Nelson Mandela overleden

05-12-2013 22:52 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nelson Mandela op 95-jarige leeftijd overleden

Oud-president van Zuid-Afrika Nelson Mandela is op 95-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de Zuid-Afrikaanse president Jacob Zuma zojuist bekendgemaakt in een televisietoespraak.

Mandela, die 8 juni in het ziekenhuis in Pretoria werd opgenomen met een longontsteking, kampte al maanden met terugkerende problemen aan zijn luchtwegen.

De toestand van Mandela werd steeds beschreven als kritiek, maar stabiel. Bij zijn ziekenhuisopname in juni werd er al ernstig rekening mee gehouden dat hij zou sterven. Hij hield het onverwachts echter langer vol. In september werd hij zelfs ontslagen uit het ziekenhuis, omdat hij volgens zijn artsen thuis op hetzelfde niveau intensieve zorg kon krijgen.

SYMBOOL VAN VREEDZAAM VERZET TEGEN APARTHEID

Mandela, de anti-apartheidsstrijder die een wereldwijd symbool van vrede en heldendom werd, raakte tijdens zijn studie geïnteresseerd in anti-koloniale politiek. Hij sloot zich aan bij het Afrikaanse Nationaal Congres (ANC), een politieke groepering die werd opgericht om de belangen van de zwarte bevolking te behartigen. Hij richtte de jeugdafdeling op en toen de regering in 1948 begon met het invoeren van de apartheid, kreeg hij al snel allerlei vooraanstaande functies binnen het ANC.

Zijn activiteiten leidden tot zijn veroordeling in 1964, vanwege sabotage en de poging de regering omver te werpen. Zevenentwintig jaar zat Mandela vast in erbarmelijke omstandigheden. Eerst op Robbeneiland, toen in Kaapstad, ten slotte nabij Paarl. Een krachtige internationale lobby zorgde ervoor dat hij in 1990 werd bevrijd.

Vier jaar later werd hij president van Zuid-Afrika, tot 1999. Mandela was de eerste zwarte president én de eerste president die tijdens representatieve, eerlijke verkiezingen gekozen werd. Na zijn presidentschap verscheen hij nog geregeld in het openbaar, veelal met bekende mensen: wereldleiders, popsterren, koningen en koninginnen. Totdat zijn fragiele toestand dat een paar jaar terug niet meer toestond.
Ben tijdens mijn reis door Zuid Afrika nog bij zijn huis geweest en op Robbeneiland waar hij gevangen heeft gezeten.

Zeer indrukwekkend.

R.I.P.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Vreedzaam verzet? Het ANC was gewoon een terroristische organisatie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Church_Street_bombing
Heel goed voor hem dat hij nu gestorven is. Hij was heel oud en versleten. Een mens moet niet te veel lijden en heeft ook recht op sterven.
Gek dat hij destijds met die Winny is getrouwd, beetje een John Lennon - Yoko Ono effect voor mijn gevoel.

Een gezegende leeftijd, die 95.

Bijzondere en charimatische man, al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik het stukken erger had gevonden als vanavond pak-hem-beet George Michael plots was overleden, maar soit
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:09:

Zeker.

Met als reden dat de blanken in ZA de zwarten onderdrukten en dat gebeurde net zo hard met geweld. 'Legaal geweld' wellicht maar het was geweld.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:09:

Terreurdaden en corruptie van het ANC pasten destijds niet zo lekker in het goed tegen fout verhaaltje...
P en w .... Het nieuws heeft ons overvallen...pffft hij was 95
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Heeft toch wel even mogen duren
quote:quattro35 schreef op 05 december 2013 @ 23:13:

[...]

Terreurdaden en corruptie van het ANC pasten destijds niet zo lekker in het goed tegen fout verhaaltje...Maar dat deden ze wel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Pfff...ben er verdrietig om. Maar mén, wat die man allemaal heeft meegemaakt en dan nog zo lang leven... Diep respect.
fijn mens
quote:Enn schreef op 05 december 2013 @ 23:12:

[...]

Zeker.

Met als reden dat de blanken in ZA de zwarten onderdrukten en dat gebeurde net zo hard met geweld. Legaal geweld wellicht maar het was geweld.

Ok, dus dat maakt het ok om onschuldige burgers op te blazen?

Moordenaars zijn moordenaars!

http://www.youtube.com/watch?v=fcOXqFQw2hc
Een tijdperk is afgesloten.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:15:

[...]

http://www.youtube.com/watch?v=fcOXqFQw2hcNee niemand heeft het recht om onschuldige mensen te doden en dat gebeurde aan beide zijden evenveel. Triest maar waar en tegen mij hoef je echt niet te schreeuwen of me zomaar van iets te betichten hoor, dat is echt niet nodig. Ik lees je zonder dat ook wel.
quote:quattro35 schreef op 05 december 2013 @ 23:13:

[...]

Terreurdaden en corruptie van het ANC pasten destijds niet zo lekker in het goed tegen fout verhaaltje...

Net zomin als het levend verbranden van tegenstanders van het ANC met een autoband om de nek. Favoriete executiemethode van het ANC.

http://en.wikipedia.org/wiki/Necklacing
quote:Enn schreef op 05 december 2013 @ 23:17:

[...]

Nee niemand heeft het recht om onschuldige mensen te doden en dat gebeurde aan beide zijden evenveel. Triest maar waar en tegen mij hoef je echt niet te schreeuwen of me zomaar van iets betichten hoor, dat is echt niet nodig. Ik lees je zonder dat ook wel.

Tja, ik kies liever andere helden. Niet iemand die een terreurorganisatie oprichtte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Umkhonto_we_Sizwe
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:15:

[...]

http://www.youtube.com/watch?v=fcOXqFQw2hcSjees, heb jij je ooit in Mandela verdiept of in de zuidafrikaanse cultuur? Wat kom jij dom over nu
quote:jippie55 schreef op 05 december 2013 @ 23:19:

[...]

Sjees, heb jij je ooit in Mandela verdiept of in de zuidafrikaanse cultuur? Wat kom jij dom over nuMeer dan jij denk ik. Maar verlicht me met je kennis.
Welbesteed leven. Nu maar hopen dat de nabestaanden de gedachtenis niet besmeuren
Waarom herhaal je een eeuwenoude discussie eigenlijk? Iedereen weet dit inmiddels toch allang? Ik snap je niet zo goed.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:19:

[...]

Tja, ik kies liever andere helden. Niet iemand die een terreurorganisatie oprichtte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Umkhonto_we_SizweHaha.... lees wat je wilt joh.
quote:alysha00 schreef op 05 december 2013 @ 23:20:

Welbesteed leven. Nu maar hopen dat de nabestaanden de gedachtenis niet besmeuren

Voor zover hij dat zelf nog niet gedaan had zijn ze daar al heel druk mee bezig.

Zijn familie vecht elkaar de tent uit, en het ANC is gewoon een stel corrupte politici danwel complete fanatici. Kwestie van tijd tot in Zuid-Afrika de pleuris uitbreekt.
quote:Enn schreef op 05 december 2013 @ 23:20:

Waarom herhaal je een eeuwenoude discussie eigenlijk? Iedereen weet dit inmiddels toch allang? Ik snap je niet zo goed.Dus jij wist dit allemaal en vindt hem nog steeds een held? Apart.
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:23:

[...]

Voor zover hij dat zelf nog niet gedaan had zijn ze daar al heel druk mee bezig.

Zijn familie vecht elkaar de tent uit, en het ANC is gewoon een stel corrupte politici danwel complete fanatici. Kwestie van tijd tot in Zuid-Afrika de pleuris uitbreekt.my point exactly
quote:markovic schreef op 05 december 2013 @ 23:24:

[...]

Dus jij wist dit allemaal en vindt hem nog steeds een held? Apart.

Nee apartheid.

En dat, mijn waarde Markovich, is nu uit het wetboek van ZA verdwenen.

Het werd tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven