Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 22:07:

[...]

Het doet er niet toe welke term jij wel of niet bezigt in het Engels, je hebt het over asos en tokkies, hence in het Engels white trash. Dat je dit term niet wenst te gebruiken, maakt de vertaling niet minder juist.een aso is geen white trash in het engels, immers aso zijn is niet voorbehouden aan witte mensen. Djiez, dat uitgerekend ik dat aan jou uit moet leggen.
Am Yisrael Chai!
quote:girlpower29 schreef op 25 oktober 2013 @ 21:59:

Goedenavond,

De vraag zal hier (of in een ander topic) vast eerder gesteld zijn, en ik was het hele gezeur erover zo zat dat ik niet zo veel zin had me er ook in te gaan mengen.

Maar nu ook de VN zich ermee bemoeit, houdt het me toch wel bezig.

Waarom vinden sommige mensen zwarte piet racisme? (racistisch) Wat is er fout aan? Ik weet niet beter dat zwarte piet zwart is van roet. Dus niks met huidskleur oid.

Kan iemand me daar misschien antwoord op geven?

Alvast bedankt.

Doe eens alsof je niks van het sinterklaasfeest weet. Je bent bijvoorbeeld een toerist uit Canada die toevallig eind november in Nederland is. En je ziet daar een witte man hoog te paard omringd door huppelende zwarte kerels. Je vraagt aan iemand wat dat zoal moet voorstellen en krijgt te horen dat die kerel op het paard Sinterklaas is en al die zwarte kerels zijn de knechten.

Dan denk ik dat iedere toerist uit Canada dat op zijn minst een beetje racistisch vindt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:Amand schreef op 25 oktober 2013 @ 20:54:

[...]

Nee-hee. Zwarte Piet blijft gewoon zwart.Tja, ik vind zwart best een mooie kleur, maar niet langer voor Pieten.
quote:tonkje schreef op 25 oktober 2013 @ 22:48:

[...]

Doe eens alsof je niks van het sinterklaasfeest weet. Je bent bijvoorbeeld een toerist uit Canada die toevallig eind november in Nederland is. En je ziet daar een witte man hoog te paard omringd door huppelende zwarte kerels. Je vraagt aan iemand wat dat zoal moet voorstellen en krijgt te horen dat die kerel op het paard Sinterklaas is en al die zwarte kerels zijn de knechten.

Dan denk ik dat iedere toerist uit Canada dat op zijn minst een beetje racistisch vindt.Het is nog erger: omringd door blanke mensen die zichzelf hebben geschminkt om er uit te zien als iets wat kennelijk een neger moet voorstellen, die uiteraard zoals het een goede knecht betaamt staat te huppelen.
Am Yisrael Chai!
Nou, truste allemaal. Ik ga lekker dromen van sexy piet.....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Haha MissMarvellous, ik keek vroeger altijd de club van Sinterklaas, ik had namelijk een behoorlijke crush op Hogehoogtepiet. Die durfde veel en was altijd zo wijs
Some flies are too awesome for the wall
Trouwens, je merkt al deze media hype weer afneemt. Volgende week hoor je er niets meer over en is er wel weer iets anders waar iedereen zich effe lekker druk om kan maken.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 21:50:

[...]

Lijkt me niet he, want Nederlander is geen ras, of wel soms?

[...]

Nope, het is generaliseren.

[...]

De algemeen geldende definitie van racisme bepaalt dat. En binnenkort ook de Human Rights Council van de VN.

Verena Sheperd is helemaal geen lid van deze council. Dus de human rights bepaalt helemaal niet dat zwarte Piet binnenkort racisme is. Sheperd is geen lid van deze council en werkt zelfs niet eens voor de VN en wordt ook niet betaald door de VN

Klikkerdeklik VN blog

Vandaar dat ook de Iraans Hajji Firuz tot immatrieel erfgoed behoort tegenwoordig.
quote:tanteslankie schreef op 25 oktober 2013 @ 22:55:

Trouwens, je merkt alledag deze media hype weer afneemt. Volgende week hoor je er niets meer over en is er wel weer iets anders waar iedereen zich effe lekker druk om kan maken.Nou, ik hoop toch echt dat dit een blijvertje is en dat we met z'n allen tot het inzicht komen dat Zwarte Piet echt niet meer kan en aan verandering/vervanging toe is.
Zijn wij nu ineens geen ras? Ik dacht toch dat we wel degelijk tot het blanke ras behoorde.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 22:45:

[...]

een aso is geen white trash in het engels, immers aso zijn is niet voorbehouden aan witte mensen. Djiez, dat uitgerekend ik dat aan jou uit moet leggen.het ging over blanke tokkies/asos in de discussie, in jouw post, jeweetwel de mensen die racistische termen jegens donkere mensen gebruiken. In die verwijzing is die vertaling dus op zijn correct, dat ik jou dat uit moet leggen. Dit is het gedraaikont en de zijwegen waar je steeds maar in kronkelt.
quote:tanteslankie schreef op 25 oktober 2013 @ 22:55:

Trouwens, je merkt al deze media hype weer afneemt. Volgende week hoor je er niets meer over en is er wel weer iets anders waar iedereen zich effe lekker druk om kan maken.Uiteraard, en vanaf november na de intochten lopen er weer overal zwarte pieten rond, en zie je er ook overal weer afbeeldingen van. Gaan we volgend jaar weer opnieuw beginnen met dit verhaal.
Nee Doddie, de Nederlander is geen ras. Daarom doen alle beledigingen en aannames over Nederlanders niet ter zake, aangezien het geen racisme genoemd kan worden. We mogen elkaar heerlijk beledigen en generaliseren, zolang het niet racistisch gevonden wordt.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 22:44:

[...]

Nee hoor, het heet racisme als het ook racistisch is..........., dan zal ik je aanspreken op je racisme, ja.Nee, jij maakt onderscheid in de zaak. Als jij een dergelijke uitspraak doet is het geen racisme, maar als een ander het doet jegens jou, dan wel. Dat zijn de twee maten waar jij mee meet, en inderdaad, dan is het ook gewoon racisme als het uit jouw mond komt.
quote:doddie schreef op 25 oktober 2013 @ 23:11:

Zijn wij nu ineens geen ras? Ik dacht toch dat we wel degelijk tot het blanke ras behoorde.Aangezien ik je niet ken, heb ik totdat je het vertelt uiteraard geen idee tot welk ras je behoort. Je snapt hopelijk zelf wel dat dingen die voor blanke Nederlanders gelden, niet automatisch ook voor blanke Fransen, blanke Engelsen, blanke Afrikanen, blanke Duitsers, blanke Amerikanen of blanke Japanners gelden.
Am Yisrael Chai!
quote:tonkje schreef op 25 oktober 2013 @ 23:06:

[...]

Nou, ik hoop toch echt dat dit een blijvertje is en dat we met z'n allen tot het inzicht komen dat Zwarte Piet echt niet meer kan en aan verandering/vervanging toe is.

Ik hoop ook dat zwarte piet een make-over krijgt. En dat daarna de rust weer wederkeert en IEDEREEN van het feest kan genieten

Edit; na 30 jaar protesteren tegen het racistische element van zp mag ook wel eens verandering komen. En ik ben ook benieuwd wanneer Sint een tablet gaat gebruiken ipv een boek.
quote:Egidius schreef op 25 oktober 2013 @ 23:15:

Nee Doddie, de Nederlander is geen ras. Daarom doen alle beledigingen en aannames over Nederlanders niet ter zake, aangezien het geen racisme genoemd kan worden. We mogen elkaar heerlijk beledigen en generaliseren, zolang het niet racistisch gevonden wordt.Je kunt je natuurlijk wel verschuilen achter de term Nederlander, en er te pas en te onpas "die Nederlanders" ingooien, en dan weer "ja dat is zo typisch Hollands". Dan ben je wel een sluw dansje er omheen aan het maken. We weten donders goed wel, dat daar expliciet die Surinaamse Nederlanders/Hollanders weer niet mee worden bedoeld. Onderhuids verwijst iemand duidelijk naar een huidskleur, maar verschuilt zich achter het gebruik van nationaliteit. Als je het hebt over "die Surinamers of die Marokkanen", dan wordt dit ook steevast als racistisch ervaren. Daar zijn die twee maten weer. Zwarte piet is een Spanjaard, dus laten we dat label de hele tijd maar gebruiken, dan kan het ook niet racistisch zijn. Een Spanjaard is immers geen ras.
quote:Miss_Marvellous schreef op 25 oktober 2013 @ 23:22:

[...]

Ik hoop ook dat zwarte piet een make-over krijgt. En dat daarna de rust weer wederkeert en IEDEREEN van het feest kan genieten Denk je nou dat dit gaat gebeuren, na alles wat er gezegd is...?
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 23:19:

[...]

Nee, jij maakt onderscheid in de zaak. Als jij een dergelijke uitspraak doet is het geen racisme, maar als een ander het doet jegens jou, dan wel. Dat zijn de twee maten waar jij mee meet, en inderdaad, dan is het ook gewoon racisme als het uit jouw mond komt.

Ben je nou echt zo dom, of doe je maar alsof?

Iets is racisme als het over etniciteit, ras dus, gaat. Aangezien ik geen uitspraken doe over etniciteit, maar over cultuur, kan je het geen racisme noemen. Generaliserend, hooguit, of beledigend, kan ook, maar racisme is het pas als ik zeg dat alle blanken - ongeacht uit welk land ze komen, welke cultuur ze hebben, welke religie ze hebben, welke sociaal-economische status ze hebben, en ga zo maar door - een bepaald kenmerk hebben.

"Nederlanders" zegt niets over etniciteit. Immers, er zijn Nederlanders in diverse etniciteiten. Blanke Nederlanders zegt weliswaar iets over etniciteit, maar weer niet over alle blanken.
Am Yisrael Chai!
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 23:22:

[...]

Je kunt je natuurlijk wel verschuilen achter de term Nederlander, en er te pas en te onpas "die Nederlanders" ingooien, en dan weer "ja dat is zo typisch Hollands". Dan ben je wel een sluw dansje er omheen aan het maken. We weten donders goed wel, dat daar expliciet die Surinaamse Nederlanders/Hollanders weer niet mee worden bedoeld. Onderhuids verwijst iemand duidelijk naar een huidskleur, maar verschuilt zich achter het gebruik van nationaliteit. Als je het hebt over "die Surinamers of die Marokkanen", dan wordt dit ook steevast als racistisch ervaren. Daar zijn die twee maten weer. Zwarte piet is een Spanjaard, dus laten we dat label de hele tijd maar gebruiken, dan kan het ook niet racistisch zijn. Een Spanjaard is immers geen ras.

Nope, dat is jouw denkfout. Als ik het over Surinamers heb, dan bedoel ik daarmee mensen die uit de Surinaamse cultuur komen. Dat kunnen Creolen, Hindoestanen, Javanen, Chinezen en zelfs blanken zijn. Surinamers dus. Het zijn juist blanke Nederlanders die Surinamer kennelijk als synoniem voor zwart persoon zien, net zoals ze Marokkaan kennelijk als synoniem voor moslim zien. En dat is juist wat het racistisch maakt.

Edit: en nee, het is zeker niet zo dat ik bepaalde dingen die ik als "typisch Hollands" zie, toeschrijf aan enkel de blanke Nederlander. De typisch Hollandse grote bek bijvoorbeeld, of de typisch Hollandse aversie jegens autoriteit en hierarchie, is iets wat iedereen die in Nederland geboren of getogen is, ongeacht etniciteit, in mijn ogen in meer of mindere mate heeft. Ikzelf incluis dus.
Am Yisrael Chai!
quote:juniper213 schreef op 25 oktober 2013 @ 23:23:

[...]

Denk je nou dat dit gaat gebeuren, na alles wat er gezegd is...?We zullen het vanzelf zien. Verandering kun je niet stoppen. Ik heb er ieder geval vertrouwen in. Mssn gebeurt het niet dit jaar, maar wel ergens in de nabije toekomst. De roe is ook verdwenen dus...
quote:Miss_Marvellous schreef op 25 oktober 2013 @ 23:31:

[...]

We zullen het vanzelf zien. Verandering kun je niet stoppen. Ik heb er ieder geval vertrouwen in. Mssn gebeurt het niet dit jaar, maar wel ergens in de nabije toekomst. De roe is ook verdwenen dus...Mee eens.
Am Yisrael Chai!
.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 23:30:

[...]

Nope, dat is jouw denkfout. Als ik het over Surinamers heb, dan bedoel ik daarmee mensen die uit de Surinaamse cultuur komen. Dat kunnen Creolen, Hindoestanen, Javanen, Chinezen en zelfs blanken zijn. Surinamers dus. Het zijn juist blanke Nederlanders die Surinamer kennelijk als synoniem voor zwart persoon zien, net zoals ze Marokkaan kennelijk als synoniem voor moslim zien. En dat is juist wat het racistisch maakt.

Edit: en nee, het is zeker niet zo dat ik bepaalde dingen die ik als "typisch Hollands" zie, toeschrijf aan enkel de blanke Nederlander. De typisch Hollandse grote bek bijvoorbeeld, of de typisch Hollandse aversie jegens autoriteit en hierarchie, is iets wat iedereen die in Nederland geboren of getogen is, ongeacht etniciteit, in mijn ogen in meer of mindere mate heeft. Ikzelf incluis dus.Mijn kinderen waren de enige blanke kinderen in een klas op een zwarte school. Als familie wel eens een klasse foto bekeken en vroegen "zitten er helemaal geen blanke kinderen in jouw klas? "zei mijn jongste "wel hoor" en wees de Marokkaanse, Joegoslavië , hindoestaanse en alle andere aan met een lichter kleurtje. Ik heb mijn kinderen vanaf jongst aan geleerd dat we gelijk zijn en mij doe je ontzettend pijn met je uitlatingen. Omdat ik weet dat ik zo niet ben en toch hou ik van een zwarte Piet.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:liubi schreef op 25 oktober 2013 @ 23:04:

[...]

Verena Sheperd is helemaal geen lid van deze council. Dus de human rights bepaalt helemaal niet dat zwarte Piet binnenkort racisme is. Sheperd is geen lid van deze council en werkt zelfs niet eens voor de VN en wordt ook niet betaald door de VN

Klikkerdeklik VN blog

Vandaar dat ook de Iraans Hajji Firuz tot immatrieel erfgoed behoort tegenwoordig.

Ik zie daar nergens staan dat Verene Sheperd niet rapporteert aan de Human Rights Council of de VN, noch dat ze er geen lid van is. Ik zie alleen staan dat de Special Rapporteurs vrijwilligers zijn, die geen salaris krijgen, dat ze aan strenge eisen moeten voldoen en dat het niet de bedoeling is dat deze mensen slachtoffer worden van intimidatie en "hate speech", wat in het geval van de rapporteurs over Zwarte Piet wel gebeurd is.

Mooie beurt maakt Nederland weer. Doet ons imago van beschaafde natie vast veel goed.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven