Werk & Studie alle pijlers

Help: Praatzieke collega

16-07-2013 10:03 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een callcenter. Sinds enkele weken heb ik een nieuwe collega die op zich heel aardig is, maar mij (en anderen) de oren van de kop klept.

Tussen de telefoontjes met klanten door grijpt ze elke mogelijkheid aan om te kletsen. Nu hou ik ook wel van een babbeltje op zijn tijd, maar een paar minuutjes en niet de hele dag.

Tevens is het zo dat als ik een collega iets vraag, of dat nu zakelijk is of niet, zij zich ongevraagd in het gesprek mengt en het gesprek overneemt. Het is nu zover dat ik maar helemaal niet meer praat, uit angst dat ik weer een kwartier aan haar vastzit.

Ik wil haar niet buitensluiten of zo en ze is echt heel vriendelijk, maar ik zit gewoon niet te wachten op de hele dag geklets over haar gezin, hobby's, activiteiten en dergelijke. Ik wil mijn werk kunnen doen en ze leidt me af.

Non-verbale communicatie pikt ze helaas niet op en ik ben bang dat ik te bot ben als ik zeg 'kun je even stil zijn'. Tegen vrienden / familie zou ik dat wel durven maar tegen iemand die ik niet goed ken, vind ik dat lastig. Ik zit nu al enkele weken met opgebouwde frustratie en ben bang dat als het er straks uit komt, ik veel te kattig ben. Hoe pak ik dit goed aan?
Je kunt haar toch onderbreken en zeggen dat je ergens over na moet denken? Of gewoon naar buiten kijken.

Soms moet je gewoon duidelijk zijn. Dat hoeft niet per se bot te heten.
Geef aan dat je snel afgeleid bent door haar geklets en dat je daardoor en meer moeite hebt om je werk te doen en haar verhaal maar deels meekrijgt omdat je met je gedachten ergens anders bent. Dit aangeven is voor jezelf opkomen en niet bot. Van je collega's mag je ook professionaliteit verwachten.
Wat vindt je leidinggevende van al dat geklets?

Ik heb ook een collega gehad die mij de oren van het hoofd kletstte. Ik liet haa altijd even praten en gaf vriendelijk antwoord om vervolgens te zeggen dat ik weer verder moest met mijn werk....
Ik zeg wel eens: ik ben even bezig dus ik kan nu niet luisteren. Dat werkt meestal vrij goed.

Het overnemen van andere gesprekken is heel irritant! Misschien kun je kort reageren en daarna weer je aandacht op je andere collega richten. Ik zou er niet op rekenen dat het hiermee over gaat, maar misschien wordt het beter te handelen.
Het is zoals het is
Bedankt voor de reacties.

Nonverbaal heb ik geprobeerd: oortjes in (buiten telefoontjes doe ik ook administratief werk en dan mag ik muziek luisteren mits niet te hard). Heb ik die in, dan tikt ze me gewoon op de schouder.

Zeg ik 'ik moet dit even afmaken' dan is ze 5 minuten stil en vervolgens begint het weer. Ook op mijn horloge kijken of naar buiten, of slechts met 'hm' reageren wordt niet als 'ik ben niet geïnteresseerd' opgepikt.

Mijn leidinggevende is inmiddels summier op de hoogte, maar zij constateert het zelf niet doordat zij vaak afspraken buiten de deur heeft. En zij zit in haar eigen kantoor.
"Ik wil nu aan mijn werk en je leidt me af", mits vriendelijk gezegd, is toch duidelijk?

Maar ik begrijp je wel, ik had ook ooit zo'n collega en als ze even weg was sloeg iedereen zijn ogen ten hemel: "Wat kan díe praten zeg!" "Helemaal sufgeluld!" "Wie zegt er wat van?"

Ze was eenzaam dacht ik, had thuis twaalf honden rondlopen en haar werk was haar enige connectie met de wereld.
tja, gewoon zeggen. en dan verder niet op haar reageren. maar je zult toch echt duidelijk moeten zijn en je eigen grenzen bewaken.

dus:

"ik vind met je kletsen gezellig, maar ik kan me zo moeilijk concentreren, daarom doe ik nu oordopjes in zodat ik ongestoord kan werken. "

en als dat niet werkt, dan vindt zij jou maar ongeinteresseerd, so what? zolang je zelf maar duidelijk hebt aangegeven dat je hieer geen tijd voor hebt. daar kan je dan namelijk altijd op terug grijpen. ("ik vind kletsen best leuk, heb ook zeker wel interesse. maar ik heb toch gezegd dat ik stilde nodig heb om goed te kunnen werken. daarom kan ik dan niet luisteren wanneer jij mijn verzoek negeert om mij even met rust te laten")
Zoals jullie het verwoorden klinkt het inderdaad niet onvriendelijk, en ik ga proberen het op die manier te verwoorden. Als ik het mezelf hoor denken ben ik al bang dat ze me bitchy vindt, maar ik zal gewoon mijn grenzen duidelijker aan moeten geven. Ik ga er mee aan de slag.

Fijn trouwens om even te luchten hier want ik ben af en toe de wanhoop nabij.
quote:helgag schreef op 16 juli 2013 @ 10:30:

Bedankt voor de reacties.

Nonverbaal heb ik geprobeerd: oortjes in (buiten telefoontjes doe ik ook administratief werk en dan mag ik muziek luisteren mits niet te hard). Heb ik die in, dan tikt ze me gewoon op de schouder.

Zeg ik 'ik moet dit even afmaken' dan is ze 5 minuten stil en vervolgens begint het weer. Ook op mijn horloge kijken of naar buiten, of slechts met 'hm' reageren wordt niet als 'ik ben niet geïnteresseerd' opgepikt.

Onbegrijpelijk, dat mensen zo'n bord voor hun kop kunnen hebben.

Maar goed, subtiele hints gaan hier niet helpen, dat is wel duidelijk.

Ik zou het dus echt met haar bespreken.

Dat is even lastig, maar wel het beste.

'Ik vind het best moeilijk om te zeggen, want ik vind je heel gezellig, maar ik merk dat tussendoor steeds kletsen niet goed is voor mijn concentratie'. Je kunt het bij jezelf houden, door te zeggen dat je bang bent om fouten te maken, door het vele praten tussendoor.

Succes.
Lijkt me een ideale werknemer in een callcenter XD

Geen oogcontact maken, dat doe ik vaak als ik me aan iemand irriteer.

Ik zou het echt benoemen: Ik ben nu aan het werk, in de pauze heb ik tijd voor je of is het heel belangrijk?

En het is een collega, geen vriendin. Dus je mag best benoemen wat je verwacht. Anders ook, maar dan liggen de emoties wat meer op de loer.
Moet ze geen targets halen? Lijkt me moeilijk met al dat geklets tusdendoor.
Ik heb het persoonlijke gesprekje gehad en de strekking was zo ongeveer als Lotte35 het zei. Ik heb het bij mezelf gehouden.

Helaas heeft het precies een half uur gewerkt, daarna had ze weer het hoogste woord en ook vandaag is het een drama. Ik ga er van uit dat er nog een gesprekje moet plaatsvinden of dat ik het nogmaals met mijn leidinggevende moet bespreken.

Vind het behoorlijk lastig want ik ben meer van de subtiele hints dan de directe aanpak (vb: pepermuntje aanbieden ipv zeggen dat iemand's adem niet al te fris is), maar zowel de subtiele hints als 'ik kan me slecht concentreren door al je geklets' komen niet zo goed over.

Targets moeten we inderdaad halen. Ik weet niet in hoeverre ze daar nu al op afgerekend wordt aangezien ze pas in dienst is, maar in de toekomst zou dit nog weleens in haar nadeel kunnen werken. Bij niet behaalde targets word je uiteindelijk weggebonjourd.

Het geen oogcontact maken deed ik al onbewust heb ik gemerkt!

Het erge is ook dat ze me ongevraagd dingen vertelt die me echt niet interesseren. Heb helemaal niks met kinderen terwijl zij elke dag over haar kinderen praat. Ik reageer dan nauwelijks en je zou denken dat haar enthousiasme dan wat zou temperen maar dat is niet het geval helaas.
quote:helgag schreef op 17 juli 2013 @ 13:06:

Helaas heeft het precies een half uur gewerkt, daarna had ze weer het hoogste woord en ook vandaag is het een drama.

Allemachtig zeg, wat een figuur.

Ik zou dus echt stoppen met de zachte aanpak nu.

Gewoon zeggen dat je vindt dat ze veel te veel praat, en dat je daar last van hebt.

Dat je hebt geprobeerd het tactisch te zeggen, omdat je haar echt wel aardig vindt, maar dat dat blijkbaar niet werkt.

En als dat nog geen zoden aan de dijk zet, plak je deze maar op je voorhoofd:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven