Spijt en druk maken

30-11-2013 18:47 40 berichten
Ik word soms zo gestoord van mezelf... Ik heb echt heel vaak spijt van dingen en dan zijn het vaak dingen als: nu hebben mensen een heel ander beeld van mij, terwijl ik helemaal niet zo ben...

Word er echt gestoord van en kan zulke dingen moeilijk los laten... Nu ik dit typ zie ik ook wel hoe gestoord ik bezig ben en ben ook van plan om zulke gedachten echt los te gaan laten. Herkent iemand dit een beetje of heeft tips??
Elke dag kun je opnieuw beginnen.

Welk beeld zou je willen dat mensen van je hebben? Begin daar gewoon morgen mee! Je hebt het zelf in de hand door bijvoorbeeld je anders te kleden, ander gedrag te gaan vertonen of .. bedenk het en doe het. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Euh.......

Wat een bijzondere OP. Ik heb geen idee waarover je het hebt. Kan je een voorbeeld geven?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 30 november 2013 @ 18:50:

Euh.......

Wat een bijzondere OP. Ik heb geen idee waarover je het hebt. Kan je een voorbeeld geven?Haha, dit is een beetje vaag, je hebt gelijk. Ik bedoel meer van: als ik bijvoorbeeld iets zeg en ik denk later: nee he, wat ik toen straks heb gezegd kunnen mensen heel anders opvatten. Dan ga ik me druk maken over wat mensen nu wel niet van mijn vinden...
quote:Doreia schreef op 30 november 2013 @ 18:50:

Elke dag kun je opnieuw beginnen.

Welk beeld zou je willen dat mensen van je hebben? Begin daar gewoon morgen mee! Je hebt het zelf in de hand door bijvoorbeeld je anders te kleden, ander gedrag te gaan vertonen of .. bedenk het en doe het. Succes!Ik snap wat je bedoelt, maar ik bedoel het een beetje anders! Op zich ben ik hoe ik ben best goed, maar ik kan soms iets onhandigs zeggen of iets onhandigs doen waardoor ik bang ben dat mensen een heel ander beeld van mij krijgen... En dan ben ik altijd bang: dat beeld dat ze van mij hebben zullen ze nog lang hebben... :(
Misschien ben je erg impulsief en doe je dingen waar je pas naderhand over nadenkt. Misschien is het een plan om eens tot tien te leren tellen voordat je iets zegt of doet, dan kan je in die tien seconden besluiten of het wel de bedoeling is.

Succes, het hoort er allemaal bij.

Edit: Niemand is perfect en dat hoef jij dus ook niet te zijn.
quote:Cateautje schreef op 30 november 2013 @ 18:54:

Misschien ben je erg impulsief en doe je dingen waar je pas naderhand over nadenkt. Misschien is het een plan om eens tot tien te leren tellen voordat je iets zegt of doet, dan kan je in die tien seconden besluiten of het wel de bedoeling is.

Succes, het hoort er allemaal bij.

Edit: Niemand is perfect en dat hoef jij dus ook niet te zijn. Dankjewel voor de tip! Ik denk nu ook echt beter na, maar soms zeg of doe ik dingen echt per ongeluk.. En dan heb ik altijd het idee dat ik dat beeld niet meer kan veranderen en word ik echt verdrietig en boos op mezelf.
Ik snap precies wat je bedoelt en wat mij hielp was me afvragen wat ik zelf vond van de acties van anderen. Conclusie was dat het me weinig deed en ik ben er toen maar vanuit gegaan dat dit dus ook voor anderen geldt. Zo belangrijk ben ik niet, en anderen letten echt niet constant op mij
Cateautje, was jij het niet laatst, met dat gedicht over de "achteraffers'?
quote:partyofalice schreef op 30 november 2013 @ 18:57:

[...]

Dankjewel voor de tip! Ik denk nu ook echt beter na, maar soms zeg of doe ik dingen echt per ongeluk.. En dan heb ik altijd het idee dat ik dat beeld niet meer kan veranderen en word ik echt verdrietig en boos op mezelf.

Zoals geschreven, niemand is perfect, we strompelen allemaal maar wat onhandig over deze aardkloot, dat geldt niet alleen maar voor jou.

Wees nooit boos op jezelf, want van fouten maken leer je en die lessen zijn heel veel waard, dus in plaats van boos op jezelf te worden, kan je eens nadenken wat er nu eigenlijk gebeurt is en dan bedenken hoe het anders kan en dat dan langzaam in je leven een plekje geven.

Ik heb dit ook moeten leren. Er zijn nu na dertig jaar nog mensen die mij spichtig aankijken omdat ik ooit in het verre verleden iets heb gezegd dat hen heeft gekrenkt. Wat? Ik heb geen flauw idee, het enige dat ik weet is dat ik het altijd het beste met iedereen heb voor gehad, dus daar kan het niet aan liggen. In de loop der jaren heb ik geleerd wat meer op mijn woorden te letten en te bedenken wat ik ermee aan kan richten en toen ging het langzaam beter, maar ik ben nooit boos op mezelf geweest, daar leer je niet van, dat slaat je alleen maar neer.

Succes met leren leven.
quote:Doreia schreef op 30 november 2013 @ 18:59:

Cateautje, was jij het niet laatst, met dat gedicht over de "achteraffers'?Nee, dat was ik niet, maar je maakt me wel nieuwsgierig.
quote:tjoek schreef op 30 november 2013 @ 18:59:

Ik snap precies wat je bedoelt en wat mij hielp was me afvragen wat ik zelf vond van de acties van anderen. Conclusie was dat het me weinig deed en ik ben er toen maar vanuit gegaan dat dit dus ook voor anderen geldt. Zo belangrijk ben ik niet, en anderen letten echt niet constant op mij Goeie tip, dankje! Ik ben ook gewoon iemand die heel veel nadenkt en ik vergeet wel eens dat de meeste mensen helemaal niet zoveel nadenken over van alles en nog wat zoals ik. Ik hoop gewoon dat mensen een positief beeld van mij hebben.
ANNIE M. G. SCHMIDT

De achteraffers

Had ik dat achteraf niet moeten zeggen?

Had ik dat achteraf niet moeten doen?

Zo leven wij - de achteraffers.

Had ik dat moeten verzwijgen - toen?

Had ik de wasman een fooi moeten geven?

Had ik dat achteraf nou maar gedaan!

Had ik met Adriaan moeten gaan leven

of zou dat misschien ook niet goed zijn gegaan?

Had ik die jas liever niet moeten kopen?

Had ik MAARmaar NIET naar Marie moeten gaan?

Had ik maar beter gewoon kunnen lopen

in plaats van zolang op lijn negen te staan?

Had ik die trap liever niet moeten boenen

en had ik niet uit moeten gaan zonder vest

en had ik me niet moeten laten zoenen

door die vervelende kerel uit West?

Wij achteraffers, wat zijn we toch moeilijk

en - achteraf - voor ons zelf nog het meest.

Had men ons niet beter op kunnen hangen?

Was dat achteraf niet het beste geweest
Doreia, ik denk dat ik het heb gevonden:

ANNIE M. G. SCHMIDT

De achteraffers

Was dat achteraf niet het beste geweest?
Moutarde, crosspost.
quote:partyofalice schreef op 30 november 2013 @ 18:53:

[...]

Haha, dit is een beetje vaag, je hebt gelijk. Ik bedoel meer van: als ik bijvoorbeeld iets zeg en ik denk later: nee he, wat ik toen straks heb gezegd kunnen mensen heel anders opvatten. Dan ga ik me druk maken over wat mensen nu wel niet van mijn vinden...

Hopelijk stelt dit je gerust:

Mensen denken altijd wat van jou/anderen dus waarom je daarover nog druk maken?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Maar is dat dan ook niet een beetje hoe je wel bent?

Stel je bent direct en recht op de man-af. Dan kun je achteraf wel denken dat je eigenlijk niet direct ben en dat mensen dat nu van je denken, maar dan is het toch ook zo?
Jij bent zoals je bent. Met hoe je het zelf omschrijft onhandigheden, maar vast ook met lieve dingen. Niemand is perfect, en iedereen heeft leuke dingen. Als je op jezelf af gaat: waarom ga jij om met de vriendinnen/vrienden die je hebt? Die hebben vast ook wel eens iets gezegd of gedaan waarvan je dacht: ?? Maar dat reken je ze dan nu toch niet meer aan? Het gaat toch om het totaalplaatje van iemand. Hoe je naar iemand kijkt. En dat is voor andere mensen echt niet anders dan voor jou .

Dus kom op, wees positief over jezelf.

En mocht iemand ooit wel raar tegen je gaan doen nadat iets al lang gebeurt of gezegd is, dan zegt dat iets over die persoon en niet over jou.

Als jij het hart op de goede plek hebt en dat ook uit draagt naar andere mensen toe, dan mag je ook best fouten maken hoor. Zo lang dat maar niet bewust is. Onhandigheden heeft iedereen. En waar het mij dan om gaat bij een ander, is hoe iemand met zijn of hasr fouten om gaat. Of ze er spijt van hebben bijvoorbeeld. En als dat zo is en ik weet dat het niet bewust was, dan is het voor mij ook weer goed en heb ik dat echt niet meer in mn achterhoofd. Als mensen je vertrouwen en weten dat je het beste met ze voor hebt en je je best daar voor blijft doen, dan zien ze dat, en niet wat jij denkt dat negatief is aan jezelf. Vaak zijn mensen de dingen van een ander al lang weer vergeten en ben jij zelf degene die er nog mee zit. Is dat in dit geval ook zo?
Of je zeurt veel en vaak en vindt het vervelend dat mensen je een zeur vinden, omdat je eigenlijk geen zeurder bent.

Of bedoel je dit soort dingen niet?
quote:Cateautje schreef op 30 november 2013 @ 19:07:

Moutarde, crosspost.
quote:girlpower29 schreef op 30 november 2013 @ 19:18:

Jij bent zoals je bent. Met hoe je het zelf omschrijft onhandigheden, maar vast ook met lieve dingen. Niemand is perfect, en iedereen heeft leuke dingen. Als je op jezelf af gaat: waarom ga jij om met de vriendinnen/vrienden die je hebt? Die hebben vast ook wel eens iets gezegd of gedaan waarvan je dacht: ?? Maar dat reken je ze dan nu toch niet meer aan? Het gaat toch om het totaalplaatje van iemand. Hoe je naar iemand kijkt. En dat is voor andere mensen echt niet anders dan voor jou .

Dus kom op, wees positief over jezelf.

En mocht iemand ooit wel raar tegen je gaan doen nadat iets al lang gebeurt of gezegd is, dan zegt dat iets over die persoon en niet over jou.

Als jij het hart op de goede plek hebt en dat ook uit draagt naar andere mensen toe, dan mag je ook best fouten maken hoor. Zo lang dat maar niet bewust is. Onhandigheden heeft iedereen. En waar het mij dan om gaat bij een ander, is hoe iemand met zijn of hasr fouten om gaat. Of ze er spijt van hebben bijvoorbeeld. En als dat zo is en ik weet dat het niet bewust was, dan is het voor mij ook weer goed en heb ik dat echt niet meer in mn achterhoofd. Als mensen je vertrouwen en weten dat je het beste met ze voor hebt en je je best daar voor blijft doen, dan zien ze dat, en niet wat jij denkt dat negatief is aan jezelf. Vaak zijn mensen de dingen van een ander al lang weer vergeten en ben jij zelf degene die er nog mee zit. Is dat in dit geval ook zo?Ja, dit is inderdaad zo... Soms doe ik dingen "expres" omdat ik niet wist dat het bijv. zo zou overkomen of dat iemand het bijv. zou zien... Maarja, ik heb mijn hart op de goede plaats en een foutje meer of minder zal mijn leven denk ik niet drastisch veranderen. Behalve als ik er dan zo lang over pieker, maar goed
quote:_lupine_ schreef op 30 november 2013 @ 19:21:

Of je zeurt veel en vaak en vindt het vervelend dat mensen je een zeur vinden, omdat je eigenlijk geen zeurder bent.

Of bedoel je dit soort dingen niet?

Nee, het is vaak echt iets eenmaligs. Dit is nooit gebeurd, maar wel een goed voorbeeld:

Ik zeg per ongeluk bijv. bruin zijn lijkt me echt irritant. Dan denk ik achteraf: Waarom heb ik dat in godsnaam gezegd? Nu denken mensen dat ik racistisch ben, terwijl ik gewoon bedoelde dat het me irritant lijkt dat iedereen al een vooroordeel over je heeft.

Zulke dingen bijvoorbeeld. Of dat ik te lang naar iemand staar en dat die gene dan opeens naar mij kijkt... Dat gebeurt helaas ook heel vaak
quote:Doreia schreef op 30 november 2013 @ 19:05:

ANNIE M. G. SCHMIDT

De achteraffers

Was dat achteraf niet het beste geweestDankjewel, deze ga ik opslaan!
Ik herken het wel een beetje van eerder. Onzekerheid, en daardoor dingen anders doen/ zeggen dan je normaal zou doen. Ik werd bv erg zenuwachtig van mijn schoonvader en alles wat ik zei kwam er dan verkeerd en vaag uit, niet zoals ik wilde/ bedoelde, niet zoals ik ben.

Achteraf had ik altijd zorgen, 'wat dacht hij nu wel niet van me'

'hij zal me wel een raar wicht vinden' zulke dingen..

Uiteindelijk hebben mensen allemaal hun eigen bedenksels over van alles en daar kun je je geen druk over maken, laat het los. Kan jou het je reet jeuken, zolang je zelf weet hoe en wat.

En,, spijt is gewoon verspilde tijd!
quote:glijdendepoes schreef op 30 november 2013 @ 20:00:

Ik herken het wel een beetje van eerder. Onzekerheid, en daardoor dingen anders doen/ zeggen dan je normaal zou doen. Ik werd bv erg zenuwachtig van mijn schoonvader en alles wat ik zei kwam er dan verkeerd en vaag uit, niet zoals ik wilde/ bedoelde, niet zoals ik ben.

Achteraf had ik altijd zorgen, 'wat dacht hij nu wel niet van me'

'hij zal me wel een raar wicht vinden' zulke dingen..

Uiteindelijk hebben mensen allemaal hun eigen bedenksels over van alles en daar kun je je geen druk over maken, laat het los. Kan jou het je reet jeuken, zolang je zelf weet hoe en wat.

En,, spijt is gewoon verspilde tijd! Allemaal zo waar... Als ik iets doe bedoel ik het vaak gewoon heel anders dan mensen waarschijnlijk denken, de reden is zo anders... Maar spijt heeft idd weinig nut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven