Werk & Studie alle pijlers

Opleiding & dyscalculie

20-09-2013 22:57 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dyscalculie(= een rekenstoornis). Vanaf groep 3 op de basisschool altijd begeleiding gehad.

Ik heb vorig jaar mijn diploma Helpende behaald. Het was de bedoeling om door te leren voor Verzorgende IG maar hierin komt veel rekenen in voor en haal ik de studie niet.

Ik wil graag een studie op niv 3 gaan doen, waar geen rekenen in voor komt. Tegenwoordig zit er bij bijna elke opleiding wel rekenvaardigheden bij.. Wie kan mij helpen?
Bijlessen nemen om rekenvaardigheden te leren. Ezelbruggetjes maken.
Was het maar zo makkelijk..rekenen kun je niet aanleren. Je moet de verbindingen kunnen leggen in je hoofd.
Ik heb dyscalculie, en behoorlijk ook. Toch heb ik de HBO-V toetsen met de verplichte 10 gehaald. Omdat het eigenlijk niet over rekenen gaat, maar over logische dingen. Klokkijken? Lastig. Geld contant betalen? Moeilijk. Uitrekenen hoeveel geld ik heb uitgegeven aan boodschappen? Vreselijk. Maar de rekentoets? Heel goed te doen!

Vraag of je zo'n toets mag inzien. En vergeet niet dat je heel veel tijd hebt om te oefenen.
Dat weet ik, want ik doe een opleiding met heel veel wiskunde. Dus verbindingen maken is voor mij een eitje.
Ik heb ook dyscalculie en juist met logische dingen heb ik het grootste probleem. Wat voor een ander volkomen logisch is, is voor mij helemaal niet logisch.

Oefenen heeft voor mij ook maar heel beperkt nut. Jarenlang hebben leerkrachten, ouders en RT-ers mij getracht zaken als breuken en dergelijke aan te leren. En dan deed ik een of twee sommen goed, en dan was ik het principe weer helemaal vergeten en kon alles weer overnieuw beginnen.

Met klokkijken heb ik dan weer geen enkel probleem, contant betalen gaat ook redelijk, uitrekenen hoeveel geld ik heb uitgegeven aan boodschappen gaat ook nog wel.

Onthouden wat links en rechts is dan weer wel lastig. Zo ben ik met mijn man eens met een kano de Ardeche af gegaan. Als hij "rechts" toeterde, ging ik links peddelen en vice versa. De stroomversnellingen gingen we dan ook achterstevoren af...
quote:betoverend schreef op 20 september 2013 @ 23:03:

Dat weet ik, want ik doe een opleiding met heel veel wiskunde. Dus verbindingen maken is voor mij een eitje.

Maar je hebt weinig verstand van dyscalculie...... Het is slsof je een manke zegt dat ie gewoon moet lopen.

Ik zou proberen, TO, of je professionele begeleiding kan krijgen. Ik ken mensen die hun dromen waar hebben kunnen maken ondanks hun dyscalculie, juist door begeleiding.
Hier ook dyscalculie, en een beta studie op master niveau:) Ik heb de mazzel dat ik zo sterk ik theorie ben dat dat het rekendeel vaak overtreft:)

Zelf kan ik de tafel van 8 nog niet opnoemen..

Gelukkig kan ik wel rekenen met een rekenmachine

TO wellicht kun je theoretisch zo sterk worden en goed leren dat het rekenen niet voor onvoldoendes zorgt? Meestal zijn toetsen toch gemengd..

Bijles nemen voor beter te leren rekenen?? Sorry? Dat werkt bij dyslexie toch ook niet zo..
Spw3 kinderopvang novacollege .

Die hebben geen rekenen.
quote:a-butterfly-flies schreef op 21 september 2013 @ 09:20:

Spw3 kinderopvang novacollege .

Die hebben geen rekenen.Dat lijkt me wel het slechtste plan ever.
Misschien ben ik hard, maar je klinkt negatief. Ik zou eens gaan praten bij de opleiding en kijken wat het rekenen inhoud. Met deze info kun je opzoek naar mensen die jouw hiermee kunnen helpen.

Ik weet misschien wat dyscalculie is, maar wel wat dyslexie. Je moet ermee leren omgaan. Ik moet ook ondanks mijn dyslexie stukken schrijven.

Bijles kan trouwens wel werken het moet alleen op de juiste manier gebracht worden.
Hoezo bootje?
Ik heb beide dyscalculie en dyslexie.

De tafel van 8 kan ik niet opnoemen en de logische dingen zoals al boven omschreven zijn voor mij ook een probleem.Procenten uitrekenen ik kan het gewoon niet en snap het niet en zie het niet.

Heb toch jaren lang achter de bar gestaan en heb daar bij veel moeten rekenen. Ben nu nog steeds aan het oefenen maar ik krijg het er niet in.

Praat met de opleiding over je probleem. Zij zouden hier meer ervaring mee moeten hebben aangezien je echt niet de enige bent met dyscalculie.
Precies, vraag gewoon wat de mogelijkheden zijn bij de opleiding die je wil. Er zal vast wel iets aan te passen zijn.
Dyscalculie is voor iedereen die het heeft anders. De een heeft moeite met klokkijken, de ander met inschatten van hoeveelheden etc etc.

Heb je een dyscalculieverklaring?

Je zou dan met school kunnen overleggen over aanpassingen bij de toetsing:

- extra tijd

- gebruik van markeerstiften

- gebruik van rekenmachine

- gebruik van kaarten met oplossingsstrategieën

- enz.

Lijkt me in ieder geval dat je voor een studie moet gaan die je interessant lijkt, en niet meteen afschiet op de hoeveelheid rekenen. Zou eeuwig zonde zijn...
.
Ik heb ook last van dyscalculie en extreme vorm.

Graag zou ik een opleiding volgen, maar kijk hier begint het.

Op het MBO is rekenen een verplicht vak en daar ga ik al de mist in.

Het HBO is nog mijn enige kans, zo zie ik het.

Binnenkort wil ik mij aanmelden voor de 21+toets op het HBO.

In de toets komt geen rekenen voor alleen, Nederlands, Engels, en Maatschappijleer.

Hopen dat ik het haal anders weet ik echt niet wat ik kan doen.

Het beheerst mijn hele leven en word down iedere keer als ik eraan denk.

Wat ik mij ook afvraag is, stel dat je hele goede cijfers haalt voor de rest van de vakken. En voor rekenen slecht scoort dat dan de mogelijkheid groot is dat je opleiding niet haalt.

En wat nou als je begeleiding krijgt maar het rekenen wil maar niet lukken je blijft laag scoren.

Wat je dan moet doen.

Je kan toch niet alleen op het rekenen afgerekend worden of is dat wel mogelijk?

Kan iemand mij helpen?

groetjes
Wij mogen een (simpele) rekenmachine gebruiken bij rekentoetsen.
Funky dat ligt aan de voorwaarde van de school. Zo moest ik destijds ongeachte mijn dyslexie moest ik voor elk tentamen minimaal een 4,5 halen en voor bepaalde vakken een 6. Daarnaast moest je per cluster van vakken altijd gemiddeld voldoende staan.

Je moet dit dus aan de opleiding vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven