Gezondheid alle pijlers

Hoe zit het nou met chocola en puistjes?

03-08-2013 11:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wetenschappelijk is er geen verband tussen chocola en puistjes. Toch krijg ik écht elke keer, dat wanneer ik chocola eet, puistjes. Een verband tussen deze twee blijft echter uit als ik de wetenschappelijke berichten mag geloven.

Als voorbeeld: gisterochtend een kitkat gegeten ipv gezond ontbijten. In de middag voelde ik al een puist naast mijn neus opkomen en 's avonds bij het slapengaan heb ik ineens een gigapuist ter hoogte van mijn slaap die duidelijk te voelen was toen ik mijn hoofd op mijn kussen legde. Ze blijven wel onderhuids en verdwijnen altijd in circa een week.

Bestaat er dan een 'allergische' of reactie op mijn huid van chocola, dat ik er toch puisten van krijg? Normaal heb ik echt, zelden puistjes en al helemaal niet van deze joekels die je bijna voelt kloppen.

Anderen die hetzelfde hebben?
Als ik chocola eet krijg ik volgende dag of paar uur erna ook puistjes. Maar wat jij verteld is dat jij puistjes onderhuids krijgt en dat het dan weer verdwijnt. Misschien is het een allergische reactie? Misschien kan je het informeren bij de huisarts?
Ik reageer ook op bepaalde producten en daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Het is jammer dat dermatologen zich vooral bezig houden met medicijnen ipv het effect van bepaalde voedingsmiddelen.
Er is geen relatie aangetoond tussen acne en voeding.

Zie: https://www.nhg.org/stand ... hg-standaard-acne#note-10
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
De wetenschap kan me nog meer vertellen. Als ze bij een proef van 100 personen maar bij 10 mensen puistjes vinden na het eten van chocola dan wordt er gezegd dat er geen verband is. Maar als jij net tot die 10% behoort heb jij er dus wel last van.

Voorbeeld: Het is wetenschappelijk aangetoond dat paracetamol verlichting biedt bij hoofdpijn. Bij mijn man werkt het echter niet, hij gebruikt dus iets anders.

Verschillende mensen kunnen verschillend op voeding of medicijnen reageren. Als chocolade bij jou dus wel puistjes veroorzaakt dan is dat blijkbaar zo.
http://jetskeultee.nl/pui ... -mythe-of-niet/obj7777469
Cremes kunnen ook de huidporiën verstoppen hoor. Sommige cremes hebben duidelijk die werking op mijn huid (= comedogene activiteit van cremes).

Ik ben te lui om iets anders te pakken; alleen als het de spuigaten uitloopt dan gooi ik mijn creme een tijdje in de hoek en dan neem ik wat olie. Zodra ik dan weer begin met de creme dan wordt het herstel weer ongedaan gemaakt.
Ik heb dat met alles waar varken in verwerkt wordt, dus ook bij veel chocola, koffie (met schuim) etc... Heel vervelend.
De beste (niet comodogene) cremes dat zijn de hydrofiele cremes, maar daarvan heb ik altijd het gevoel dat ze mijn huid niet soepel genoeg maken, vandaar dat ik toch grijp naar de familiecremes waar vaak glyceline/vaseline in zit.

Het kan wel alleen een idee zijn; daar wil ik vanaf wezen. Als je heel jong bent dan speelt dat aspect natuurlijk niet zo.
Ik heb door het gebruik van de Diane pil bijna geen puistjes meer. Behalve als ik veel chocolade eet. En zodra ik daar even mee stop verdwijnen ze weer. Misschien niet wetenschappelijk bewezen, maar voor mij persoonlijk wel bewezen.
Chocolade, suiker, zuivel, varkensvlees, aardbeien, allemaal voeding waar sommige mensen een reactie op krijgt op de huid.
Ik heb het ook, maar niet bij hele pure chocolade. Ik denk dat het komt voor vette melk, want ik krijg ook puistjes van slagroom, cappuccino, kaas etc, maar niet van magere yoghurt, kwark of cottage cheese.

Oh en gelukkig hou ik heel erg van pure chocolade, hoe puurder hoe beter.
Shit, nu heb ik zin in chocola
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:flakes schreef op 03 augustus 2013 @ 12:04:

Ik heb dat met alles waar varken in verwerkt wordt, dus ook bij veel chocola, koffie (met schuim) etc... Heel vervelend.Het is een broodje aap dat er varken gebruikt wordt voor koffieschuim.
Kan het misschien ook andersom zijn? Dat je zin krijgt in chocola omdat je bijvoorbeeld ongesteld moet worden, een eisprong hebt, of iets dergelijks en dat dát de reden voor de puistjes is??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven