Gezondheid alle pijlers

Onder Narcose of toch maar plaatselijk?

23-08-2013 17:14 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

ik heb sinds een goed half jaar pijn rechtsboven in mijn kaak. Dit na een dubbele wkb, waarvan er ééntje pijn bleef doen/gevoelig bleef. Nu had ik vorige maand een afspraak met de kaakchirurg en hij kon op de foto's zien dat ik een abcesvorming had, inderdaad rechtsboven, maar nog niet erg genoeg om te opereren. Op die plaats was het een beetje onrustig' zeg maar, omdat deze tand waarschijnlijk teveel was behandeld met boren, wkb...

Met een kuur van 20 dagen medicatie (geen ab) zou ik tegen oktober niets meer mogen voelen, anders moest ik zelf terug contact opnemen voor een apexresectie (wortelpuntverkorting).

Ik had al gedurende een week toch last van pijn, bleek er dus een ontsteking op te zitten en ben ik dus in het weekend naar de huisartsenwachtpost geweest. Ik kreeg (mijn intussen 3e kuur op 2,5 maanden voor deze tand na wkb) ab voorgeschreven. Een 4e kuur mocht ik nemen, indien ik binnen de 4 dagen niet bij een tandarts of chirurg terecht kon of als het alsnog ging ontsteken.

Daarbij was het ook nog eens feestdag 15 augustus, en een lang weekend waarin ik niemand bereikt kreeg.

Deze ab hielp wel goed, en hopelijk ben ik nu langer dan een maand verlost van weer een nieuwe kuur/ontsteking.

Nu kan ik pas vanaf 17 september ten vroegste terecht voor een consultatie die (wettelijk) verplicht is alvorens er onder narcose een apexresectie wordt gedaan (dit kan dan ten vroegste oktober ofzo) omdat deze operatie normaal onder plaatselijke verdoving wordt uitgevoerd.

Ik ken mijzelf en heb, omdat ik al bijna 2 jaar met wisselende pijn zit en gemiddeld om de 3 maanden op de tandartsstoel beland voor mezelf beslist dat deze 'operatie' nu maar best onder narcose moet gebeuren. Nasleep neem ik er dan maar bij. Ben die pijn grondig beu!

Maar: kan ik zomaar om narcose vragen voor deze ingreep?

of toch maar beter eventueel iemand mee laten komen en even doorbijten (maar wel alles bewust meemaken?

Gaatjes vullen, oké, maar ik vind toch verder dat ik een beetje baas ben over mn eigen lijf (of toch maar beter niet 'aanstellen' en 'gewoon' doorbijten) Heb nl. ook best wel angst ook voor de pijn op het moment zelf, want heb al meerdere malen mogen ondervinden (oa van tandarts en endodontoloog dat je als er een ontsteking zit, je nu éénmaal nooit volledig kan verdoven zonder pijn)

Nog iemand die een apexresectie oid onder narcose heeft laten doen?

Groetjes!
Kan prima plaatselijk gedaan worden, echt!
Narcose is heftig. Als de artsen van mening zijn dat dit prima onder plaatselijke verdoving kan, zou ik dat doen.
Misschien dat je het in je hoofd erger maakt. Dat had ik namelijk ook een keer met een abces. Achteraf vond ik het meevallen. Narcose lijkt me wel heftig. Werkt nog wel ff door in je lichaam namelijk. Succes iig!
Narcose vind ik juist fantastisch. Ik heb mijn 4 verstandskiezen tegelijkertijd laten trekken onder narcose. Voelde me prima bij het ontwaken en heb niet panisch in een stoel gezeten zoals ik normaal gezien had gezeten. Had daarna wel een tijdje hamsterwangen maar dat was te verwachten met het trekken van 4 tanden .

Punt is wel, ik kan redelijk goed tegen de narcose, ik word niet misselijk ervan of wat dan ook, het is een eigen afweging.
I love narcose bij dit soort dingen. Zo gepiept en geen angst.
In mijn zh doen we oa tandheelkundige ingrepen onder narcose maar geen apexresectie.

Wat je wel zou kunnen doen is vragen of de tandarts/kaakchirurg ook ingrepen onder sedatie doet.
Je bent zelf een theepot
Op heel ander vlak zie je in NL vaak plaatselijke verdovingen waarbij ze in het buitenland gewoon algehele narcose doen...dus ja, ik zou wel voor een narcose gaan...hoe lang duurt het wegsnijden en de hele mikmak?

Ik heb verschillende keren onder het mes gegaan...(operaties aan mijn oor bijv.) wat tussen een uur en 2 uur narcose inhield...ik was 2-3 weken nog erg suf (kon/wilde niet naar school..maar ja, had ook een spuughekel aan school...anders was ik vast binnen een week weer gegaan) maar dat was alles...ik heb nooit overgegeven van de narcose...
quote:Bijenrompje schreef op 23 augustus 2013 @ 18:15:

I love narcose bij dit soort dingen. Zo gepiept en geen angst.

Same here!

Het is mij de stress en angst niet waard.
Ja en?
Ze keken me zo vreemd aan toen ik met het verzoek kwam om m'n 2 verstandskiezen tegelijk eruit te snijden onder narcose ipv in 2 x met per kies 1 week een dikke wang. Nu zat ik een week met een ontploft hoofd op de bank, veel napijn maar 0,0 stress of angst van de behandeling.
quote:fru1t3lla schreef op 23 augustus 2013 @ 18:14:

Narcose vind ik juist fantastisch. Ik heb mijn 4 verstandskiezen tegelijkertijd laten trekken onder narcose. Voelde me prima bij het ontwaken en heb niet panisch in een stoel gezeten zoals ik normaal gezien had gezeten. Had daarna wel een tijdje hamsterwangen maar dat was te verwachten met het trekken van 4 tanden .

Punt is wel, ik kan redelijk goed tegen de narcose, ik word niet misselijk ervan of wat dan ook, het is een eigen afweging.

Idem dito!!)))

Maar dan zonder hamsterwangen.

Grappig,je bent de eerste (buiten mezelf) die ik dit hoor vertellen.

Krijg altijd van die gezichten: Onder narcose????

Bij mij was het op advies van mijn (angst)tandarts. Na vele pogingen en dus mislukkingen,was dit dè manier.
Known to cause insanity in laboratory mice
En dan vervolgens geen topic plaatsen dat je zo bang bent voor de narcose hè?

Echt, ik begrijp niet dat iemand voor narcose kiest als dat niet nodig is. Narcose geeft zoveel meer risico's dan plaatselijk verdoven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ik ben ook zo'n bangerd voor de tandarts en heb ook deze behandeling in het zkh gehad. Toen de arts door had hoe bang ik was, kreeg ik pilletjes die ik 1 uur van te voren moest nemen. dat zou mij wat ontspannen.

tijdens de behandeling heb ik niets gemerkt van de pillen, maar heb goede verdoving gehad en vond het op zich ok. een narcose lijkt me niet nodig. ik vond die pilletjes achteraf wel fijn, want ik ben na de behandeling als een blok in slaap gevallen, werd pas wakker toen de verdoving helemaal wakker werd. Paar paracetamol genomen en het was goed te doen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Als je echt een soort van angst voelt dan kan ik me voorstellen dat je voor een narcose wilt gaan.

Ik heb zelf nog nooit voor de keuze gestaan, maar ik zou er ook zeker over moeten nadenken. Niets is erger dan oprechte angst!
verstandskiezen gewoon onder narcose gedaan. Ga me toch niet de zenuwen maken, zowel voor, tijdens en na de behandeling?

Mij tandarts keek ook erg vreemd. maakte de 2de verwijzing(was nodig) ook op een erg lullige manier. Ze was gelijk mijn tandarts niet meer kan ik je zeggen.

Als jij je prettiger voelt, gewoon vragen om een narcose.

Sterkte!
Ik moest mijn verstandskiezen onder narcose eruit laten halen, die lagen zo diep dat het met normale verdoving waarschijnlijk niet ging lukken. Nou ik vond het allemaal prima! Hoef echt niet bij zoiets bij te zijn.

Het enige nadeel is dat je een infuus krijg, uiteraard ging het de 1e x mis bij mij dus werd ik wel 2x geprikt met die hele lange naald! Brrr

Ik was niet misselijk ofzo (ja ik werd wel misselijk toen ik een bord met groene smurrie voor me kreeg van de zuster)

Eerste dag was ik vooral moe, dag daarna nog. Niet helemaal de oude, maar verder dan moe zijn had ik geen last van de narcose. Oh ja ik had wel enorm keel pijn toen ik wakker werd en in combinatie met een beurse kaak was dat niet echt prettig.
quote:Solomio schreef op vrijdag 23 augustus 2013 18:50 En dan vervolgens geen topic plaatsen dat je zo bang bent voor de narcose hè?

Echt, ik begrijp niet dat iemand voor narcose kiest als dat niet nodig is. Narcose geeft zoveel meer risico's dan plaatselijk verdoven. Extreme angst voor behandeling is toch een goede reden?
Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik woon in België, maar denk dat het er weinig verschil van ziekenhuizen en behandelingen zal zijn met Nederland.

Bij ons is een extra consultatie wettelijk ook verplicht en zal ik ook rare reacties krijgen voor mijn vraag naar narcose. Maar ik vind toch dat de reden 'bang voor erge pijn en niet alles bewust willen meemaken' toch aannemelijk moet zijn?

Iedereen uit mijn omgeving bekijkt mij ook raar, maar vind dat ik niets moet weten van het hele proces. Ik heb zo al zenuwen genoeg (en wellicht daardoor ook meer pijn en angst).

Ben niet echt 'bang' van de tandarts, gaatjes vullen als ik goed ben verdoofd, geen probleem (al haat ik dat boren wel)

Ik heb ook mijn 4 verstandskiezen laten weghalen onder narcose, buiten een goei week hamsterwangen, ook geen last gehad van de narcose an sich. Ik geloof dat ik 's ochtends tegen 9u werd geopereerd en rond 11u alweer mocht drinken en 'eten' rond 13u toen ik weer terug thuis kwam.
Ik heb mijn vestandkiezen ook in België laten weghalen. In België gaat bijna iedereen onder narcose met verstandkiezen. Dus misschien voor die abces doen ze niet zo moeilijk. In Nederland doen ze veel moeilijker met narcose.
Je kunt ook nog een tussenoplossing vragen als ze geen narcose willen geven. Dat is een of twee tabletten valium voor de behandeling, dan ben je heel suf en maak je het niet zo bewust mee.
quote:Bijenrompje schreef op 24 augustus 2013 @ 09:54:

[...]

Extreme angst voor behandeling is toch een goede reden?In mijn simpele geest is narcose veel enger, omdat daar veel meer risico's aan kleven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven