Gezondheid alle pijlers

Schildklier vergroot, een nodi en cystes geconstateerd.

23-07-2013 14:55 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen;

Ben een meid van 39, getrouwd en 2 heerlijke boy's

Al een "poosje" ontdekte ik een bobbel/zwelling in mijn hals die niet weg gaat... Een afspraak bij de huisarts gemaakt; zoiets dergelijks hoort daar niet te zitten...

Huisarts voelde een vergrote schildklier maar geen harde plekken.

Bloedonderzoek gehad; deze was helemaal goed. Ook mijn schildklier waardes waren/zijn binnen de normen. Wel een iets te hoog bezinksel maar de huisarts ziet dit los hiervan.

Een echo van de schildklier gehad; deze constateerde inderdaad een vergrote schildklier, een nodi (knobbeltje) en 1 of meerdere cystes... De rechter kwab is meer vergroot dan de linker.

Deze uitslag geeft mij best een impact alhoewel ik nog geen verdere duidelijkheid heb... Ik ben nou eenmaal een piekeraar...een denker...

7 augustus heb ik een afspraak bij de chirurg in MZH in Groningen. Ik ben benieuwd wat zei beoordeeld/constateerd... Wat haar evt. advies en behandel plan zal zijn...

Zitten meer mensen in een dergelijke situatie?

En dit willen delen?

Liefs,

Enjoy my life ;-)
Bezinksel heeft volgens mij meer iets te maken met een ontsteking in je lichaam, en wat betreft de knobbel op je schildklier, dit komt vaak voor en erg vaak is dit onschuldig.

De waardes zijn goed en de uitslag van je bloedonderzoek ook dus eigenlijk denk ik niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken.

Zelf heb ik al 20 jaar een knobbel op mijn schildklier en ik merk er verder niets van. Hetzelfde met de cystes (volgens mijn huisarts hoort dat bij een ouder wordend lichaam en is het een vorm van slijtage).
Zelf heb ik dit ook gehad, een jaar of zes geleden. Ik had 3 grote nodi en diverse cystes. Het zag er echt niet uit; ik had een enorm gezwel in mijn hals.

Laat in Groningen vooral je jodiumwaardes nakijken. Artsen beweren dat jodiumtekort in Nederland niet voorkomt, maar dat is wel degelijk het geval en het is ook een van de belangrijkste oorzaken van struma.

Zelf had ik via internet ontdekt dat je door fluoridegebruik (tabletten of mondwater) een jodiumtekort kunt ontwikkelen. Fluoride en jodium schijnen heel erg op elkaar te lijken en de fluoride neemt dan de plaats van het jodium in, met een tekort aan het laatste als gevolg. Mijn arts geloofde hier niets van en wilde mijn halve schildklier al operatief verwijderen.

Gelukkig heb ik dit niet gedaan. Ik ben gestopt met de extra fluoride (die ik op aanraden van mijn tandarts gebruikte) en ben vitaminepillen met een beetje jodium erin gaan slikken om mijn jodiumtekort (dat ik volgens mij wel degelijk had) weer een beetje aan te vullen.

Binnen een halfjaar was ik helemaal van mijn klachten af: alle gezwellen zijn weg en ik ben nog iedere dag blij dat ik mij niet onnodig heb laten opereren.
quote:snuffie1803 schreef op 23 juli 2013 @ 16:44:

Laat in Groningen vooral je jodiumwaardes nakijken. Artsen beweren dat jodiumtekort in Nederland niet voorkomt, maar dat is wel degelijk het geval en het is ook een van de belangrijkste oorzaken van struma.Jodiumtekort is terug in NL
Bah
Dank jullie wel voor de reacties.

@snuffie1803: had jij verder nog klachten t.a.v. jouw nodi's? Heb jij daarvoor ook een punctie gehad?

Wat fijn dat jouw klachten verdwenen zijn! Door de jodium!

Thanx voor de tip!
Enjoy my life ;-)
Mijn schildklier is ook vergroot en drukt tegen luchtpijp en slokdarm aan. zolang ik daar geen last van heb doen ze er niets aan. (heb nu alleen soms bij slikken last)

Waardes zijn goed, punctie gehad en die was ook oke.

Over een aantal maanden krijg ik een controle echo.
Als je elke dag bruin brood eet en Jozo gebruikt bij het bereiden van je maaltijden of hard gekookt eitje dan kun je toch (bijna) geen jodiumtekort oplopen?
Ik heb ook puncties gehad, om te kijken of het gezwel goedaardig was, en ook nog een injectie met isotopen waardoor ze kunnen zien of de nodi "koud" of "warm" zijn (zo noemen ze dat).

Behalve de vergrote schildklier had ik ook last van emotionele stemmingen. Dat is nu gelukkig ook allemaal weg.

@Diztel: ook met genoeg jodium in je voeding (had ik namelijk ook) kun je toch een jodiumtekort krijgen. In mijn geval door de fluoride, die de plaats van het jodium innam waardoor de schildklier dit niet meer kon opnemen (die zat immers al vol met fluoride). De schildklier "denkt" namelijk dat fluoride jodium is, omdat het er zo op lijkt.

@vlinder-2: niet zelf gaan rotzooien met jodium, hoor! Eerst laten controleren of je inderdaad een jodiumtekort hebt. Te veel jodium kan namelijk ook schadelijk zijn voor je schildklier.
@snuffie 1803; zeker wil eerst meer duidelijkheid, ook de evt. jodium te kort.

Herkenbaar die emotionele stemmingen...

@jooppie; wat fijn dat de punctie goed is! Hoop dat de (slik) klachten beperkt blijven voor je.
Enjoy my life ;-)
quote:vlinder-2 schreef op 23 juli 2013 @ 14:55:

7 augustus heb ik een afspraak bij de chirurg in MZH in Groningen. Ik ben benieuwd wat zei beoordeeld/constateerd... Wat haar evt. advies en behandel plan zal zijn... Heb je inmiddels al wat meer duidelijkheid?
Ben ook wel benieuwd of je al wat meer weet!

Ik heb ook een 'bobbel' op mijn schildklier, welke deels weefsel en deels vocht is zo groot als een grote knikker.

Bloedonderzoeken gehad die allemaal in orde waren en ook mijn schildklier werkt goed. Inmiddels 4 puncties gehad maar die zijn allemaal mislukt. Daarom een injectie met isotopen en daaruit bleek dat hij hoogstwaarschijnlijk niet kwaadaardig is. Blijf nog even onder controle.

Heb er geen last van, maar je ziet hem wel heel duidelijk zitten en dan vooral als ik wat slanker ben. Tot nu toe drukt hij nergens op en ik merk het alleen als ik mijn kin naar beneden brengt bv om mijn veters te strikken. Weghalen is zolang ik er geen last van heb niet aan de orde omdat hij precies in het midden zit (normaal kunnen ze de helft weghalen).

Hoewel alles heel erg mee viel (behalve de puncties, daar werd ik echt naar van) vond ik het idee dat ik misschien ziek was emotioneel heel zwaar.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Hoi snuffie1803 en karen28,

Lief en attent dat jullie even vragen, thanx!

Er zitten meerdere knobbel (tjes.) Op het echo verslag stond nodi, wat ik eerst veronderstelde als 1. Nodi is de meervoud daarin.

De chirurg vertelde mij dat ze bij meerdere knobbels niet gauw een punctie doen omdat het lastig is voor aanprikken daarvan.

Ook volgens hem voelt de plek zacht en flexibel aan.

Aan gezien ik verder geen slikklachten heb, niet benauwd ben en geen stem verandering heb stelde hij voor/hebben wij afgesproken dat ik met een half jaar weer een echo laat maken en vervolgens weer bij hem kom. Zien of de schildklier in die periode evt. weer gegroeid is en of er evt. veranderingen zijn op getreden.
Enjoy my life ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven