Gezondheid alle pijlers

Moet ik me insmeren na vijven?

09-07-2013 15:20 72 berichten
Ik ga zometeen vanaf 5 uur op een terras zitten. Is het nog nodig om me in te smeren om die tijd? Misschien domme vraag... Heb geen zonnebrandcreme in huis, dacht er net pas aan.
Je kunt toch ook gewoon je gezonde verstand gebruiken?

Je weet toch nu ongeveer wel een beetje hoe snel je verbrand lijkt me.

Ik, licht huidtype, smeer alleen na vijven als ik verwacht echt uren vol in de zon te zijn. Het komt zelden voor in NL dat er echt na vijven nog uren sterke zonnenschijn is. Mijn zoontje van bijna 2 heeft een iets donkerdere huid dan ik en hem smeer ik na vijven eigenlijk ook niet meer in, 's morgens voor half elf eigenlijk ook niet. Ik heb het meestal wel bij me en ik kijk het altijd even aan of het nodig is, dan ben je al snel een half uurtje in de zon en ondanks dat ik best snel verbrandt, ben ik dan altijd nog wel op tijd, ook voor mijn zoontje.

Als ik het in NL rustig opbouw (gaat vanzelf, ik ga er nooit voor liggen) dan heb ik eigenlijk weinig zonnebrandspul nodig. Maar als ik in februari naar een zonnig oort zou gaan voor een strandvakantie dan zou ik echt alleen maar bezig zijn met niet-verbranden. Mijn man ook trouwens, en hij heeft een makkelijk bruinende huid.

Rustig aan je huid laten wennen dus en smeren als je lang (voor jouw doen) in de zon gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zelf merk ik geen verschil tussen factor 15 of factor 50 (met beide verbrand ik niet), dus uit voorzorg neem ik altijd een redelijk hoge factor. Wat ik me dus afvraag, ben je met factor 50 ook beter beschermd tegen huidkanker of zorgt een te hoge factor juist ervoor dat je op langere termijn gevoeliger wordt van de zon.
Ik heb om vijf uur op het terras gezeten en ik voelde de zon nog branden. Ik had factor 30 op, krijg je ook een kleurtje van maar je verbrandt tenminste niet! Zlefs nu ik al een kleurtje heb van de zon waag ik het er niet op, ik smeer de hele zomer door. Iets te veel huidkanker om me heen meegemaakt.
quote:wcpapiertje schreef op 09 juli 2013 @ 20:59:

Zelf merk ik geen verschil tussen factor 15 of factor 50 (met beide verbrand ik niet), dus uit voorzorg neem ik altijd een redelijk hoge factor. Wat ik me dus afvraag, ben je met factor 50 ook beter beschermd tegen huidkanker of zorgt een te hoge factor juist ervoor dat je op langere termijn gevoeliger wordt van de zon.

De factor die je het beste kunt gebruiken heeft vooral te maken met de duur waarop je in de zon bent.

Zie http://www.huidinfo.nl/zonnebrand.html

Spul met een hoge factor gebruik je wanneer je lang in de zon bent, spul met een lage factor wanneer je kort in de zon bent.

In de site van bovenstaande link staat oa het volgende:

Wanneer het gaat om optimale bescherming en verder niets, is een crème met een zeer hoge SPF de beste keus.

Is het doel echter om op een zo veilig mogelijke manier bruin te worden moet een crème met een lagere factor gekozen worden. Wanneer de blootstelling aan de zon slechts kort zal zijn kan een relatief lage SPF gekozen worden, bij langere blootstelling moet weer voor een crème met een hogere SPF gekozen worden.

Omdat de huid van kinderen extra makkelijk beschadigd kan worden door UV-straling moeten kinderen altijd optimaal beschermd worden met een hoge factor.

En (niet van de site hoor, mijn tekst) omdat mijn zoontje het liefst de hele dag buiten speelt, kies ik voor hem dus een hoge factor uit. Gemakshalve gebruik ik die zelf ook, maar toen ik nog geen kind had, gebruikte ik een (veel) lagere factor en daar verbrandde ik ook niet mee, ondanks mijn lichte huid, toen was ik zelf ook veel minder buiten op zonnige dagen, dat dan weer wel.
quote:juniper213 schreef op 09 juli 2013 @ 21:03:

Ik heb om vijf uur op het terras gezeten en ik voelde de zon nog branden. Ik had factor 30 op, krijg je ook een kleurtje van maar je verbrandt tenminste niet! Zlefs nu ik al een kleurtje heb van de zon waag ik het er niet op, ik smeer de hele zomer door. Iets te veel huidkanker om me heen meegemaakt.Op zich had je om vijf uur net zo goed factor 6 ofzo kunnen gebruiken voor hetzelfde resultaat. Maar goed, ik heb ook niet alle factors in de kast staan. Al moet ik zeggen dat ik door de jaren heen eigenlijk wel een hoop van die zooi verzameld heb. Komt ook omdat mijn man een ander huidtype heeft dan ik, hij smeert zich nog liever in met Croma dan met SPF 30.
quote:Vl43inder schreef op 09 juli 2013 @ 21:44:

[...]

De factor die je het beste kunt gebruiken heeft vooral te maken met de duur waarop je in de zon bent.

Zie http://www.huidinfo.nl/zonnebrand.html

Spul met een hoge factor gebruik je wanneer je lang in de zon bent, spul met een lage factor wanneer je kort in de zon bent.

In de site van bovenstaande link staat oa het volgende:

Wanneer het gaat om optimale bescherming en verder niets, is een crème met een zeer hoge SPF de beste keus.

Is het doel echter om op een zo veilig mogelijke manier bruin te worden moet een crème met een lagere factor gekozen worden. Wanneer de blootstelling aan de zon slechts kort zal zijn kan een relatief lage SPF gekozen worden, bij langere blootstelling moet weer voor een crème met een hogere SPF gekozen worden.

Omdat de huid van kinderen extra makkelijk beschadigd kan worden door UV-straling moeten kinderen altijd optimaal beschermd worden met een hoge factor.

En (niet van de site hoor, mijn tekst) omdat mijn zoontje het liefst de hele dag buiten speelt, kies ik voor hem dus een hoge factor uit. Gemakshalve gebruik ik die zelf ook, maar toen ik nog geen kind had, gebruikte ik een (veel) lagere factor en daar verbrandde ik ook niet mee, ondanks mijn lichte huid, toen was ik zelf ook veel minder buiten op zonnige dagen, dat dan weer wel.Oké, maar er wordt niet echt duidelijk aangegeven wat de nadelen van een te hoge factor zijn. Het enige wat ik me kan bedenken is misschien minder goed vitamine D opnemen.
Ik verbrand al als ik naar de zon kijk.. dus ik smeer normasl factor 20 , altijd als de zon schijnt, meteen s ochtends al en ik smeer 50 op vakantie.. witte huid en sproeten en rossig. Ik ben dan ookvan de zonbebrandmaffia .

Mijn vitamine D: geen idee hoe ik die krijg
Wat een onzin wordt hier geschreven zeg!

Als je je niet wil insmeren, prima, be my guest.

Kom daarna alleen niet op mijn topic meeschrijven omdat je melanoom hebt (een van de meest agressieve kankersoorten, waar bovendien geen medicatie tegen is).

Hoe vaker je verbrand onder de 18, hoe hoger (exponentieel) de kans op huidkanker.

Ouders, alsjeblieft, smeer je kind in, een half uur VOORDAT je de zon ingaat! Je kind krijgt echt wel genoeg vitamine D, door gewoon te leven en door die ene keer dat de zon ineens doorkomt terwijl je niet hebt gesmeerd (op de fiets / naar de supermarkt whatever).

Wat volwassenen doen moeten ze zelf weten, maar laten we alsjeblieft onze kinderen goed beschermen.

Echt, je wil niet dat je kind (of een geliefde) met melanoom te maken krijgt!
quote:swissie schreef op 10 juli 2013 @ 07:20:

Wat een onzin wordt hier geschreven zeg!

Als je je niet wil insmeren, prima, be my guest.

Kom daarna alleen niet op mijn topic meeschrijven omdat je melanoom hebt (een van de meest agressieve kankersoorten, waar bovendien geen medicatie tegen is).

Hoe vaker je verbrand onder de 18, hoe hoger (exponentieel) de kans op huidkanker.

Verbrand idd. Als je niet verbrand doe je niks verkeerds ook al ben je veel in de zon geweest zonder bescherming.

Ouders, alsjeblieft, smeer je kind in, een half uur VOORDAT je de zon ingaat! Je kind krijgt echt wel genoeg vitamine D, door gewoon te leven en door die ene keer dat de zon ineens doorkomt terwijl je niet hebt gesmeerd (op de fiets / naar de supermarkt whatever).

80% van de Nederlandse bevolking is vit D deficcient, en dat is met de normwaarden van vit D die door vele deskundigen al als aan de lage kant wordt gezien. Het hangt van de zonkracht af, maar je huid begint pas vit D te produceren an 5-15 minten te zijn bloootgesteld aan een zonkracht van meer dan 3, dus wat je zegt is gewoon niet waar.

Wat volwassenen doen moeten ze zelf weten, maar laten we alsjeblieft onze kinderen goed beschermen.

Echt, je wil niet dat je kind (of een geliefde) met melanoom te maken krijgt!

Vit D is een zeer belangrijke vitamine. Voorkomt niet alleen rachitis osteoporose, maar is ook zeer belangrijk voor het immunsysteem, MS wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een tekort aan vit D, hogere waarde vitD geeft een lagere kans op kanker, verlaagt de algehele mortaliteit, verlaagt de kans op depressies etc... Genoeg redenen om af en toe eens goed te zonnen.

Wat betreft huidkanker. De huidige voorlichting schiet zijn doel voorbij, huidkanker ontwikkel je niet zo maar. Dat komt door het echt overdreven zonnen op stranden en vervolgens vaak flink te verbranden, dus niet een beetje roodkleuring, op jonge leeftijd, dit veroorzaakt huidkanker op latere leeftijd. Als je gewoon zorgt dat jij of je kind niet verbrand, hooguit een beetje rood wordt dan is er nisk aan de hand.

De extra hoeveelhied vit D voorkomt meer kanker (en ook dodelijkere vormen van kanker) dan dat je extra risico loopt op huidkanker.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
UV filters met hoge factor bevatten hoge concentraties van verbindingen die soms als kankerverwekkend worden gezien. Het overdreven gebruik van zulke zonnebrandcrèmes zou dus de kans op kanker kunnen verhogen.

http://en.wikipedia.org/w ... health_risks_of_sunscreen
Schijnt de zon überhaupt bij jullie dan vandaag? Hier niet hoor.
quote:SuperGoomba schreef op 10 juli 2013 @ 11:56:

Schijnt de zon überhaupt bij jullie dan vandaag? Hier niet hoor. Hier zonkracht 3,8 op dit moment. Lekker zonnig dus.
quote:sugarmiss schreef op 09 juli 2013 @ 16:13:

Als je al een beetje gebruind bent en je maar een uurtje blijft of als je langer blijft onder een parasol kan zitten dan zou ik niet smeren.

Ben je echter nog spierwit en moet je in de volle zon zitten dan is het wel verstandiger om te smeren.

Ligt er ook aan hoe lang iemand in één en dezelfde houding zit: even van stoel wisselen voorkomt vaak verbranden
Markovic, dan gebruik je toch lekker niks?

Als je op je 36ste te horen krijgt dat je een 50% 5-jarige overlevingskans hebt, denk je wel anders.

Ik heb nooit van de zon gehouden, altijd in de schaduw gezeten, als kind en als volwassene. Helaas waren onze creme's niet wat ze tegenwoordig zijn, en ben ik ondanks insmeren, ondanks de schaduw en ondanks het binnen blijven op het heetst van de dag wel eens verbrand (echter niet enorm vaak).

Er zit in sommige creme's rotzooi, maar er zijn ook erg goede cremes, je moet alleen misschien iets meer betalen.

Als iemand vraagt of ze een kind van 2, die in haar blootje in het badje buiten gaat spelen zal insmeren of niet, vind ik het echt onverantwoord om te beginnen over vitamine D en het overbodig voorzichtige regime betreffende huidkanker.

Als je een kind in de zon laat spelen MOET je een kind insmeren. Anders heb je een grote kans dat een kind verbrand!

Hierbij ga ik ervan uit dat de zon krachtig genoeg is, want ik neem niet aan dat een kind in een badje speelt als er amper zon is.

Huidkanker overdreven voorlichting? Nog steeds begrijpt de meerderheid van de bevolking niet dat huidkanker ernstiger kan zijn dan die tumor op de huid.

Melanoom is een van de meest agressieve kanker soorten, serieus dat WIL JE NIET!
quote:swissie schreef op 11 juli 2013 @ 07:38:

Markovic, dan gebruik je toch lekker niks?

Als je op je 36ste te horen krijgt dat je een 50% 5-jarige overlevingskans hebt, denk je wel anders.

Ik heb nooit van de zon gehouden, altijd in de schaduw gezeten, als kind en als volwassene. Helaas waren onze creme's niet wat ze tegenwoordig zijn, en ben ik ondanks insmeren, ondanks de schaduw en ondanks het binnen blijven op het heetst van de dag wel eens verbrand (echter niet enorm vaak).

Er zit in sommige creme's rotzooi, maar er zijn ook erg goede cremes, je moet alleen misschien iets meer betalen.

Als iemand vraagt of ze een kind van 2, die in haar blootje in het badje buiten gaat spelen zal insmeren of niet, vind ik het echt onverantwoord om te beginnen over vitamine D en het overbodig voorzichtige regime betreffende huidkanker.

Als je een kind in de zon laat spelen MOET je een kind insmeren. Anders heb je een grote kans dat een kind verbrand!

Hierbij ga ik ervan uit dat de zon krachtig genoeg is, want ik neem niet aan dat een kind in een badje speelt als er amper zon is.

Huidkanker overdreven voorlichting? Nog steeds begrijpt de meerderheid van de bevolking niet dat huidkanker ernstiger kan zijn dan die tumor op de huid.

Melanoom is een van de meest agressieve kanker soorten, serieus dat WIL JE NIET!

Ik zeg nergens dat je je kinderen niet moet insmeren als ze de felle zon ingaan. Ik zeg alleen dat ze ook in de zomer, liefst dagelijks, minstens een kwartiertje onbeschermd in de zon moeten. Verbrand je kind erg snel dan kun je dat beter tussen 10 en 11 doen of tussen 16 en 17 dan midden op de dag, maar zorg in ieder geval dat ze ook echt wat zon krijgen. Daar verbrand echt geen kind van en levert een hoop voordelen op en geen enkele vergrootte kans op huidkanker.

Nogmaals, je vergroot de kans op huidkanker niet als je vaak in de zon komt, je vergroot de kans op huidkanker als je vaak, serieus verbrant. In de jaren 80 lagen hele volkstammen jonge meisjes, twee weken te verbranden aan de spaanse costa's, en dan vaak ook echt verbranden en dat vele jaren achter elkaar. Dat zijn de mensen die nu huidkanker krijgen. Niet de kindertjes die af en toe onbeschermd in de zon liepen.

Je moet het kind niet met het badwater weggooien.
quote:markovic schreef op 10 juli 2013 @ 11:36:

UV filters met hoge factor bevatten hoge concentraties van verbindingen die soms als kankerverwekkend worden gezien. Het overdreven gebruik van zulke zonnebrandcrèmes zou dus de kans op kanker kunnen verhogen.

http://en.wikipedia.org/w ... health_risks_of_sunscreenDit wordt inderdaad veel geroepen maar is absoluut niet bewezen. En dat zie je ook aan die link van jou. Kijk maar, er staat achter 'weasle citation' en 'citation needed'.

http://kracht.kwfkankerbe ... zonnebrand-factor-50.aspx

Desalniettemin, swissie ik snap je helemaal, wat jou is overkomen is afschuwelijk. Idem voor de mensen in het filmpje. Tegelijkertijd leidt een tekort aan vitamine D dus waarschijnlijk wel tot darmkanker, wat veel vaker voorkomt dan melanomen. Het is de nr 2 vaakst voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Kortom verbranden is natuurlijk het allerslechtst, en ook als je niet verbrandt is te veel zon niet goed, maar te weinig zon is ook niet gezond.

Daarnaast zijn er ook nog altijd mensen die overal heel netjes mee omgaan en toch kanker krijgen. Het blijft een kwestie van kansen. Zekerheid heb je nooit.

Overigens, hoe bleker je huid, des te gemakkelijker komt de zon door de huid heen en des te gemakkelijker maak je dus ook vitamine D aan. Mensen met een donkere huid moeten veel langer in de zon komen voor een vergelijkbare dosis en lopen in Europa dus een groter risico op een tekort.
En markovic, ook zonder verbranden kan de zon dus wel degelijk kwaad. Bruin worden is het eerste teken van zonneschade. Kijk bijv. op http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=16

Waarmee ik niet wil zeggen dat je de zon angstvallig en compleet moet mijden. Maar wel dat heel veel in de zon komen ook kwaad kan als je niet verbrandt, ook al is verbranden nóg erger.

En om een mogelijke discussie voor te zijn: ja, vroeger kwamen mensen ook heel veel in de zon, en ja, toen gingen er dus ook mensen dood aan huidkanker. In elk geval al mijn overgrootvader in 1927, toen hij rond de 35-40 was.
Zonlicht is niet alleen belangrijk voor Vitamine D, maar ook positief voor veel andere dingen:

http://www.nu.nl/wetensch ... ht-leidt-minder-adhd.html

BBC over bloeddruk/hartaanvallen en hersenbloedingen en zonlicht:

http://www.bbc.co.uk/news ... nburgh-east-fife-22433359

(Uiteraard in de zon met mate en zonder te verbranden)
quote:Baudolino schreef op 09 juli 2013 @ 16:58:

[...]

Ik vind het eigenlijk wel logisch wat je zegt. Dat ga ik ook doen, haar eerst even laten rondlopen zonder zonnebrand en daarna smeren.Het duurt 30 minuten voordat de zonnebrand creme ingewerkt is. Dus als je haar eerst even rond laten lopen en dan pas gaat smeren, kom je toch uit op minimaal 45 minuten.
Op basis van reactie weggehaald. Ik werk niet mee aan dit soort verkoop praatjes van mensen die wetenschappelijk willen overkomen!

Dank Markovic
Mevrouw Ultee promoot vooral haar eigen producten. Ze is overigens geen dermatologe, maar plastisch chirurge en puur commercieel bezig.

Je zou volgens haar zelfs moeten smeren midden in de winter, dit is volkomen ridicuul. Voor de rest is het vooral heel erg kort door de bocht, een verzameling halve waarheden en eenzijdig de schadelijke kanten belichten.
quote:Sophiaaaaa schreef op 09 juli 2013 @ 16:51:

Markovic, ook negers kunnen verbranden. Een bruine huid biedt dus zeker niet voldoende bescherming tegen de zon.

Ik vind het trouwens prima als mensen niet smeren hoor. Ik vraag me alleen af hoe je dat risico nog kunt nemen na het zien van het filmpje wat ik postte.Uhm ik ben een Neger en nee we verbranden niet. Nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven