Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen deel 4

22-12-2011 19:26 3121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer van ons beugelkletstopic!

Hier kunnen alle stoere vrouwen met een beugel (of beugel-to-be) zich verzamelen en gezellig meepraten over die hele metalen of keramische handel in hun mond.

Klaag, vraag, lach en baal dus gerust met ons mee!

Het vorige topic vind je hier: Beugel en volwassen: deel 3

En aangezien iedereen hier intussen wel een tandentic heeft gekweekt zijn foto's steeds meer dan welkom!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum, tinypic,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt (verwijder de 'http' die er al staat)

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
Mijn gok was een klein spleetje/gaatje tussen de bovenste voortanden boven hij het tandvlees... Am I right? Zie het wel eens bij mensen.
O,dat is een black triangel. Dat had ik ook een beetje, wel minder dan op deze foto allee n. bij mij kwam , dat omdat door de scheefheid het tandvlees wat weggeduwd was. Ook omdat ik 52 ben. Heb je meestal wat teruggetrokken tandvlees.

Bij mij is er wat afgeslepen zodat het iets minder is.
Hoi Lotte,

Mijn ortho heeft 5 mnd geleden gezegd dat ze de gaten met slijpen wel dicht zou krijgen. Bij mijn vorige consult dacht ik "ik zal eens vragen wanneer ze gaat slijpen."Zegt ze dat het niet kan! Snap dan niet waarom ze eerst zegt dat het wel kan.
Dan zou ik haar vragen of ze uit kan leggen waaróm het dan niet kan, greeneye. Het zal wel met de vorm van je tanden te maken hebben. Misschien moet ze te veel slijpen, om de ruimtes dicht te krijgen, en dat kan niet.
Ja, het kan alleen een paar millimeter omdat anders je tand te kwetsbaar wordt of/en je vorm van tand verandert erg, kan dan raar lang en smal worden; is ook niet mooi.
Lotte, ze had het inderdaad over de vorm van mijn tanden maar de vorm van mijn tanden is niet veranderd. Dus waarom kon het vijf maanden geleden wel en nu opeens niet meer. Ze zei dat het een misverstand was.

Maar dit hadden ze toch kunnen voorspellen bij het bespreken van het behandelplan vraag ik mij dan weer af? Want dan zou ik kunnen kiezen wel of niet een beugel.

Heb het probleem aan mijn tandarts voorgelegd en hij zei dat een paradontoloog niets aan de black triangle kan verbeteren.

Maar hij zei ook dat er best een kleine milimeter van mijn tanden afgeslepen kan worden.

Binnenkort moet ik weer naar de ortho dus ben benieuwd.
Berry

Goed dat jou tand recht staat zeg.

Heeft wel lang geduurd en ik dacht toen nog van: "Je had beter de tand kunnen laten verwijderen en dan de boel naar elkaar toe trekken". Was je waarschijnlijk wel eerder klaargeweest. Weet niet of dat mogelijk was hoor en of het dan mooi zou worden.Maar "de aanhouder wint" zeggen ze wel eens.
Hoi Greeneye,

Ja, ik begrijp het je gedachten over dat tandje eruit laten trekken, maar mijn bovengebit stond ook helemaal scheef dus dan hadden ze daar ook wat moeten trekken en dan kreeg ik een smaller mondje..

Ik maak me nu ineens wat zorgen, de beugel gaat er in november uit maar ik heb nu na het laatste orthobezoek aan 2 kanten best losse kiezen. Vreemd dat hoort toch niet als je op het eind van het traject bent? Of kan dat wel nog wel? Weet iemand dat?
Dus dat was de reden Berry.

Bij mij stond mijn kies vorige maand ook wel een beetje los maar hij lijkt nu wel vast te zitten. Maar wel fijn voor jou dat je beugel eruit mag. Hoop dat je kiezen dan vast zitten.
Hoe zat dat nou met jouw beugeltraject Greeneye, ik zie lijst bovenaan de site niet meer waar op dat allemaal stond.
Ik hoop over een maand meer te weten Berry, het kan misschien nog twee maanden duren (wil hem dit jaar eigenlijk wel kwijt zijn)
Wat fijn dat ik dit beugel voor volwassenen topic gevonden heb.

Ik zal voorlopig nog niet veel schrijven omdat ik mij nu nog alleen aan het orrienteren ben. Het is ook nog niet zeker of ik voor een beugel in aanmerking kom. Maar ik vind het erg leuk om jullie verhalen te lezen.

Iets over mijzelf. Ik ben 51 jaar, dus ook al wat ouder. Fijn dat ik hier wat mensen tegen kom van mijn leeftijd. Ik wist niet eens dat je nog een beugel kon nemen om deze leeftijd.

Toen ik een jaar of 19 was heb ik een uitneembare beugel gehad. Mijn bovengebit stond nl. schots en scheef en naar voren. Mijn tanden zijn toen door deze beugel redelijk recht geworden, een hoektant staat welmiets naar voren nog, helaas maar vind dit zelf niet zo heel erg storend.

Er moesten wel twee kleine kiezen getrokken worden en hier is dus mijn probleem. Ik heb al jaren (eigenlijk al 30 jaar!) een opening zitten aan de kanten waar die tanden gezeten hebben. Vnl. links is dit goed te zien. Waarom dit nooit mooi naar elkaar toegegroeid is weet ik niet. Misschien konden ze dit toen niet of ben ik er zelf mee gestopt.

Ik erger mij dus al heel lang aan de openingen aan de zijkant van mijn gebit. Hopelijk kan dit met een beugel opgelost worden?

Het probleem is wel dat ik pas een nieuwe tandarts heb en ik liever wacht om dit aan hem voor te leggen als ik in maart weer terug moet. Daarom lees ik mij alvast in op o.a. dit forum en wens ik jullie allen veel succes met de beugel ongemakken en de al behaalde successen.
Hallo Torrentina,

Ik ben gewoon zelf naar de orthodontist gegaan, had toen toevallig ook net een nieuwe tandarts. Ik heb zelf dus de orthodontist helemaal laten bepalen of het mogelijk was iets aan mijn scheve gebit te doen. De tandarts heb ik het niet gevraagd.

Ik ben nu 52 dus ik ga er van uit dat het bij jou ook kan Ik hoor en lees wel telkens dat je tandvlees en bot ed gezond moet zijn voor orthodontie.
Hoi Berry78

Onlangs. heb ik wel aan de nieuwe tandarts gevraagd of hij een optie had om wat aan die openingen te doen. Eigenlijk is het grootste probleem links, rechts is het meer een kleine spleet.

Hij zei wel dat de ruimte te klein was om er een neptand tussen te plaatsen. De tanden ernaast breder maken met composiet was ook niet echt een optie omdat als een tand breder gemaakt zou worden met composiet dit niet echt mooi zou zijn.

Verder zijn we er eigenlijk niet op verder gegaan omdat ik dit eigenlijk pas ging vragen aan het eind van de behandeling (handigerd die ik ben) en de volgende patient natuurlijk zat te wachten.

Over een evt. beugel hebben we het niet gehad, ik wist ook niet dat dit mogelijk was op mijn leeftijd.

Verder zit ik ook wel erg te twijfelen. De tandarts was best tevreden met de toestand van mijn gebit. Dit verbaasde mij omdat bijna al mijn kiezen gevuld zijn, ws. ten gevolge van een overenthousiaste schooltandarts vroeger. Ook zie ik, als ik met een lampje in mijn mond schijn wat kalkplekjes (streepjes) aan de buitenzijde van mijn kiezen. Dit zit er al jaren maar ik ben bang dat ik er hierdoor niet voor in aanmerking kom.

Bij de praktijk waar ik nu zit zit ook een orthodontist. Het zou het makkelijkst zijn om daar terecht te kunnen. Voorlopig zit ik nog in de inleesfase. Maar in maart ga ik het zeker vragen aan de tandarts of het mogelijk is.

Dat er mensen van mijn leeftijd ook een beugel hebben heeft mij in ieder geval wel weer wat moed gegeven.
Hallo Torentia,

Oke, ik ben benieuwd voor je naar de mogelijkheden.

Ik heb ook een niet al te goed gebit hoor (3 kronen enz.) maar ik denk bijna niemand van onze leeftijd. Maar tandvlees en bot moet dacht ik wel redelijk zijn.

Succes met inlezen en keuzes maken.
Hallo Torentia,

Ik was 56 toen ik mijn beugel kreeg en mijn tanden stonden schots en scheef. En natuurlijk vier vullingen.

Ik denk dat de bewuste spleet bij jou makkelijk te behandelen is.

Maar een tip kijk of je verzekering de ortho wel vergoed. Als je volgend jaar begint moet je eind dit jaar je tandartsverzekering regelen, tenzij je alles zelf wilt betalen

Daarom zou ik als ik jou was nu alvast contact opnemen met een orthodontist dan weet je waar je aan toe bent.
Goede avond.

Ik ben bijna klaar met het lezen van deel 4 en ga daarna verder naar de wat oudere delen.

Het ziet er bij jullie wel erg indrukwekkend uit moet ik zeggen, veel respect hiervoor!

Greeneye, ik heb wel wat meer dan 4 vullingen hoor, en dan ook nog van die lelijke amalgaan. Echter denk ik er (nog) niet over om deze te vervangen voor wiitt want ze zitten er al jaren zonder problemen in. Kronen heb ik niet en zover ik weet heb ik nooit een zenuw of wortel kanaal behandeling gehad. Kan een tandarts trouwens op een foto te zien of je die behandelingen ooit gehad hebt?

Waarom ik die spleten tussen mijn hoektanden en de daarop volgende kies heb weet ik niet. Rond mijn 20ste zijn er toen 2 kleine kiezen getrokken voor de (uitneembare) beugel behandeling maar die gaten zijn nooit gedicht. Een slechte behandeling dus of ik moet zelf te vroeg gestopt zijn, dat weet ik niet meer.

Al die jaren heb ik gehoopt dat de gaten vanzelf kleiner zouden worden maar dit is dus helaas niet gebeurd. Ik heb mij hier eigenlijk altijd al aan geergerd maar er nooit wat mee gedaan verder en nu begint de fixatie op mijn gebit steeds erger te worden. Echter toch ook weer die twijfel omdat ik het toch ook wel eng vind die brackets en waarschijnlijk moet er dan aan mijn ondergebit wat getrokken worden, ik hoop dat enkel mijn verstandskiezen er dan uit hoeven.

Ik ben collectief verzekerd bij CZ en als ik het goed heb begrepen wordt orthodentie deels vergoed. Echter heb ik het er ook voor over om het van mijn spaarrekening te betalen. Het is denk wel handig om een keer te bellen naar mijn praktijk, ik ben echter nogal een angsthaas en twijfelaar dus moet nog even moed bij elkaar rapen.

De geplaatste foto's van jullie resultaten vind ik echt geweldig. Enkel een vraag over de elastieken die sommigen hebben. Hoe kan je praten en eten met die elastieken in of rekt het daarvoor genoeg mee?

Verder lees ik hier telkens over een lijst waar jullie op staan, met leeftijd, behandelingen, enzo. Waar kan ik die lijst vinden
[
anoniem_187685 wijzigde dit bericht op 15-10-2013 20:19
Reden: teks verwijderd i.v.m per ongeluk mezelf quoten
% gewijzigd
quote:torrentia schreef op 14 oktober 2013 @ 19:06:

Kan een tandarts trouwens op een foto te zien of je die behandelingen ooit gehad hebt?

Ja, dat kan een tandarts zien op een foto.

Wat betreft de lijst: die stond altijd in de openingspost.

Ik denk dat het handig is om straks in een nieuw topic met een nieuwe lijst te beginnen, aangezien de meeste beugelaars van de oude lijst inmiddels klaar zijn.
Net heb ik naar mijn tandartspraktijk gebeld om een afspraak te maken bij de orthodontist. Als ik nu geen aktie neem, blijf ik het uitstellen en komt het er straks nooit van. De eerste stap is dus gemaakt. Dit forum heeft me echt over de streep getrokken.

Ik kan volgende maand al terecht voor een orienterend gesprek.

Verder heb ik het niemand verteld, enkel een vriendin. Zij verklaarde me voor gek dat ik op mijn leeftijd hier nog aan wil beginnen. Ik vond het niet leuk dat ze hier zo over dacht. Ik heb er maar een positieve draai aan gegeven door te zeggen dat ik misschien wel honderd wordt en dan nog bijna 50 jaar met dit gebit rond moet lopen. Ze begreep wel dat ik van dat gat in mijn mond af wil want ze vond het altijd wel opvallen.

Eerlijk gezegd zie ik, mocht het allemaal doorgaan, er als een berg tegenop.

Maar ik wil er nou eindelijk eens wat aan doen. Het is ook geen gezicht. Aan de ene kant zit er een spleet maar die valt minder op. Aan de andere zijde zit er echt een flink gat, bijna nog ter grote van de kies die destijds, zo'n 25 jaar terug getrokken moest worden voor de beugel.
Hallo Torrentina,

Ik begrijp dat je ertegen op ziet en dat het een waanzinnige drempel is. Maar als hij er een keer in zit kan het hard gaan hoor en is het gewoon een tijdje iets wat bij je hoort. Ik vind het wel eens een behoorlijk gedoe zo n beugel maar heb er nooit spijt van gehad. Meestal krijg je er positieve reakties op en soms minder positieve, maar dat is met alle keuzes die je maakt in het leven volgens mij.
Het is inderdaad een flinke drempel. Toch ben ik blij dat ik vanochtend gebeld heb. De planning was dat ik het de volgende keer wilde gaan voorleggen bij mijn tandarts. Echter is dit pas over zo'n 5 maanden, ik ben er nl. pas geweest.

Nu ik eindelijk de stap heb omdernomen heb ikmeigenlijk geen zin meer om nog langer te wachten, want dan gaat er nog meer tijd overheen.

Verder heb ik geen idee wat er bij zo'n eerste consult allemaal gaat gebeuren. Zouden ze dan al gelijk foto's e.d nemen of is het alleen nog maar een orienterend gesprek? Hoe ging dat bij jullie?
Hoi Torrentia,

Goed dat je toch een afspraak hebt gemaakt! Als je het nu wil, zou ik inderdaad niet nog 5 maanden wachten.

Bij mij was het eerste gesprek ook echt alleen een gesprek. De ortho keek naar mijn gebit en gaf aan wat de mogelijkheden waren, dus wat voor soort beugels en hoe lang. Toen had ik 2 weken later een afspraak voor gipshappen en rontgenfoto's. Weer 2 weken daarna had ik een afspraak om dit te bespreken. De uitkomst kwam bij mij overeen met wat er al in het eerste gesprek werd gezegd.

Succes ermee!
Ja Torrentia bij mij was het hetzelfde zoals Caat het hierboven beschrijft.

Ik heb nu even wel een flinke domper; Heb nog steeds een los kiesje vrij aan het eind van de draad = eng want ik heb het idee dat er van alles beweegt bij het eten., echt gek als je aan het eind van het traject zit. heb ortho gebeld en kan pas maandag komen omdat ik ook een koortslip heb. Soms zit het mee soms tegen.

Ik maak me wel zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven