Gezondheid alle pijlers

Prednison, ervaringen gevraagd

01-07-2013 22:18 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allen,

Kort geleden heb ik hier al eens een topic geopend over het Nefrotisch Syndroom, maar nu gaat het mij even over prednison gebruik.

Vanwege het Nefrotisch Syndroom gebruik ik nu al sinds begin mei prednison. Ik ben begonnen met 60 mg en moest dit 4/5 weken slikken. Daarna mocht ik naar de 50 mg en 2 wkn later mocht ik met 40 mg beginnen. Al die tijd dat ik 60 mg moest slikken, viel het mij eigenlijk wel mee. Ik stond er vrij naïef in en liet het maar op me afkomen. Ik was juist meer kalm en timide (en wat was het eens heerlijk rustig in mijn hoofd!), met af en toe wat uitspattingen van boosheid.

Sinds ik echter met langzaam afbouwen ben begonnen, lijken de bijwerkingen sterk toe te nemen. Rusteloos, opgejaagd gevoel, prikkelbaar en weinig kunnen hebben. Dit is vooral kort na het starten met een nieuwe dosis en houdt dat dan wel een ruime week aan. Daarna volgen een paar "rustige" dagen en dan volgt dus weer een nieuwe dosis en begint het opnieuw...

Oh, en met die hoge dosis was er qua gewicht niets aan de hand, maar nu begint het langzaam toe te nemen en heb ik ook zo'n echt prednison-hoofd gekregen... ARGH!

Wie heeft herkent dit of heeft ook ervaring met prednison? Enig voordeel is dat mijn huis nog niet eerder zó opgeruimd en netjes is en dat de was amper droog is en dan al gestreken (!) en wel in de kasten ligt :-) Nadeel dat ik af en toe gek word van mezelf...

Ik hoor graag van jullie!
heey ik heb sinds augustus ook het nefrotisch syndroom,

ik moest eerst 80 mg prednison elke dag slikken.

toen merkte ik ook nog geen bijwerkingen enzo.

daarna mocht ik om de dag 60 mg prednison slikken.

toen begon ik ook zo een dik gezicht te krijgen.

nu slik ik om de dag 45 mg prednison.

maandag mag ik verder afbouwen en slik ik om de dag 30 mg.

twee weken daarna mag ik voor de laatste keer afbouwen en slik ik om de dag 15 mg. dat moet ik twee weken aanhouden en dan net na kerst ben ik klaar. ik kan me geen beter kerst cadeau wensen dan van dit stomme syndroom af zijn. ik ben gelukkig niks aan gekomen. ik hoop dat mijn gezicht dan snel weer normaal word na het stoppen. weet iemand trouwens of dat dat lang duurt. ik ben niks aan gekomen alleen in mijn gezicht dus na mijn idee moet mijn dikke face binnen een week of twee weer weg zijn toch ? ik ben nu echt zwaar depressief. ik wil gewoon normaal zijn net als alle andere meisjes uit mijn klas.

maar reageer alstublieft op mijn vraag xoxo

Sterkte lovetoloveyou.

Leef met je mee. Ik zit sinds vorige week aan 40mg per dag en kijk elke dag met angst en beven in de spiegel. Ben zo bang voor een plofkop. Ik weet dat ik nodig heb om te herstellen van mijn colitus aanval, maar het doet mentaal zo veel met je.
quote:gismo72 schreef op 27 november 2013 @ 18:12:

Sterkte lovetoloveyou.

Leef met je mee. Ik zit sinds vorige week aan 40mg per dag en kijk elke dag met angst en beven in de spiegel. Ben zo bang voor een plofkop. Ik weet dat ik nodig heb om te herstellen van mijn colitus aanval, maar het doet mentaal zo veel met je.precies mijn ziekte is opzichzelf niet zo erg maar door al die bijwerkingen voor de prednison zie ik het echt niet zitten. ik ben super emotioneel maar ik weet dat ik eindelijk op het eind van de rit zit. nog maar vier weken en ik ben weer ik
lovetoloveyou, ik heb net op jouw eigen topic gereageerd!
Tirza en abc, veel sterkte! De Prednison sloeg bij mij vooral op m'n stemming... Tjonge, wat is dat achteraf bezien heftig... Ik was ook wel wat aangekomen, maar val nu ook af.

Jilzz, dank voor je reactie. Een jaar... Ik heb idd conditioneel flink ingeleverd. Ik merk nu echter dat ik ook wat meer last van mijn lijf heb. Last van mijn knieën, pijnlijke spieren in m'n benen. Is dat herkenbaar voor jullie? Kan dat een gevolg van het afbouwen/stoppen zijn?

Gismo, veel sterkte voor je! Het mentaal dan weer een pittige tijd worden.
Dankje leeuwein7576. Vanochtend in het ziekenhuis geweest. Helaas slaat de kuur prednison nog niet aan, er moet nog meer medicatie in, dus van afbouwen is al helemaal geen sprake. Ik zit er inderdaad nog wel even aan vast. Het is echt rotspul, dat je na een week gebruik al zo je zelf niet meer bent.
Prednison is echt super super klote.

Ik gebruik het jaaaaren nonstop maar heb al heel veel bijwerkingen voorbij zien komen. Uiterlijk vollemaans, +25 kg, paarse striae overal (zelfs in mijn gezicht!), haarovergroei.

Hartproblemen, diabetes, osteoperose, de hele dag aan eten denken, en het allerergste zijn de psychische klachten erdoor. Echt ronduit afgrijselijk. De ene keer wil ik veel en ga ik opruimen of ben ik heel klusserig. Andere keer zwaar depressief en wil ik dood, dood en eh, dood. Of de paniekaanvallen, de labieliteit, de stemmingswisselingen. Onrust in mijn hoofd!

Dat rare gedoe in je hoofd?, echt de prednison hoor.

Als je afbouwt doe dit zo rustig mogelijk. Waar je last van hebt kunnen afkickverschijnselen zijn. Gun jezelf rust. Vooral die laatste loodjes schijnen moeilijk te zijn, doe het echt rustig, liever een half jaar doen over 10 naar 0 mg dan te snel willen en dan weer terug naar hoge dosis moeten. Succes ermee en sterkte
Ik vind het fijn te lezen dat forummers hier (en in het plofkoptopic ) hun ervaringen kunnen delen over de vele bijwerkingen van prednison; ik kan er over meepraten. Denk dat het ergens toch fijn is te weten dat we bepaald niet de enigen zijn.

Ik probeer er zelf niet zoveel mee bezig te zijn, maar het blijft inderdaad rotspul.

Hebben jullie (met name langdurig gebruikers) ook last van, naast het aankomen, een vreemde vetverdeling? Ik heb bijvoorbeeld een enorme buik (die ook best hard aanvoelt), maar geen kont en ledematen zijn ook redelijk normaal. Ik weet niet zo goed wat ik daaraan kan doen, maar die buik irriteert me en zit me in de weg.
Ik hen als kind veel prednison geslikt, lag weken alleen op mn kamer in het ziekenhuis. Nu gebruik ik het weer. Ben begonnen met 3 weken 60mg en bouw nu met 10mg per week af en moet Op 30mg blijven staan. Het slaat aan gelukkig. Er zat een ontsteking in mijn oog en mn ande de is al blind... Ikheb inmiddels helaas week een dik hoofd, baaaalen. Maar ik heb een energie voel me super. Terwijl ik anders altijd moe was, s nachts veel slaap nodig heb overdag slaap en om de dag door te komen en strijd is. .. Ik wil deze energie zo graag houden! Iemand tips helpt een lage dosering kan ik dit blijven gebruiken of is er een alternatief?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven