Buurkat met schurft

21-08-2013 13:41 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft hier iemand ervaring mee?

Mijn buurvrouw heeft een flink aantal katten buiten lopen en nu zag ik vanochtend dat 1 daarvan flink veel grote kale rode plekken op zijn kop en hals heeft, lijkt mij een duidelijk geval van schurft.

Mijn kat heeft nu nog nergens last van lijkt het, maar schurft schijnt erg besmettelijk te zijn, klopt dat?

Ik denk dat ik die van mij maar even binnenhoudt, maar weet eigenlijk niet zo goed of ik mijn kat nu ook al preventief moet behandelen o.i.d. Ik denk dat hij wel een aantal dagen samen met die kat buiten heeft gelopen de afgelopen week (daarvoor was ik op vakantie en is hij binnengebleven).

Ik zal ook maar even bij de buurvrouw aanbellen (ze is wel wat raar en ben bang dat ze niet met haar kat naar de dierenarts gaat).

Maar heeft iemand verder tips en/of ervaringen?
Kun je bij 144 niet om raad vragen? Het is nogal besmettelijk en zo te lezen heeft buuf veel katten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Kat zowiezo binnen houden?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Ik vind sowieso niet dat een kat de hele buurt door moet kunnen. Is het geen mogelijkheid om je tuin katproof te maken? Kan hij niet naar binnen en de jouwe niet zo ver weg. Verder zou je een organisatie kunnen bellen voor zwerfkatten of voor mishandeling. Schurft is pijnlijk en het lijkt me dus wel degelijk onder dierenmishandeling vallen als zij er niets aan doet.
Om de eeuwige 'kat voor altijd binnenhoud' discussie hier meteen te beeindigen. Tuin kan niet katproof en kat is te actief om binnen te zitten. Hij gaat naar buiten. En de buurt heeft er geen problemen mee (niet met mijn kat iig), ik heb rondgevraagd.

Ik was net bij de dierenarts (voor wat antivlooien en ontwormspul) en de assistente daar wist het ook niet, ze zei dat het wel vanalles kon zijn, schurft of gewoon een allergie.

Ze wist ook niet echt iets wat ik nu kon doen.
Ga eerst eens met de buurvrouw praten. Misschien is het iets anders en misschien is ze al lang bezig met behandelen. Als jij niet weet wat het is, kun je er ook niks aan doen.
Als het op de kop en hals van de kat zit is het zeer waarschijnlijk een allergie, geen schurft. Dus ook niet besmettelijk.
Het kunnen ook vlooien / oormijt zijn TO. Soms krabben de arme beesten zich helemaal kapot van de jeuk:( Of een vlooienallergie?

Hebben haar andere katten ook plekken? Zo niet, dan denk ik niet aan schurft, vooral omdat deze kat het blijkbaar al een tijdje heeft (grote plekken), de anderen zouden dan ook besmet moeten zijn.

Vlooienallergie kan gewoon bij 1 kat zijn, maar dan hebben ze vast allemaal wel vlooien inmiddels :(
Hoe raar is je buurvrouw?

Kun je er wel een gesprek mee aangaan en vragen wat er met haar kat aan de hand is?
Bij rode plekken op kop en hals denk ik als eerste aan een voedselallergie. Niet besmettelijk, jeukt wel als de hel voor poes in kwestie. Niet behandelen = onthouden van zorg. Daar kun je 144 voor bellen.
Van een goeie vechtpartij kan een kater ook bijtwonden/rode kale plekken oplopen.

Voedselallergie kan ook

Een schimmel kan ook (er bestaat een venijnig schimmel dat bij katten voorkomt, dan zeker je eigen poes erbij uit de buurt houden en jezelf omdat je er ringworm van kunt oplopen)

Vlooienallergie kan

Schurft, mja, dan zijn het voornamelijk korsten (heel vies)
Heel veel katten en honden hebben bepaalde overgevoeligheid en allergieën. En deze ontstaan vaak door het voedsel dat zij aangeboden krijgen. Er is veel toevoeging van granen, en dit veroorzaakt vaak dit soort problemen (en andere problemen). De kans is best groot dat die kat dat heeft.
Oke, ik ben weer iets gerustgesteld ;)

Ik zal het even aankijken en morgen de buurvrouw vragen hoe het met haar kat gaat. Ik heb het idee dat ze weinig geld heeft om voor zoveel katten te zorgen, maar misschien zit ik ernaast. Feit is wel dat ze allen niet geholpen zijn en hier al meermaals nestjes uit zijn voorgekomen.

Mijn kat is nogal para en agressief als het op de dierenarts aankomt, dus ik houd hem liever gezond als het even kan. Helaas is het ook een ware terrorist en rent hij het liefst de hele dag buiten rond, dus dat is soms lastig.

Maargoed, 'hopelijk' is het een onschuldige voedselallergie. Het zag er alleen nogal terrifying uit, zeker gezien er geen ruzie met de katten onderling is, en de plekken zaten ook echt overal en waren groot. Erger dan de kat van een vriendin van mij, die zo nu en dan leidt onder een vlooienallergie. Deze plekken waren echt naar en rood en met korstjes en alles.
Even melden dat er ongeholpen katten vrij rondlopen bij 144, die treden wel op, er zijn al veel te veel nestjes! Wat schurft betreft, kan van alles zijn.. Ook dat meteen doorgeven aan de instantie!
Ik wil ook geen ruzie met de buurvrouw eigenlijk. Is het verboden om ze niet te helpen dan? Ik dacht dat dat wel redelijk naar eigen inzicht is. Ze heeft op dit moment geloof ik nog een kat of 6 in huis (maar eigenlijk altijd in de tuinen van anderen) lopen.
Waarom zou je ruzie krijgen met de buurvrouw?

Ik zou het idioot vinden als je zomaar 114 belt zonder eerst even met de buurvrouw te gaan praten. Dan krijg je wel ruzie, denk ik.

En nee, het is niet verboden om katten ongecastreerd rond te laten lopen. Het is niet slim, maar er is geen wet voor.
Sjonge wat drastisch allemaal!

Waarom niet gewoon even naar de buurvrouw lopen, benoemen wat je ziet, aangeven wat je vermoedens zijn, dat jullie katten wel eens samen spelen op straat en daarom even komt checken of het eventueel iets besmettelijks is en of je bij jou kat actie moet ondernemen.

Zo hoor je het van zelf.

Als ik de buurvrouw was geweest en je had zonder mijn medeweten 144 gebeld, was ik geen blije buurvrouw....
Vandaag is de mooiste dag.
Dat drastische bedoelde ik trouwens over een aantal reacties...
Vandaag is de mooiste dag.
quote:liefsjuud schreef op 21 augustus 2013 @ 20:44:

Sjonge wat drastisch allemaal!

Waarom niet gewoon even naar de buurvrouw lopen, benoemen wat je ziet, aangeven wat je vermoedens zijn, dat jullie katten wel eens samen spelen op straat en daarom even komt checken of het eventueel iets besmettelijks is en of je bij jou kat actie moet ondernemen.

Zo hoor je het van zelf.

Als ik de buurvrouw was geweest en je had zonder mijn medeweten 144 gebeld, was ik geen blije buurvrouw....Buurvrouw heeft een flink aantal katten die állen niet geholpen zijn. Hoe denk je dat die poezen zich voelen als ze krols zijn, keer op keer op keer op keer?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Gewoon even vragen aan de buurvrouw wat de kat mankeert. Mocht deze toch schurft hebben (of iets anders besmettelijks) , dan is het wel zo netjes als ze hem binnen houdt.
Het is wel zo netjes, en wettelijk verplicht, om de schurft te laten behandelen
Ik vind jouw buurvrouw wel een asociaal wijf, sorry dat ik het zeg.

Bij de asiels staat het water aan de lippen met al die katten en zij laat ze doodleuk geboren worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven