Geld & Recht alle pijlers

Uitkeringen

05-11-2013 15:40 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Misschien dat er op het forum iemand zit die hier een beetje verstand van heeft, en die zijn/haar mening hier over wil geven.

Begin januari van dit jaar ben ik in de ziektewet terecht gekomen. Ik heb nog wel een werkgever waarvan ik de ziektewetuitkering ontvang. Doordat mijn inkomen lager was dan toen ik nog werkte kwam ik financieel heel krap te zitten. Ik heb vorige maand contact gezocht met een minimacoach, en na wat gesprekken en het doorspitten van mijn gegevens zei ze dat ik ruim 300 euro per maand onder het minimum zit.

Ik kon bij het UWV een aanvulling aanvragen.

Dit heb ik gedaan en papieren zijn inmiddels ingevuld en weer opgestuurd. Nu kreeg ik vanmiddag een e-mail van mijn coach en zij vertelde me dat ik geen toeslag aan had moeten vragen maar een WWB-uitkering.

Ik weer met het UWV gebeld en volgens die medewerker kon ik het allebei aanvragen.

Maar als ik met de toeslag van het UWV ruimer kom te zitten (en dus iets boven het minimum) heb ik dan de WWB- uitkering helemaal niet nodig? Dan zou ik dus een ziektewetuitkering via mijn werkgever krijgen, een toeslag van het UWV en een bijstandsuitkering van de gemeente. Is dit überhaupt nodig/slim/mogelijk?
Waarom een bijstandsuitkering wanneer je een ziektewetuitkering ontvangt?

Lijkt mij ook dat de Ziektewetuitering op z'n minst ook tot bijstand niveau word aangevuld (mits je alleen woont).

-Op de website van het UWV staat veel info over de Ziektewetuitkering en eventuele toeslagen. Je kan beter daarop kijken en bij vragen contact opnemen met het UWV.

Ik denk niet dat wat je minimacoach je vertelt ook klopt.
anoniem_190137 wijzigde dit bericht op 05-11-2013 16:41
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:kjwbc schreef op 05 november 2013 @ 16:37:

Waarom een bijstandsuitkering wanneer je een ziektewetuitkering ontvangt?

Lijkt mij ook dat de Ziektewetuitering op z'n minst ook tot bijstand niveau word aangevuld (mits je alleen woont).Dat vroeg ik me ook al af. Ik heb liever geen bijstandsuitkering. Snap ook niet zo waarom ze dat als optie gaven.
Vaak word je van de gemeente naar de UWV gestuurd, van het UWV naar de gemeente, van de gemeente weer naar de UWV. Dat het beiden aangevraagd dient te worden lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk.
Dit is niet de juiste plek voor een advies. Ga langs bij een Juridisch Loket (gratis) o.i.d.. Eventueel voor second opinion.

Het punt is dat het aanvragen en krijgen van een toeslag vrij eenvoudig is. Echter, blijkt achteraf dat je die toeslag toch ten onrechte hebt ontvangen dan moet je dus alles gaan terugbetalen. Geld terug moeten betalen wat al is uitgegeven .... dan zak je nog veel dieper in de financiële ellende.
Ik werk toevallig bij de sociale dienst en het is inderdaad zo dat je eerst een toeslag moet aanvragen bij het UWV. Zodra je hier een beschikking van hebt en blijkt dat je bent afgewezen voor de toeslag, dan moet je inderdaad een aanvullende bijstandsuitkering aanvragen. Succes!
@meesmv3: Ik vond het ook raar klinken dat het allebei mogelijk was. Volgens de medewerker van het UWV moest ik inderdaad eerst een toeslag aanvragen en daarna kon ik naar de gemeente toe.

@boogschutter10: klopt, dat is zeker zo. Maar omdat meerdere mensen van verschillende instanties mij vertelden dat ik er recht op had heb ik het aangevraagd.

@loppy: de aanvraag voor de toeslag was in behandeling genomen, dus ik wacht die eerst even af. Als die afgewezen wordt is de optie van bijstand er nog.
quote:Boogschutter10 schreef op 05 november 2013 @ 16:52:

Het punt is dat het aanvragen en krijgen van een toeslag vrij eenvoudig is. Echter, blijkt achteraf dat je die toeslag toch ten onrechte hebt ontvangen dan moet je dus alles gaan terugbetalen. Geld terug moeten betalen wat al is uitgegeven .... dan zak je nog veel dieper in de financiële ellende.

Dat geldt voor huur- en zorgtoeslag van de belastingdienst. De Toeslagenwet wordt uitgevoerd door het UWV en die kennen ze echt niet toe als er geen recht bestaat.

TO, je hebt - bij loondoorbetaling bij ziekte - mogelijk recht op een toeslag (TW) van het UWV als je langer dan een jaar ziek bent en de werkgever een lager loon uitbetaalt. In jouw geval heb je dus vanaf januari 2014 mogelijk recht. De TW vult nooit meer aan dan tot het sociaal minimum, en nooit meer dan tot aan het laatstverdiende loon. Was je loon dus lager dan het voor jou geldende sociaal minimum, dan vult de TW aan tot maximaal je loon. Als je dus minder dan het minimum verdiende, heb je dus - wanneer je vanaf januari a.s. TW zou ontvangen - mogelijk ook nog recht op bijstand.

Er zijn diverse CAO's die de loondoorbetaling bij ziekte (gedeeltelijk) aanvullen en sommige mensen zijn er ook apart tegen verzekerd, maar ik neem even aan dat dat bij jou niet het geval is.

Als ik jou was zou ik me - gezien het gegeven dat de TW hoogstwaarschijnlijk pas vanaf januari 2014 voor jou een mogelijkheid is - ook zo spoedig mogelijk melden voor bijstand. Je hebt op bijstand namelijk pas recht - als je dat zou hebben - vanaf datum melding.

www.uwv.nl/particulieren/Images/WW110%2 ... 010-13.pdf
als je door ziekte (en daardoor inkomensdaling, maar nog wel loonbetaling door je werkgever) onder het minimum komt, ga je idd naar de sociale dienst (aanvulling vanuit bijstand)

pas later komt het UWV aan de orde

bij loon uit arbeid onder het minimum, kom je bij aanvullende bijstand terecht

ik ga er van uit dat je eerder toeslagen had (ORT) en dat je door je ziekte die toeslagen mist en dus onder het minimum komt?

dan had je werkgever (PZ) je kunnen / mogen vertellen wat dan de procedure is
@_branwen_ oke, ik wist niet dat dat pas vanaf een jaar na datum van ziekte was. Ook hiervan werd mij verteld dat ik het meteen had aan moeten vragen achteraf zodra ik thuis kwam te zitten. Dacht dat dit inging vanaf datum van ziekmelding, of zodra mijn inkomen onder het minimum kwam.

@itsme1973: toen ik nog werkte kreeg ik compensatie uren uitbetaald per 4 weken en ik werkte nog wel eens extra naast mijn contracturen. Die zijn nu weggevallen waardoor ik onder het minimum kom.

Heb werkgever hier nooit over gehoord. Is ook mijn fout want had er gewoon eerder achteraan moeten gaan. Maar ik had geen idee dat ik dan recht had op extra inkomen door middel van toeslagen/uitkeringen e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven