Griepprik nemen ja of nee?
zondag 26 oktober 2008 om 10:43
Via mijn werkgever kan ik een gratis griepprik halen. Met mijn astma geen slecht idee.
Nou heeft mijn vriend er vorig jaar ook 1 gehad en die doet het dus nooit meer. Voorheen was hij nooit ziek en na de griepprik is ie een paar keer ziek geweest..
Wie heeft er vaker een griepprik gehad en kan me de voor en nadelen vertellen?
Alvast bedankt.. Jolantje
Nou heeft mijn vriend er vorig jaar ook 1 gehad en die doet het dus nooit meer. Voorheen was hij nooit ziek en na de griepprik is ie een paar keer ziek geweest..
Wie heeft er vaker een griepprik gehad en kan me de voor en nadelen vertellen?
Alvast bedankt.. Jolantje
zondag 26 oktober 2008 om 10:52
Vanwege mijn astma krijg ik al jaren de griepprik. En het werkt echt wel. Als kind was ik vaak ziek en griep mondde vaak uit in bronchitis (of longontsteking). Ik heb nu al jarenlang geen bronchitis meer gehad. Dus ik ga trouw elk jaar de griepprik halen. Ik heb mijn griepprik voor dit jaar ook al gehad. Ik zou het dus gewoon doen als ik jou was.
zondag 26 oktober 2008 om 11:10
Gewoon doen joh. Ik haal hem zelf ook ieder jaar
Dat je een griepprik krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit ziek kunt worden of de griep niet kunt krijgen.
Ieder jaar maken de farmaceutische bedrijven etc een soort van berekening van welke " soorten "van de griepvirus (influenza )ze verwachten dat hij in Nederland toeslaat.
Deze soorten stoppen ze dan in de zogenaamde griepprik (de samenstelling kan dus ieder jaar een beetje anders zijn). Mocht er toevallig een griepvirus toeslaan wat niet in de griepprik zit...dan kun je dus wel ziek worden (= de griep krijgen..)
Maar ik vind zelf persoonlijk dat er geen nadelen aanzitten...dat prikje stelt geen ruk voor en als het ook nog is gratis kan..waarom niet:-). Ik zou het gewoon lekker doen.
Dat je een griepprik krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit ziek kunt worden of de griep niet kunt krijgen.
Ieder jaar maken de farmaceutische bedrijven etc een soort van berekening van welke " soorten "van de griepvirus (influenza )ze verwachten dat hij in Nederland toeslaat.
Deze soorten stoppen ze dan in de zogenaamde griepprik (de samenstelling kan dus ieder jaar een beetje anders zijn). Mocht er toevallig een griepvirus toeslaan wat niet in de griepprik zit...dan kun je dus wel ziek worden (= de griep krijgen..)
Maar ik vind zelf persoonlijk dat er geen nadelen aanzitten...dat prikje stelt geen ruk voor en als het ook nog is gratis kan..waarom niet:-). Ik zou het gewoon lekker doen.
zondag 26 oktober 2008 om 12:30
Jolantje, ik herken het 'probleem' van je vriend. Ik val ook in die doelgroep, paar jaar geleden zo'n griepprik gedaan en prompt was ik die winter een aantal keer ziek. Zo bizar, terwijl je dat juist niet verwacht. Ik heb daarna geen prik meer gehaald, misschien niet verstandig, maar ik heb sindsdien maar 1x echt de griep gehad.
zondag 26 oktober 2008 om 12:35
quote:Sanmi schreef op 26 oktober 2008 @ 11:13:
Ik ben van mening dat een griepprik alleen goed is voor mensen met een lage weerstand zoals chronisch zieken. Als dit helpt bij je Astma zou ik het zeker doen.
Ben je verder goed gezond, dan moet je eigen weerstand dit gewoon oppakken.
Ben het hier mee eens.
Van de griepprik zelf kun je trouwens geen griep krijgen, want alleen levend griepvirus kan de griep veroorzaken.
Ik ben van mening dat een griepprik alleen goed is voor mensen met een lage weerstand zoals chronisch zieken. Als dit helpt bij je Astma zou ik het zeker doen.
Ben je verder goed gezond, dan moet je eigen weerstand dit gewoon oppakken.
Ben het hier mee eens.
Van de griepprik zelf kun je trouwens geen griep krijgen, want alleen levend griepvirus kan de griep veroorzaken.
Cum non tum age
zondag 26 oktober 2008 om 12:45
Stephanietje, nu weet ik het niet meer.
In dit artikel bijv. staat dat het dood is, maar ik vind jouw redenatie ook logisch eigenlijk.
http://www.vitaal.nl/content.jsp?objectid=116394
In dit artikel bijv. staat dat het dood is, maar ik vind jouw redenatie ook logisch eigenlijk.
http://www.vitaal.nl/content.jsp?objectid=116394
Cum non tum age
zondag 26 oktober 2008 om 12:51
Ik heb astma en sinds ik de griepprik krijg (al een paar jaar) geen griep meer gehad (daarvoor zonder griepprik echt een maand van een griepje doodziek geweest, en elk jaar). De dag van de inenting ben ik wel een beetje ziek. Maar logisch want je krijgt een deel van het griepvirus ingespoten waar je resistent voor moet worden. (volgens mijn ha).
Ja ga het dit jaar weer halen.
Ja ga het dit jaar weer halen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 26 oktober 2008 om 13:29
quote:Stephanietje schreef op 26 oktober 2008 @ 12:39:
Dat is niet waar.. ze maken het virus dus niet dood, maar erg verzwakt. Op een dood virus reageren je antistoffen namelijk niet dus dan zouden ze nog niet weten hoe ze het virus moeten vernietigen.
Onzin!
Er zijn verschillende vaccinaties.
De één werkt met dood materiaal en de ander met verzwakt-levend.
En buiten deze twee, meest voorkomende, zijn er nog meer mogelijkheden bijv. vaccin met micro-organisme die verwant zijn aan de ziekteverwekker.
Afhankelijk van de ziekte waartegen hij bestemd is.
Bijv de DKTP+Hib (die baby`s krijgen) is dood vaccin, en de BMR (die kinderen van 14 mnd krijgen) is verzwakt levend vaccin. Met 14 mnd krijgen kinderen tegelijk de vaccinatie tegen meningokokken, die is echter weer van dood materiaal.
De griepprik bevat uitsluitend dood vaccin.
Dat is niet waar.. ze maken het virus dus niet dood, maar erg verzwakt. Op een dood virus reageren je antistoffen namelijk niet dus dan zouden ze nog niet weten hoe ze het virus moeten vernietigen.
Onzin!
Er zijn verschillende vaccinaties.
De één werkt met dood materiaal en de ander met verzwakt-levend.
En buiten deze twee, meest voorkomende, zijn er nog meer mogelijkheden bijv. vaccin met micro-organisme die verwant zijn aan de ziekteverwekker.
Afhankelijk van de ziekte waartegen hij bestemd is.
Bijv de DKTP+Hib (die baby`s krijgen) is dood vaccin, en de BMR (die kinderen van 14 mnd krijgen) is verzwakt levend vaccin. Met 14 mnd krijgen kinderen tegelijk de vaccinatie tegen meningokokken, die is echter weer van dood materiaal.
De griepprik bevat uitsluitend dood vaccin.
dinsdag 28 oktober 2008 om 12:47
Ik haal jaarlijks de griepprik en heb inderdaad geen griep meer gehad.
De vaccinatie helpt alleen tegen verschillende influenzavirussen,
niet tegen het verkoudheidsvirus.
Als je ondanks de prik toch ziek wordt, is het geen influenza, maar een flinke verkoudheid. Een flinke kou wordt in de volksmond een "griepje" genoemd, maar is het dus helemaal niet.
De vaccinatie helpt alleen tegen verschillende influenzavirussen,
niet tegen het verkoudheidsvirus.
Als je ondanks de prik toch ziek wordt, is het geen influenza, maar een flinke verkoudheid. Een flinke kou wordt in de volksmond een "griepje" genoemd, maar is het dus helemaal niet.
dinsdag 28 oktober 2008 om 12:59
vrijdag 13 september 2013 om 09:46
Grappig, 9 van de 10 keer wanneer ik iets opzoek op Google, beland ik op het Viva forum wel een beetje een oud topic maar dit was dus precies wat ik mij ook afvroeg. Ik krijg een gratis griepprik aangeboden via mijn werk, maar ben bijna nooit ziek... als ik hierboven lees dat mensen juist na die prik een paar keer ziek werden, zal ik het dan wel doen? Of was dat waarschijnlijk puur toeval?
vrijdag 13 september 2013 om 09:56
@ Anna, je kunt nog steeds ziek worden van een flinke verkoudheid. Dat is alleen geen Griep.
Ik heb afgelopen winter gezien wat de griepprik deed, mijn oudste zoon krijgt hem elk jaar. Hij werd ziek, 2 dagen koorts en het was weg. Mijn jongste zoon en ik waren 2 weken doodziek, koorts, spierpijn, ellende, hoesten, ik tegen een longontsteking aan, allebei AB-kuur gehad in de tweede week, ik vanwege de longen en jongste vanwege een zware oorontsteking. Toen zakte bij ons allebei de koorts. Maar goed, toen wist ik weer het verschil tussen de griep en koorts bij een verkoudheid, dat is niet te vergelijken, en ik zag dus dat bij onze oudste hij er veel sneller vanaf was dan wij. Toch zou ik zelf de griepprik denk ik niet nemen, ik zit niet in een risicogroep en de vorige keer dat ik Griep had, daar zat meer dan 10 jaar tussen.
Ik heb afgelopen winter gezien wat de griepprik deed, mijn oudste zoon krijgt hem elk jaar. Hij werd ziek, 2 dagen koorts en het was weg. Mijn jongste zoon en ik waren 2 weken doodziek, koorts, spierpijn, ellende, hoesten, ik tegen een longontsteking aan, allebei AB-kuur gehad in de tweede week, ik vanwege de longen en jongste vanwege een zware oorontsteking. Toen zakte bij ons allebei de koorts. Maar goed, toen wist ik weer het verschil tussen de griep en koorts bij een verkoudheid, dat is niet te vergelijken, en ik zag dus dat bij onze oudste hij er veel sneller vanaf was dan wij. Toch zou ik zelf de griepprik denk ik niet nemen, ik zit niet in een risicogroep en de vorige keer dat ik Griep had, daar zat meer dan 10 jaar tussen.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 13 september 2013 om 10:09
Zelfs tijdens een epidemie krijgt maar een paar procent van de mensen griep. Of inenten nut heeft is dan maar de vraag. Vind je het zelf waard: de moeite en de prik, en het eventueel even lamlendig voelen na de prik. Het bespaart je mogelijk wel fiks ziek zijn, veel zieker dan een verkoudheid.
Sinds ik met de trein reis pik ik veel vaker van alles op trouwens. Kinkhoest, griep, drie keer zo vaak verkouden als voorheen...
Dat mensen ziek worden na de prik wil nog niet zeggen door de prik. Als je heel Nederland vandaag vaccineert dan krijgen morgen een paar een acute hartaanval. En een heleboel mensen worden flink verkouden etc. Zonder vaccin ook natuurlijk maar mensen denken dan toch gauw 'zie je wel die griepprik'.
Sinds ik met de trein reis pik ik veel vaker van alles op trouwens. Kinkhoest, griep, drie keer zo vaak verkouden als voorheen...
Dat mensen ziek worden na de prik wil nog niet zeggen door de prik. Als je heel Nederland vandaag vaccineert dan krijgen morgen een paar een acute hartaanval. En een heleboel mensen worden flink verkouden etc. Zonder vaccin ook natuurlijk maar mensen denken dan toch gauw 'zie je wel die griepprik'.
vrijdag 13 september 2013 om 12:25
Als het gratis is , zou ik gewoon die prik nemen, en kijken hoe die bevalt.
Zelf bevalt de griepvaccinatie mij goed, maar ik ben er nu achter dat eenmaal per 14 dagen naar de sauna gaan nog beter helpt.
Met griepprik had ik nog eenmaal per jaar de griep (zonder griepprik ongeveer eens per 2 maanden!)
Dus neem dit jaar geen griepprik van totaal 50 euro meer.
Zelf bevalt de griepvaccinatie mij goed, maar ik ben er nu achter dat eenmaal per 14 dagen naar de sauna gaan nog beter helpt.
Met griepprik had ik nog eenmaal per jaar de griep (zonder griepprik ongeveer eens per 2 maanden!)
Dus neem dit jaar geen griepprik van totaal 50 euro meer.

vrijdag 13 september 2013 om 17:55
Toen ik geen griepprik meer kreeg van mijn werk, kreeg ik prompt twee jaar achter elkaar de griep. Geen verkoudheidje van een paar dagen maar echt een week lang hoge koorts en daarna wekenlang gammel, gekneusde ribben van het hoesten.
Dus daarna elk jaar de griepprik. Later bleek ik astma te hebben dus nu krijg ik hem ieder jaar gewoon.
Dus daarna elk jaar de griepprik. Later bleek ik astma te hebben dus nu krijg ik hem ieder jaar gewoon.