Gezondheid alle pijlers

Aanhoudende maagklachten

26-08-2013 18:01 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een half jaar heb ik last van mijn maag. Het begon met af en toe wat brandend maagzuur na het avondeten, maar inmiddels heb ik de hele dag last van zuurbranden, zit ik voortdurend te boeren en ben ik constant misselijk en moet ik soms ook braken. Ook heb ik voortdurend pijn in mijn maagstreek en is m'n buik vaak hard en opgezet.

Ik ben bij de HA geweest en hij heeft verschillende maagbeschermers voorgeschreven (omeprazol, esomeprazol, pantoprazol), maar niets lijkt te helpen.

Er is geen oorzaak te vinden voor mijn klachten:Ik ben niet zwanger en ook stress lijkt geen rol te spelen.

Er is ook onderzoek gedaan naar een Helicobacter pylori-infectie, maar dat was negatief. Ook bij de gastroscopie was niets bijzonders te zien.

Volgens de MDL-arts is er verder niets meer te doen en zal ik moeten leren leven met het feit dat ik een 'gevoelige' maag heb.

Ik vind het echter moeilijk om me hier zomaar bij neer te leggen: ik voel me regelmatig zo beroerd dat ik weinig anders kan doen dan apathisch op de bank liggen. Ook voor m'n werk is het niet echt handig: ik ben docent en lesgeven is niet echt een pretje als je constant het gevoel hebt dat je ieder moment over een leerling heen gaat kotsen

Mijn vraag is: herkent iemand deze klachten? heb je misschien tips om de klachten te verminderen (voeding etc.)? of suggesties over de oorzaak en mogelijke behandeling?
Kan het niet aan je eetpatroon liggen? Mijn maag reageert overgevoelig als ik bepaalde producten eet, maar ik ben wel bekend met allergieen.
Ja, ik herken het helemaal. Helaas geen oplossing voor je.

Gebruik je nu nog medicijnen? Ik heb een protonpompremmer (omeprazol) en domperidon tegen de ergste misselijkheid. Moet zeggen dat het daar wel een beetje mee uit te houden is. En was het bij jou ook geen probleem van de sluitspier van de maag of een middenrifsbreukje?

Bij mij komt het trouwens door NSAID-overgevoeligheid.
quote:DieFetteElke schreef op 26 augustus 2013 @ 18:03:

Kan het niet aan je eetpatroon liggen? Mijn maag reageert overgevoelig als ik bepaalde producten eet, maar ik ben wel bekend met allergieen.

Ik heb nog niet direct een link kunnen ontdekken tussen mijn eetpatroon en de klachten die ik heb. Ik heb wel een tijdje glutenvrij en een tijdje lactosevrij gegeten om te kijken of het daaraan zou kunnen liggen, maar ik merkte geen verschil.

Verder eet ik volgens mij vrij gezond (veel groenten, niet te vet, weinig suiker).

Op welke producten reageer jij overgevoelig? Misschien kan ik een kijken of dat ook voor mij geldt.
Ben je op galstenen onderzocht?

Ik heb van mijn 13e tot mijn 35e met 'maagklachten/spastische dikke darm/overgevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen moeten leren leven'. Toen ik uiteindelijk, na lang aandringen toch ook maar eens op galstenen werd getest, bleken dat de boosdoeners te zijn. Galblaas eruit, nooit meer last van mijn 'maag' gehad.

Sterkte!
@bootje_op_de_golven, wat naar dat jij er ook zoveel last van hebt. Ik gebruik nu geen maagbeschermers meer, omdat ze geen effect lijken te hebben. Domperidon heb ik nog niet geprobeerd, ik zal het eens met de HA bespreken.

@vachekiri, nee, daar is niet naar gekeken. Ik heb het wel gevraagd, maar volgens de HA was mijn pijn nog niet 'erg genoeg' om te duiden op galstenen. Maar als ik jouw verhaal lees, heeft het misschien wel zin om wat meer aan te dringen.
quote:Procne schreef op 26 augustus 2013 @ 18:11:

[...]

Ik heb nog niet direct een link kunnen ontdekken tussen mijn eetpatroon en de klachten die ik heb. Ik heb wel een tijdje glutenvrij en een tijdje lactosevrij gegeten om te kijken of het daaraan zou kunnen liggen, maar ik merkte geen verschil.

Verder eet ik volgens mij vrij gezond (veel groenten, niet te vet, weinig suiker).

Op welke producten reageer jij overgevoelig? Misschien kan ik een kijken of dat ook voor mij geldt.Ik reageer vooral op producten die histamine-bevatten en dus producten die lactose bevatten. Je kunt een tijdje bijhouden wat je eet en misschien dan een verband leggen?
quote:Procne schreef op 26 augustus 2013 @ 18:21:

@bootje_op_de_golven, wat naar dat jij er ook zoveel last van hebt. Ik gebruik nu geen maagbeschermers meer, omdat ze geen effect lijken te hebben. Domperidon heb ik nog niet geprobeerd, ik zal het eens met de HA bespreken.

Ik vind de Domperidon een goede symptoombestrijder. Het echte probleem zal vanzelf moeten slijten. Of niet.
Ik herken het wel alleen is het bij mij niet zo heel erg met zuurbranden.

Waar ik erg op reageer is brood,kaas,vlees.

Sinds ik overwegend s'morgens smoothies pak(spinazie met banaan bijvoorbeeld) en minder brood eet en regelmatig vegetarisch zijn mijn klachten een stuk minder.
Je zou eens een paar dagen zonder tarweproducten en/of zonder melkproducten kunnen doen. En kijken of je dan niet zo'n reactie krijgt. Ik ken meerdere mensen die door die producten last krijgen van hun maag.
Ik herken je klachten jammer genoeg helemaal !

Ik heb al enkele jaren in toenemende mate maagklachten, gaande van een vol gevoel, misselijkheid, pijn tot soms helemaal niets meer binnenkrijgen en ook darmkrampen en diarree.

Ik heb talloze onderzoeken gehad. Daar zijn een aantal zaken uitgekomen:

helicobacter, deze is behandeld en verdwenen, maar klachten zijn gebleven

vertraagde maaglediging : ik kan enkel kleine hoeveelheden voedsel verteren, maar soms heb ik zoveel last, dat zelfs kleine hoeveelheden niet lukken

chronische gastritis : hiervoor neem ik maagzuurremmers, maar de last blijft

Ik ben lactose-intolerant, maar een lactosevrij (en inmiddels ook glutenvrij) dieet lost het probleem niet op

Ik ben ook een beetje ten einde raad, dus de gouden tip heb ik niet.

Ik gebruik nu aanvullend Nutridrink, om toch wat voedingsstoffen binnen te hebben, maar ik hoop dat de oorzaak ooit (hoe rapper hoe beter !) gevonden wordt.
Houd een heel goed eetdagboek bij, bij mij is bijvoorbeeld sinaasappelsap funest
Misschien een keer naar een allergoloog? Of zijn voedselallergieën al uitgesloten? Op je eigen houtje allerlei diëten doen zou ik niet doen, het kan namelijk aan van alles liggen.

Als er niets lijkt te helpen heb je misschien ook iets aan een dietist die een maagvriendelijk dieet kan uitwerken.
Ik heb al 20 aar regelmatig last van mijn maag, dus een magische truc heb ik niet voor je.

Wat mij bij zuurbranden heel goed geholpen heeft in het verleden:

Sap van rauwe aardappel.

Ja echt

Nee het is niet lekker, aar als je het koud naar binnengiet valt het wel mee.

Te koop in flesje in de natuur/bio winkel
Ik herken het, maar bij mij werd wel positief getest op Helicobacter Pylorie. Ik heb een maagzweer gehad en een hele stevige antibioticakuur. Het herstel heeft lang geduurd.

Er er al een een onderzoek gedaan? Dan wordt er met een camera in de slokdarm en de maag gekeken.

Het kan ook een hernia zijn dan schuift er bijvoorbeeld een stukje van de maag door de opening van het middenrif waardoor je maagsappen in de slokdarm komen.

De voorkant van je bed waar je kussen ligt hoger zetten kan wat verlichten. Voeding: geen koffie, thee, alcohol, frituur en oppassen met veel suiker/snoep.

Veel sterkte en beterschap, het zijn vervelende klachten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zeker vervelend, en als bovenstaande adviezen allemaal niet helpen; 2nd opinion?
Ohja, wat hier soms beter helpt dan omeprazol is cola (eventueel met suiker).
Mijn moeder heeft die klachten ook gehad en op een gegeven moment kwamen ze erachter dat ze een soort van vernauwing bij de maag had

Ik weet niet meer hoe dat heette wat ze had
Ik herken het helaas ook! Bij mij is het begonnen met een maagslijmvliesontsteking, die helaas af en toe terugkomt. Omeprazol helpt dan wel.

Ik vind maagpijn zo'n deprimerende pijn, echt vreselijk. Heb het vaak 's nachts, een exta kussen helpt dan soms wel.

Bij mij is er ook geen lichamelijke oorzaak gevonden. Wel heeft het met stress te maken, dan wordt het veel erger. Weet inmiddels wat "een steen op je maag" letterlijk betekent!

Ik heb Paroxetine gekregen (is anti depressivum) en daar reageer ik goed op, ben minder gespannen en ook minder maagpijn.

Ook eet ik mager, ik weet bijv. dat mossels helemaal verkeerd vallen dus die eet ik niet meer. Rauwkost, sla en sinasappelsap lukt ook niet.

Ik heb geen oplossing voor je maar weet dat je niet alleen hierin bent. Heel vaak wordt er geen oorzaak voor maagklachten gevonden en na verloop van tijd gaan ze vaak vanzelf over.
Ik herken je klachten.

Kreeg zo'n 4 jaar geleden van de 1 op de andere dag last hiervan.

Omdat ik echt nooit wat mankeer vond de HA dat ik meteen voor gastroscopie moest gaan.

Gelukkig niks op te zien, waren dus onverklaarde klachten.

Medicatie hielp niet. Gelukkig was ik niet misselijk maar wel last van boeren, zuur dat omhoog kwam en constant het gevoel dat er iets in mijn keel zat.

Uit eindelijk nam het na 2 jaar opeens af en daarna is het nooit meer terug gekomen.

Geen idee waar het door kwam en ook niet waardoor het verdween maar ik ben er dus helemaal vanaf.

Weet dus dat het over kan gaan.
Maagklachten zijn vaak stress gerelateerd, zou je het daarin kunnen zoeken / vinden?
Laat checken of je galstenen hebt. Je hebt precies dezelfde klachten als een van mijn vriendinnen had. Na veel onderzoeken bleek ze uiteindelijk galstenen te hebben. Galblaas verwijderd, nooit meer last gehad.
Bedankt voor alle reacties! Het helpt om te lezen dat ik niet de enige ben met deze klachten; ik begon al aan mezelf te twijfelen en te denken dat ik me aanstelde, omdat er geen oorzaak gevonden kon worden.

Ik ga bijhouden wat ik eet om te kijken of er toch een patroon te ontdekken is, en ik ga weer eens bij de HA langs om te praten over galstenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven