Lijf & Lijn alle pijlers

5:2/vastendieet. iemand bezig of ervaring?

05-07-2013 13:53 3517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit dieet houdt in:

2 dagen id week 500kcal. De rest van de week normaal eten.

Is iemand hiermee bezig?
quote:momodoe schreef op 01 augustus 2013 @ 00:08:

Maar die hoeveelheid kcal was vanwege wokken. Ijs, slagroom en tiramisu eet ik normaliter nooit.

Puur omdat het in een wokrestaurant was en er zoveel lekkers was.

Snap ik! Weet je, ik vind het ook weleens echt moeilijk als mn vriend lekker een biefstukje met sla en gebakken aardappels zit weg te werken en ik aan de witlofsalade met gerookte kip zit. Maar dan denk ik aan de kilo's die ik er nog af wil en hou ik vol. Pak foto's erbij van hoe ik ooit was en dan weet ik waar ik het voor doe, voor mij!!

Dus ja, je kunt best eens uit de band springen als jij dat wilt, maar de gevolgen zijn dat jij dan die week niet afvalt, en als je dat wilt zul je je toch meer moeten beheersen, of de gevolgen voor lief nemen. Er is altijd weer een nieuwe dag/week/maand, kop op!
Hallo allemaal, eigenlijk zou ik vandaag weer een VD dag hebben, mijn 7e. Maar het zit allemaal tegen, helaas helaas, en daar baal ik zó van!

Ik was een lang weekend weg en ben toen volledig uit de band gesprongen (ijsjes, roseetjes met bitterballen op terras aan het strand, brownies als toetje 's avonds, frietjes elke avond bij het eten), kortom de schade is groot.

En tot overmaat van ramp, wilde ik dus gisteren na 21u niks meer eten en kreeg ik vannacht een enorme hypo, waarschijnlijk door de warmte, dus toen moest ik toch eten (suikers, dextro, en crackers met honing, ronduit smerig midden in de nacht, maar het enige wat helpt en niet als een blok op je maag ligt). Goed, dacht ik vanmorgen dat het wel weer ging, dus alleen maar thee/koffie/water, kreeg ik net wéér een hypo. Heb ik weer dextro's moeten eten. Dat is dus geen vasten, gatver, en ik wil het zo graag. Ga toch proberen de rest vd dag het op koffie/thee/water te doen. Moet even op google zoeken hoeveel calorieën er in die dextro tabletten zit en dan trek ik dat van mijn 500kcal totaal af....

Maargoed, een 34-36u op die 500kcal (idd Rasa! dat zou idealiter het beste zijn!!!) dat haal ik nu dus niet. Shit.
@Rasa: Michael stelt in zijn boek dat je bijvoorbeeld zondagavond om 19.30 uur klaar bent met eten en drinken, dan maandag een VD hebt (hij neemt op een VD zijn 600Kcal verdeeld over 2 maaltijden) en dan neemt hij dinsdagochtend om 07.30 uur weer een normaal ontbijt. Als je het zo bekijkt, duurt een VD dus 36u, waarbij je probeert tenminste 1 periode zo láng mogelijk je lichaam zonder voedsel te laten, want dat is dus het moment waarop het "systeem" gaat werken. Bij mij is dat vandaag dus effe niet gelukt, door mijn diabetes. Daarom mogen diabeten dit eigenlijk ook niet doen of wordt het sterk afgeraden. Maar ik dacht, ik kan het toch proberen? En dat blijf ik dus doen, het proberen!
Ik heb zojuist eindelijk de documentaire bekeken en ben wel overtuigd van de voordelen ervan. Ik heb al eens eerder geschreven dat ik een poging wilde wagen om te gaan vasten, maar ik krijg altijd meteen hoofdpijn als ik te weinig eet. Ik wil het toch een paar weken gaan proberen om te kijken of ik eraan kan wennen en geen hoofdpijn meer krijg.

Ik ben van plan om het vanaf volgende week ook te gaan proberen.

Wat eten jullie zoal op een VD?
@elise1978 "Wat eten jullie zoal op een VD?"

Zelf combineer ik koolhydraten (havermout met water) met veel eiwitten (bijv. tonijn uit blik of linzen, die bevatten beiden) en heel veel (rauwe) groente (sla, tomaat, komkommer, paprika) of ik kook soep (vult lekker) van broccoli, courgette, spinazie en/of aubergine. En ik bezuinig op een VD dag op vetten, zelfs op de verantwoorde soort, maar neem wel íets van oijfolie of vis.

Daarnaast probeer ik nu heel consequent mijn 500kcal in 1 maaltijd te doen, liefst zo laat mogelijk op de dag (vandaag streef ik naar 19u) en tot die tijd heel veel drinken (thee, water, koffie). Persoonlijk krijg ik nóóit hoofdpijn van (te) weinig eten, maar wel van gebrek aan vocht. Eventueel kan caffeïne ook helpen (mits je koffie lust, natuurlijk) tegen hoofdpijn.
Tonijn uit blik vind ik wel heel lekker, dat scheelt al! Een goed gevulde soep is ook een goede tip, vooral lekker als het wat minder warm is......

Het lijkt me best moeilijk om tot 19 uur te wachten met eten. Ik denk dat ik de eerste dag gewoon probeer zolang mogelijk niks te eten en dan lunch met magere kwark met wat fruit en dan tussen 19 en 20 uur avondeten.
quote:momodoe schreef op 31 juli 2013 @ 18:48:

[...]

Dit is ook zeker niet dagelijks.

Maar dan nog,ik begreep dat als je binnen die 5 uur eet en je alles mag eten, je evengoed gewicht zou verliezen. Wat is anders de meerwaarde van het vasten?

En normaal had ik buiten het wokken om ook nog ontbeten en geluncht, nu heb ik dat immers niet.

Ik kan niet zeggen dat ik dit makkelijker vindt.

Tenminste ik vindt het in zo verre makkelijk dat ik niet hoef na te denken wat ik "mag" eten. Stel dat je in die 5 uur ook nog niks "mag" dan voelt het evengoed als een dieet. Of zie ik dat verkeerd.

Als je wilt afvallen, dan is het goed om te kijken naar de hoeveelheid kcal die je inneemt. Als je meer inneemt dan je verbruikt, stijgt je gewicht.

Dit geldt ook als je de fast-5 levenswijze volgt.

Waar die levenswijze dan goed voor is? Hier kun je meer lezen over het effect van vasten.

Jij bepaalt of je dit voor jezelf goed vindt.

Het principe achter afvallen met deze levenswijze: omdat je gewend raakt aan dagelijks 19 uur vasten, zul je op den duur minder trek krijgen in de 5 uur dat je 'mag' eten en zul je in totaal minder kcal op een dag binnenkrijgen dan wanneer je gewoon dagelijks alles eet wat op je weg komt. (Je kcal-inname verlaagt ten opzichte van de inname die je normaal gesproken had.)

Als je aankomt, eet je te veel. Als je gewicht niet omlaag gaat, eet je evenveel kcal als je verbruikt.
quote:bee-happy schreef op 01 augustus 2013 @ 10:23:

@Rasa: Michael stelt in zijn boek dat je bijvoorbeeld zondagavond om 19.30 uur klaar bent met eten en drinken, dan maandag een VD hebt (hij neemt op een VD zijn 600Kcal verdeeld over 2 maaltijden) en dan neemt hij dinsdagochtend om 07.30 uur weer een normaal ontbijt. Als je het zo bekijkt, duurt een VD dus 36u, waarbij je probeert tenminste 1 periode zo láng mogelijk je lichaam zonder voedsel te laten, want dat is dus het moment waarop het "systeem" gaat werken.

Dankjewel voor de uitleg! Is dat zolang mogelijk zonder voedsel laten echt nodig? Ik snap het ook niet helemaal. Als je tussen ontbijt en avondeten niet eet, zit je zo'n 10 uur zonder voedsel. Maar als je tussen avondeten en ontbijt niet eet (normaal, want dan slaap je), laat je je lichaam algauw 12 uur zonder voedsel.

Als ik het ga uitproberen, neig ik naar ontbijt (200 kcal) en avondeten (200 kcal) en dan tussendoor nog wel een hele lichte lunch en rauwe groente als snack ofzo. Dan lijkt me het toch makkelijker te doen. Begrijp ik dat het vasteneffect dan minder is, ook al blijf je binnen de 500 kcal?
quote:Rasa schreef op 01 augustus 2013 @ 20:16:

[...]

Dankjewel voor de uitleg! Is dat zolang mogelijk zonder voedsel laten echt nodig? Ik snap het ook niet helemaal. Als je tussen ontbijt en avondeten niet eet, zit je zo'n 10 uur zonder voedsel. Maar als je tussen avondeten en ontbijt niet eet (normaal, want dan slaap je), laat je je lichaam algauw 12 uur zonder voedsel.

Als ik het ga uitproberen, neig ik naar ontbijt (200 kcal) en avondeten (200 kcal) en dan tussendoor nog wel een hele lichte lunch en rauwe groente als snack ofzo. Dan lijkt me het toch makkelijker te doen. Begrijp ik dat het vasteneffect dan minder is, ook al blijf je binnen de 500 kcal?

Ja, dat klopt. Vasten staat voor een langere periode waarin geen kcal worden ingenomen. Als je de 500 kcal verdeelt over een hele dag, vast je in feite niet (lang genoeg).

Het effect van vasten ontstaat pas wanneer je zo'n 16 uur (uit m'n hoofd) achter elkaar geen calorieën inneemt.
Overigens, als je 2x per week gewoon maar 500 kcal wilt eten omdat je wilt afvallen, dan zou dat in principe moeten werken, ook als je die kcal verdeelt over de hele dag. Je eet dan beduidend minder dan op een gewone dag.

In dat geval is het meer een dieet. Maar het is geen vasten.
Betekent dat ook dat je al die gezondheidseffecten die in die docu van Michael Mosley ziet zou missen? Ik dacht dat die ook gebaseerd waren op onderzoeken dat mensen die structureel minder calorieën tot zich nemen over het algemeen langer en gezonder leven?
http://www.niashanks.com/ ... s-of-intermittent-fasting

Ik heb hier veel aan gehad. Bedenk dat er veel

mogelijkheden zijn en vind iets wat bij je past!
Zo, deze week een halve kilo afgevallen. 72.2 op dit moment. Ik ben tevreden ;)

Gisteren:

TIjdens mijn VD:

1 appel

2 mandarijnen

halve komkommer

2 rijstwafels met kalkoenfilet

"s avonds:

gebakken krieltjes met doperwtjes, appelmoes en vlees

waterijsje

banaan
quote:Rasa schreef op 01 augustus 2013 @ 22:29:

Betekent dat ook dat je al die gezondheidseffecten die in die docu van Michael Mosley ziet zou missen? Ik dacht dat die ook gebaseerd waren op onderzoeken dat mensen die structureel minder calorieën tot zich nemen over het algemeen langer en gezonder leven?

Niet te veel eten, maar voldoende, is natuurlijk ook gezonder.

Maar vasten heeft allerlei ándere gezonde effecten.

Je kunt er hier meer over lezen.

Mosley heeft het over een vastendieet: het gaat daarbij niet alleen om het innemen van minder kcal, maar vooral ook om het effect van vasten.
quote:chayenne schreef op 01 augustus 2013 @ 22:31:

http://www.niashanks.com/ ... s-of-intermittent-fasting

Ik heb hier veel aan gehad. Bedenk dat er veel

mogelijkheden zijn en vind iets wat bij je past!

Dat is een leuke link! Het wordt nog een keer goed uitgelegd en het mooiste vind ik dat er steeds wordt benadrukt dat vasten voor sommigen heel goed kan werken, maar dat dit niet voor iedereen hoeft te gelden. Het is geen gouden concept dat hét wondermiddel is.

Wat jij ook al schrijft: vind datgene wat bij jou past.
Maar hoe zit het eigenlijk met de spaarstand ?

Ben bang dat als je bijv volgs fast-5 gaat eten en je de kcal ook verminderd, je lichaam in de spaarstand gaat staan. Dan kan je erna nooit meer kan eten zonder kilo's aan te komen, weet iemand hoe het daarmee zit? Ik kan het niet terug vinden.
Hoi dames en enkele heer

Ik lees iedere dag jullie berichtjes en lees ook alle linken door maar reageer niet altijd dus hier weer een berichtje van mij.

Ik heb nu 5 weken achter de rug. Dus 10 vastendagen van 36 uur. De andere dagen let ik op mn kcal en krijg ik tussen de 1500 en 2000 binnen. Daarnaast beweeg ik voldoende. Dagelijks loop ik van half uur tot anderhalf uur en ik sport een keer per week.

Ik ben de laatste week een halve kg aangekomen. Zit nu op 72 Startgewicht was 74. Gaat niet snel maar ik heb het idee dat mijn lichaam niet minder wil wegen. Ik ben trouwens 1m 70.

Ik ben erg benieuwd naar jullie resultaten!

Vandaag een extra vastendagje aangeplakt zodat ik hopelijk nog iets afval.

Ik sta nog steeds voor 100% achter deze methode. Als ik op gewivht ben wil ik naar 6:1. Voor altijd.

Succes met de hitte vandaag!
quote:momodoe schreef op 02 augustus 2013 @ 10:19:

Maar hoe zit het eigenlijk met de spaarstand ?

Ben bang dat als je bijv volgs fast-5 gaat eten en je de kcal ook verminderd, je lichaam in de spaarstand gaat staan. Dan kan je erna nooit meer kan eten zonder kilo's aan te komen, weet iemand hoe het daarmee zit? Ik kan het niet terug vinden.Daar kun je hier van alles over lezen..
quote:nova2013 schreef op 02 augustus 2013 @ 10:32:

Hoi dames en enkele heer

Ik lees iedere dag jullie berichtjes en lees ook alle linken door maar reageer niet altijd dus hier weer een berichtje van mij.

Ik heb nu 5 weken achter de rug. Dus 10 vastendagen van 36 uur. De andere dagen let ik op mn kcal en krijg ik tussen de 1500 en 2000 binnen. Daarnaast beweeg ik voldoende. Dagelijks loop ik van half uur tot anderhalf uur en ik sport een keer per week.

Ik ben de laatste week een halve kg aangekomen. Zit nu op 72 Startgewicht was 74. Gaat niet snel maar ik heb het idee dat mijn lichaam niet minder wil wegen. Ik ben trouwens 1m 70.

Ik ben erg benieuwd naar jullie resultaten!

Vandaag een extra vastendagje aangeplakt zodat ik hopelijk nog iets afval.

Ik sta nog steeds voor 100% achter deze methode. Als ik op gewivht ben wil ik naar 6:1. Voor altijd.

Succes met de hitte vandaag!

Ha Nova, wat gaat het goed!

Je zit volgens mij echt nog niet op een plateau. In de link die ik voor Momodoe plaatste, staat meer informatie over hoe je een plateau zou kunnen doorbreken. Bijvoorbeeld door een normale week in te lassen.
Dus deze aankomende week heb ik gewoon een dieetpauze,

Ik was al afgevallen en aan het diëten dus wie weet heeft mijn lichaam even een time-out nodig.
Nova... het kan ook zijn dat je met dit warme weer (aannemend dat je in Nederland woont) meer vocht vasthoudt. Dat zou dan kunnen verklaren waarom je een pond bent aangekomen.
Ik zag wat dataverkeer op mijn website (victormooren.com) komen via dit forum en zou daarom wel wat vragen van jullie willen beantwoorden m.b.t. intermitterend vasten (IF).

IF kan een effectieve strategie zijn om gewicht te verliezen. Echter heeft het natuurlijk ook zo zijn nadelen. Vaak langdurig vasten (20+ uur) of een lage maaltijd frequentie volgen van 1-2 maaltijd(en) kan op het lange termijn tot een eetstoornis leiden.

Persoonlijk zou ik enkel voor een 20-24-urige vast gaan om een calorie-buffer op te bouwen of om een groot calorie-overschot te compenseren. Dagelijks een maaltijdfrequentie volgen van 3-4 maaltijden zou voldoende moeten zijn om het vetverliesdieet op het lange termijn vol te kunnen houden.

Op mijn website heb ik een hele artikelenreeks staan omtrent. IF. Zie -> http://www.victormooren.com/2012/07/voedingsleer.html

Ik hoor het of er nog specifieke vragen zijn.

Victor
quote:vmooren schreef op vrijdag 02 augustus 2013 21:35 Ik zag wat dataverkeer op mijn website (victormooren.com) komen via dit forum en zou daarom wel wat vragen van jullie willen beantwoorden m.b.t. intermitterend vasten (IF).

IF kan een effectieve strategie zijn om gewicht te verliezen. Echter heeft het natuurlijk ook zo zijn nadelen. Vaak langdurig vasten (20+ uur) of een lage maaltijd frequentie volgen van 1-2 maaltijd(en) kan op het lange termijn tot een eetstoornis leiden.

Persoonlijk zou ik enkel voor een 20-24-urige vast gaan om een calorie-buffer op te bouwen of om een groot calorie-overschot te compenseren. Dagelijks een maaltijdfrequentie volgen van 3-4 maaltijden zou voldoende moeten zijn om het vetverliesdieet op het lange termijn vol te kunnen houden.

Op mijn website heb ik een hele artikelenreeks staan omtrent. IF. Zie -> <a href="http://www.victormooren.com/2012/07/voedingsleer.html" class="link">http://www.victormooren.com/2012/07/voe ... er.html</a>

Ik hoor het of er nog specifieke vragen zijn.

Victor

Dus stel ik heb een dag enorm veel kcal gegeten, en dat wil ik compenseren, dan zou ik de dag erna een vastdag kunnen doen?

Ik wilde op den duur alleen nog eten tussen 3-8 uur, om zo op gewicht te blijven/afvallen, maar je raad het af ivm eetstoornis die je kan ontwikkelen?
Hoe zit 't met de bewering dat vrouwen niet langer zouden moeten vasten dan 14 uur, vmooren?
@ momodoe

Dat klopt. Stel je hebt 1000kcal boven je onderhoud gegeten. Dan zou je de dag erop het ontbijt en de lunch over kunnen slaan. Met het avondeten consumeer je dan een matige maaltijd van 500-600kcal. De volgende dag pak je het oude voedingspatroon dan weer op.

Het is inderdaad niet nodig om je te beperken aan zo een kleine eetperiode. Ik denk dat je meer flexibiliteit hebt als je de maaltijden tussen 10:00-20:00 indeelt.

@ chayenne

Dat is een goede vraag en daar moet echter nog meer onderzoek naar gedaan worden om daar duidelijke conclusies uit te kunnen trekken.

Zover zijn vrouwen wat meer gevoelig voor extremere benaderingen zoals grote calorietekorten, langdurige vastperiodes, te weinig koolhydraten, etc. Vrouwen zullen eerder last krijgen van hormonale disrupties, slaapproblemen, en angst/paniekaanvallen dan mannen. Een onregelmatige menstruatie kan ook sneller voorkomen.

Als je als een vrouw zwanger zou raken tijdens een hongersnood dan is je overlevingsrisico een stuk kleiner dan die van een man (veel stress voor het lichaam, vergt extra energie, etc). Te weinig energie binnenkrijgen (langdurig vasten/te groot calorietekort hanteren) signaleert dat er hongersnood is en zorgt er uiteindelijk voor dat een vrouw onvruchtbaar raakt totdat er weer genoeg voedsel geconsumeerd wordt.

Uiteraard zijn er vele factoren die het bepalen of er wel of niet langdurig gevast kan worden. Een vrouw met een hoog vetpercentage zou er over het algemeen minder moeite mee moeten hebben dan een vrouw met een laag vetpercentage. Dan heb je ook nog situaties zoals het hebben van een passieve vs actieve levensstijl. Onder passieve omstandigheden is het makkelijker om te vasten, aangezien je dan simpelweg minder energie hoeft te gebruiken.

16-24 uur vasten kan wel goed mogelijk zijn en is dus erg persoonlijk in hoeverre dit wel of niet tot bepaalde symptomen leidt. Uit de praktijk blijkt dat 14 uur vasten voor veel vrouwen de grens is. Daarna treden er al gauw symptomen op.

Hopelijk is het duidelijk zo.

Victor
anoniem_183668 wijzigde dit bericht op 03-08-2013 09:12
Reden: aanvulling
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven