Werk & Studie alle pijlers

Lengte sollicitatiebrief

30-07-2013 14:52 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar welke lengte jullie aanhouden voor jullie sollicitatiebrieven en de reden daarachter.

Ikzelf houd een lengte van 1 A4 aan, inclusief kop en afsluiting. Heel soms zit ik daar overheen, maar het zal nooit meer dan 1 en een kwart A4 worden. Mijn gedachte hierachter is dat recruiters vaak geen tijd hebben om lange brieven te lezen en dat een korte maar bondige brief het krachtigst is.

Ben benieuwd!

Edit: Ik gebruik Arial, lettergrootte 10.
Ik vind 1,25 A4 met lettergrootte 10 al niet echt kort en bondig meer. 1 A4 vind ik de max.
1 A4-tje. Maximaal. Inclusief briefhoofd en afsluiting. Ongeacht het gebruikte lettertype of formaat.

Het gaat er niet alleen om dat recruiters geen tijd hebben om alles te lezen, maar ook dat je motivatie en persoonlijke introductie gewoon op een enkele A4 moet passen. Ongeacht naar welke functie je solliciteert.

Uit een langere brief is dus op te maken dat de sollicitant moeite heeft hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Of dat een sollicitant geen keuzes durft te maken.

Daarnaast gaat het ook om fysieke opmaak. Een goed opgemaakte brief op een enkele A4 ziet er veel aantrekkelijker uit dan een brief op meerdere papieren.

En ook het uiterlijk van een brief telt.
Erg verhelderend. En met betrekking tot de fysieke opmaak heb je een goed punt.quote:strike schreef op 30 juli 2013 @ 15:05:

1 A4-tje. Maximaal. Inclusief briefhoofd en afsluiting. Ongeacht het gebruikte lettertype of formaat.

Het gaat er niet alleen om dat recruiters geen tijd hebben om alles te lezen, maar ook dat je motivatie en persoonlijke introductie gewoon op een enkele A4 moet passen. Ongeacht naar welke functie je solliciteert.

Uit een langere brief is dus op te maken dat de sollicitant moeite heeft hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Of dat een sollicitant geen keuzes durft te maken.

Daarnaast gaat het ook om fysieke opmaak. Een goed opgemaakte brief op een enkele A4 ziet er veel aantrekkelijker uit dan een brief op meerdere papieren.

En ook het uiterlijk van een brief telt.
Gisteren 1 verstuurd van ik geloof 10 regels.
Max 1 A4. Ik heb even naar mijn basisbrief gekeken. 15 zinnen verdeeld over 6 alinea's.
Been there, done that, got the T-shirt.
Max 1 A4.

Ik heb zelf 5 jaar lang sollicitatiegesprekken afgenomen en hele epistels sneuvelen al bij de brievenselectie. 1,25 A4 letterformaat 10 vind ik eigenlijk al te lang.

Net als een CV waarbij naast een HBO studie en een universitaire opleiding ook nog een middelbaarschooldiploma vermeldt staat met daarbij ook nog allerlei vakken/richtingen e.d.

Totaal niet interessant, soort bladopvulling.

Eerst CV, daarna brief. Las eigenlijk bijna altijd ook de brief, ook al past de CV wellicht niet helemaal bij de functie. Blonk de brief toch uit, dan werden ze toch uitgenodigd of ik belde ze met een voorstel voor een andere functie in de organisatie.
Not my circus, not my monkeys
driekwart A4, maar soms wordt het 1 A4. Als een advertentie 10 eisen opnoemt die je moet hebben, wil je ze ook allemaal kunnen afvinken in je brief, en dan is t lastig om kort en krachtig te blijven
Even ter verduidelijking:

Ik heb erbij gezegd dat ik heel soms over de 1 A4 ga, maar dat het daarbij nooit meer dan 1,25 A4 wordt. Van de 30 brieven die ik heb geschreven, is dit het geval bij zo'n 2 brieven. In deze gevallen "viel" mijn afsluiting (Hoogachtend, (2 witregels) Myla) op de 2e pagina. Het is dus niet zo dat mijn brieven standaard 1,25 A4 zijn. Ik doe juist mijn uiterste best om alles op 1 pagina te laten.
Ik heb vijf keer iemand aangenomen en van drie vond ik de brief dramatisch slecht. Gelukkig voor hen vind ik brieven minder relevant dan werkervaring. Het zijn overigens fijne collega's gebleken
Dan had je elders iets wegmoeten halen. Alleen een afsluiting op een nieuwe pagina is opmaaktechnisch heel lelijk.

Hier nooit meer dan een A4, meestal korter. Cv spreekt voor zich.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Dat is zo. Had die keren ook moeten snijden in mijn tekst. Rookie hier ;)quote:adorabull schreef op 30 juli 2013 @ 15:40:

Dan had je elders iets wegmoeten halen. Alleen een afsluiting op een nieuwe pagina is opmaaktechnisch heel lelijk.

Hier nooit meer dan een A4, meestal korter. Cv spreekt voor zich.
Vertel! quote:Pantax schreef op 30 juli 2013 @ 15:40:

Ik heb vijf keer iemand aangenomen en van drie vond ik de brief dramatisch slecht. Gelukkig voor hen vind ik brieven minder relevant dan werkervaring. Het zijn overigens fijne collega's gebleken
Twee hele lange, inclusief spelfouten (tenenkrommend...) en een non-conformistische vol ongefundeerde uitspraken. Ik hoop voor die laatste trouwens dat ze niet denkt dat ze de baan gekregen heeft door haar afwijkende sollicitatiebrief. Het was dat haar cv erg goed aansloot, anders had ik haar niet eens uitgenodigd. Op het gesprek bleek ze overigens heel normaal, dus die brief heb ik haar vergeven
1 a4 maximaal.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Hier was laatst ook al een topic over: forum.viva.nl/forum/Werk_Studie/Sollicitatiebrief_te_lang/list_messages/200916.
Tegenwoordig solliciteert bijna iedereen via email of digitaal. Daarmee kun je dus je briefhoofd inkorten. Het adres e.d. laat ik nu weg. Ik begin met plaats/datum, betreft, geachte heer/mevrouw en dan de tekst.
Ik houd van lange sollicitatiebrieven. Met veel bijzinnen met onnodige informatie.
Known to cause insanity in laboratory mice

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven