Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:muppie1978 schreef op 20 oktober 2013 @ 15:26:

Toch is mijn eerste prioriteit mijn eigen kinderen en die kan ik niet wijsmaken waarom zwarte piet ineens paars is.Hoe hebben we dat eigenlijk gedaan toen ze van zwart naar bruin gingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Weet ik niet toen had ik nog geen kinderen, nu wel... Maakte me er toen dus ook niet zo druk om. Meen dat er toendertijd de discussie was dat dat pikzwarte eng was en bruin en zwart zit redelijk bij elkaar qua kleur. Weer terug naar pikzwart zou ik ook geen moeite hebben, verhaaltje over spanje en de zon gaat nog wel lukken, maar een hele andere kleur?
http://www.dagelijksestan ... warte-piet-is-een-moorkop

Deze heb ik nog niet langs zien komen.
quote:muppie1978 schreef op 20 oktober 2013 @ 15:45:

Weer terug naar pikzwart zou ik ook geen moeite hebben, verhaaltje over spanje en de zon gaat nog wel lukken, maar een hele andere kleur?Regenboog, Skittles, anale seks met zuurstokken.
Maar als we nu even in oplossingen proberen te denken: stel dat Sint & Piet in een maatschap gaan waarin beiden juridisch volledig gelijkwaardig zijn aan elkaar, Sint ook een aandeel krijgt in het inpakken van de cadeaus en het vullen van de schoenen, en Piet op de grote dag in de stoel plaatsneemt terwijl Sint strooit, zou dat wat zijn?

Ik bedoel, we moeten uiteindelijk toe naar een voor alle partijen acceptabele oplossing. Toch?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 oktober 2013 @ 15:53:

[...]

Regenboog, Skittles, anale seks met zuurstokken.Regenboog mag ook weer niet hè? Gaan de homosexuelen weer klagen.
quote:sinterklaaspro schreef op 20 oktober 2013 @ 15:55:

[...]

Regenboog mag ook weer niet hè? Gaan de homosexuelen weer klagen.Want? Die hebben het alleenrecht op dat natuurverschijnsel?
quote:fashionvictim schreef op 20 oktober 2013 @ 14:33:

[...]

Wrong. Juist voor de onafhankelijkheid van Suriname woonden in Nederland juist vrijwel alleen maar gegoede Surinamers. Dat waren de mensen zoals in mijn familie, die hun kinderen naar Nederland of de VS stuurden om daar aan de universiteit te gaan studeren. Mensen met geld, dus, of in ieder geval mensen die hoogopgeleid waren. Pas na 1975 kwam de hausse aan minder kansrijke Surinamers.Die woonden echt niet in zuid hoor.
quote:Mamasu schreef op 20 oktober 2013 @ 15:54:

Maar als we nu even in oplossingen proberen te denken:Ik doe niets anders.
Ik ben echt zo blij, dat ik me totaal niet geroepen voel om elke keer als ik maar dénk dat ik misschien gediscrimineerd word in het geweer te komen. Verschrikkelijk. De ene groep is nog niet klaar met zich gediscrimeerd voelen of de andere begint al weer.

Vriendin van me is lerares op het VMBO: dit mag niet meer, dat mag niet meer, een kerstster mag niet mee (lijkt volgens sommigen namelijk te veel op een davidsster) en ga nog maar even door.
Doen we het Sint feest gelijk met de gay-parade.
quote:eeeeehh schreef op 20 oktober 2013 @ 06:48:

Weer iemand die het niet begrepen heeft. Is jouw feestje echt pas leuk als de knecht van de Sint zwart en uitsluitend zwart is?

Zitten jouw jeugdherinneringen in cadeaus, een mythisch verhaal en gezelligheid? Of is het anker van jouw zoete herinneringen een blanke man met zwarte mannen, is het dan pas gezellig?

Doe niet zo hysterisch. Als je ervan overtuigd bent dat er niets verkeerd is aan het fenomeen Zwarte Piet en je wilt het in stand houden, prima. Dan kun je het ook uitleggen aan redelijke, weldenkende mensen die op zichzelf buiten deze ontwikkeling staan. Zoals de VN. Die bekijken de materie voorbij het sentiment. Wat in Nederland te weinig gebeurt. Als je het uit de emotionele sfeer haalt (van beide zijden!) welke argumenten houd je dan over?

Piet in zijn huidige vorm is onhoudbaar en dat weet je. Daarom doe je zo paniekerig.

Weinig mensen die bezwaar maken? Dat zal je nog verbazen.

Ik kijk overigens liever naar welke groep de beste argumenten heeft dan naar welke groep het grootst is, Door de kracht van het argument zal de grote middengroep zich laten overtuigen. De wereld verandert. Inzichten veranderen. Mensen veranderen. Tradities veranderen. Zo komen we verder met zijn allen.

Het is vijf voor twaalf. De wereld kijkt mee hoe Nederland een blinde vlek heeft en daar door Nederlanders en mensen in het buitenland vreedzaam op gewezen wordt door mensen die recht maken van hun democratisch recht. Dit moet niet veranderen natuurlijk. We gaan gewoon met z'n allen er voor zorgen dat het een volksfeest wordt dat de tand des tijds kan doorstaan door afscheid te nemen van de racistische elementen. Dan kan ik overal weer rustig uitleggen dat ik Nederlandse ben.

Nederlanders hebben héél veel tijd nodig om te wennen aan het idee dat hun geliefde Sinterklaasfeest een racistische karikatuur bevat. In de rest van de wereld hebben ongeveer 7.183.241.981 mensen er zo om en nabij de 0,23 seconden voor nodig.

Fijne dag!

Fijne dag!

Tja!

Ik zat me hier in het buitenland al helemaal op te vreten en voelde me behoorlijk op mijn hollandse teentjes getrapt.

Zwarte Piet fout? zijn "ze" nou helemaal betoetert!

Maar nu ik bovenstaande zo lees, moet ik toegeven dat daar toch ook wel wat inzit.

Maar goed ik hoor hier nog maar net vandaag van, dus ik ben nog niet helemaal suf gebombardeerd met verhalen in de media en discussies in de sociale/professionele kring zoals de meesten van jullie hier op het forum.
quote:Melpomene schreef op 20 oktober 2013 @ 15:59:

Ik ben echt zo blij, dat ik me totaal niet geroepen voel om elke keer als ik maar dénk dat ik misschien gediscrimineerd word in het geweer te komen. Verschrikkelijk. De ene groep is nog niet klaar met zich gediscrimeerd voelen of de andere begint al weer.

Vriendin van me is lerares op het VMBO: dit mag niet meer, dat mag niet meer, een kerstster mag niet mee (lijkt volgens sommigen namelijk te veel op een davidsster) en ga nog maar even door.

Misschien worden er best veel mensen in Nederland gediscrimineerd?

Maar even los daarvan he: wat heeft de ene groep nou met de andere te maken? Als groep A nou vindt dat zij over onderwerp X moeten klagen, wat heeft dat te maken met het feit dat groep B over onderwerp Y ook klaagt?

Of ga jij ook niet een klacht indienen over de vuilophaaldienst in je gemeente, omdat iemand zes straten verderop al geklaagd heeft over het bestemmingsplan?
Am Yisrael Chai!
quote:Mamasu schreef op 20 oktober 2013 @ 15:54:

Maar als we nu even in oplossingen proberen te denken: stel dat Sint & Piet in een maatschap gaan waarin beiden juridisch volledig gelijkwaardig zijn aan elkaar, Sint ook een aandeel krijgt in het inpakken van de cadeaus en het vullen van de schoenen, en Piet op de grote dag in de stoel plaatsneemt terwijl Sint strooit, zou dat wat zijn?

Ik bedoel, we moeten uiteindelijk toe naar een voor alle partijen acceptabele oplossing. Toch?En mag die Piet dan zwart blijven? Kan me daar best in vinden wat je zegt, geen uitleg over iemand die ineens van kleur veranderd en dat Sint een andere rol krijgt, ach die wilde eens wat anders daar kan en ik wil ik nog wel in mee. Maar op de een of andere manier zal dat ook wel weer niet goed zijn heb ik het gevoel....
quote:573g8b schreef op 20 oktober 2013 @ 14:43:

[...]

Je brengt me in verwarring. Zijn Zwarte Pieten nou Zielige Slaven of Bloeddorstige Moordenaars en Vijandige Bezetters?Aan de kleding te zien iig geen zielige slaven hé, die zagen er echt anders uit.
De regenboog is een teken van een verbond dat God met mensen en dieren sloot na de zonvloed. Ik ben voorstander voor een huwelijk tussen man en vrouw en ik vier geen sinterklaas omdat ik geen leugen aan bv kinderen wil vertellen.
quote:hollebollegijs schreef op 20 oktober 2013 @ 14:44:

[...]

Dat zou een prima argument zijn als Sinterklaas een verleden had

als wrede plantagehouder die slaven had.

Er is geen enkele aanwijzing dat sinterklaas een slaaf had, de enige verwijzing naar slavernij is positief, hij kocht er een vrij die later mee ging helpen met kado's rondbrengen.

Het is gewoon een positief feest, zwart & blank vormen een koppel te weten Piet & sint die samen een feest organiseren voor alle kinderen van Nederland zwart, blank, geel, moslim, christen en ongelovig.

Het koppel is gelijkwaardig en Piet is de populairste van de twee, de oude man is wat eng

Dit is toch het schoolvoorbeeld van integratie.Precies. De traditie is gebaseerd op een echt figuur die NIET racistisch was. De "helper" had een kleur. Het zou belachelijk zijn om dat te veranderen. Dan meteen van sinterklaas maar een tabakshandelaar maken ipv een kerkelijk man?
Nou, regenboog kan ook al weer niet...........

Worden het toch die stoei poezen, hoor.
quote:muppie1978 schreef op 20 oktober 2013 @ 16:02:

[...]

En mag die Piet dan zwart blijven?

Zullen we hem toch eerst weer zwart moeten maken. Hij is inmiddels bruin.

Staf is ook pleite.

Hij is ook al niet meer alleen.

En stopt niemand in de zak.
quote:hollebollegijs schreef op 20 oktober 2013 @ 15:13:

[...]

Maar goed we wachten het VN rapport af.

Ik hecht meer waarde aan het oordeel van een paar psychiaters.

Wat mensen ergens in menen te zien/op projecteren

zegt altijd alles over die mensen zelf en niets over waar ze naar kijken.

Zelfs een inktvlek wordt niet herkend als .. een inktvlek.

Ik vermoed dat er wel een paar persoonlijkheidsstoornissen geduid kunnen worden in deze discussie rondom Sinterklaas en Zwarte Piet.
Bah
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 oktober 2013 @ 16:08:

[...]

Zullen we hem toch eerst weer zwart moeten maken. Hij is inmiddels bruin.

Staf is ook pleite.

Hij is ook al niet meer alleen.

En stopt niemand in de zak.

Dat van die zak geloofd dochter nog steeds; heb eens voorgesteld dat ik dan maar heel stout ga zijn en een jaar mee ga rusten in Spanje; vond ze een slecht plan, ik zou toch nooit zonder haar een broertje en zus willen? (nou, meis er zijn momenten.....)

Maar goed; jij 'blijftgewoonbianca' en zwarte piet blijft gewoon zwarte piet. (en ja ik weet dat die bruin is maar bruine piet bekt niet zo lekker op de een of andere manier) :-)
http://www.jefdejager.nl/sint.php

Zeker de moeite waard om te lezen.
quote:nina1966 schreef op 20 oktober 2013 @ 16:05:

[...]

De "helper" had een kleur.Hij was eerst wit, een deftige blanke man met pruik genaamd Jan de Knecht. In Duitsland heeft Sinterklaas tegenwoordig nog steeds slechts één blanke knecht, Knecht Ruprecht.

Als dit een beetje klopt dan heb ik er geen probleem mee om de met slavernij besmette zwarte pieten allemaal te ontslaan en daarvoor in de plaats één zo'n geciviliseerde blanke knecht aan te nemen die de leuke dingen mag doen zoals kado's uitdelen en snoep strooien.

Opgelost.
Bah
Ik woon op de Antillen. Mijn kinderen spelen met kinderen uit allerlei werelddelen, met allemaal een andere kleur en cultuur. Zij zien niet of iemand blank is of donker, dat maakt hen nl niks uit. Ze groeien op met het idee dat iedereen gelijk is....

Ik vind het erg jammer dat het Sinterklaas feest als racistisch wordt bestempeld. Naar mijn mening is dat totaal niet zo bedoeld.

Waar ik woon is het tot nu toe geen issue dat zwarte piet zwart/ bruin is. Tijdens de intocht staan er opgewonden blanke en donkere kindjes te wachten op de Sint en zijn pieten. Degene die het niet willen vieren, vieren het gewoon niet...

Natuurlijk kan het geen kwaad om dit feest eens kritisch te bekijken, maar ik denk wat voor aanpassingen dan ook, je doet het toch nooit goed. Er zal altijd wel iemand zijn die het er niet mee eens is. Dat maakt het zo moeilijk. Tot nu toe ben ik gewoon blij dat mijn kinderen niet weten wat racisme is en eigenlijk wil ik dat graag zo houden. Bij het ene partijtje mogen ze de snoepjes uit een pinata slaan en bij het andere partijtje doen ze spelletjes en krijgen heerlijk creools eten wat oma heeft gekookt. Zo krijgen ze inzicht in verschillende culturen.

En hun vriendjes willen nu ook hun schoen zetten, want misschien komt zwarte piet dan ook wel langs.....
Sorry twoface, dat willen we hier niet hoor, zo gezellig en leuk voor kinderen. Bah.
Bah

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven