Gezondheid alle pijlers

Dit kan toch niet waar zijn? Helaas!

29-08-2013 08:34 63 berichten
In het AD van vandaag:

"Kabinet trekt recht op schone luier in.

Bewoners van zorginstellingen krijgen niet het recht op een dagelijkse wasbeurt en een schone luier direct na een ongelukje. Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid stelt voor dat het wetsvoorstel, dat hulpbehoevenden op deze manier zeggenschap geeft over hun zorg, wordt ingetrokken.

Dat schrijft de Volkskrant. De ministerraad neemt vrijdag een besluit. Intrekking is vooral een correctie van het beleid van het vorige kabinet en de PVV-inbreng daarbij.

Volgens ingewijden van het ministerie van Volksgezondheid speelt mee dat het plan aan waarde verliest als gevolg van de beoogde reorganisatie van de langdurige zorg. De toegang tot verpleeg- en verzorgingstehuizen wordt drastisch beperkt."

Man man, waar moet het naartoe met onze gezondheidszorg? Je kunt beter in de bak zitten dan in een verpleeghuis!
Alle reacties Link kopieren
Precies Ravel. En precies wat de PVV graag wil gebeurt hier nu.

Dus kudos voor meneer van Rijn dat hij het toch aandurft om onzinwetgeving te weren.
Wat jij wilt Bootje, ik ga geen muggenziften. Politiek en politieke partijen: een pot nat.
Op de site van de volkskrant staat het wat uitgebreider, zal het even kopieren.

"Kabinet trekt recht op schone luier weer in

Bewoners van zorginstellingen krijgen niet het recht geeft op een dagelijkse wasbeurt en een schone luier direct na een ongelukje. Het wetsvoorstel dat hulpbehoevenden op deze manier zeggenschap over hun zorg en hun leven moet geven, wordt ingetrokken.

Dit stelt Martin van Rijn (PvdA), staatssecretaris van Volksgezondheid voor. Vrijdag neemt de ministerraad een besluit. Intrekking is vooral een correctie van het beleid van het vorige kabinet en de PVV-inbreng daarbij. De zogenoemde Beginselenwet Awbz-zorg was het paradepaardje van Wilders' PVV, die het minderheidskabinet van VVD en CDA gedoogde.

De Tweede Kamer is vrijwel klaar met de behandeling van het wetsvoorstel. Het ministerie van Volksgezondheid wilde woensdag geen commentaar geven. Volgens ingewijden speelt mee dat het plan aan waarde verliest als gevolg van de beoogde reorganisatie van de langdurige zorg. De toegang tot verpleeg- en verzorgingshuizen wordt drastisch beperkt. Ouderen moeten langer thuis blijven wonen en daar verzorgd worden.

Slap

Fleur Agema, de zorgwoordvoerder van de PVV-fractie in de Tweede Kamer, vindt het 'uitermate slap' als het kabinet de wet echt intrekt. 'Gevangenen hebben recht op recreatie en op een wandelingetje in de open lucht. Maar onze bejaarden en gehandicapten die ook 24 uur in een instelling wonen, hebben die rechten niet. Uit de zorg hoor ik dat zorgverleners een wet nodig hebben om te kunnen zeggen: ik ga nu een wandelingetje maken met deze meneer of mevrouw. Of ik blijf wat langer met ze praten. Van de Koepelgevangenis in Breda willen ze nu een bejaardenhuis maken terwijl de gevangen naar een luxe gevang in Zaandam gaan. Dat is toch de omgekeerde wereld. Laat de criminelen in de Koepel blijven en geef de bejaarden de luxe.'

Intrekking van de wet levert geen bezuiniging op. Met de extra rechten zouden nauwelijks extra kosten zijn gemoeid. 'Dat moet er nog bijkomen', zegt Agema, 'dat zou betekenen dat de zorg nu te goedkoop is.'

Het wetsvoorstel omschrijft de rechten van hulpbehoevenden als 'zeggenschap over de inrichting van het leven'. 'Elke dag onder de douche, of een aantal keren wassen met de washand en enkele keren per week in bad. Incontinentiemateriaal moet tijdig verschoond worden. Als de cliënt aangeeft dat hij naar het toilet moet, moet hij snel geholpen worden. Na een 'ongelukje' komt er snel iemand met een washand en schone kleding, als de cliënt dat niet zelf kan regelen. Dagelijkse hygiënische verzorging behoort net als eten en drinken tot het domein van het lichamelijk welbevinden.'

De Raad van State, die bij elk wetsvoorstel juridisch advies geeft, oordeelde vernietigend over het voorstel omdat het hulpbehoevenden in wezen geen nieuwe rechten verschafte. Alles is volgens de raad eigenlijk al wettelijk geregeld. "
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Ja het is ordinaire over-de-rug-van-bezorgde mensen-politiek bedrijven om kiezers te winnen. To hell met eerlijkheid en politieke middelen inzetten om het beter te maken voor dit land.

Lees vooral de laatste alina van Jas. Daarmee wordt alles gezegd.
Dat van die koepelgevangenis die bejaardenhuis zou worden schijnt een fabeltje te zijn.
Overigens weet ik nu van een oudere vrouw, ergens achterin de 90 die ze rustig in haar vieze luier laten zitten ondanks de wet of ondanks dat het gewoon een recht zou moeten zijn.

Geen tijd voor. Wegbezuinigd. Net als elke dag douchen.

quote:ravel schreef op 29 augustus 2013 @ 09:05:

Ja het is ordinaire over-de-rug-van-bezorgde mensen-politiek bedrijven om kiezers te winnen. To hell met eerlijkheid en politieke middelen inzetten om het beter te maken voor dit land.Maar geen enkel weldenkend mens zal hier toch voorstander van zijn? Daar win je toch geen kiezers mee?
Ja, was een stunt van een verzekeringmaatschappij om mensen te winnen voor de pensioenverzekering.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 augustus 2013 @ 09:07:

Ja, was een stunt van een verzekeringmaatschappij om mensen te winnen voor de pensioenverzekering.Ik volg je even niet, Bootje. Welke stunt?
Het gaat om het juist informeren van mensen. Het staat al in de wet- recht op goede zorg- dus er hoeft helemaal niets vastgelegd te worden over luiers.

Als er nu geen schone luiers worden geven moet daar op gehandhaafd worden.
Het gebeurt wel jas, maar dan is er genoeg wetgeving om de inspectie in te laten grijpen. Daar kan nooit op bezuinigd worden, hoe graag een instelling dat ook wil.
Dit zegt eigenlijk alles:quote:jas schreef op 29 augustus 2013 @ 09:03:

Op de site van de volkskrant staat het wat uitgebreider, zal het even kopieren.

De Raad van State, die bij elk wetsvoorstel juridisch advies geeft, oordeelde vernietigend over het voorstel omdat het hulpbehoevenden in wezen geen nieuwe rechten verschafte. Alles is volgens de raad eigenlijk al wettelijk geregeld. "
Dat van die bejaarden low budget huisvesten in de gevangenis, Roodpaars.
Dit is waarom mijn man en ik net een huis gekocht hebben met een grote garage die tot appartement omgebouwd mag worden. Het gaat gewoon NIET gebeuren dat zijn of mijn moeder hulpbehoevend thuis zit te verpieteren omdat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd, hulp nodig hebben maar nergens slecht genoeg voor zijn, en ondertussen langzaam afglijden in apathie, depressie en vervuiling. Want dát is wat er gebeurd met al die mensen die aan hun lot overgelaten moeten worden.

En ik hoop echt dat er weer een humaan beleid komt, al die wilde plannen van inperken thuiszorg en opheffen verpleeg- en verzorgingshuizen worden teruggedraaid, maar als dat niet zo is, komt moeder en/of schoonmoeder mooi hier en dan komt het goed. Terug naar vroeger toen kinderen voor de ouders zorgden, moeder weer aan het aanrecht, en dan gezeik krijgen omdat ik niet werk. Diepe, diepe zucht....
Het lijkt wel een slimme politieke zet: de wet veranderen zodat mensen geen verhaal meer kunnen halen als hun naaste of zijzelf zitten te vervuilen in hun verpleeghuis. Echt, ik kan er niet bij!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 augustus 2013 @ 09:10:

Het gebeurt wel jas, maar dan is er genoeg wetgeving om de inspectie in te laten grijpen. Daar kan nooit op bezuinigd worden, hoe graag een instelling dat ook wil.En dat kan ik als gewoon mens die niet in de zorginstelling werkt ergens melden?
Maar dat kunnen ze wel,verhaal halen. Er zijn klachtencommissies/toezichthouders en desnoods te staatssecretaris.
Ja jas, je kunt altijd contact opnemen met de inspectie voor de gezondheidszorg. Graag zelfs, want dit soort instellingen moeten hard aangepakt worden.
Weten jullie (Bootje, Ravel) wel hoe moeilijk het is om de inspectie werkelijk te laten komen, ik bedoel dan onaangekondigd? Of hoe moeilijk het is om als particulier je "recht" te halen bij klachtencommissies, toezichthouders e.d.?

NB, ik werk zelf in de zorg, al 24 jaar.
quote:jas schreef op 29 augustus 2013 @ 09:07:

Overigens weet ik nu van een oudere vrouw, ergens achterin de 90 die ze rustig in haar vieze luier laten zitten ondanks de wet of ondanks dat het gewoon een recht zou moeten zijn.

Geen tijd voor. Wegbezuinigd. Net als elke dag douchen.

Wat raar. Op mijn werk is er no way dat we bewoners laten zitten in vuil incontinentie materiaal. Als het vies is krijgen ze een schone broek. Punt.

Douchen kan niet elke dag omdat je gewoon niet genoeg mensen hebt om dat te doen. Iemand die bijv. dementerend is en in een rolstoel zit moet je vaak met 2 man onder de douche doen, dat is een tijdrovende klus, en aangezien er steeds vaker personeel wordt wegbezuinigd ( in januari komt er weer een ronde bij ons :( ) is het niet haalbaar iedreeen elke dag te douchen.

Wel wordt iedereen elke dag natuurlijk grondig gewassen.

Eerder in dit topic schreef iemand : Leg het probleem terug waar het vandaan komt; bij de zorginstelling.

Dat is natuurlijk lariekoek, de meeste instellingen zouden met alle liefde iedereen elke dag of om de dag lekker douchen of badderen, maar als er geen geld komt voor extra personeel is er ook geen tijd voor dat soort dingen
Goed, ik ga hier weg.

Er is uitgelegd dat deze wet niets toevoegt. Ik ga hier niet zitten jammeren om het jammeren over de zorg en de overheid.
Overigens worden bewoners buiten hun vaste douchebeurt wel vaker onder de douche gedaan, als iemand zichzelf bijv. vervuild heeft, dan ga ik echt niet met wegwerpwashandjes lopen kloten, gewoon even lekker onder de douche
quote:bootje_op_de_golven schreef op 29 augustus 2013 @ 09:18:

Goed, ik ga hier weg.

Er is uitgelegd dat deze wet niets toevoegt. Ik ga hier niet zitten jammeren om het jammeren over de zorg en de overheid.Het gaat niet zozeer over de wet: het gaat juist over de teloorgang en mensonterendheid in de zorg, Bootje. Jij werkt toch ook in de zorg? Of sta je niet aan het bed?
Ja, dat weet ik Roodpaars. Ik heb ervaring hoe snel ze ingegrepen hebben bij een groot misstand in de zorg (onveilige omgeving door slecht opgeleid personeel). Was ook een klacht van een particulier (een kind). Hebben ze top gedaan!
Jazeker Roodpaars, ik werk in de zorg. Aan het bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven