Thailand regendrama, help!

22-11-2013 06:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivadames,

Na maanden naar onze vakantie toegeleefd te hebben,zijn wij afgelopen zondag gearriveerd in Thailand. Een dag in Bangkok gebleven en toen door naar Koh Lipe,alwaar wij 2 uur de zon hebben gezien terwijl wij op onze zoekgeraakte koffer zaten te wachten. Eenmaal in het resort, bleek de koffer gevonden en zijn wij met een opgelucht gevoel even gaan zwemmen in zee, het was inmiddels geheel bewolkt geworden. En al snel goot het van de regen. En dat doet het nu nog steeds.....en horen we diverse stormwaarschuwingen. Via internet blijkt ons vooruitzicht: de komende twee weken is het overal in Thailand slecht!

Morgen moeten we in principe weg van Koh Lipe, maar nu het overal slecht is en blijft hebben we werkelijk geen flauw idee waar heen te gaan. Naar huis gaan lijkt ons soms zelfs al een betere optie....

Maar liever blijven we en maken we er wat van. Wie heeft er tips of suggesties over waar heen te gaan voor beter weer? Logischerwijs willen we wel in de buurt blijven en niet naar een ander continent ofzo vliegen.

Alle hulp wordt erg gewaardeerd!
Oh, ik kan me je gevoel helemaal voorstellen... Ik heb het gehad op de Malediven... Normaal is het nooit enorm winderig en regenachtig in deze tijd van het jaar... grrrrr! Je wil gewoon een zonnetje, klaar! Heb je al een nieuw plan? Gaan zodra je wegkan en niet de dagen weg laten tikken!
Wij zitten sinds vandaag in Chiang Mai en het weer is super! Nu zelfs geen wolkje te bekennen. Hiervoor in Bangkok, wel wolken maar ook goed weer. Succes met uitzoeken waar je naartoe gaat!
Toen wij naar Thailand gingen gingen we juist in november, omdat er overal stond regenseizoen tot oktober.

Op 2 dagen regen in kao sok en een enkele bui daarna in krabi schitterend weer gehad.

TO heeft gewoon pech nu.

En als je een week regen hebt in Frankrijk in de zomer of in ons geval in Denemarken een paar jaar geleden dan baal je maar als je in Thailand zit baal je net ff wat harder..

Kan me het gevoel van TO wel voorstellen.
Tja, wel erg sneu.

Aan de andere kant: ik ga zelf altijd op zoek naar klimaatgegevens als ik ergens heen wil en vertrouw niet altijd blindelings op sites die alleen maar aangeven welke maanden het beste zouden zijn. Ik wil de gemiddelde neerslagcijfers zien (vertrouw meer op objectievere cijfers) en maak dan mijn keuze. Een vakantie is immers al duur genoeg.

Koh Lipe kan ik zo snel niet vinden, maar Langkawi wel. Daar valt in november nog zo'n 193 mm gemiddeld (bron worldweather.org). Dit zie ik nog als regenseizoen en deze bestemming zou voor mij een no-go zijn als ik een strandvakantie wilde.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Fantastisch, malibu, gelukkig doe jij het dan beter, hé.

Als ik dan google op 'klimaatgegevens Thailand', kom ik volgende stukje tegen:

"Winter

De wintermaanden is voor grote delen van Thailand de ideale periode om het land te bezoeken. Vooral in het noorden en westen valt er dan weinig neerslag en in de loop van november of december daalt de relatieve luchtvochtigheid ook. Vanaf februari lopen de temperaturen op totdat de warmste maand april aanbreekt. In mei breekt in een groot deel van Thailand de moessonperiode aan en worden de temperaturen getemperd door wolken en regen. De beste reismaanden voor de meeste plekken in Thailand is vanaf half november tot eind maart. April wordt door redelijk wat mensen als te warm gezien, hoewel het aan de tropische stranden dan nog wel uit te houden is. Vooral in het binnenland en dan met name het noorden kan het dan drukkend heet worden.

Wie een winterzonvakantie wil boeken naar Thailand kan uitstekend terecht op populaire bestemmingen als Phuket, Pattaya, Koh Chang en Koh Phi Phi. De ten oosten van de landtong gelegen eilanden Koh Samui en Koh Pangan hebben in november heel veel last van neerslag en in iets mindere mate in december en januari. Vanaf februari is het ook hier droog en kun je perfect genieten van prachtige stranden en een zeer heldere zee."

Vivaforum lijkt meer en meer een groepje azijnp******* te worden.

TO: ik heb een op de Filippijnen gezeten met méér regen dan voorspeld was, wij hebben er een duikvakantie van gemaakt. Is dat mss een idee, hoef je je in elk geval niet te vervelen

Of ga girl83 op zoeken in Chang Mai.
Computer says nooooo
Ja klopt Summer, ik doe het beter...

TO: zorg dat je noordelijker komt en probeer nog te genieten van je vakantie!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Dat azijnpissen maak jij ervan hoor Summer, niet ik. En bedenk je dan ook nog even dat Thailand behoorlijk groot is en verschillende klimaten heeft, dus dat je echt per streek moet bekijken wat je kan verwachten. En ja dat doe ik dus altijd als ik op vakantie ga naar zulk soort landen, en dan nog hou ik er rekening mee dat het weleens heel anders uit kan pakken. Het is helemaal niet érg dat TO dat niet heeft gedaan, alleen dan kan dit dus wel het gevolg zijn.
Klopt, Frizz, IK vind jullie een stel azijnpissers. Er wordt zo lang over door gezaagd welke site TO dan had moeten bekijken ed. Ze zit daar nu eenmaal en heeft daar toch geen drol aan.

Misschien ligt het eraan dat gesproken taal vaak anders over komt dan geschreven woord, en ik maak daar zelf weinig onderscheid in. Dus m.a.w. schrijf ik hier zoals ik op een vriendin/kennis zou reageren. Dan vraag ik me gewoon oprecht verbaasd af of je dit ook zo in je privékring tegen een vriendin zo zou uiten. "ja, joh, rot, maar dan had je maar beter moeten kijken" met een hele verhandeling hoe je dit zelf altijd goed doet en de juiste sites bezoekt?

Ik weet, met iedereen hier met mij, dat Thailand behoorlijk groot is, evenals bijvoorbeeld China, Filippijnen, India, Maleisië etc. Allemaal landen waar ik ook gereisd heb, en net als TO dan heb ondervonden dat de monsoon nogal eens een ander plan kan trekken dan (objectieve?) sites met de gemiddelde neerslagcijfers laten zien. Omgekeerd kan ook, zou eens India in Monsoon moeten bezoeken voor werk en kon ineens in zonnig Madras naar het strand.
Computer says nooooo
Dat lijkt me interpretatie, volgens mij worden hier juist veel handige sites gepost zodat TO een goeie oplossing kan vinden en wellicht andere forummers er voor later profijt van kunnen hebben. Het is maar net hoe je het op wil vatten.
Misschien heb je gelijk, Friss. Maar uitdrukkingen als "schattig", naief, het komt allemaal wat flauw over.
Computer says nooooo
Regenseizoen of niet, het is gewoon balen. Niemand zit op lange uren aaneensluitend regen te wachten. Een buitje zeurt niemand over en is soms nog grappig. Wij hadden het in Jamaica ook, 's ochtends snel zonnetje pakken om 12 uur was 't klaar. Nou dan duurt de middag en avond lang hoor. Ik begrijp je helemaal. Succes en hoop dat je snel een leuker plekje vindt. Wij vertrekken half december. Eerst naar Chiang mai voor een dag of 5 en vliegen daarna naar zuid. fingers crossed.
Het noorden! De beste plek om te zijn uberhaupt ! Ga naar Chiang Mai. Neem een vlot naar Chiang Rai. Prachtige trip over de rivier. Ga een paar dagen naar Pai. Een superplek. Echt , het is daar nu heerlijk ! En als je in Chiang Mai bent; trakteer jezelf op een diner in "the house ". Duur voor Thaise begrippen maar zo lekker.

Als je van spanning houdt is een tree top ervaring ook leuk. Ik heb gejankt van angst maar mijn toen 5 jarige vloog gillend van pret van boom naar boom.

Ik ben vaker in Thailand geweest en vind het noorden echt te gek!

Huur een auto in Chiang Mai en reis rond. T kost weinig en je ziet veel.

Geniet !
Ik ben op dit moment ook in Thailand en ben de afgelopen 2 dagen echt tot op het bot toe nat geregend... (Bootreizen waren ook erg ehh interessant met vele kotsende mensen vanwege de hoge golven). Het zou in de buurt van koh Chang wel goed weer moeten zijn (koh Chang/ Koh Wai/ Koh Kood). Ik ben zelf al op de terugreis, dus nog 2 dagen BKK en dan naar huis.

Voor de meest betrouwbare weersvoorspellingen zou ik zelf het Thais meteorologisch department volgen online, als ik jou was.

Wel echt super vervelend dat je precies tijdens jouw vakantie slecht weer hebt. (Het zou trouwens over 2 dgn al veel minder moeten zijn)
Ik heb vrijwel alle door jullie genoemde sites voor de reis bekeken. Ook heb ik de lonely planet doorgespit. En als nu alle locals die ik hier spreek verbaasd zijn over de hoeveelheid regen nu, waarom mag ik dat dan niet zijn? Ook hielden we desondanks wel rekening met regen, maar het 'wat moeten we nu gevoel' sloeg pas toe toen we zagen dat het vrijwel overal in thailand nu regent.

En....we zijn toch niet naar huis gegaan? Gisteren alleen een klotegevoel en even niet weten wat te doen. We hadden ons erg op deze reis verheugd en dan vooral op mooi weer, prachtige snorkeltochten en het maken van mooie foto's. Toen konden we opeens niks van dit alles doen. Knappe kop wanneer je dan heel stoer (en kennelijk niet-naief) gelijk kan denken "oh wat leuk ald eze regen,i k heb opeens een andere vakantie. Wat een avontuur!" Bij ons had dit een dag nodig en op die dag heb ik de post geschreven.

Vandaag zitten we weer helemaal in het vakantiegevoel. Vannacht wel nog erg spannend met storm, rukwinden en showerrains. De huizen stonden te schudden op hun grondvesten. Tot 16u nog meer showerrains en heeeeeele donkere luchten en net toen wij zaten na te genieten van onze massage.....jawel.....zon!! Het eerste zonnetje sinds dinsdag, wat was het heerlijk! Als de sodemieter de zee in gerend en lekker gezwommen.

We waren blij vanmorgen niet op een boot naar het vasteland te zitten, de golven waren enorm. Voor morgen zat alles al vol, maar maandag vertrekken we naar bangkok en dan door naar chiang mai. Waarschijnlijk volgen we de buien, maar so be it. Zo incasseren we ook alle betweterige en betuttelende reacties van mensen die denken dat we onvoorbereid op vakantie zijn gegaan.

Heel fijn om te merken dat de steunende en opbouwende reacties de boventoon voeren, die hebben ons erg geholpen!

@aceitunas, ik lust mosterd ook na de maaltijd hoor. Thanks voor het hart onder de riem

@waterenvuur, jij had zo te lezen juist mazzel tijdens het regenseizoen. Wij pech net erna, zo kan het lopen. Chiang Mai gaan we doen.

@wittelelie, herkenbaar! Fijn dat je het gevoel zo goed snapt en jouw verloop van je reis geeft vertrouwen in een goede afloop!

@summer73 en @rasa: thanks!

@frizz: betweterige betutteling is mijn inziens geen hulp en we hadden er wel rekening mee gehouden dat het heel anders uit kon pakken. Kennelijk schat jij ons geheel verkeerd in.

@ugglover: je wilt inderdaad heel graag die zon, daar hebben we de bestemming op uitgezocht. Helaas liep het anders. En we laten de dagen zeker niet wegtikken, dagelijks massages, lekker eten en drinken en nieuwe mensen ontmoeten.

@girl83: here we come! Bewaar de zon voor ons

@dolfje: khao sok....shit dat stond hoog op ons verlanglijstje maar kunnen we vanwege het hele slechte weer waarschijnlijk niet doen. Enne....thnx voor de support.

@malibu: zie post hierboven en we gaan idd naar het noorden.

@ilse, thanks! En wat jouw reis in dec betreft....wat nu valt, valt dan niet meer!

@zandzak, gelukkig maar 2 dagen regen voor jou en in bangkok is het iets beter hoop ik. Bedankt voor de bevestiging van de heftigheid van het weer op het momen ( voor de betuttelaars zeg maar). Goede reis terug!

Goed luitjes, ik ga heel gauw het eiland weer onveilig maken en genieten!
Ik heb het nergens negatief bedoeld hoor. Mocht dat wel zou zijn geweest had ik waarschijnlijk eerder dingen gezegd als 'niet slim' of 'beetje dom' (en ik vind trouwens dat je zoiets soms ook best eens mag zeggen tegen een TO).
Oh ik lees nu de rest. Wat een gepiep zeg, over betutteling.
Whahaha ... en je gaat maar door, he, Friss ...

Je lijkt een beetje op een kennisje van mij, op zich een leuke meid,maar al-tijd commentaar, op alles .. ze weet het altijd zo goed, is zelf zooo cool. Ik ga alleen nog met haar om omdat onze dochters beste vriendinnen zijn,ooit waren wij dat ook, maar bevriend zijn met iemand die het altijd en eeuwig beter weet werd me te vermoeiend.

TO: goede reis, hopelijk krijg je nog wat zon onderweg!
Computer says nooooo
Whahaha ... en je gaat maar door, he, Friss ...

Je lijkt een beetje op een kennisje van mij, op zich een leuke meid,maar al-tijd commentaar, op alles .. ze weet het altijd zo goed, is zelf zooo cool. Ik ga alleen nog met haar om omdat onze dochters beste vriendinnen zijn,ooit waren wij dat ook, maar bevriend zijn met iemand die het altijd en eeuwig beter weet werd me te vermoeiend.

TO: goede reis, hopelijk krijg je nog wat zon onderweg!
Computer says nooooo
Is het klaar nu denk je Summer, met je negatieve gedoe en het op de man spelen? Duw mij niet in een positie die mij helemaal niet past alstublieft dankjewel.
Ik zou niet naar Maleisie komen. Het is regenseizoen en in tegenstelling tot wat we hier gewend zijn, regent het momenteel onafgebroken. Niet iedere dag, maar wel behoorlijk veel. (Ik zit ergens tussen Penang en Pangkor)
En Perhentian en de eilanden in de buurt zijn gesloten vanwege regenseizoen.
Over gepiep gesproken. If you can't stand the heat ...
Computer says nooooo
Ga naar het noorden of naar Koh Samet, dat zijn relatief droge gebieden
Nou TO ik hoop dat de rest van de vakantie super gaat worden!

Wij zaten toen in Kao sok inderdaad 2 dagen in de stromende regen,temperatuur was goed en de omgeving prachtig. Daardoor wel heel gaaf kunnen tuben van de rivier maar ik was toen we de dagen daarna zon zagen wel extra blij.

Chang mai zijn wij niet geweest jammer genoeg,van de verhalen hier op het forum lees ik dat het prachtig moet zijn.
Je doet t goed ! Lekker naar noord en ik ken de dipjes maar al te goed. Omgaan met en teleurstelling dat gaat nu eenmaal wisselend maar jullie maken nu goede plannen en laat al het commentaar maar van je rug glijden

Geniet van de rest van de vakantie. Hoop dat je er straks goed op terug kan kijken.

Ik vind het nog steeds spannend ons eerste bezoek thailand in december.

Heb Chiang mai maar voor korte tijd ingepland Vanwege het drukke hoogseizoen helaas alles al vast liggen. In mei dit jaar bedacht en nu zit ik er anders in. Veel zuid geboekt met strand etc en helaas minder noord. Ik zie het wel. Misschien vraag ik jullie wel om hulp straks !

Enjoy Chiang mai

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven