Gezondheid alle pijlers

Dit kan toch niet waar zijn? Helaas!

29-08-2013 08:34 63 berichten
In het AD van vandaag:

"Kabinet trekt recht op schone luier in.

Bewoners van zorginstellingen krijgen niet het recht op een dagelijkse wasbeurt en een schone luier direct na een ongelukje. Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid stelt voor dat het wetsvoorstel, dat hulpbehoevenden op deze manier zeggenschap geeft over hun zorg, wordt ingetrokken.

Dat schrijft de Volkskrant. De ministerraad neemt vrijdag een besluit. Intrekking is vooral een correctie van het beleid van het vorige kabinet en de PVV-inbreng daarbij.

Volgens ingewijden van het ministerie van Volksgezondheid speelt mee dat het plan aan waarde verliest als gevolg van de beoogde reorganisatie van de langdurige zorg. De toegang tot verpleeg- en verzorgingstehuizen wordt drastisch beperkt."

Man man, waar moet het naartoe met onze gezondheidszorg? Je kunt beter in de bak zitten dan in een verpleeghuis!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik las het net ook met verbazing.

Los daarvan is het idioot dat dit een wetsvoorstel is, elk zichzelf serieus nemend verzorgingshuis doet dit gewoon altijd, dus in principe vind ik het onzin om dit vast te leggen. Pak liever de slechte verzorgingshuizen aan, want er is veel te weinig controle op de kwaliteit van de zorg.
Inderdaad, ik snap niet dat dat een wetvoorstel is en dus een wet moet worden.

Het hoort gewoon de standaard zorg te zijn. Leg het probleem neer waar het probleem is. Bij de zorginstelling.
Dat laatste kan geregeld worden. In de voormalige Koepelgevangenis willen ze een verzorgingstehuis maken. Met robots als personeel!

Het moet allemaal niet gekker worden. Je zou haast hopen dat je niet te oud wordt.
Wasbeurt als in; washand nat maken, schoonmaken, drogen en klaar? Of als in complete wasbeurt onder de douche. Dat is namelijk lang niet haalbaar
Martin van Rijn krijgt dus straks maar 1 schone luier per week.
Stempelinkt

Dat plan was niet echt.
Krom ja.

Kinderen hebben ook geen voorgeschreven recht op een schone luier op de kinderopvang, of dat hun kleding wordt verschoond na een ongelukje, maar het wordt daar wel gewoon verschoond. Meestal dan.
Dit wetsvoorstel riekt trouwens aardig naar PVV, die hebben vaker van die rare dingen die ze per se vastgelegd willen zien.
Ook de dagelijkse wasbeurt is geen recht meer, schrijft de Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Ka ... r-in.dhtml
quote:Bammetjebam schreef op 29 augustus 2013 @ 08:43:

Krom ja.

Kinderen hebben ook geen voorgeschreven recht op een schone luier op de kinderopvang, of dat hun kleding wordt verschoond na een ongelukje, maar het wordt daar wel gewoon verschoond. Meestal dan.Ook belachelijk, maar die kinderen gaan elke dag ook weer naar huis. Die bejaarde mensen zitten daar 24/7!
Wat ik zeg: dat is al normaal, vastleggen is onzin.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 augustus 2013 @ 08:44:

Dit wetsvoorstel riekt trouwens aardig naar PVV, die hebben vaker van die rare dingen die ze per se vastgelegd willen zien.Het is Martin van Rijn (PvdA), staatssecretaris van Volksgezondheid die dit voorstelt.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 augustus 2013 @ 08:46:

Wat ik zeg: dat is al normaal, vastleggen is onzin.Vroeger heb ik wel in verpleeghuizen gewerkt waar dat niet normaal was, helaas was dat dus vroeger.
Lezen Roodpaars, het wetsvoorstel is van de PVV, het niet invoeren is een voorstel van Martin van Rijn.
Heel dom hoor, Als urine en ontlasting niet direct wordt weggehaald van de huid dan gaast het de huid aantasten. Velen hebben niet zo'n beste voedingstoestand omdat er op het eten ook al zo bezuinigd is dat een groot aantal ouderen het niet lekker vind.

Met de slechte voedingstoestand en urine/ontlasting dat op de huid inwerkt krijg je wonden, wonden vragen intensieve verzorging dat kost veel tijd en verbandmateriaal wat schrikbarend duur is.

Dan hebben we nog de pijn die wonden kunnen veroorzaken dus ook nog medicatie tegen de pijn, antidecubitusmatrassen om de stuit de ontzien.

Volgens mij is het dan stukken goedkoper om de bewoner/patient even te verschonen na een ongelukje.

En dat is dan het puur lichamelijke.

Wat doet het met iemand die in de poep en/of urine zit/ligt?

Gaan we zo met onze ouderen om?

Erg respectloos.

Meneer Martin van Rijn is erg welkom om een paar dagen door mij verzorgd te worden, dan kan hij het ervaren hoe het is als je geen kant op kunt, volledig afhankelijk bent en je moet nodig plassen/poepen. Ik zit hier gewooon erg boos te worden.

Wie wil er straks nog in de zorg werken?

Ik heb het ruim 20 jaar gedaan en zag het niet meer zitten om dit nog 25 jaar te moeten doen in de omstandigheden die er vandaag de dag zijn. Ik heb geluk gehad en heb een ander soort baan gekregen, maar ik zou mijn kinderen niet adviseren om er aan te beginnen.
Dat heb ik dan gemist Bootjeopdegolven. Sorry.

En ze hadden wel zo'n mooie presentatie gemaakt.
Ongelooflijk triest.

Oud worden in een Nederland is een ramp, als je een beetje geluk hebt sluit je voortijdig je ogen voor je een zorginstelling ingaat.
Inderdaad, je kan beter de gevangenis in!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 augustus 2013 @ 08:49:

Lezen Roodpaars, het wetsvoorstel is van de PVV, het niet invoeren is een voorstel van Martin van Rijn.Ik kan prima lezen, maar ik lees niet dat het wetsvoorstel van de PVV is. Daarbij is meneer van Rijn dan toch degene die dat wetsvoorstel wil intrekken. Maar goed, ik ben niet in de stemming om te muggenziften. Soit.
Als je dit vast gaat leggen, kun je dan niet meteen alle overige open deuren vastleggen?

Cliënt heeft recht op ontbijt

Cliënt heeft recht op lunch

Cliënt heeft recht op avondeten

Cliënt heeft recht op tv

Cliënt heeft recht op kleding
Slim van de Pvv om het een wetsvoorstel te maken. Nu lijkt het net of de andere partijen niet willen dat ouderen een schone luier krijgen. Het is toch van de zotte dat daar een wet voor moet komen. Het hoort bij humane zorg.

Als mensen geen goede zorg krijgen- luiers bijvoorbeeld- dan moet de minster van gezondheid of de staatssecretaris de zorginstelling berispen of onder toezicht stellen. Bezuinigen moet blijkbaar, maar dat kan ook op andere vlakken in de zorg.

Jammer dat mensen hier intrappen.
Ow het is niet de PVV, dan nog is het van de zotte.

edit: Ow ik lees niet goed, haha

Maar goed; dat het überhaubt een wetsvoorstel is, dat is al belachelijk.
Liever wil de politiek dat mensen langer thuisblijven, met zorg. Ik kan niet geloven dat dat goedkoper zal zijn. Al zullen ze met die zorg thuis wel mantelzorg bedoelen...
'intrekking is vooral een correctie van het beleid van de vorige kabinet en de PVV - inbreng daarbij'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven