Gezondheid alle pijlers

Nierdonatie bij leven

01-09-2013 08:52 14 berichten
Dag allemaal!

Sinds een paar weken zit ik in een traject om een van mijn nieren te doneren aan mijn nichtje.

Het ziekenhuis is echter niet duidelijk over de gevolgen m.b.t. zwangerschap. Graag kom ik in contact met mensen die ook een nier af hebben gestaan, ik ben erg benieuwd naar het traject NA het doneren van mijn nier.

Overigens ben ik 24 jaar en heb ik duidelijk een kinderwens
Alle reacties Link kopieren
Heel hard misschien om het zo te zeggen:

Maar er zijn nefrologen die het je om die reden afraden.

Zie bijvoorbeeld ook informatie van de nierstichting voor levende donoren.

Hoe mooi en nobel ook, het is een ingreep die voor jouw lijf behoorlijke gevolgen heeft en kan hebben!

Bespreek dit goed met jouw nefroloog en denk er goed over na! Als ze niet duidelijk zijn: blijven vragen!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Voor zover ik weet zal je niet mogen doneren met een kinderwens. Je nieren moeten nl hard werken tijdens een zwangerschap.

Vreemd dat het ziekenhuis hierover onduidelijk is. Bij mij was het in elk geval een no-go.

Wel fijn dat je overweegt om te doneren! Het is prachtig om te zien dat iemand zijn/haar leven terug krijgt.
Precies, mijn nefroloog blijft zeggen dat verhoogde zwangerschapsvergiftiging in principe het enige risico is.

Dat alle andere zaken niet te meten zijn omdat iedere zwangerschap anders is en dat dat niet perse te maken heeft met nierdonatie.

Nierdonatie bij leven heb ik uiteraard ook gelezen, dat het aan te raden is pas een nier af te staan na een zwangerschap maar wanneer ik vraag in welke zin er gevolgen zijn krijg ik onduidelijke antwoorden.
Overigens zegt het traject van een ander niet veel over de reactie van jouw lichaam. Ik ken mensen bij wie het heel goed gaat en mensen waarbij het een stuk minder gaat nadat ze een nier hebben afgestaan.
Bij mijn moeder ging/ gaat het erg goed na de donatie, maar ja, zij had al 4 kinderen en was al ver over de kinderwensleeftijd heen.
Je krijgt toch ook gesprekken met de psycholoog? Die jouw twijfel wat dit betreft toch wel serieus moet nemen?
Ja Mevrouw75, maandag heb ik een gesprek:)

Dotjemol, ik begrijp dat mijn traject niet dat traject van een ander is maar zo'n traject zorgt natuurlijk voor enorme nieuwsgierigheid naar andere verhalen.
Ik mocht mijn nier niet doneren aan mijn vader omdat ik jonge kinderen heb en de onduidelijkheid of de ziekte erfelijk is voor mijn kinderen.

En mijn zus niet omdat zij nog een kinderwens heeft. En het kan wel maar er wordt dan geadviseerd een periode te wachten.Mijn vader zou het ook niet gewild hebben.

Verdiep je trouwens goed in het herstel voor jou als levende donor. Je bent bv een langere tijd uit de running en bekijk en bespreek wat het bv voor je werk doet en voor je salarisdoorbetaling. Soms val je na een maand terug naar 70%.

En bv is de ziekte erfelijk, hebben jouw toekomstige kinderen er ook kans op. Wat als je al je nier aan je nicht geeft en je kinderen blijken het te hebben.

Zijn allemaal dingen waar je misschien niet gelijk aan denkt, maar wel naar voren kunnen komen! Succes ermee!
Eliane1981, ik sta er inmiddels zo ver in dat eigenlijk alles geregeld is en ik over know-how over heb (voor zover dat kan) behalve wat betreft de zwangerschap.

Mijn salaris krijg ik volledig door betaald en de nierziekte is niet erfelijk.

Notabene: vaak krijg ik te horen: doe eens niet zo impulsief, waarom moet JIJ dit doen?

Ik heb alvorens ik mijn mogelijke nierdonatie besproken heb met mijn nichtje twee jaar gewacht omdat ik zeker wilde zijn van mijn zaak. In die twee jaar heb ik al het nodige uit gezocht behalve de zwangerschap, die was toen nog niet aan de orde.
Ik zou een tweede mening vragen bij een onafhankelijke nefroloog of misschien ook een gynaecoloog.
Goed idee Nonovrouw
quote:eliane1981 schreef op 01 september 2013 @ 09:34:

Verdiep je trouwens goed in het herstel voor jou als levende donor. Je bent bv een langere tijd uit de running en bekijk en bespreek wat het bv voor je werk doet en voor je salarisdoorbetaling. Soms val je na een maand terug naar 70%.

Terugvallen naar 70% een maand na orgaandonatie mag niet. Je werkgever krijgt van UWV een Ziektewet-uitkering die 100% van je dagloon bedraagt, maximaal 2 jaar lang. Zie artikel 29 lid 2 sub e en lid 8 ZW. Ik ga er hierbij van uit dat TO niet meer dan ¤ 191 per dag (= het maximum dagloon) verdient.
quote:medina schreef op 01 september 2013 @ 11:49:

[...]

Terugvallen naar 70% een maand na orgaandonatie mag niet. Je werkgever krijgt van UWV een Ziektewet-uitkering die 100% van je dagloon bedraagt, maximaal 2 jaar lang. Zie artikel 29 lid 2 sub e en lid 8 ZW. Ik ga er hierbij van uit dat TO niet meer dan ¤ 191 per dag (= het maximum dagloon) verdient.Hou dit goed in de gaten. De wetgever ( geloof ik) is heel erg schappelijk richting donoren. Maar dat heb ik alleen van hear say van mijn moeder. Er zijn heel veel gunstigheden om het doneren aantrekkelijker te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven