Blaas- én niercelkanker tegelijk
zondag 24 november 2013 om 20:44
Bij mijn vader is vorige week blaaskanker geconstateerd. Inmiddels zijn er twee tumoren verwijderd om te worden onderzocht op type en hopen we 2 december te horen dat zijn blaas kan blijven zitten en hij 'alleen maar' een half jaar chemospoelingen hoeft.
Bij de ct-scan echter, is per toeval een tumor in zijn nieren ontdekt. Niercelkanker. Volgende week krijgt hij een nieuwe scan om te kijken hoe groot de tumor is en of er uitzaaiingen naar de longen zijn.
Op 3 december is er een groot overleg waarin ze gaan overleggen over het plan van aanpak. Voor ons betekent dit dus afwachten, googlen en nog meer afwachten. Oh, blinde paniek natuurlijk ook.
Blaaskanker alleen, oké. Nierkanker, oké. Het is enorm schokkend te merken hoe snel de lat naar beneden gaat. Prima, blaas eruit, nier eruit, als het maar klaar is.
De uroloog bracht het niercelkankernieuws als iets positiefs, fijn dat het opgemerkt is. En het feit dat hij twee compleet verschillende soorten kanker heeft als 'toeval'.
Ik krijg op Google weinig gevonden over overlevingskansen/prognoses bij twee soorten kanker tegelijk. En ik wil zo graag weten waar we aan toe zijn. Ik snap heus wel dat we gewoon moeten afwachten. Maar sjeezus.
Geen idee wat ik met dit topic wil, verder. Het even van me afschrijven is al fijn. Wijze woorden van jullie zijn ook welkom!
Bij de ct-scan echter, is per toeval een tumor in zijn nieren ontdekt. Niercelkanker. Volgende week krijgt hij een nieuwe scan om te kijken hoe groot de tumor is en of er uitzaaiingen naar de longen zijn.
Op 3 december is er een groot overleg waarin ze gaan overleggen over het plan van aanpak. Voor ons betekent dit dus afwachten, googlen en nog meer afwachten. Oh, blinde paniek natuurlijk ook.
Blaaskanker alleen, oké. Nierkanker, oké. Het is enorm schokkend te merken hoe snel de lat naar beneden gaat. Prima, blaas eruit, nier eruit, als het maar klaar is.
De uroloog bracht het niercelkankernieuws als iets positiefs, fijn dat het opgemerkt is. En het feit dat hij twee compleet verschillende soorten kanker heeft als 'toeval'.
Ik krijg op Google weinig gevonden over overlevingskansen/prognoses bij twee soorten kanker tegelijk. En ik wil zo graag weten waar we aan toe zijn. Ik snap heus wel dat we gewoon moeten afwachten. Maar sjeezus.
Geen idee wat ik met dit topic wil, verder. Het even van me afschrijven is al fijn. Wijze woorden van jullie zijn ook welkom!

zondag 24 november 2013 om 21:04
Overlevingscijfers in het algemeen zeggen erg weinig mensen over de genezingskansen in specifieke gevallen. Helaas heb ik de afgelopen jaren wat gevallen van dichtbij meegemaakt die niet in lijn met de statistieken zijn afgelopen. Aan de andere kant heeft mijn oma 5 keer kanker gehad, waarvan ze alle keren is genezen.
Sterkte hoor. Ik hoop dat het 'meevalt'.
Sterkte hoor. Ik hoop dat het 'meevalt'.
zondag 24 november 2013 om 21:26
zondag 24 november 2013 om 22:06
Niercelkanker wordt volgens mij wel vaker bij toeval gevonden. Als de dokter er positief over is, dan zou ik dat ook zijn. Als de overlevingskansen slecht zijn, doen artsen niet positief, dan krijg je een heel andere benadering. Maar wel spannend voor jullie om dat multidisciplinaire overleg af te moeten wachten... Zal voor je duimen!
Occam's razor