ongelukkig moeten zijn?

08-08-2013 17:48 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben pinterester, 25 jaar, en woon in London. Na het vele reizen ben ik afgelopen jaar gesettled in London waar ik nu een fantastische partner, leuk huis, goede baan en super sociaal leven heb (kortom, ik ben naar mijn idee gelukkig).

Ik heb meerdere forums doorzocht maar kon nergens iets gelijks vinden, daarom mijn reden om een nieuw topic te openen.

Om de zoveel tijd (soms zitten er weken tussen, maar er zijn ook periodes dat het maar een paar dagen zijn) krijg ik een overweldigend gevoel ongelukkig te moeten zijn. Het minste of geringste zal me irriteren, boos of verdrietig maken waardoor ik mezelf bijna het 'recht' geef om ongelukkig en verdrietig te zijn. Ik begrijp niet waar dit gevoel vandaag komt, en vaak is het ook al gebeurd voordat ik er erg in heb. Het lijkt wel alsof ik mijn eigen geluk saboteer. Helaas is meestal mijn partner hiervan de dupe.

Wanneer ik eenmaal boos of verdrietig ben, vind ik mezelf dat ook de zieligste persoon van de wereld en kan niets of niemand iets goed doen. Dit duurt vaak maar een dag (soms maar een paar uur), het gevoel ebt dan langzaam weg, maar ik blijf verward achter, niet begrijpend waarom ik zo heb gereageerd. Op dat moment leek het de juiste reactie maar achteraf zie ik zelf in hoe belachelijk ik heb gereageerd.

Nu ik het zo terug lees klink ik echt als een mafketel maar ik ben nieuwsgierig of er misschien mensen zijn die dit ook hebben of misschien weten waar dit vandaag komt?

Ik heb zelf wat theorien bedacht maar ben benieuwd naar anderen.

Alvast heel erg bedankt.
Pms?
Het klinkt alsof je nog volwassen moet worden.
Oef, een paar uur nochtans? Dat moet niet makkelijk zijn. Gelukkig pak je het, getuige de topictitel, lekker luchtig op.
Idd PMS
Spoiled brat
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Idd PMS, ga eens voor jezelf bijhouden hoe je onmogelijke buien zich verhouden tot je cyclus
ik denk dat ik PMS wel uit kan sluiten aangezien ik heb soms een aantal weken niet heb, en danwel om de paar dagen. weet niet hoe jullie cyclus loopt maar die van mij is aardig regelmatig :-)

En spoiled brat? inderdaad, dat is een normale reactie. daarom probeer ik erachter te komen wat me drijft. Ik heb toch alles om gelukkig te zijn, dus waarom moet ik dan af en toe ongelukkig zijn?

ik had geen verhelderend antwoord verwacht, maar dit vind ik wel jammer. is er een manier om dit topic te sluiten? ik kom hier niet echt verder mee natuurlijk :-)
Wat had je wel verwacht?
quote:pinterester schreef op 08 augustus 2013 @ 18:14:

ik denk dat ik PMS wel uit kan sluiten aangezien ik heb soms een aantal weken niet heb, en danwel om de paar dagen. weet niet hoe jullie cyclus loopt maar die van mij is aardig regelmatig :-)

En spoiled brat? inderdaad, dat is een normale reactie. daarom probeer ik erachter te komen wat me drijft. Ik heb toch alles om gelukkig te zijn, dus waarom moet ik dan af en toe ongelukkig zijn?

ik had geen verhelderend antwoord verwacht, maar dit vind ik wel jammer. is er een manier om dit topic te sluiten? ik kom hier niet echt verder mee natuurlijk :-)Je moet niks.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je drukt je wat vreemd uit. Je "moet" niet "ongelukkig zijn," je hebt een doodordinaire chagrijnige bui. En dat gebeurt ons allemaal wel eens.
Zijn je schommelende hormonen, niks bijzonders.
quote:Murdoch schreef op 08 augustus 2013 @ 18:17:

Je drukt je wat vreemd uit. Je "moet" niet "ongelukkig zijn," je hebt een doodordinaire chagrijnige bui. En dat gebeurt ons allemaal wel eens.Ze drukt zich idd wat ongelukkig uit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Typisch dat je het zo goed weet, maar er dan toch in zwelgt.

Is het misschien niet een goed plan om jezelf eens een schop onder je gat te geven, zodra je het op voelt komen?

Een beetje karakter tonen is toch geen schande?
Hoe ongelukkig ben je op dat soort momenten eigenlijk? Alleen een beetje verdrietig/boos of draag je dan zo ongeveer de last van de hele wereld op je schouders?

Je kunt ook depressief zijn, ook al heb je op het oog een fantastisch leven. Het gaat namelijk niet alleen om wat er om je heen gebeurt, maar ook om hoe jij met gebeurtenissen omgaat en bent omgegaan.

Lees PAAZ eens, gaat over een meisje met een droombaan, een lieve vriend, alles wat haar hartje begeert plus zelfmoordplannen. Dat is op zn zachtst gezegd niet relaxed. Is dat wat je bedoelt? Of gaat dat te ver voor jouw vorm van ongelukkigheid?
quote:Nouschi schreef op 08 augustus 2013 @ 18:26:

[...]

Ze drukt zich idd wat ongelukkig uit. Ikzelf lijd dan aan ennui, vind ik net wat sjieker.
Ik herken het ja. Maar bij mij is het van de hormonen. Bij elke nieuwe pil of medicijnen ben ik de eerste weken een 15 jarige puber en de hele wereld is tegen me.
Tja... Ik ben het met eerde antwoorden eens. Ik denk dat dit eerder een kwestie is van hormonen die je eens in de zoveel tijd flink teisteren, dan dat er iets psychisch niet in orde zou zijn... Sterkte iig!
Oooh wat ben ik toch blij dat ik de pil niet meer slik. Dat was bij mij zonder twijfel de oorzaak van die jarenlange ellende.
Sommige mensen vinden dat ze geluk niet verdienen. Of ze zijn gewend aan drama en is gewoon gelukkig voor hun gevoel "te saai". Misschien wil je meer aandacht en ben je gewend om alleen aandacht te krijgen als het niet goed gaat. Of dat je alleen vindt dat je aandacht (van jezelf misschien zelfs alleen maar) verdient als het ongelukkig met je gaat en weet je niet zo goed hoe je jezelf positieve aandacht moet geven.

Ik vraag me af of het zou helpen als je jezelf juist positieve feedback geeft elke keer als je juist gelukkig bent. Dus gelukkig zijn leert waarderen. Sommige mensen vinden liefde, geluk, het fijn hebben een teken van zwakte bijvoorbeeld. En voelen ze zich beter thuis in een harde of in jouw geval verdrietige wereld dan in het onzekere geluk wat je misschien toch weer kwijt raakt.

Ben je bang het geluk kwijt te raken? Waardeer je je geluk op een dieper niveau? Besef je de waarde er ook van op gevoelsniveau?

Probeer jezelf aandacht te geven als het juist goed gaat. Verwen jezelf juist als het goed gaat in plaats van dat te doen alleen als je jezelf niet fijn voelt.

Als ik eens griep heb bijvoorbeeld dan kan het harstikke fijn voelen als een ander even de sinaasappeltjes perst en ik eens lui op de bank mag liggen met een boekje. Doe je dat soort dingen ook voor jezelf als je gelukkig bent? Jezelf verwennen of misschien zelfs laten verwennen?

Of verwent jouw partner jou juist zoveel dat je teveel goede dingen krijgt en je liever wat rustiger en normaler de relatie zou willen?

Even wat gedachtengangen.
Misschien laat de here je af en toe ongelukkig zijn, zodat je op andere dagen ook alweer goed weet hoe gelukkig je eigenlijk bent?

Iets als yinyan/evenwicht/balans enzo.
Of kijk anders eens naar wat jou dan irriteert en probeer dieper te kijken of het iets anders triggert?

Noem eens voorbeelden?* het kan namelijk ook nog zijn dat het wel degelijk vervelende dingen zijn die je normaal gesproken wegwuift.
Ik heb ook wel momenten, hormonen, waarop ik dat juist erg heb en normaal gesproken niet. Maar als ik dan kijk naar de situatie, die ik normaal gesproken wegwuif, vind ik de manier waarop het dan gaat, toch wel het overdenken waard.

Ik voel me door hormonen dan, zo ontzettend beroerd, dat ik bijvoorbeeld even een knuffel wil. Dan kan iemand mij wel weg willen duwen of vinden dat ik mij aanstel, maar dat vind ik ook zonder hormonen, wel een vervelende reactie bijvoorbeeld. Als ik ziek ben, mij niet lekker voel, wil ik graag wel ook serieus genomen worden. En ik houd er natuurlijk ondertussen rekening mee zelf dat ik op zulke momenten wel gevoeliger ben dan normaal en dus ook niet van de dierbare nabije ander kan verwachten dat ze daar gelijk goed mee om gaan.
Ik vind het best herkenbaar, op een gegeven moment was ik het zat en ben naar de dokter gegaan. Het lag toen aan de pil, maar misschien is het ook verstandig om eens te praten met een psycholoog en ligt er nog een verhaal achter waarom het komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven