Werk & Studie alle pijlers

Ontslag terecht?

31-07-2013 21:49 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva's,

Ik ben tot nu toe een fanatiek "meelezer" maar nu is het tijd om jullie hulp te vragen. Vandaag is me na bijna 2 jaar hard werken de deur gewezen en ik heb erg de behoefte om te horen wat jullie daarvan denken.
anoniem_183553 wijzigde dit bericht op 31-07-2013 23:47
Reden: Aangepast ivm herkenbaarheid.
% gewijzigd
quote:missdaenerys schreef op 31 juli 2013 @ 21:49:

Indien het contract werd verlengd met 6 maanden ging het salaris omhoog. "Na deze 2e periode van in totaal 1 jaar zou het contract automatisch worden omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd".

Is je dat zwart op wit gegeven, of heeft iemand dat tegen je gezegd?

Vervelende situatie, sterkte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ten eerste is het geen ontslag. En wat is de reden van het niet verlengen? Als dat op financiele gronden is, denk ik niet dat je veel verder komt. En ik lees inderdaa na 1,5 jaar. Ik snap wel dat het heel erg zuur is en klote voelt. Succes met het vervolgtraject!
Het staat zwart op wit in mijn contract, zoals ik het hierboven bijna letterlijk verwoord heb. Als reden wordt de financiële situatie van het bedrijf aangegeven, hoewel ik daar zelf mijn vraagtekens bij zet. (We draaiden echt niet minder dan vorig jaar, en inmiddels met minder mensen)

Hoe dan ook, ik vind het erg zuur,omdat het me zo laat gemeld wordt. Dit wisten ze dan ook 2 maanden eerder wel....

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.
quote:himalaya schreef op 31 juli 2013 @ 21:54:

[...]

Is je dat zwart op wit gegeven, of heeft iemand dat tegen je gezegd?

Vervelende situatie, sterkte.Wat himalaya zegt. Heb je t zwart op wit? Anders wordt het een welles nietes spelletje en heb je geen poot om op te staan.
Ik zou t voorleggen aan de vakbond of je rechtsbijstand. Als je dit zwart op wit hebt en na dat contract niets anders op papier hebt, lijkt het mij ook dat je al een vast contract hebt.
Ik neem aan dat je niet onder een cao valt die meer dan 3 tijdelijke contracten achter elkaar toe laat?

En je hebt sinds je allereerste contract nooit meer een nieuw contract gehad bij verlenging waar iets over een termijn in stond?

Want als je antwoord op beide vragen nee is, dan heb je nu volgens mij inderdaad een vast contract.
Aan dit soort zaken zitten vele haken en ogen.

Bij wet kun je 3 arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd in 3 jaar krijgen. Een contract is stil blijvend wanneer je na de einddatum door blijft werken. Je dienstverband is dan voor dezelfde duur als je laatste arbeidsoverkomst verlengd. Dit duurt tot 3 jaar en daarna is het voor de wet een dienstverband voor onbepaalde tijd.

Maar hier mag per CAO van afgeweken worden. Er zijn bijvoorbeeld ook CAO's waarbij 6 bepaalde tijd contracten over een duur van 5 jaar afgegeven mogen worden.

Let hier dus op.

Als eerste dien je er dus achter te komen of jouw dienstverband nog van rechtswege kan eindigen. Als dat zo is, heeft je werkgever het recht om jouw dienstverband op deze manier te beëindigen.

Mocht jouw dienstverband nu voor onbepaalde tijd zijn, dan kan je alleen ontslagen worden om economische redenen als ze een aanvraag hiervoor bij het UWV hebben gedaan. Jij krijgt dan een kopie van de aanvraag en het UWV zal daarna maximaal 8 weken de tijd krijgen om een beslissing over jouw ontslagaanvraag te maken.

Ook hiervoor is het altijd raadzaam een jurist in te schakelen.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Na 3x verlengen moet je contract verlengd worden of je wordt de laan uit gestuurd, bij ons dan. Maar ik denk dat er met die zin die jij beschrijft hetzelfde genoemd wordt als wat ik denk: dat je nu een contract zou hebben voor onbepaalde tijd = vast.

Van wie heb je het vandaag te horen gekregen? Misschien kun je met de directeur, personeelsfunctionaris of iemand anders boven je leidinggevende (als je die gesproken hebt) verder praten? Of eerst nog eens naar je leidinggevende gaan met je contract en haar wijzen op je rechten?
Ik bedoel: je contract is stil blijvend verlengt als
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Volgens mij heb je idd een vast contract nu. Ik dacht dat als je tijdelijke contract en je geen nieuwe krijgt dit automatisch wordt omgezet naar een vast contract. Of heb ik je op nu verkeerd begrepen?

Als je een vast contract hebt dan kan je wel ontslagen worden omdat het financieel niet goed gaat met het bedrijf, maar dan moet je werkgever wel een ontslagvergunning hebben.
Tijdelijke contract afloopt en geen nieuwe krijgt moest er dus staan
Ik heb nooit een ander contract gekregen dan het eerste arbeidscontract, en in onze cao mag er ook niet van 3 tijdelijke contracten = onbepaald worden afgeweken.

Fijn om te lezen dat ik in ieder geval niet gek ben :-) Maar ik was vanmiddag zo van slag dat ik er weinig tegenin kon brengen en uit mijn hoofd niet direct mijn contract kon citeren. Morgen ga ik langs een jurist en aan de hand van dat gesprek wellicht nog een keer met de directeur praten. Bedankt!
Ben je lid van een vakbond? Zij kunnen tijdens eventuele vervolggesprekken aanwezig zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven