Gezondheid alle pijlers

Spermatozoiden in urine zoontje van vijf

14-07-2013 07:59 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week moest mijn zoontje ineens veel plassen achter elkaar terwijl hij niet veel gedronken had. Toen dat de hele ochtend doorging, heb ik zijn urine opgevangen en ben ermee naar de dokter gegaan. 's Middags kon ik terugbellen voor de uitslag. De assistent gaf aan dat zijn urine schoon/goed was maar dat er wel spermatozoiden in zaten. Ze gaf aan dat dat soms voorkomt. Ik heb eigenlijk niet doorgevraagd. Was blij dat hij geen ontsteking had. Maar het zit me niet lekker. Ben net gaan googlen maar ik vind er maar bar weinig over. Als er wat te vinden is, gaat het volwassen mannen. Heb vannacht zelfs een nachtmerrie gehad dat mijn kind werd misbruikt. Iemand hier die dit (her)kent en raad of advies heeft? Ben sowieso van plan morgen met de huisarts te bellen.
MrsP, hoe zouden andermans spermatozoiden in de urine van je kind terecht kunnen komen? Is toch een behoorlijk gesloten systeem (itt bij meisjes). Fok jezelf niet op, maar vraag het rustig na bij je huisarts als dat je geruststelt.
Ja dat bedacht ik me ook.al. Was ook niet echt bang daarvoor, tot ik net wakker werd uit die nachtmerrie en moest denken aan de uitslag van het onderzoek. Maar toch vind ik het wel raar. Kan er ook maar weinig tot niets over.vinden.
Bel die assistente even om te vragen hoe dat precies zit.
Bah
Die assistente is er ook weer een die haar vak verstaat

Morgen contact opnemen en een afspraak maken met de huisarts. Wellicht een doorverwijzing vragen naar uroloog?
Zo daar zou ik denk ik ook van schrikken, ik vraag me ook af hoe ze daar dan op testen bij de HA, heel gek. Ik zou morgen de HA zelf bellen.
Pcies Waarbij, niks assistente, afspraak bij arts maken.
Ja ik wil de huisarts zelf spreken. Maar niemand.hier die.hier wel eens.van gehoord heeft?
Waarbij, de urine zal wel onder de microscoop hebben gelegen. Dan zie je dat makkelijk.
De huisarts bekijkt de urine onder de microscoop om zo te kijken of er bacterien in zitten.. Sperma valt nogal op in de urine omdat het zo groot is en beweegd, vandaar dat je huisarts dat heeft gezien
Sophiaa, en de assistente heeft dat gedaan omdat? Want echt niet dat dit een standaard iets is.

TO, probeer het vandaag even van je af te zetten want echt, dit is een vaag verhaal en die assistente lijkt dingen niet helemaal begrepen te hebben. Morgen contact opnemen met huisarts!
Ballys, huisarts houdt een stripje in de urine dat aangeeft of en welke bacteriën er in de urine zitten. Een microscoop komt daar echt niet aan te pas.
quote:waarbij schreef op 14 juli 2013 @ 08:54:

Zo daar zou ik denk ik ook van schrikken, ik vraag me ook af hoe ze daar dan op testen bij de HA, heel gek. Ik zou morgen de HA zelf bellen.

Gewoon onder de microscoop denk ik. Dan zijn spermacellen goed te zien.

TO, het is niet handig van die assistente dat ze je er verder niets over verteld heeft, maar als het ernstig was had ze dat vast wel gedaan.

Gaat het nu goed met je zoontje? Wacht dan tot maandag en bel dan de HA en vraag goed door.
Het is zoals het is
Bij ons kijken ze wel onder een microscoop hoor, volgens mij vooral als de uitslag dat het stropje onduidelijk is of als ze ook op andere dingen willen checken.
Het is zoals het is
quote:Suze02 schreef op 14 juli 2013 @ 09:09:

Ballys, huisarts houdt een stripje in de urine dat aangeeft of en welke bacteriën er in de urine zitten. Een microscoop komt daar echt niet aan te pas.Dat verschilt per huisarts...
Indicatie microscopisch onderzoek is afwijking in reguliere test.
Bij mijn huisarts wordt dat standaard gedaan. Wordt ook standaard op kweek gezet. Of er nou iets uit de stips/microscoop is gekomen of niet.
Niet iedere ha doet het alleen maar met een stripje, bij ons in de praktijk (ben zelf assistente) kijken wij standaard nog onder de microscoop als er weinig uit het stripje komt, omdat je dan soms wel ontstekingscellen en bacterieen tegen komt. Dus ja, dit is wrsl gewoon per toeval gevonden.

Beetje jammer dat de assistente dit niet gelijk even goed heeft nagevraagd bij de huisarts hoe dit kan. Heb het zelf nog nooit meegemaakt in mijn loopbaan, maar het lijkt me niet helemaal vreemd. Morgen even dus weer contact opnemen.
En standaard gefactureerd...

Gek hè, dat het allemaal onbetaalbaar aan het worden is, de gezondheidszorg.

(moppert: je bedenkt als NHG een standaard en vervolgens gaat men lekker zelfstandig extra aan de slag, bezopen gedoe)
Kun je wel bezopen vinden, ik ben er maar wat blij mee. Blaasontsteking is bij mij nauwelijks aan te tonen met een strip. Microscoop geeft vaak een twijfelachtige uitslag. Met een kweek is de uitslag wel altijd duidelijk. En we hebben het over een ondonderzoekje van een paar euro hè. Dat zijn geen wereldbedragen.
.
Een kind van vijf heeft nog geen spermatogenese dus ik zou zeker de ha nog eens bellen
Ik hoop dat het alweer beter gaat met je zoontje!

Dit is iets wat ik zeker zou navragen bij de arts zelf. Aan de andere kant: als het heel raar of afwijkend was geweest, dan hadden ze waarschijnlijk zelf al direct gezegd dat je een afspraak moest maken of terugkomen en dat is niet gebeurd, toch?
.
Ik denk eigenlijk dat er een verwisseling heeft plaatsgevonden, van naam of van urine monster. Het is namelijk niet erg waarschijnlijk dat er spermatozoiden in de urine van een jongetje onder de 10 voorkomt. (Of inderdaad bij vervroegde puberteit).

Dus inderdaad terug naar je huisarts, bij voorkeur met een nieuw urine monster, en toelichting vragen.

Niet zo handig van de assistente om dit zo bij je te droppen, geef dat ook even aan bij de arts. Als het een verwisseling is, is het ook slordig. Overigens ga ik zelf er van uit dat iedereen zijn best doet en dat er altijd een fout gemaakt kan worden, ook in de zorg zijn het 'maar' mensen.

Niet te veel zorgen maken hoor, eerst naar eens bevestigen dat het echt zo is. Wel heel vervelend voor je, hopelijk blijkt het niets te zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven