Afwijzing sollicitatie
woensdag 27 november 2013 om 14:19
Hoi allemaal,
Vandaag ben ik afgewezen voor een vacature waar ik qua gewenste profiel volledig aan voldoe. Nu ben ik afgewezen dmv een standaardmail dat ik niet voldoe aan de gewenste eisen. Mij is ooit gezegd dat een brutaal mens de halve wereld heeft en ben dus van plan om hier eens een tegenwoord terug te sturen. Dit wil ik wel doen met een kleine knipoog.
Dus mijn vraagt luidt als volgt: iemand tips?
Vandaag ben ik afgewezen voor een vacature waar ik qua gewenste profiel volledig aan voldoe. Nu ben ik afgewezen dmv een standaardmail dat ik niet voldoe aan de gewenste eisen. Mij is ooit gezegd dat een brutaal mens de halve wereld heeft en ben dus van plan om hier eens een tegenwoord terug te sturen. Dit wil ik wel doen met een kleine knipoog.
Dus mijn vraagt luidt als volgt: iemand tips?
woensdag 27 november 2013 om 16:28
Bellen of mailen, zal niks uitmaken. Heb ik van de week nog gedaan (telefonisch) en de reden was dat de andere kandidaat een man was en dat daar hun voorkeur naar uitging. Achteraf had ik die reden helemaal niet willen weten, want ik wordt daar alleen maar pissig van.
Verspilde moeite is mijn mening.
Er zijn op dit moment zoveel werkzoekenden en zo weinig vacatures dat ze alle keus van de wereld hebben.
Verspilde moeite is mijn mening.
Er zijn op dit moment zoveel werkzoekenden en zo weinig vacatures dat ze alle keus van de wereld hebben.
Rijd nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
woensdag 27 november 2013 om 18:27
Ik vind het echt geen verspilde moeite. Ik ga de eisen die in de vacature staan linken aan mijn werkervaring. Wat ik bedoel met een knipoog is dat naar mijn idee een beetje humor geen kwaad kan. Zelf ben ik ook werkzaam geweest in de uitzendbranche en zij die juist afweken van de standaard brieven bleven bij mij juist hangen. Ik denk juist doordat de meeste sollicitanten erg standaard zijn in hun sollicitaties dat daardoor alles heel vluchtig wordt gelezen.
woensdag 27 november 2013 om 18:35
Pas op dat je humor niet als sarcasme wordt opgevat! Iets kan op papier/mail heel anders over komen. Ook schiet je door de eisen aan je ervaring te koppelen in de verdediging en kun je zelfs diegenen die je sollicitatie beoordeeld hebben wel eens beledigen (zo van 'hebben jullie wel goed gelezen? Kijk nou eens hoe goed ik voldoe!'). En wat missbalou en betjebig ook al aangaven: je weet niet wat wellicht de echte reden is van afwijzing. Als je echt de reden wil weten (en nog kans behouden om wellicht alsnog uitgenodigd te worden), zou ik gewoon vragen naar de reden van afwijzing. Toont inderdaad interesse en wellicht komt er nog wat uit, dan (al is die kans klein en is de kans ook aanwezig dat je geen (goede) reden krijgt).
In ieder geval succes met solliciteren
In ieder geval succes met solliciteren
woensdag 27 november 2013 om 18:39
En afwijken van de standaard brieven doe je bij mij (helaas) al wanneer je goed aangeeft wat voor toegevoegde waarde jij kunt zijn voor het bedrijf en dat je aantoont dat je je echt verdiept hebt in het bedrijf. Dan ben je al beter dan 85% van de brieven die binnenkomen, waarin alleen maar wordt gezegd 'ik kan dit, ik kan dat' en dat ik maar moet raden naar jouw motivatie om nou juist bij ons bedrijf te sollicteren en wat jij voor ons kunt betekenen.
woensdag 27 november 2013 om 18:50
Welkom TO in het land der sollicitaties! Dit is echt iets wat mij (en vele anderen met mij) regelmatig meemaken. Ik krijg meestal wel reacties op kijn sollicitaties (wat niet bij iedereen het geval is) maar negen van de tien keer is een afwijzing standaard. Soms, wanneer ik echt oprecht verbaasd ben, dan bel ik er achteraan om te weten te komen wat de echte reden is. Dan kan ik daar in het vervolg rekening mee houden. Maar steeds vaker doe ik er niks meer mee. Ik heb niet de illusie dat nabellen mij alsnog een gesprek oplevert.
woensdag 27 november 2013 om 20:04
quote:retrostar schreef op 27 november 2013 @ 14:34:
Die "knipoog" is geen knipoog maar duidelijk te begrijpen als niet tegen je verlies kunnen.
Ik weet niet wat jij loopt te kletsen met jouw opmerking 'duidelijk te begrijpen als niet tegen je verlies kunnen'. Ik heb nergens in mijn bericht vermeld dat ik gefrustreerd zou zijn door deze afwijzing. Je kent mij niet, je weet niets af van mijn situatie dus dan zal ik even speciaal voor jou toelichten dat ik al een baan heb en het leek mij leuk om dit er naast te doen. Het betreft een functie waar ik al een aantal jaren ervaring in heb opgedaan en daarom was het voor mij een verassing dat ik zo snel een afwijzing heb ontvangen. Dus gefrustreerd? Nee. Verrast? Ja.
Ik weet niet of je het verhaal simpelweg niet goed hebt gelezen of dat je hier bij Viva graag gezien wil worden als de 'cynische' forumganger omdat je in het dagelijks leven verder geen uitlaatklep hebt. Toch wil ik je vriendelijk verzoeken om voortaan deze bijdehante en nergens op gebaseerde opmerkingen voor je te houden.
Die "knipoog" is geen knipoog maar duidelijk te begrijpen als niet tegen je verlies kunnen.
Ik weet niet wat jij loopt te kletsen met jouw opmerking 'duidelijk te begrijpen als niet tegen je verlies kunnen'. Ik heb nergens in mijn bericht vermeld dat ik gefrustreerd zou zijn door deze afwijzing. Je kent mij niet, je weet niets af van mijn situatie dus dan zal ik even speciaal voor jou toelichten dat ik al een baan heb en het leek mij leuk om dit er naast te doen. Het betreft een functie waar ik al een aantal jaren ervaring in heb opgedaan en daarom was het voor mij een verassing dat ik zo snel een afwijzing heb ontvangen. Dus gefrustreerd? Nee. Verrast? Ja.
Ik weet niet of je het verhaal simpelweg niet goed hebt gelezen of dat je hier bij Viva graag gezien wil worden als de 'cynische' forumganger omdat je in het dagelijks leven verder geen uitlaatklep hebt. Toch wil ik je vriendelijk verzoeken om voortaan deze bijdehante en nergens op gebaseerde opmerkingen voor je te houden.
woensdag 27 november 2013 om 20:29
Ik heb toevallig ook net een beleefde e-mail verstuurd met daarin de vraag waarom ik ben afgewezen. Ik hoop dat ze mij kunnen voorzien van waardevolle feedback. Kan alleen maar nuttig zijn toch?
Ik vind het ook altijd erg interessant om hier op het forum te lezen wat mensen die wel eens sollicitatiebrieven ontvangen voor tips hebben. Is toch anders op zo'n forum dan wat bv wordt weergegeven op sites als intermediar.
quote:Pingpong schreef op 27 november 2013 @ 18:39:
En afwijken van de standaard brieven doe je bij mij (helaas) al wanneer je goed aangeeft wat voor toegevoegde waarde jij kunt zijn voor het bedrijf en dat je aantoont dat je je echt verdiept hebt in het bedrijf. Dan ben je al beter dan 85% van de brieven die binnenkomen, waarin alleen maar wordt gezegd 'ik kan dit, ik kan dat' en dat ik maar moet raden naar jouw motivatie om nou juist bij ons bedrijf te sollicteren en wat jij voor ons kunt betekenen.Pingpong, dit lees ik inderdaad wel vaker en is natuurlijk ook logisch. Ik merk dat ik het zelf nog lastig vind, praat toch vaak over "ik kan dit, ik kan dat" omdat ik er dan vanuit ga dat dit laat zien wat ik voor het bedrijf kan doen (ik geef daarnaast wel ook een duidelijke motivatie waarom ik bij een bedrijf wil werken hoor). Vind het lastig te bedenken hoe je dan kan laten zien wat je kan beteken voor het bedrijf.
Ik vind het ook altijd erg interessant om hier op het forum te lezen wat mensen die wel eens sollicitatiebrieven ontvangen voor tips hebben. Is toch anders op zo'n forum dan wat bv wordt weergegeven op sites als intermediar.
quote:Pingpong schreef op 27 november 2013 @ 18:39:
En afwijken van de standaard brieven doe je bij mij (helaas) al wanneer je goed aangeeft wat voor toegevoegde waarde jij kunt zijn voor het bedrijf en dat je aantoont dat je je echt verdiept hebt in het bedrijf. Dan ben je al beter dan 85% van de brieven die binnenkomen, waarin alleen maar wordt gezegd 'ik kan dit, ik kan dat' en dat ik maar moet raden naar jouw motivatie om nou juist bij ons bedrijf te sollicteren en wat jij voor ons kunt betekenen.Pingpong, dit lees ik inderdaad wel vaker en is natuurlijk ook logisch. Ik merk dat ik het zelf nog lastig vind, praat toch vaak over "ik kan dit, ik kan dat" omdat ik er dan vanuit ga dat dit laat zien wat ik voor het bedrijf kan doen (ik geef daarnaast wel ook een duidelijke motivatie waarom ik bij een bedrijf wil werken hoor). Vind het lastig te bedenken hoe je dan kan laten zien wat je kan beteken voor het bedrijf.
vrijdag 29 november 2013 om 11:22