en dan weer eens terug. Dat vind nog wel acceptabel.

Maar ik merk nu dat ik steeds angstiger wordt t.o.v. blaasontstekingen, en er steeds panischer mee bezig ben (met allerlei middeltjes etc, en als ik seks heb met mijn vriend is het eerste wat ik denk: oh jee als ik maar geen ontsteking krijg) en dat vind ik niet gezond.

Over 2 maanden wil ik ook met de pil stoppen omdat we graag voor een kindje willen gaan.

Dat zal ook niet echt lukken wanneer je steeds uitgeschakeld bent omdat je weer eens een blaasontsteking hebt.

(en ik ben al zo bang dat het niet zo makkelijk gaat vanwege vruchtbaarheidsproblemen in de familie, dan kan ik dit er niet bij hebben!)

Plus dat die antibiotica steeds niet goed voor mij lijf is lijkt me, en het zal nog niet binnen nu en een jaar zijn, maar ik ben bang dat ik ooit resistent zal worden voor de antibiotica en dat niets meer helpt

Ben ik een aansteller, of heb ik een punt als ik vraag om extra onderzoeken wanneer dit steeds terugkomt?
Alle reacties Link kopieren
Mijn blaasontstekingen (ontstaan na catheterisatie) zijn verdewenen na het baren van kinderen. (Door het geweld van de bevalling is de urinebuis wat dichtgedrukt.)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb alleen maar een tip:

Als je de blaasontsteking voelt aankomen:

- liters water drinken

- hoge dosis vitamine C slikken

- cranberrysap drinken (goedkoop bij de super, duur, maar zuiver bij de Tuinen)

Op die manier heb ik een opkomende ontsteking, als een paar keer 'weggeplast'.
Fame, daar hoop ik inderdaad een beetje op. Mijn moeder had er ook altijd veel last van (maar niet zoveel als ik) en dat is minder geworden na haar bevalling(en)

Schimmel, bedankt voor je tips, ik probeer het allemaal, maar als er bij mij eenmaal een blaasontsteking zit, wordt het alleen maar erger en krijg ik het niet weggespoeld door veel te drinken
Normaal is een blaasontsteking nooit.

Ik had het vroeger ook veel.

Wat mij op viel was dat ik het vaak kreeg na sex en als ik dan na afloop niet gelijk ging plassen. Is waarschijnlijk wetenschappelijk helemaal niet onderbouwd, maar toen ik daar op ging letten en mezelf dwong om toch te gaan plassen had ik er geen last meer van.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:marcellav schreef op 08 juli 2013 @ 11:42:

Normaal is een blaasontsteking nooit.

Ik had het vroeger ook veel.

Wat mij op viel was dat ik het vaak kreeg na sex en als ik dan na afloop niet gelijk ging plassen. Is waarschijnlijk wetenschappelijk helemaal niet onderbouwd, maar toen ik daar op ging letten en mezelf dwong om toch te gaan plassen had ik er geen last meer van.dat is wetenschapelijk wel onderbouwd hoor, blaasontsteking krijg je door peope bacterieen in je blaas. Meestal door sex
Ik heb nog nooit een blaasontsteking gehad *afkloppen*

Na de sex zorg ik er voor dat ik snel ga plassen. Weet niet of dat de reden is dat ik het nooit heb gehad of dat ik er niet vatbaar voor ben...
Gelijk plassen na de seks inderdaad. En zuur drinken. (Jus, cranberry)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Plassen doe ik ook gelijk erna. En schoonspoelen....
Ik heb tot mijn 21e nooit last van blaasontsteking gehad.

Pas toen mijn vrouw en ik gingen proberen om via zelfinseminatie een kindje te krijgen had ik er pats boem elke maand elke maand last van.

Bij de 3e poging was ik zwanger en nadat de 'laatste' ab kuur klaar was heb ik er jaren geen last meer van gehad.

Tot nu

inmiddels (bij poging 5) weer zwanger en weer last van blaasontsteking gehad bijna elke keer na de inseminatie.

Ik drink 1,5-2l water per dag, elke ochtend een glas cranberrysap, s middags een glas sinasappelsap en daarnaast gewoon een multivitamine voor zwangere maar toch was het elke keer weer prijs. Evenals gelijk goed plassen na de inseminatie maar goed mijn lichaam kan niet zo goed tegen sperma denk ik haha.

Ik hoop nu dan ook dat het nu weer wegblijft.

In 5 maanden tijd 3x blaasontsteking is echt niet fijn :(

Heb je na de ab ook last van een schimmelinfectie of blijf je daarvan gespaard?
Not my circus, not my monkeys
Misschien een stomme vraag druifje, maar doe je na de sex een inlegkruisje in of een tampon om de spermarest op te vangen? Ik heb wel eens gelezen dat sommige dames een tampon indoen. Lijkt me niet erg hygienisch
Mijn redding was m'n osteopaat, bleek dat m'n baarmoeder op m'n blaas drukte waardoor ik vatbaarder was voor bacteriën. Had zeker 8 blaasontstekingen per jaar, volgens dokter moest ik er maar mee leren leven, sinds bezoek 8 jr geleden aan osteopaat nooit meer last van gehad!!! Succes ermee!
quote:krekeltje-87 schreef op 08 juli 2013 @ 11:53:

Misschien een stomme vraag druifje, maar doe je na de sex een inlegkruisje in of een tampon om de spermarest op te vangen? Ik heb wel eens gelezen dat sommige dames een tampon indoen. Lijkt me niet erg hygienisch

Nee hoor, meestal is het voor het slapen gaan, en dan maak ik helemaal schoon, en dan laat ik het verder 'luchten' haha.

Lijkt me inderdaad ook niet handig nee wat jij daar schrijft!
quote:missml schreef op 08 juli 2013 @ 11:54:

Mijn redding was m'n osteopaat, bleek dat m'n baarmoeder op m'n blaas drukte waardoor ik vatbaarder was voor bacteriën. Had zeker 8 blaasontstekingen per jaar, volgens dokter moest ik er maar mee leren leven, sinds bezoek 8 jr geleden aan osteopaat nooit meer last van gehad!!! Succes ermee!Dat is een goede! Ga ik onthouden! Want die antibiotica is echt geen pretje!
Ik herken het probleem. Wat bij mij helpt als ik een blaasontsteking voel opkomen ( en dat voel ik doordat ik bv aandrang heb en maar een klein beetje plas, of een beetje branderig gevoel)

- Elke ochtend een cranberrysupplement of ander supplement voor weerstand (vit. C) in de blaas innemen ( kan ook standaard trouwens hoor als aanvulling)

- Minstens 2 liter water drinken op een dag

- Goede nachtrust ( ik merk dat ik er ook last van heb als ik slecht heb geslapen)

- Na seks direct plassen ( wel op het toilet dan he, tenzij je ander seksuele voorkeuren hebt zegmaar )

- Goed uitplassen! Soms krijg je ook blaasontsteking als er een restje urine achterblijft. Ik probeer goed uit te plassen, dan sta ik even op, schud een keer met mijn booty ( ) en plas dan vaak nog een beetje uit)

- Van voor naar achter afvegen, om verspreiding van bacterieën uit je darm naar je urineweg tegen te gaan

Veel meer valt er helaas niet aan te doen. Als je écht een ontsteking hebt ( wat je met deze tips misschien kan voorkomen) is het enige dat helpt helaas antibiotica.
quote:silent-witness schreef op 08 juli 2013 @ 11:53:

Ik heb tot mijn 21e nooit last van blaasontsteking gehad.

Pas toen mijn vrouw en ik gingen proberen om via zelfinseminatie een kindje te krijgen had ik er pats boem elke maand elke maand last van.

Bij de 3e poging was ik zwanger en nadat de 'laatste' ab kuur klaar was heb ik er jaren geen last meer van gehad.

Tot nu

inmiddels (bij poging 5) weer zwanger en weer last van blaasontsteking gehad bijna elke keer na de inseminatie.

Ik drink 1,5-2l water per dag, elke ochtend een glas cranberrysap, s middags een glas sinasappelsap en daarnaast gewoon een multivitamine voor zwangere maar toch was het elke keer weer prijs. Evenals gelijk goed plassen na de inseminatie maar goed mijn lichaam kan niet zo goed tegen sperma denk ik haha.

Ik hoop nu dan ook dat het nu weer wegblijft.

In 5 maanden tijd 3x blaasontsteking is echt niet fijn :(

Heb je na de ab ook last van een schimmelinfectie of blijf je daarvan gespaard?

Bij deze antibiotica niet, maar toen ik zwaardere kreeg helaas wel.

Tegenwoordig vraag ik er voor de zekerheid een tablet tegen schimmelinfecties bij.

Slik ik alleen indien nodig , maar bij dit kuurtje, en mèt ondersteuning van probiotica nog niet nodig gehad.

Want ook daar bleef ik helaas een jaar in hangen vorige keer!
Liters cranberrysap helpt bij mij niet ( of tenminste, ik merk geen merkbaar verschil) en het is ontzettend vies ( vind ik). Dus daar ben ik maar mee gestopt en drink gewoon veel water.
quote:druifje83 schreef op 08 juli 2013 @ 11:59:

[...]

Nee hoor, meestal is het voor het slapen gaan, en dan maak ik helemaal schoon, en dan laat ik het verder 'luchten' haha.

Lijkt me inderdaad ook niet handig nee wat jij daar schrijft!

Haha, ok. Dan kan het daar niet aan liggen.

Lijkt mij inderdaad ook niet echt gezond
Normaal is het inderdaad niet, ik heb er nog nooit een gehad.

Veel, veel drinken. Cranberrysap is leuk, maar er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat het niet helpt, een onderzoek vorig jaar kwam weer tot dezelfde conclusie.

Wat nu wel onderzocht wordt is het effect van probiotica (yakult oid) bij een ab-kuur. Een eerste onderzoek was voorzichtig positief en nu wordt er verder onderzoek gedaan. Dat zou je dus kunnen proberen als extraatje voor je darmen. Maar tegen blaasontsteking helpt het dus niet.

En het verdere riedeltje ken je vast wel, ondergoed, inleggers, manier van vegen.
quote:druifje83 schreef op 08 juli 2013 @ 11:48:

Plassen doe ik ook gelijk erna. En schoonspoelen....ja, als ik dat ook niet doe heb ik een grote kans op een blaasontsteking. Het is niet erg romantisch maar na een tijdje weet je niet meer beter. Heb al bijna 2 jaar geen blaasontsteking meer gehad terwijl ik er meestal toch 2 of 3 per jaar had
Als ik er eentje voel aankomen ga ik cranberrypillen slikken, ik heb ze geloof ik van de kruidvat. Volgens mij mag je er 2 per dag, maar dan verdubbel ik de dosis en daarbij liters cranberrysap.

Ik vind het prima dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is, maar sinds ik dat doe heb ik geen AB-kuurtje meer nodig

Ik begin er wel direct mee zodra ik maar het flauwste vermoeden krijg dat er eentje aankomt, een overdosis vitamine C plas je er toch gewoon weer uit, toch?
quote:Liezze schreef op 08 juli 2013 @ 12:32:

Als ik er eentje voel aankomen ga ik cranberrypillen slikken, ik heb ze geloof ik van de kruidvat. Volgens mij mag je er 2 per dag, maar dan verdubbel ik de dosis en daarbij liters cranberrysap.

Ik vind het prima dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is, maar sinds ik dat doe heb ik geen AB-kuurtje meer nodig

Ik begin er wel direct mee zodra ik maar het flauwste vermoeden krijg dat er eentje aankomt, een overdosis vitamine C plas je er toch gewoon weer uit, toch?Ja hoor, dat plas je gewoon weer uit Dat er geen bewijs voor is, betekent natuurlijk niet dat niemand er baat bij kan hebben. Het helpt alleen niet beter dan andere dingen. De patiënten uit de "cranberrygroep" kregen alleen net zo vaak weer blaasontsteking als de patiënten in de controlegroep. That's all Maar als het voor jou werkt moet je er zeker mee doorgaan, blaasontsteking is ontzettend vervelend!
Geen seks meer hebben, daar krijg je blaasontsteking van
Beetje vreemde opmerking misschien maar als je steeds blaasontsteking krijgt na de seks is je partner dan wel schoon genoeg op zich zelf?
en je vriend vragen zijn piemel frisser te presenteren voortaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven