Gezondheid alle pijlers

Chronische bijholteontsteking

10-10-2013 12:09 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die een chronische bijholteontsteking hebben. Ik heb er nu zelf 2 jaar last van en ben recent langs de huisarts geweest. Het word niet veroorzaakt door een allergie, en de neussprays die ik gehad heb die helpen niet. De optie die ik nu nog heb is naar de kno arts gaan en kijken wat hij eraan kan doen. Ik werk zelf bij een huisarts en hier word gezegd dat ik er maar mee moet leren leven. Ik weet niet zo goed wat ik hier nou van moet denken. Ik zou graag willen weten wie er hier ook last van heeft of heeft gehad. Hoe zijn jullie er vanaf gekomen?

Groetjes
Ik heb zelf maar 1 keer een bijholteonsteking gehad, maar Cinuforce en 3 keer per dag stomen met dampo al geprobeerd?
Ja dat is dan een acute vorm van bijholte ontsteking. Van alles al geprobeerd, helaas helpt het allemaal niet.
Het is ook niet zo dat ik pijn heb, ik ben altijd licht verkouden en heb de hele dag slijm achterin mijn keel hangen. Beetje een vies praatje misschien maar soms moet ik kokhalzen en dan spuug ik hele bonken slijm op. Dus wil er zo graag vanaf, de hele dag vastzittend slijm achterin je keel is gewoon niet fijn.
Ik heb het al 15 jaar denk ik. In 2003 geopereerd, dat heeft niks geholpen, later werd het zelfs erger. Ik heb een nabloeding gehad van de operatie en ben wekenlang in de ziektewet geweest, kon helemaal niks. Als ik de vaatwasser had uitgeruimd, moest ik even gaan liggen en dan heb ik het echt over een week of 4 na de operatie. Ik heb dus inderdaad besloten ermee te leren leven. Dat vastzittend slijm in de keel heb ik niet (altijd), wel vaak hoofdpijn, oorpijn en pijn achterin de nek. Stomen, neusspoelen, paracetamol en ibuprofen helpen mij erdoor en als het echt te erg wordt een antibioticakuur.
Ik heb het ook en bij mij is mogelijk toch allergie mede de oorzaak. Ik gebruik nu een cortisone spray en wanneer dat niet helpt ga ik naar een KNO-arts. Iemand in mijn omgeving is wel geholpen met een operatie waarbij poliepen zijn weggehaald. maar het kan terug komen.

Ik probeer er ook mee te leven, alleen wanneer ik vlieg of het seizoen wisselt dan worden de klachten vervelend en heb ik soms weinig energie.

Ik ben met die spray nu wel even geholpen. Het een beetje pappen en nat houden om te bezien welke van de minst kwade middelen de boel onder controle houdt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vermoed ook dat ik van kinds af aan al onregelmatig gevormde bijholten heb die steeds weer ontsteken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bedankt voor je reactie lattemachiato. Al word ik niet echt vrolijk van je bericht. En wat hebben ze tijdens die operatie gedaan? Wisten ze ook een oorzaak?
zelf heb ik jaren geleden regelmatig kaak-/bijholteontsteking gehad. Het verwijderen van mijn neusamandel was voor mij de oplossing. Nooit meer een ontsteking gehad!
Soms is het inderdaad een kwestie van mee leren leven, maar een bezoekje aan de KNO-arts kan geen kwaad. Opereren doen ze niet zomaar, ze proberen eerst wel andere dingen.

Ik heb zelf ook last van chronische ontstekingen in mijn bijholtes, en na een stuk of acht kuurtjes was ik er wel klaar mee. Bij de KNO-arts hebben ze toen een scan gemaakt, waaruit bleek dat de doorgangen vanuit mijn holtes naar mijn neus erg nauw zijn, en dus sneller verstopt zitten. Ik ben twee keer geopereerd, waarbij ze de gangetjes wijder hebben gemaakt, maar dit heeft bij mij niet geholpen.

Wat ik nu doe is zo min mogelijk melk drinken, omdat dit de aanmaak van slijm bevorderd, en de kleur van mijn snot in de gaten houden, klinkt heel vies, maar zolang het helder van kleur is hoef ik geen antibiotica. Verder gebruik ik neusspray als het erg verstopt zit, geen zoutoplossing, dat zet geen zoden aan de dijk en ik zorg dat mijn weerstand op peil blijft. Ik heb nu al meer dan een jaar geen kuur hoeven halen...

Een bezoekje aan de KNO-arts zou je dus kunnen helpen om te ontdekken wat de oorzaak is, en misschien heeft hij/zij nog tips.
quote:sunshine89 schreef op 10 oktober 2013 @ 13:34:

Bedankt voor je reactie lattemachiato. Al word ik niet echt vrolijk van je bericht. En wat hebben ze tijdens die operatie gedaan? Wisten ze ook een oorzaak?Net als bij Nookzie hierboven hebben ze de gangetjes wijder gemaakt. Ook hebben ze poliepen weg gehaald. Ik ben wel op allergien getest, maar ze hebben niks gevonden. Hoewel ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat ik toch allergisch ben. Als mijn zoon met zware hooikoorts loopt te niezen loop ik het vaak ook.
bedankt voor jullie reacties! Blij om te weten dat ik niet de enige ben met deze ellende. Ik ga gewoon eens bij de kno arts kijken wat de oorzaak is en toch maar mee leren leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven