Gezondheid alle pijlers

Iemand ervaringen met dotteren?

18-11-2013 19:17 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik was benieuwd of iemand toevallig iemand ervaringen heeft met dotteren? Ik krijg namelijk binnen nu en 4 weken een oproep voor een dotter behandeling. Ik krijg een ruggenprik. Dit heb ik nog nooit gehad? Is dit pijnlijk? Hoe was bij jullie het herstel na de dotteren?

Ik hoor het graag

Groetjes!
Ik heb nog nooit gehoord van dotteren onder een ruggeprik verdoving.

Heeft de arts geen uitleg gegeven?

Ik heb er via mijn werk wel mee te maken en nog nooit gehoord dat er een ruggeprik wordt gegeven. Op het aanprikken vh vat ( lies of pols) na is het ook niet zo pijnlijk.

Welke vaten gaan ze dotteren ?
Je bent zelf een theepot
Ik ben in juli geopereerd voor een Maagdarm Ischemie. Het bandje om de ader naar mijn maag/darm was vernauwd door het coeliacus bandje. Dit bandje is operatief verwijderd, maar de slader is de ernstig ''gekneust'' en gaat daarom niet vanzelf open. Ze gaan dus via mijn lies erin, maar gaan eerst foto's maken, voordat ze gaan dotteren door mijn vorige operatie een de slokdarm en door deze operatie zit er erg veel litteken weefsel en daarom zei de arts dat het anders te pijnlijk zal worden en daarom heeft de vaatchirurg besloten het met een ruggenprik te doen..
Maar dat is niet wat de meeste mensen onder "dotteren" verstaan, dan denken we aan dotteren van de kransslagaders. Ik ben bang dat jouw situatie niet echt vaak voorkomt.
Ah op die fiets!

Ik ken de procedure niet, kan me er wel wat bij voorstellen

Je krijgt denk ik een epiduraal

Wie gaat het doen, interventie radioloog? Kun je een afspraak met die arts maken voor meer info?
Je bent zelf een theepot
Ik heb er ervaring mee als laborant, niet als patiënt.

Dotteren gebeurt op veel plekken in het lichaam, absoluut niet alleen in de kransslagaders!

Een ruggeprik hiervoor kan ik mij niet voorstellen, hiervoor is een anesthesist en een anesthesiemedewerker nodig, en zo pijnlijk is het eigenlijk nooit.

Er wordt lokaal in de lies verdoofd, in je slagaders zitten geen zenuwen dus dat is verder niet pijnlijk. Het kan wel zijn dat je een druk of vage pijn in je buik kan voelen op het moment dat ze het ballonnetje in je darmslagader opblazen. Mocht dit erg pijnlijk zijn, kan ik mij voorstellen dat je extra intraveneuze pijnstilling krijgt.

Een dotter na een release komt vaker voor, daarna wordt het eten met een dietiste weer opgebouwd. Maar hoe snel dat gaat, geen idee.

Je kan geen afspraak maken met een interventie radioloog, wel met de verwijzende vaatchirurg, of je kan naar de radiologie bellen met je vragen. (Welk ziekenhuis wordt je behandeld trouwens?)

Dit gedeelte van je verhaal snap ik niet helemaal: voordat ze gaan dotteren door mijn vorige operatie een de slokdarm en door deze operatie zit er erg veel litteken weefsel ..
Geen idee of het een epiduraal is. De vaatchirurg noemde het letterlijk een ruggenprik en dotteren. Die woorden gebruikte hij letterlijk. Het ziekenhuis waar het gedaan wordt is 1,5 uur rijden vanaf mij daarom doen ze alles telefonisch alleen vaak is de lijn erg slecht als ze vanuit daar bellen... geen idee waar het mee te maken heeft dus ik zei steeds: wat zei u ? Kunt u dat nog eens herhalen? sorry wat? Ik voelde me uiteindelijk zo opgelaten en vervelend dat ik niet meer verder durfde te vragen
@Mariel1989 Bedankt voor je reactie! haha ja dat is ook een beetje een vage zin zie ik nu. Het moest zijn voordat ze gaan dotteren gaan ze eerst een foto maken van de slagader om te kijken hoe hij er nu uit ziet. Doordat ik ook een operatie aan mijn slokdarm heb gehad zei de arts dat er erg veel litteken weefsel daar zit. Hij zei dat ik daarom een ruggenprik krijg. Hij noemde het echt zo en hij omschreef het als een dun slangetje in de rug voor verdoving.

Ik wordt behandeld in Medisch Spectrum Twente.
Oh zo! Ja klopt altijd eerst foto's maken voor je gaat behandelen.

Het is bijzonder, maar als het zo uitdrukkelijk genoemd is zal het wel kloppen.. Maar geen ervaring mee, met een ruggeprik.

Toevallig werk ik in het Medisch Spectrum Twente op de angiografie kamer, waar ze jou gaan dotteren.

Dus misschien dat ik je nog wel tegenkom
haha echt! Dat is toevallig! Ja dan komen we elkaar inderdaad misschien nog wel tegen, grappig!

Ik ben best zenuwachtig, maar weet eigenlijk niet goed waarvoor, omdat ik niet weet wat er gaat komen maar goed ik laat het maar op me af komen!
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
In principe voel je niet zoveel van het dotteren, je kan het als een drukgevoel ervaren. Via de lies brengt de arts een dun draadje in die naar de betrokken ader gevoerd wordt. Dan wordt er naast de draad een soort ballonnetje ingevoerd die het bloedvat open moet drukken, als je ook een stent krijgt (een soort balpenveertje die de ader open houdt) wordt die ingebracht als de ader goed open is. ivm het wondje aan je lies moet je na de ingreep iig 3 uur blijven liggen, als je bloedverdunners krijgt, nog langer. Omdat het met een ruggenprik gaat zal je daarna mogelijk hoofdpijn krijgen. Het aanprikken kan wel vervelend zijn maar als het eenmaal zit zal je het niet meer voelen, totdat de verdoving is uitgewerkt, dan zal je een wat beurs gevoel hebben. De meeste epi's (ruggenprik = epiduraal) gaan goed maar soms heb je maar een halve verdoving en prikken ze opnieuw.

Het is een ingreep die dagelijks heel vaak gedaan wordt, maar ik kan me voorstellen dat je het wel heel spannend vindt. Vorig jaar heb ik een omgekeerde dotterbehandeling gehad ;) hierbij was het juist de bedoeling dat mijn aders werden afgesloten (spataders in mijn buik) Maar ik heb op cardiologie gewerkt en daar hadden we dagelijks 5-8 dotterpatienten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:silver1977 schreef op 19 november 2013 @ 21:41:

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Ik heb niets ontvangen?? Dat zou dan in je inbox moeten staan toch?

Ik zit nog niet lang op het viva forum..
quote:suzyqfive schreef op 19 november 2013 @ 21:57:

In principe voel je niet zoveel van het dotteren, je kan het als een drukgevoel ervaren. Via de lies brengt de arts een dun draadje in die naar de betrokken ader gevoerd wordt. Dan wordt er naast de draad een soort ballonnetje ingevoerd die het bloedvat open moet drukken, als je ook een stent krijgt (een soort balpenveertje die de ader open houdt) wordt die ingebracht als de ader goed open is. ivm het wondje aan je lies moet je na de ingreep iig 3 uur blijven liggen, als je bloedverdunners krijgt, nog langer. Omdat het met een ruggenprik gaat zal je daarna mogelijk hoofdpijn krijgen. Het aanprikken kan wel vervelend zijn maar als het eenmaal zit zal je het niet meer voelen, totdat de verdoving is uitgewerkt, dan zal je een wat beurs gevoel hebben. De meeste epi's (ruggenprik = epiduraal) gaan goed maar soms heb je maar een halve verdoving en prikken ze opnieuw.

Het is een ingreep die dagelijks heel vaak gedaan wordt, maar ik kan me voorstellen dat je het wel heel spannend vindt. Vorig jaar heb ik een omgekeerde dotterbehandeling gehad ;) hierbij was het juist de bedoeling dat mijn aders werden afgesloten (spataders in mijn buik) Maar ik heb op cardiologie gewerkt en daar hadden we dagelijks 5-8 dotterpatienten.Bedankt voor je reactie! Ik begrijp nu een stuk beter wat ze gaan doen en kijk er daardoor minder tegen op. Ik vind het alleen een beetje een enge gedachten dat je na de ruggenprik je onder lichaam niet voelt.
anders stuur je mij even even een pb,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven