Thuis
alle pijlers
Kennispartner ANWB.
donderdag 17 oktober 2013 13:35
Iedereen heeft wel eens vragen of twijfels die met je auto te maken hebben. Bij wie kun je dan terecht zonder dat je naar de garage moet of 1001 goedbedoelde tips uit je omgeving krijgt?
De ANWB wil graag helpen met onafhankelijk, duidelijk en deskundig auto-advies. Door onze jarenlange ervaring hebben we bijna altijd een antwoord. Heb je vragen of twijfels of denk je dat er iets mis is met je auto? Stel dan je vraag hier op het Viva forum en krijg een gratis advies.
In dit forumtopic zal onze kennispartner ANWB jullie helpen met alle vragen over je auto die jullie hebben. Zij hebben speciaal voor Viva Forum een team met specialisten vrijgemaakt, bestaand uit 2 auto-experts Marcel en Erik-Jan en 2 Wegenwachten John en Pieter. Zij zullen online zijn tussen 9 en 17 uur jullie vragen helpen beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
CM Viva forum
Voor urgente of moeilijk te omschrijven problemen kunnen jullie ook altijd bellen met de Alarmcentrale 088-269 2888
Voor servicevragen over een lidmaatschap of product staat de ANWB jullie graag te woord via info@anwb.nl of 088-269 2222
De ANWB wil graag helpen met onafhankelijk, duidelijk en deskundig auto-advies. Door onze jarenlange ervaring hebben we bijna altijd een antwoord. Heb je vragen of twijfels of denk je dat er iets mis is met je auto? Stel dan je vraag hier op het Viva forum en krijg een gratis advies.
In dit forumtopic zal onze kennispartner ANWB jullie helpen met alle vragen over je auto die jullie hebben. Zij hebben speciaal voor Viva Forum een team met specialisten vrijgemaakt, bestaand uit 2 auto-experts Marcel en Erik-Jan en 2 Wegenwachten John en Pieter. Zij zullen online zijn tussen 9 en 17 uur jullie vragen helpen beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
CM Viva forum
Voor urgente of moeilijk te omschrijven problemen kunnen jullie ook altijd bellen met de Alarmcentrale 088-269 2888
Voor servicevragen over een lidmaatschap of product staat de ANWB jullie graag te woord via info@anwb.nl of 088-269 2222
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 17 oktober 2013 15:59
Eerst een veel te laat reagerende "Juridisch Loket-poli".
De correcte antwoorden waren altijd al gegeven voordat de studenten kwamen kijken.
Toen een Vulva-poli. Hilarisch.
En nu een ANWB-poli.
Ik wens de ANWB-medewerkers hier alle kracht en Gods zegen.
Overigens ben ik altijd prima geholpen door de IRL-ANWB-meneren.
Een keer met een bevroren motor (dank je wel, zuinige zwager die veel te sterk verdunde antivries had gebruikt).
Een keer met een contactslot dat het niet meer deed.
Een keer met een lekke band, een week ná die bevroren motor.
En een keer met een afgevallen uitlaat.
De correcte antwoorden waren altijd al gegeven voordat de studenten kwamen kijken.
Toen een Vulva-poli. Hilarisch.
En nu een ANWB-poli.
Ik wens de ANWB-medewerkers hier alle kracht en Gods zegen.
Overigens ben ik altijd prima geholpen door de IRL-ANWB-meneren.
Een keer met een bevroren motor (dank je wel, zuinige zwager die veel te sterk verdunde antivries had gebruikt).
Een keer met een contactslot dat het niet meer deed.
Een keer met een lekke band, een week ná die bevroren motor.
En een keer met een afgevallen uitlaat.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
donderdag 17 oktober 2013 17:53
quote:bluebird77 schreef op 17 oktober 2013 @ 14:29:
[...]
Laatst kreeg een vriend van mij het advies van jullie om door te rijden en reed zo zijn auto aan gort (total loss). Vergoeden jullie dan een nieuwe auto?Je vriend kan dit bij de Klantenservice melden zodat ze de situatie kunnen uitzoeken of indien nodig laten onderzoeken. ^EJ
[...]
Laatst kreeg een vriend van mij het advies van jullie om door te rijden en reed zo zijn auto aan gort (total loss). Vergoeden jullie dan een nieuwe auto?Je vriend kan dit bij de Klantenservice melden zodat ze de situatie kunnen uitzoeken of indien nodig laten onderzoeken. ^EJ
donderdag 17 oktober 2013 20:40
quote:fanta schreef op 17 oktober 2013 @ 15:50:
Musha, die test van optrekken in z'n 4 bij versleten koppelingsplaten klopt niet. Elke auto kun je laten optrekken in de versnellingen 1 t/m 5. Is een kwestie van aanvoelen en vooral heel erg langzaam de koppeling laten opkomen. Probeer maar eens
Hi fanta ik heb t nog even nagezocht, de truc was om in 2e versnelling met voet op de rem de koppeling op te laten komen, dan MOET de auto direct afslaan
Klopt inderdaad dat t opzich altijd lukt, ooit een gebroken koppelingskabel gehad en met de hand via motor kap in 2 en 4 kunnen zetten en van venlo naar rotterdam
gereden, wat een gedoe was dat.. Maar wel gelukt
Musha, die test van optrekken in z'n 4 bij versleten koppelingsplaten klopt niet. Elke auto kun je laten optrekken in de versnellingen 1 t/m 5. Is een kwestie van aanvoelen en vooral heel erg langzaam de koppeling laten opkomen. Probeer maar eens
Hi fanta ik heb t nog even nagezocht, de truc was om in 2e versnelling met voet op de rem de koppeling op te laten komen, dan MOET de auto direct afslaan
Klopt inderdaad dat t opzich altijd lukt, ooit een gebroken koppelingskabel gehad en met de hand via motor kap in 2 en 4 kunnen zetten en van venlo naar rotterdam
gereden, wat een gedoe was dat.. Maar wel gelukt
donderdag 17 oktober 2013 22:15
donderdag 17 oktober 2013 22:32
quote:musha schreef op 17 oktober 2013 @ 20:40:
[...]
Hi fanta ik heb t nog even nagezocht, de truc was om in 2e versnelling met voet op de rem de koppeling op te laten komen, dan MOET de auto direct afslaan
Klopt inderdaad dat t opzich altijd lukt, ooit een gebroken koppelingskabel gehad en met de hand via motor kap in 2 en 4 kunnen zetten en van venlo naar rotterdam
gereden, wat een gedoe was dat.. Maar wel gelukt
Ah, met je voet op de rem dus. Kijk, heb ik ook weer wat geleerd!
Hahaha, dat zal wel een leuk ritje zijn geweest, van Venlo naar Rotterdam in z'n 4
[...]
Hi fanta ik heb t nog even nagezocht, de truc was om in 2e versnelling met voet op de rem de koppeling op te laten komen, dan MOET de auto direct afslaan
Klopt inderdaad dat t opzich altijd lukt, ooit een gebroken koppelingskabel gehad en met de hand via motor kap in 2 en 4 kunnen zetten en van venlo naar rotterdam
gereden, wat een gedoe was dat.. Maar wel gelukt
Ah, met je voet op de rem dus. Kijk, heb ik ook weer wat geleerd!
Hahaha, dat zal wel een leuk ritje zijn geweest, van Venlo naar Rotterdam in z'n 4
vrijdag 18 oktober 2013 10:06
quote:NummerZoveel schreef op 17 oktober 2013 @ 14:41:
Mijn auto stond laatst stil. Bleek de accu zo goed als leeg te zijn, waardoor de techniek van slag was, waardoor er onjuiste meldingen werden gegeven. 1 van die meldingen was dat ik nog 121 km kon rijden, terwijl feitelijk de tank leeg was.
De auto is naar de garage gesleept, de accu is opgeladen, de tank gevuld, en hij reed weer!
Maar... De meldingen zijn nog steeds wat merkwaardig. Laatst kreeg ik bijv te zien dat de tank leeg was, terwijl er net 40 liter getankt was. Even uit, herstarten, en daar verscheen de juiste melding gelukkig.
Maar goed, wat moet ik nu doen? Nieuwe accu, denk ik. Maar denken jullie dat ook? Of is het beter de auto eerst bij de dealer uit te laten lezen?Ik zou inderdaad eerst de accu en het laadsysteem laten doormeten. Indien er spanningsval in het systeem ontstaat kan elektronica hiervan in de war raken. Als dit wel goed is dient het aanbeveling om de elektronica in de auto via een merk tester te laten resetten. ^JW
Mijn auto stond laatst stil. Bleek de accu zo goed als leeg te zijn, waardoor de techniek van slag was, waardoor er onjuiste meldingen werden gegeven. 1 van die meldingen was dat ik nog 121 km kon rijden, terwijl feitelijk de tank leeg was.
De auto is naar de garage gesleept, de accu is opgeladen, de tank gevuld, en hij reed weer!
Maar... De meldingen zijn nog steeds wat merkwaardig. Laatst kreeg ik bijv te zien dat de tank leeg was, terwijl er net 40 liter getankt was. Even uit, herstarten, en daar verscheen de juiste melding gelukkig.
Maar goed, wat moet ik nu doen? Nieuwe accu, denk ik. Maar denken jullie dat ook? Of is het beter de auto eerst bij de dealer uit te laten lezen?Ik zou inderdaad eerst de accu en het laadsysteem laten doormeten. Indien er spanningsval in het systeem ontstaat kan elektronica hiervan in de war raken. Als dit wel goed is dient het aanbeveling om de elektronica in de auto via een merk tester te laten resetten. ^JW
vrijdag 18 oktober 2013 11:05
quote:prada schreef op 17 oktober 2013 @ 22:15:
Maar ik heb wel een serieus vraagje. Bij mij brandt een lampje. In het grote boek staat "uitlaatgaswaarschuwingslampje".
Nu begrijp ik natuurlijk dat er iets bij/in/van de uitlaat schoongemaakt moet worden.
Moet dit direct of kan ik er even mee wachten? Heb volgende week een afspraak.Het uitlaatgaswaarschuwingslampje kan branden (of knipperen) door verschillende oorzaken, maar in alle gevallen heeft het te maken met een storing die betrekking heeft op het milieu. En dat kunnen er veel zijn. De exacte oorzaak is vanaf hier niet te bepalen, het kan variëren van een tankdop die niet goed is afgesloten is tot de motor die overslaat. Merk je dat de auto anders reageert dan anders, bv de motor loopt niet mooi, inhouden, stotteren, afslaan, slecht aanslaan, oplopen van temperatuur, dan raden we je aan om niet verder te rijden en je hulpverlener in te schakelen, of de auto te ontzien tot de afspraak bij je garage volgende week. ^JW
Maar ik heb wel een serieus vraagje. Bij mij brandt een lampje. In het grote boek staat "uitlaatgaswaarschuwingslampje".
Nu begrijp ik natuurlijk dat er iets bij/in/van de uitlaat schoongemaakt moet worden.
Moet dit direct of kan ik er even mee wachten? Heb volgende week een afspraak.Het uitlaatgaswaarschuwingslampje kan branden (of knipperen) door verschillende oorzaken, maar in alle gevallen heeft het te maken met een storing die betrekking heeft op het milieu. En dat kunnen er veel zijn. De exacte oorzaak is vanaf hier niet te bepalen, het kan variëren van een tankdop die niet goed is afgesloten is tot de motor die overslaat. Merk je dat de auto anders reageert dan anders, bv de motor loopt niet mooi, inhouden, stotteren, afslaan, slecht aanslaan, oplopen van temperatuur, dan raden we je aan om niet verder te rijden en je hulpverlener in te schakelen, of de auto te ontzien tot de afspraak bij je garage volgende week. ^JW
vrijdag 18 oktober 2013 11:39
@Musha ja dat bijgeluid net na het starten: Dat is in veel gevallen de V-snaar die de dynamo aandrijft en slipt over de poelie. Vlak na de start vraagt de dynamo veel kracht omdat hij de accu flink moet bijladen. Oplossing is V-snaar spannen of V-snaar vernieuwen.
Denk je dat er toch iets anders aan de hand is (je schreef over een vreemde lucht bij het rechter voorwiel) dan kan je toch beter de Wegenwacht bellen, die kan ter plaatse diagnose stellen.
Dan de koppeling: die moet een vaste verbinding kunnen maken tussen motor en versnellingsbak. Een versleten koppeling kan (op den duur) geen vaste verbinding maken en zal gaan slippen als je gas geeft. Het toerental van de motor loopt dan wel op, maar de snelheid van de auto niet. Zelf "controleren" van de koppeling door 'm moedwillig te belasten (terwijl men niet weet hoe dat te doen) moedigen wij niet aan. ^EJ
Denk je dat er toch iets anders aan de hand is (je schreef over een vreemde lucht bij het rechter voorwiel) dan kan je toch beter de Wegenwacht bellen, die kan ter plaatse diagnose stellen.
Dan de koppeling: die moet een vaste verbinding kunnen maken tussen motor en versnellingsbak. Een versleten koppeling kan (op den duur) geen vaste verbinding maken en zal gaan slippen als je gas geeft. Het toerental van de motor loopt dan wel op, maar de snelheid van de auto niet. Zelf "controleren" van de koppeling door 'm moedwillig te belasten (terwijl men niet weet hoe dat te doen) moedigen wij niet aan. ^EJ
anoniem_188153 wijzigde dit bericht op 18-10-2013 11:39
Reden: Initialen erbij gezet
Reden: Initialen erbij gezet
% gewijzigd
vrijdag 18 oktober 2013 11:58
vrijdag 18 oktober 2013 12:45
@Cinna De Wegenwacht bellen voor een lekke band is niet raar en zeker niet als je op een onhandige of zelfs gevaarlijke plaats staat. De Wegenwacht helpt bij het wisselen maar zorgt ook voor veilige omstandigheden. Een lekke band staat bovenaan in de pech top 10! ^MS
http://www.anwb.nl/wegenwacht/nieuws/20 ... uote:Cinna schreef op 18 oktober 2013 @ 11:56:
Sta je erg voor gek als je de ANWB belt voor een lekke band verwisseling?
http://www.anwb.nl/wegenwacht/nieuws/20 ... uote:Cinna schreef op 18 oktober 2013 @ 11:56:
Sta je erg voor gek als je de ANWB belt voor een lekke band verwisseling?
vrijdag 18 oktober 2013 12:59
Oh handig!
Vraag over de afstandbediening van mijn Peugeot 307 SW met centrale deurvergrendeling.
Ook na het verwisselen van de batterij van de sleutel blijft de vergrendeling erg slecht reageren. Aan een lege batterij ligt het dus niet waarschijnlijk, maar waar dan wel aan?
Kan er een sensor bv vies worden die ik zelf schoon kan maken? En waar zit die dan?
Vraag over de afstandbediening van mijn Peugeot 307 SW met centrale deurvergrendeling.
Ook na het verwisselen van de batterij van de sleutel blijft de vergrendeling erg slecht reageren. Aan een lege batterij ligt het dus niet waarschijnlijk, maar waar dan wel aan?
Kan er een sensor bv vies worden die ik zelf schoon kan maken? En waar zit die dan?
vrijdag 18 oktober 2013 13:02
Op vakantie autopech gekregen, door ANWB geholpen. Auto laten maken door de garage die de ANWB heeft uitgekozen, communicatie was heel slecht met de garage ( niet alleen naar ons toe!!). Nieuw onderdeel ingezet, maar nu is de auto weer stuk. Het 'nieuwe' onderdeel, nu is de garage niet even om de hoek. Hoe zit dat met garantie en hoe kan de ANWB ons hier mee helpen??