Gezondheid alle pijlers

Wel trek, geen eetlust!

03-10-2013 17:05 13 berichten
Ik zit met een heel apart probleem.

Heel vaak overkomt het me dat ik 'geen eetlust' heb en dat ik dan ook weinig of niets eet.

Het meest vreemde is nog wel dat ik wél honger/trek heb, echt een gevoel dat vanuit mijn maag komt dat ik zou moeten gaan eten.

Toch krijg ik dan geen hap door mn keel, omdat ik geen eetlust heb. Dit resulteert dan weer in misselijkheid en duizeligheid (vicueuze circel)

Het is niet zo dat ik niets lust (integendeel) of dat ik mezelf wil vermageren of iets dergelijks. In tegendeel; ik heb ondergewicht en zou graag een aantal kilos aankomen...

Heeft iemand tips of weet iemand hoe ik er aan kan werken meer eetlust te krijgen? Als ik in mn voorraadkast kijk zie ik ook niks waar ik trek in zou hebben ( terwijl er genoeg " lekkere" dingen in liggen)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij een heel vervelend probleem.

Ik kan je geen tips geven omdat ik het andersom heb, geen honger maal wel trek.

Is het ook zo als je iets te eten maakt wat je echt heel lekker vind?

En ben je misschien wat nerveus van karakter?

Ik ken ook een vrouw die ultraslank is maar gewoon geen hap doorhaar strot krijgt omdat ze een heel druk zenuwachtig karakter heeft, zoiets misschien?
Honger en dorst liggen heel dicht bij elkaar en je lichaam kan het soms niet uit elkaar houden.

Drink je dus wel genoeg?
Ik heb dat in tijden van stress en dwing mezelf om wat te eten.

Wat Doreia zegt over drinken klopt ook. Ik eet dan altijd iets van all bran met melk of yoghurt ofzo. Dat vult toch wat, maar smaakt licht en is dan ook nog wel te behappen.
Met je huisarts overleggen, misschien is er een fysieke oorzaak.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Meer eetlust krijg je door regelmatig(er) te eten. Ik weet niet hoe je dat nu doet?

Hier staan ook veel tips in:

http://www.bol.com/nl/p/kom-op-kom-aan/ ... 006191991/

Zijn er dingen die je altijd wél lust? Zorg dat je die altijd in huis hebt. Eet daar dan met etenstijd een klein beetje van, zodat je daar meer eetlust van krijgt en probeer vervolgens een maaltijd te eten.

Als je vaak duizelig bent, zou je altijd van die Sultana's (die platte koekjes met rozijnen enzo) bij je kunnen hebben. Deze beschikken over snelle suikers. Na sultana's eet je dan iets met langzamere suikers (bijv. brood).
Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar: gewoon eten. Een lege maag resulteert vaak in misselijkheid, en dat kan dan je trek weer verpesten, maar daar moet je even doorheen. Zodra je gaat eten gaat je lichaam, je spijsverteringsstelsel en je hongersignaal weer normaal werken.

Kan het helpen om 'ongemerkt' te eten? Dus gewoon een bak muesli (noem maar iets, iets dat jij makkelijk weg te krijgen vindt), en dat voor de televisie of computer opeten terwijl je iets leuks kijkt ofzo? Je bent dan niet zo gefocust op wat je binnenkrijgt, en zo gaat het misschien makkelijker.
Heb het vaak als ik niet goed in m'n vel zit, nu ook weer. Toch proberen regelmatig te eten en er een gewoonte van maken.
Ik heb dat wel eens tijdens mijn zwangerschap. Bij mij helpt het om vla of soep te eten. Dat zijn twee dingen die ik altijd wel kan eten (ook 's ochtends, wanneer ik bijvoorbeeld moeite heb met brood o.i.d). Heb jij iets van eten waarbij jij dat ook hebt? Fruit ofzo? Ananas? Yoghurt? Chocolademelk drinken? Iets zodat je al iets binnen krijgt. Wellicht werkt het dan zo dat je daarna weer iets anders erbij kan eten.
Ik denk soms trouwens dat het iets hormonaals zou kunnen zijn.

Als het zo is, weet ik trouwens niet echt wat je daar dan mee kan, maar goed:) ik wilde het toch even posten.
quote:gevondenvoorwerp schreef op 03 oktober 2013 @ 18:42:

Ik heb dat wel eens tijdens mijn zwangerschap. Bij mij helpt het om vla of soep te eten. Dat zijn twee dingen die ik altijd wel kan eten (ook 's ochtends, wanneer ik bijvoorbeeld moeite heb met brood o.i.d). Heb jij iets van eten waarbij jij dat ook hebt? Fruit ofzo? Ananas? Yoghurt? Chocolademelk drinken? Iets zodat je al iets binnen krijgt. Wellicht werkt het dan zo dat je daarna weer iets anders erbij kan eten.Dat is heel logisch, de maag wordt iets omhoog geduwd en kan daardoor iets door het middenrif komen (hernia/breuk) waardoor tijdens de zwangerschap dat soort symptomen krijgt. Ik wil hier niet dokteren maar aan zoiets dacht ik bij TO ook, aan een maagklacht met een andere oorzaak dan zwangerschap zijnde een bacteri (helicobacter pylorie) of een hernia van de maag/middenrif om een andere reden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het kan verstandig zijn om kleine tussendoortjes te nemen zodat je niet misselijk wordt van de honger door een lege maag en dan niks meer kunt eten. Dus regelmaat invoeren.
Ik heb dit ook een tijd gehad, en toen ben ik ook een aantal kilo afgevallen en was toen te licht. Uiteindelijk is mijn eetlust weer terug gekomen, en ben ik weer wat aangekomen. Mij hielp het toen om gewoon te beginnen met eten, en als ik aan het eten was smaakte het vaak toch wel. Brood en warme maaltijden gingen beter dan zoetigheid of yoghurt. Anders eens aan een diëtist om bijvoeding of nutridrinks vragen. Als je echt ondergewicht hebt wordt dat ook vergoed door de verzekering. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven