Werk & Studie alle pijlers

Uitzendbureau klaagtopic

15-09-2013 16:00 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is crisis. En er zijn, naast mij, honderdduizenden werkzoekenden. Volgens het nieuws zitten er zeker 400.000 mensen in de bijstand!

Mijn droombaan is het werken bij een vertaalbureau, het liefst als projectmanager maar een andere functie neem ik ook graag aan. Echter zijn er niet constant vacatures. Ik wil mijn tijd niet verspillen door thuis te zitten en ben daarom ook op zoek naar andere banen. Aangezien mijn hele cv gericht is op taal (NT2 lessen, vertalen, enzovoort) is het lastig om daarbuiten iets te vinden. Daar ben ik me erg van bewust.

Toch erger ik me rot aan de service bij uitzendbureau's. Omdat ik constant word afgewezen als ik via de site solliciteer, wou ik eens met iemand praten om te kijken hoe en wat. Bij Adecco kwam ik binnen, wachtte een half uur in de wachtkamer, maar niemand kwam vragen of ik iets nodig had. Terwijl ik ze gezellig hoorde kletsen in de kamer er tegenover. Randstad weet zelf niet eens waar ik het beste heen kon, werd 5 keer doorverbonden en soms gewoon heel bot te woord gestaan. Bij Tempo Team sprak ik, toen ik er naar binnen ging, eerst een hele aardige man, die mij terug zou bellen. Drie dagen later hoorde ik echter niets. "We hebben niks voor je, bel ons van de week nog terug". Ok, prima. Toen ik weer belde zou hij me doorverbinden met een ander. Diegene zei dat hij me later terug zou bellen. Niks dus. En eergisteren belde ik, na 3 dagen wachten (want ik had een "bel ons niet, wij bellen jou" gevoel), kreeg ik een vrouw aan de lijn die me spottend meldde "dan had je toch eerder terug moeten bellen" om vervolgens te zeggen dat ze niks voor me kon doen, want werkgevers willen alleen de beste mensen en die hebben ervaring. Sta je dan, met je universitaire opleiding en capaciteiten. Ik snap best dat mensen ervaring willen, maar voor een garderobe functie??? moet je daar tegenwoordig een PHD in jassenkunde voor hebben?! Het maakt me moedeloos en ik voel me niet gerespecteerd. Aan de ene kant hoor ik, bij een sollicitatie die ik laatst had (voor een "lagere" functie), dat ze me liever op een hogere, meer uitdagende functie zouden willen zien en dat ik, als ze vacatures hebben voor projectmanager, ik zeker meteen moest solliciteren. Aan de andere kant krijg ik bij uitzendbureau's een behandeling alsof ik zwakbegaafd ben en niks kan. Zucht. Ik ben het helemaal zat, ik ga wel gewoon via bedrijven zelf solliciteren.
Maar nu ik je andere berichten heb gelezen, had het maar zo aan jou gericht kunnen zijn...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:lemonyflutter schreef op 15 september 2013 @ 20:35:

[...]

Dit dus. Het is tegenwoordig een hel om starter te zijn, want ze hadden liever dat je het gisteren al allemaal kende,Inderdaad hele waslijst aan wat je al moet kunnen.
Die intercedenten kunnen zelf niks!
Toevallig heb ik me 3 weken geleden online ingeschreven bij Randstad. Een paar dagen daarna werd ik gebeld, of ik langs wilde komen want ze hadden misschien wel een passende vacature voor me. Prima, volgende dag erheen. Alle gegevens doorgenomen, vacature besproken en guess what; er waren geen andere kandidaten en of ik per direct zou kunnen starten. Geen probleem, graag zelfs.

Intercedente zou mij gaan voorstellen bij bedrijf en aangezien er toch wel enige haast bij was, zou ik dezelfde week nog wat horen. Goed, is nu 3 weken terug en niks meer gehoord. Ohja, een mail met de vraag of ik nog steeds actief op zoek ben naar werk ?!

Ik kan het niet eens meer opbrengen om er zelf achteraan te bellen, ben er al weer helemaal klaar mee. Een beetje interessant zitten doen en jezelf intercedente mogen noemen, maar geen fatsoen in je reet hebben om een telefoontje te plegen.
quote:ragazzanero82 schreef op 15 september 2013 @ 22:50:

Toevallig heb ik me 3 weken geleden online ingeschreven bij Randstad. Een paar dagen daarna werd ik gebeld, of ik langs wilde komen want ze hadden misschien wel een passende vacature voor me. Prima, volgende dag erheen. Alle gegevens doorgenomen, vacature besproken en guess what; er waren geen andere kandidaten en of ik per direct zou kunnen starten. Geen probleem, graag zelfs.

Intercedente zou mij gaan voorstellen bij bedrijf en aangezien er toch wel enige haast bij was, zou ik dezelfde week nog wat horen. Goed, is nu 3 weken terug en niks meer gehoord. Ohja, een mail met de vraag of ik nog steeds actief op zoek ben naar werk ?!

Ik kan het niet eens meer opbrengen om er zelf achteraan te bellen, ben er al weer helemaal klaar mee. Een beetje interessant zitten doen en jezelf intercedente mogen noemen, maar geen fatsoen in je reet hebben om een telefoontje te plegen.Dat soort achterlijke gedrag is normaal bij hen. Of dat ze eerst helemaal enthousiast zijn en je willen, en bij het tweede telefoontje krijg je een ander aan de lijn en die vindt je opeens ongeschikt (terwijl ze niet eens je cv heeft gelezen).
Wat heeft zo'n intercedent eigenlijk gestudeerd? Een opleiding bij InHolland zeker?
quote:Cateautje schreef op 15 september 2013 @ 17:53:

Ladies, jullie worden echt gruwelijk inde maling genomen.

Ik ben geen trollenjaagster en heb er zelfs een hekel aan, maar echt!Geen trollenjaagster?! Weet je dat zeker?! Ik heb je de laatste paar dagen nu al twee keer zien trollenjagen in topics waar niks mis mee is. Daarom ga ik je post ook staffen, ik vind jouw gedrag namelijk veel meer onacceptabel dan dat van TO. Bah!
Pfff wat een negativiteit. Ik word er al moe van als ik het lees.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Gamayun, jij hebt zeker geen ervaring met uitzendbureau's?
Ja hoor, ik heb best een tijd via uitzendbureaus gewerkt. Ik ben ook weleens niet teruggebeld, maar ik heb veel meer positieve ervaringen dan negatieve.
En was dat in de crisis?
Getverdemme zeg, wat een gesteun, gekreun, gezucht en gepuf hier weer. Tja, als je net zo communiceert en je zelf presenteert als je hier doet, dan snap ik dat de intercedente je niet terugbelt. Voor jou tig anderen, gemotiveerde en vriendelijke sollicitanten. Move over!

Werkelijk waar, als ik intercedente zou zijn, zou ik alle klagers hier eerst vriendelijk wijzen op hun incompentiteit en daarna de deur wijzen. Vind je het gek dat men klaar is met jullie? De negativiteit spat er aan alle kanten af. Zo'n type kandidaat als jullie klagers, zou je never nooit gaan bemiddelen. En ik, als klant van uitzendbureau, zou behoorlijk pissig zijn als ik jullie a/d andere kant v/d tafel zou treffen voor een sollicitatie! Kansloos! Dn maar liever een hoogopgeleide buitenlander, die de Nl taal niet zo machtig is, maar wel over een bepaalde instelling beschikt die ik hier niet terugvind. Shame on you losers!
Gelukkig ik ben niet de enige die slechte ervaring heb met uitzendbureau's. Ik ben een starter dus ben niet kieskeurig in banen. Wat mij meest irriteer is dat ze vaak niks meer van zich laten horen. Of ze nodigen je een keer uit voor een intake gesprek en daarna niks meer.

Ik probeer de vacatures van uitzendbureau's te vermijden maarja startersvacatures bij bedrijven zijn erg schaars. Vaak als je op een vacaturesite zoekt dan kom je 9 van de 10 keer een vacature tegen van een UZB. Aan de ene kant het kan ook een lok vacature zijn om je te laten inschrijven.

Oh en wat mij ook heel erg irriteert is dat de eisen van de vacatures belachelijk hoog zijn, een schaap met 5 poten. Zo krijg je als starter geen kans!

Over de actie van Randstand ben ik erg sceptisch over. En nu al helemaal als ik hier verhalen lees over hoe de intercedenten reageren als je wilt meedoen. Het is gewoon een bullsh*t actie.
De banen lagen niet met bosjes voor 't oprapen. En toch had ik snel werk...
quote:roosje87 schreef op 15 september 2013 @ 16:08:

Soms vraag ik mij af wat zij in hemelsnaam elke dag van 9 tot 5 lopen te doen. Zeker uit hun neus lopen te eten. Was het niet zo dat er vroeger passend werk voor je werd gezocht door de intercedenten? En nu moet je alles zelf online doen (reageren op vacatures). Maar teruggebeld worden ho maar. Je moet er zelf achteraan. En sinds kort is er een akkoord gesloten met de tweede kamer om zoveel mogelijk jongeren aan het werk te krijgen. Ik heb gebeld naar Randstad om te vragen hoe dat te werk gaat. Nou wow je moet jezelf online inschrijven en zelf online reageren op vacatures. Prima dat doe ik altijd elke keer. Maar toch constant afgewezen worden zonder reden? En dan nog zeggen wij willen jongeren aan een baan helpen. En vaak komen ze met hun smoesjes dat als er passend werk is dat je dan gebeld wordt. Nou ik krijg constant via sms de raarste banen aangeboden voor 1 of twee dagen.

En wat ik al helemaal erg vind. Bij bepaalde vacatures zie je een hele waslijst met eisen. En daarnaast bij veel vacatures zie je in hoofdletters staan (ALS JE HBO OF WO AFGESTUDEERD BENT HOE JE NIET TE REAGEREN). En dan is het gewoon een administratieve functie? In deze tijd neem ik alles aan of het nou MBO of HBO is.

Ik irriteer mij mateloos aan de uitzendbureaus.Je schrijft dat de medewerkers van uitzendbureau je beloven te bellen als ze passend werk voor je hebben. Dan bellen ze je, maar jij vindt hun aanbod dan weer niet goed. Ze bellen je voor rare baantjes: well guess what, blijkbaar vinden ze dat soort baantjes bij je passen. Dat is best confronterend. Maar wel waar. Je gaf zelf al aan dat je voor een test t.b.v. callcenter functie bent gezakt. Wat verwacht je nou serieus? Realiteitsbesef is hier weer ver te zoeken merk ik! Pfff
Reactie op degene die commentaar heeft op Randstad actie: dat jij het bullshit vindt, zegt wat over jou en niet over de actie. Deze is namelijk behoorlijk succesvol. Meer dan de helft v/ d beoogde doelstelling is behaald in minder dan de helft van de tijd. En jij? Heb jij al een baan?
quote:suzy_q007 schreef op 16 september 2013 @ 00:21:

Getverdemme zeg, wat een gesteun, gekreun, gezucht en gepuf hier weer. Tja, als je net zo communiceert en je zelf presenteert als je hier doet, dan snap ik dat de intercedente je niet terugbelt. Voor jou tig anderen, gemotiveerde en vriendelijke sollicitanten. Move over!

Werkelijk waar, als ik intercedente zou zijn, zou ik alle klagers hier eerst vriendelijk wijzen op hun incompentiteit en daarna de deur wijzen. Vind je het gek dat men klaar is met jullie? De negativiteit spat er aan alle kanten af. Zo'n type kandidaat als jullie klagers, zou je never nooit gaan bemiddelen. En ik, als klant van uitzendbureau, zou behoorlijk pissig zijn als ik jullie a/d andere kant v/d tafel zou treffen voor een sollicitatie! Kansloos! Dn maar liever een hoogopgeleide buitenlander, die de Nl taal niet zo machtig is, maar wel over een bepaalde instelling beschikt die ik hier niet terugvind. Shame on you losers!Dus als het uzb zelf je gegevens kwijtmaakt, daar dan niet achteraan gaat en dan gewoon maar geen loon overmaakt en dan jou de schuld geeft van het kwijtraken als je voorzichtig vraagt waarom je al twee weken niet uitbetaalt wordt, dan mag je daar niet over klagen? Okay....Dan zullen we de volgende keer netjes onze mond houden en gewoon niet meer komen werken omdat we geen benzine meer kunnen betalen.
En ik wil het echt begrijpen hoor, hoe dat dan werkt bij een uzb. Hoe kan het dat een intercedente zegt dat je je vooral in moet schrijven bij hun, want ze hebben vacatures in de omgeving voor iemand met jouw opleiding/ervairng. En dan doe je dat en dan blijken die vacatures allemaal in Noord-Brabant te zijn (we wonen hoog in Noord-Holland). Fouten gebeuren, dat begrijp ik, maar dit gebeurd aan de lopende band en dat begrijp ik niet.
quote:suzy_q007 schreef op 16 september 2013 @ 00:21:

Werkelijk waar, als ik intercedente zou zijn, zou ik alle klagers hier eerst vriendelijk wijzen op hun incompentiteit en daarna de deur wijzen. Vind je het gek dat men klaar is met jullie? De negativiteit spat er aan alle kanten af. Zo'n type kandidaat als jullie klagers, zou je never nooit gaan bemiddelen. En ik, als klant van uitzendbureau, zou behoorlijk pissig zijn als ik jullie a/d andere kant v/d tafel zou treffen voor een sollicitatie! Kansloos! Dn maar liever een hoogopgeleide buitenlander, die de Nl taal niet zo machtig is, maar wel over een bepaalde instelling beschikt die ik hier niet terugvind. Shame on you losers!Dit is een uitzendbureau klaagtopic, zie titel. Er is gewoon heel veel mis bij uitzendbureau's en om dan meteen weer over "jullie' te hebben slaat nergens op want wij zijn niet de enige die het niet vinden kunnen maar heel veel meer mensen. En als je er zo aan ergert, je hoeft hier niet te komen hoor.
quote:Suus_90 schreef op 15 september 2013 @ 16:28:

Och, schei uit. Uitzendbureaus, ik word er niet goed van. Zit ik op mijn werk, vergeten in te klokken. Die vrouw is wel tig keer langs mij heen gelopen. Ik pauze nemen kijk ik op mijn mobiel, 1 gemiste oproep van 2 uurtjes geleden met een voicemail. Prima, ik voicemail bellen.

Hallo, met .... van tempo team, ik liep net langs je heen en toen herinnerde ik mij dat je je nog even moet in klokken want je staat nog niet op de kloklijst.

Nou, ik heb mij even helemaal beroerd gelachen. Toen ik weer terug kwam van pauze kwam ik die vrouw ook nog weer tegen. Heb haar even verteld dat ik het telefoontje in goede orde heb ontvangen en natuurlijk direct actie zou ondernemen!Haha! Ik was voor haar bureau gaan staan en had 'r dan mobiel gebeld!
Ik snap dat het nu heel moeilijk is, ook voor UZB. Maar eerlijk gezegd had ik ook in de 'gouden tijden' al niet zulke goede ervaringen. Ingeschreven voor vakantiewerk (overal borden/reclames 'wij zoeken vakantiewerkers!!!'). Heel veel commentaar dat ik eigenlijk nergens aan de slag kon, want aan mijn opleiding had je niks. Dat laatste geloof ik meteen, voor vakantiewerk, mijn studie was nogal specifiek, maar vakantiewerk lijkt me nou net iets waar je meestal geen specifieke opleiding voor nodig hebt. Uiteindelijk zelf iets gevonden, maar het jaar erna kreeg ik weer dezelfde klachten. En ok, eerlijk gezegd heb ik er zelf niet heel hard achteraan gebeld, maar dit was in de periode dat ze zelfs in het journaal kwamen dat ze niet genoeg mensen konden vinden. Uiteindelijk altijd zelf geregeld, krijg ik na 5 jaar ineens een telefoontje dat ze al zo lang niks van en gehoord hebben, en dat dat toch niet de bedoeling is. Eh, ik was al jaren afgestudeerd en had een full time baan. Maar ook dat heb ik nog netjes gemeld, dat er waarschijnlijk iets fout was gegaan in hun systeem, dat ik alleen voor vakantiewerk was ingeschreven, en dat dat 5 jaar geleden was.

Een half jaar later nog een keer een brief gekregen dat ze me per direct uit gingen schrijven, omdat ze vonden dat mijn beschikbaarheid veel te laag was. En dat alles op behoorlijk onbeleefde toon.
Eens, ook in de gouden tijden ging er veel mis. Je schrijft je specifiek in voor administratief werk en pertinent geen productiewerk en vervolgens word je constant gebeld voor productiewerk. Ik dacht dan maar altijd dat ze het gewoon probeerden en hoopten dat je toch toehapte.

edit: het ging niet altijd fout hoor, meestal als je een paar weken voor ze aan het werk was, dan liep het allemaal wel. Maar het opstarten was altijd een kleine ramp met zoekgeraakte gegevens, verkeerde adressen van werkplekken, verkeerde eerste uitbetalingen etc.

Maar ik snap dus echt niet dat zo'n intercedente van een inhouse uzb langs je loopt op de werkvloer en je dan gaat bellen om te zeggen dat je nog in moet klokken. Of wat ze bij mijn man doen: ook een inhouse uzb en dan eenzijdig het rooster wijzigen en sms'en dat je morgen toch wel moet werken.

1) je mag daar op de werkvloer geen telefoon meenemen en dat weet het uzb,

2) Als je toch op hetzelfde terrein zit, weet dat de uitzendkracht het bericht niet ontvangt voor het einde van zijn dienst, waarom loop je er dan niet even heen ipv te sms'en?

3) En sowieso: Eenzijdig wijzigen WTF?? Alsof je als uitzendkracht geen privéleven hebt met afspraken en gezin hebt. Overleg gewoon of er eventueel iets veranderd kan worden.
Ik solliciteer af en toe op vacatures van uitzendbureaus maar ga er eigenlijk niet eens van uit iets te horen. Op alle andere sollicitaties tot nu toe krijg ik een ontvangstbevestiging met termijn wanneer gesprekken zijn, vervolgens uitnodiging of afwijzing. Van de sollicitaties via uzb nog nooit wat gehoord. Niets. Toch raar dat een p&o van een bedrijf wel de moeite neemt om de 345 kandidaten te mailen, maar een uzb dat laat liggen.
quote:suzy_q007 schreef op 16 september 2013 @ 00:30:

[...]

Je schrijft dat de medewerkers van uitzendbureau je beloven te bellen als ze passend werk voor je hebben. Dan bellen ze je, maar jij vindt hun aanbod dan weer niet goed. Ze bellen je voor rare baantjes: well guess what, blijkbaar vinden ze dat soort baantjes bij je passen. Dat is best confronterend. Maar wel waar. Je gaf zelf al aan dat je voor een test t.b.v. callcenter functie bent gezakt. Wat verwacht je nou serieus? Realiteitsbesef is hier weer ver te zoeken merk ik! PfffJe mag denken wat je wilt. Wat heb ik aan een sms van Ranstad met daarin het volgende: Heb je een fiets? Morgen per direct aan de start voor twee dagen als postbezorger??? Wat heb ik aan twee dagen. Kan ik daarmee mijn rekeningen betalen? NEE. En andere smsjes zoals per direct morgen als telefoniste aan de slag?? En dat is dan maar als inval voor 1 dag. Nou sorry ik accepteer ik geen werk voor 1 of 2 dagen. Ik accepteer werk voor 3 of meer dagen. Een baan waarbij ik eind van de maand mijn rekeningen kan betalen. En het maakt mij niet uit als het werk is als magazijnmedewerker of als telefoniste.
Wie denk je dat ze bellen als ze werk hebben voor een telefoniste voor een half jaar? Juist die vrouw die wel die ene dag wilde komen werken. Die heeft daardoor bewezen dat ze flexibel is, graag wil werken, en als ze goed heeft gefunctioneerd dat ze geschikt is voor het werk.

Allemaal dingen die ze bij jou nog maar moeten afwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven