Gezondheid alle pijlers

artritis psoriatica, nagelpsoriasis en psoriasis gutatta :-(

09-12-2013 00:26 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik heb al 15 jaren psoriasis gutatta (kleine plekjes verspreidt over je hele lichaam) en sinds 2 jaar ook nagelpsoriasis. Al zolang ik me kan herinneren heb ik ook pijn: hoofdpijn, spierpijn en "gewoon" pijn. Na vele ziekenhuis bezoeken en diagnoses waaronder fibromyalgie, na lang googlen en zelf uitzoeken ben ik tot de conclusie atritis psoriatica gekomen en na overleg met mijn reumatoloog is ze het daar volledig mee eens. Helaas heeft ze mij met pijnstillers, spierverslappers en slaaptabletten weer naar huis gestuurd. Ik eet die dingen nu al meer dan een maand en kauw ze op als snoepjes zonder enig effect.

Nu lees ik overal over bepaalde medicijnen :-) Arava en anderen waarvan ik nu zo even de naam weer niet weet! Heeft iemand daar ervaring mee? Ik wil nu weer een afspraak maken met mijn reumatoloog omdat mijn huisarts de medicijnen niet voor mag schrijven maar ik deze toch graag wil proberen!
Geen ontstekingsremmers?
Na 'overleg' met je reumatoloog? Artritis psoriatica is aan te tonen met röntgenfoto's en bloedonderzoek, niet in een praatje.

En spierverslappers? Ook vreemd. Ik ben geen dokter, maar naar mijn weten krijg je eerst een hele rimbam aan ontstekingsremmers (van eenvoudig (naproxen enzo) tot sterk), als dat niet werkt zijn methotrexaat en arava een optie, en als die ook niet werken eventueel biologicals zoals Enbrel of Humira (maar dan ben je al gauw 10 jaar verder met het uitproberen van andere medicijnen, voordat die in beeld komen).

Arava is een heel heftig medicijn met ernstige bijwerkingen. Dat krijg je (gelukkig) pas voorgeschreven als ontstekingsremmers in alle soorten en maten niet blijken te werken. Dus dat is nu geen optie voor jou. Maar naar huis gestuurd worden met spierverslappers klinkt mij vreemd in de oren als de diagnose artritis psoriatica daadwerkelijk is gesteld.

Overigens zit artritis psoritica echt in de gewrichten: dikke, rode, opgezwollen vingerknokkels bijvoorbeeld. Spierpijn en hoofpijn zijn voor zover ik weet (maar ik ben geen arts!) niet echt typisch voor artritis. Je klachten klinken voor mij meer als fybromyalgie dan als artritis psoriatica.

Hoe dan ook, teruggaan naar de reumatoloog lijkt me verstandig. Je hebt medicijnen gekregen die je niet blijken te helpen. Hoe lang slik je ze nu? Sommige medicijnen moet je een week of 6 de tijd geven om te gaan werken, maar als dat het geval is had de reumatoloog dat er eigenlijk even bij moeten zeggen.
Eens met appeltjesgroen.

Heb zelf ook AP en loop daarvoor bij een dermatoloog en een reumatoloog. Beide hebben ook regelmatig overleg over mij, om zo de medicatie en behandeling goed op elkaar af te stemmen.

Vind het bijzonder dat je reumatoloog na overleg met jou instemt met AP, omdat het zoals appeltjesgroen al stelt, aan te tonen is met een bloedtest en röntgenfoto's.

Mijn AP uit zich in psoriaris (van top tot teen, dus alle mogelijke varianten heb ik) en opgezette gewrichten. Spierpijn en hoofdpijn heb ik niet van de AP!

Zou zeggen ga voor een second opnion!

http://www.artritis-psoriatica.nl/index.html
Eens met voorgaande reacties. Ga z.s.m. voor een second opinion. Alleen uit een uitgebreide bloedtest i.c.m. röntgenfoto's kan deze diagnose worden gesteld. En mocht inderdaad blijken dat het AP is dan, krijg je als eerste methotrexaat. De medicijnen die je nu hebt gekregen helpen je echt niet beter te voelen bij AP, maar goed ik ben geen arts... 'Gevaar' is om gewrichtsschade op te lopen, en wat eenmaal kapot is aan gewrichten, komt nooit meer goed.

Kijk ook eens op de site van het reumafonds, hier staat ook veel nuttige informatie over deze aandoening en de medicijnen die je dan krijgt, en heb je geen wildgroei aan (horror)praktijkverhalen van patiënten.

Sterkte!
Ik zat hier nog even over te denken. Wat voor pijnstillers heb je gekregen? Als je bijvoorbeeld naproxen of diclofenac hebt gekregen kan het zijn dat dat primair als ontstekingsremmer is voorgeschreven (ook al werkt het ook pijnstillend). En dat de reumatoloog dan over een poosje wil kijken of dat voldoende werkt bij jou. Dat is op zich geen heel vreemde startbehandeling voor artritis psoriatica, voor zover ik weet. En voor die ontstekingsremmende werking kan het best een poosje duren voordat je resultaat merkt. Of het werkt wordt dan vaak met regelmatig bloedonderzoek getest

Hoe dan ook heb je onvoldoende informatie gekregen zo te horen. Dus of terug naar de reumatoloog, of de huisarts vragen om je wat meer uitleg te geven over wat er aan de hand is en wat voor medicijnen je nu precies gekregen hebt (en met welk doel).
Eigenlijk vind ik je verhaal een beetje vreemd Iona1989. Want wanneer er spraken is van atritis psoriatica, spreek je toch over echte gewrichtsontstekingen. Daarbij wordt het ontstoken gewricht dik en warm.

Klachten als hoofdpijn, spierpijn en "gewone" pijn vallen daar niet echt onder.

Waarom moeten je klachten perse te maken hebben met de psoriasis? Ik behandel in de praktijk dagelijks mensen met hoofdpijn, spierpijn en "gewone" pijnklachten die geen onderliggende psoriasis hebben.

Bij deze klachten kan werkt een revalidatie traject waarbij je langzaam je belastbaarheid gaan opvoeren, spieren en conditie gaat trainen en eventuele psychologische begeleiding beter.

Wanneer er spraken is van gewrichtsontstekingen dan zou je zwaardere medicatie kunnen overwegen. Maar deze medicatie hebben vaak ook bijwerkingen en schadelijke effecten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:lona1981 schreef op 09 december 2013 @ 00:26:

Hallo ik heb al 15 jaren psoriasis gutatta (kleine plekjes verspreidt over je hele lichaam) en sinds 2 jaar ook nagelpsoriasis. Al zolang ik me kan herinneren heb ik ook pijn: hoofdpijn, spierpijn en "gewoon" pijn. Na vele ziekenhuis bezoeken en diagnoses waaronder fibromyalgie, na lang googlen en zelf uitzoeken ben ik tot de conclusie atritis psoriatica gekomen en na overleg met mijn reumatoloog is ze het daar volledig mee eens. De manier waarop deze reumatoloog tot haar "diagnose" is gekomen, geeft mij te denken. Heeft ze ingestemd met jouw idee om van je af te zijn? Want het lijkt wel, dat er geen goed onderzoek heeft plaats gevonden, ook gezien de medicatie die je gekregen hebt en waarin ik geen ontstekingsremmers lees.
Wat vreemd dat je spierverslappers hebt gekregen. Heb je geen vervolgafspraak bij de reumatoloog?

Heb je ook gewrichtsontstekingen? Ik heb ook AP, ben eerst begonnen met verschillende ontstekingsremmers, daarna prednison injecties en prednisonkuren. Nu aan de methotrexaat.

Ben het eens met de voorgangers dat het onderzocht moet worden d.m.v. bloedonderzoek en röntgenfoto's voor ze je deze diagnose geven.

Sterkte!
Lona 1981 reageer je ook nog even?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven