Vergeven maakt het lichaam gezond
woensdag 21 augustus 2013 om 15:01
Al eens gedacht om na een stevige ruzie de plooien meteen glad te strijken? Probeer het want u bewijst er niet alleen de andere, maar ook uw lichaam een dienst mee. Iemand vergeven is namelijk heel gezond: stress, rugpijn en andere chronische klachten verminderen vrijwel meteen. Wie koppig blijft rondlopen met wrok- en haatgevoelens werkt een heleboel kwaaltjes in de hand. Een hoge bloeddruk, snellere hartslag, verkrampte spieren… Kwaad blijven is even ongezond als extreme stress.
Bron van CCN
http://edition.cnn.com/20 ... r.resentful.ep/index.html
Bron van CCN
http://edition.cnn.com/20 ... r.resentful.ep/index.html

woensdag 21 augustus 2013 om 16:52
Cateautje, ik denk dat dat ook ligt aan de soort OP.
OT, vergeven is niet altijd makkelijk. Ik heb nog nooit iets meegemaakt waarbij ik iemand niet meer heb kunnen vergeven, maar bij sommige ruzies kan ik toch nog wel eens wat moeite hebben met iemand meteen te vergeven, ook al spijt het die persoon wel.
OT, vergeven is niet altijd makkelijk. Ik heb nog nooit iets meegemaakt waarbij ik iemand niet meer heb kunnen vergeven, maar bij sommige ruzies kan ik toch nog wel eens wat moeite hebben met iemand meteen te vergeven, ook al spijt het die persoon wel.
woensdag 21 augustus 2013 om 16:57
quote:Scamp schreef op 21 augustus 2013 @ 16:50:
Ik heb wel moeite met vergeven en dat is psychisch soms best zwaar.
Maar voor mij is vergeven zoiets als zeggen dat, wat er gebeurt is, oke is.
Ik denk dat ik gewoon niet voel en weet wat vergeven is.Dat heb ik inderdaad dus ook, als ik ergens moeite mee heb is het vergeven.
Ik denk dat ik gewoon niet voel en weet wat vergeven is.Dat heb ik inderdaad dus ook, als ik ergens moeite mee heb is het vergeven.

woensdag 21 augustus 2013 om 17:17

woensdag 21 augustus 2013 om 17:23
quote:Scamp schreef op 21 augustus 2013 @ 16:50:
Ik denk dat ik gewoon niet voel en weet wat vergeven is.
Je geeft het zelf al aan, dat het psychisch heel zwaar is om in wrok te blijven. Je bent eigenlijk dubbel slachtoffer van wat iemand gedaan heeft, want er is je niet alleen iets geflikt, maar je loopt ook nog eens met al die wrok rond. En de dader? Die leeft vrolijk door en heeft nergens last van.
Met het schenken van vergeving zeg je niet dat het okay is, maar zeg je in feite dat het loslaten van het hele gedoe, beter is voor jou en je innerlijke rust en denk maar niet dat als iemand iets vreslijks heeft gedaan en jij zegt, ik vergeef je, dat die persoon dan lekker in het vel zit. Vergeving stemt wel degelijk tot nadenken en vaak tot schaamte.
Ik denk dat ik gewoon niet voel en weet wat vergeven is.
Je geeft het zelf al aan, dat het psychisch heel zwaar is om in wrok te blijven. Je bent eigenlijk dubbel slachtoffer van wat iemand gedaan heeft, want er is je niet alleen iets geflikt, maar je loopt ook nog eens met al die wrok rond. En de dader? Die leeft vrolijk door en heeft nergens last van.
Met het schenken van vergeving zeg je niet dat het okay is, maar zeg je in feite dat het loslaten van het hele gedoe, beter is voor jou en je innerlijke rust en denk maar niet dat als iemand iets vreslijks heeft gedaan en jij zegt, ik vergeef je, dat die persoon dan lekker in het vel zit. Vergeving stemt wel degelijk tot nadenken en vaak tot schaamte.

woensdag 21 augustus 2013 om 17:34
Er zit nog wel iets tussen helemaal vergeven en voor eeuwig omzien in wrok. Wat mijn schoonvader mijn dochter heeft geflikt vergeef ik hem nooit, klaar. Maar het is nou ook weer niet alsof ik nu al vijf jaar lang 24/7 aan het zinnen ben op wraak of zo.
Minder ernstige zaken kan ik mensen wel vrij snel vergeven trouwens. Zelf ben ik ook niet onfeilbaar, dus het zou een beetje raar zijn dat dan wel van anderen te verwachten.
Minder ernstige zaken kan ik mensen wel vrij snel vergeven trouwens. Zelf ben ik ook niet onfeilbaar, dus het zou een beetje raar zijn dat dan wel van anderen te verwachten.