Mode & Beauty alle pijlers

Welk parfum?

09-12-2013 19:21 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja alweer iemand die het niet weet.

Ik wil graag nieuwe parfum kopen maar weet niet welke. Hij moet geschikt zijn voor elke dag / op het werk (onderwijs) dus niet al te overheersend, zoet etc.

Mijn probleem: mijn absolute favoriet is opium!

En dat kan ik mijn studenten natuurlijk niet aandoen. Verder vind ik L van Lolita Lempicka best lekker (maar te indringend voor dagelijks gebruik) en droeg ik vroeger vaak Musk van Alyssa Ashley.

Op het moment draag ik White Musk van de Body Shop.

Wel allemaal een beetje zwaardere geuren.

Morgen wil ik een paar gaan ruiken, op de lijst staan Noa van Cacherel en de originele Lolita Lempicka.

Heeft iemand tips voor een geurtje dat ik lekker zou kunnen vinden?
Sì van Giorgio Armani
Bah
7 duidelijke families:

1.De Citrus-achtigen: deze parfums hebben allemaal de geur van een citrusvrucht als duidelijkste ingrediënt.

2.De Floralen: deze parfums lijken wel een boeket bloemen als je ze opdoet.

3.De Oriëntalen: alles wat je aan exotische oorden doet denken, hoort in deze categorie thuis.

4.De Hout-achtigen: deze parfums ruiken naar vers gekapte blokken voor de open haard, of naar net geschuurde meubelen in écht, vol hout.

5.De Chypre-achtigen: deze parfums zou je omschrijven als ‘houterige’ geuren, maar ze zijn minder zwaar dan de hout-achtigen. Vaak zit er bergamot of patchouli in.

6.De Fougère-achtigen: deze parfums lijken op een boswandeling: je herkent natte bladeren, varens, mos en coumarine (iets wat naar hooi ruikt).

7.De Leer-achtigen: heel dierlijke geuren, vaak gebruikt voor mannelijke parfums.

De bekendste parfums

Deze 7 categorieën zijn natuurlijk wel fijn om te kennen, maar wat heb je eraan als je ze niet kan thuisbrengen? Yunomi zet voor jou de bekendste parfums even op een rijtje en vertelt je bij welke familie ze (zouden kunnen) thuishoren.

•De bekendste is natuurlijk N°5 van Chanel: een floraal parfum. De ‘hartnoten', de kern van het parfum, zijn Jasmijn en roos. Ook J'adore van Dior en Eau d'Issey van Issey Miake zijn bekende florale parfums.

•Opium van Yves Saint Laurent is dan weer Orientaals: naast hout ruik je in de ‘grondtonen' ook amber, muskus en patchouli.

•Op zoek naar een Citrus-achtige? Aqua di Gió voor mannen en CK one van Calvin Klein voor vrouwen.

•Een bekende Fougère-achtige is Angel van Thierry Mugler (chocolade en coumarin).

•Een leer-achtige topper van dit moment is One Million voor mannen van Paco Rabane. Wat in de buurt komt van een leer-achtig parfum voor vrouwen, is Lolita Lempicka met zijn muskus - al is er ook veel voor te zeggen om het parfum in te delen bij de Oriëntalen door zijn vanille en anijszaad.

Conclusie?

Het helpt om te weten dat parfums in families worden opgedeeld om ze beter te kunnen klasseren. Helaas zijn er ondertussen nog een aantal andere indelingen en onderverdelingen opgedoken (een bekende is ‘oceaan', waar de geweldige Eau d'Issey ook onder valt). Bovendien blijft het indelen van geuren iets persoonlijks, en kan het dus goed zijn dat jij het niet eens bent met hoe de parfums hierboven zijn geklasseerd. Dat is geen probleem! Alles wat je moet weten als je naar de parfumzaak gaat, is welke geur je zelf lekker vindt. Dan vraag je aan de verkoopster wat ze ‘in dezelfde familie' heeft - en ze zal je gegarandeerd verder kunnen helpen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.fragrantica.nl/geurfamilies/ ... idige.html
eau de Cartier
DNKY Be Delicious, niet te zwaar.
verba volant, scripta manent.
Oriëntaalse geuren met hun warm, zoet en kruidig aroma zijn misschien het beste medicijn tegen de winterdepressie. Overdreven zwoel en verleidelijk, temperamentvol en hartverwarmend, exotisch en droomverwekkend. De veel voorkomende componenten van de oriëntaalse geuren zijn de zoete vanille, exotische harsen, warme kruiden, zware bloemengeuren, zachte houtnoten en sensuele dierlijke aspecten. Ze worden in evenwicht gebracht met de lichte en frisse noten van citrus, bloemen en fruit.

Er zijn verschillende manieren hoe de oriëntaalse geuren kunnen worden ingedeeld binnen de parfumerie. De classificatie van de Franse Vereniging van de Parfumeurs (SPF), bijvoorbeeld, verbindt de oriëntaalse geuren met het “amberakkoord”. Het is een warm zoet akkoord bestaande uit vanille, patchouli, labdanum (zonneroosje hars) en dierlijke noten. Het zijn, dus, amberparfums. Het amberakkoord kan op verschillende manieren worden geaccentueerd door de toevoeging van hout, bloemen, kruiden en citrusnoten. Dat bepaalt de zes basistypes van de oriëntaalse parfums volgens de SPF classificatie.

F – Ambergeuren of oriëntaalse geuren.

F1 – Zoete amber of oriëntaals (ambré doux):

Dat zijn de klassieke ambergeuern of oriëntaalse parfums gebaseerd om een amberakkoord. Zacht, zoet en warm met een duidelijk aanwezige aura.

Ambre Antique, Coty, 1905

Emeraude, Coty, 1921

Shalimar, Guerlain, 1925

Tabu, Dana, 1931

Chantilly, Houbigant, 1941

Vanilla Musk, Coty, 1994

Cristobal, Balenciaga, 1998

F2 – Bloemig kruidig oriëntaals (ambré fleuri épicé):

Een samenwerking tussen amberakkoord, kruiden en bloemen. Kruidige bloemen zoals anjer vormen vaak het hart van parfums uit deze categorie. Ook zware zoete zwoele bloemen zoals oranjebloesem of tuberoos worden vaak gebruikt in het hart van deze geuren.

L’Origan, Coty, 1905

Après L’Ondée, Guerlain, 1906

L’Heure Bleue, Guerlain, 1912

Soir de Paris, Bourjois, 1928

Vol de Nuit, Guerlain, 1933

Bal à Versaillers, Jean Desperez, 1962

Oscar de la Renta, 1977

Vanderbilt, Gloria Vanderbilt, 1982

Poison, Christian Dior, 1985

Panthère, Cartier, 1987

Senso, Ungaro, 1987

Byzance, Rochas, 1987

Red Door, Elizabeht Arden, 1989

Parfum Sacré, Caron, 1990

Spellbound, Estée Lauder, 1991

Organza, Givenchy, 1996

Just Me, Montana, 1997,

Délires d’Automne, Yves Rocher, 1997

Boudoir, Vivienne Westwood, 1998

F3 – Citrus oriëntaals (ambré hespéridé):

Bij deze geuren wordt een uitgesproken citrusakkoord gezet tegen het amberakkoord met een bloemig karakter. Dat zijn vooral de mannengeuren met een oosters karakter.

Mouchoir de Monsieur, Guerlain, 1904

Habit Rouge, Guerlain, 1965

Cardin pour Monsieur, Pierre Cardin, 1972

KL Homme, Karl Lagerfeld, 1986

Land, Lacoste, 1991

Sculpture, Nikos, 1994

Baby Blue Jeans, Gianni Versace, 1995

F4 – Bloemig houtig oriëntaals (ambré fleuri boisé):

Het amberakkoord binnen deze groep krijgt een houtig karakter met een uitgesproken bloemige topnoot. Patchouli en sandelhout zijn het meest gebruikte houtnoten binnen de orientaalse parfums.

Nuit de Noël, Caron, 1922

Habanita, Molinard, 1924

Bois des Iles, Chanel, 1926

Schocking, Schiaparelli, 1937

Chamade, Guerlain, 1969

Magie Noire, Lancôme, 1978

Lagerfeld, Karl Lagerfeld, 1978

Must du Soir, Cartier, 1981

Nocturnes, Caron, 1981

Parfum Hermès, Hermès, 1984

Salvador Dali, 1984

Ysatis, Givenchy, 1984

Dans la Nuit, Worth, 1985

Obsession, Calvin Klein, 1985

Obsession for men, Calvin Klein, 1988

Venise, Yves Rocher, 1986

Bijan, 1987

Passion, Elizabeth Tailor, 1987

Passion for men, Elizabeth Tailor, 1989

Roma, Laura Biagiotti,1988

Joop!, 1989

Homme, Joop!, 1989

Samsara, Guerlain, 1989

Ungaro, 1990

Casmir, Chopard, 1991

Dune, Christian Dior, 1991

Krazy, Krizia, 1991

White Diamonds, Elizabeth Tailor, 1991

Angel, Thierry Mugler, 1992

Guess, Revlon, 1992

Maroussia, Zaitsev, 1992

Tuscany para Donna, Tuscany, 1992

Venezia, Laura Biagiotti, 1992

Jean-Paul Gaultier, 1993

Tocade, Rochas, 1994

Cantate, Yves Rocher, 1994

Poème, Lancôme, 1995

Shafali, Yves Rocher, 1995

Allure, Chanel, 1996

Rose d’Ispahan, Yves Rocher, 1996

A Men, Thierry Mugler, 1996

Black Pearls, Elizabeth Taylor, 1996

Rykiel, Sonia Rykiel, 1997

By Dolce & Gabbana Woman, 1997

Lalique pour homme, 1997

Lolita Lempicka, 1997

Hypnotic Poison, Christian Dior, 1998

F5 – Bloemig halforiëntaals of zogenaamd floriëntal (semi-ambré fleuri):

Deze geuren zijn opgebouwd op het balans tussen de bloemenakkoord en amber en bestaan vaak uit de volgende facetten: bloemig, fris, kruidig en amberachtig.

Youth Dew, Estée Lauder, 1952

Private Collection, Estée Lauder, 1973

J’ai Osé, Guy Laroche, 1977

Opium, Yves Saint Laurent, 1977

Cinnabar, Estée Lauder, 1978

Dioressence, Christian Dior, 1979

KL, Karl Lagerfeld, 1982

Coco, Chanel, 1984

Gem, Van Cleef & Arpels, 1987

Ma Liberté, Jean Patou, 1987

Boucheron, 1988

Sublime, Jean Patou, 1992

Van Cleef, Van Cleef & Arpels, 1993

Byzantine, Rochas, 1995

Le Mâle, Jean Paul Gaultier, 1995

F6 – Bloemig fruitig oriëntaals (ambré fruité):

Dat zijn vaak florientals met een uitgesproken fruitige noot van appel, peer, abrikoos, framboos, aardbei, pruim etc.

Hanae Mori, 1995

Burberrys of London, Woman, 1995

Jungle Eléphant, Kenzo, 1996

Magic, Cèline, 1996

Escada Collection, Escada, 1997

Mirabi, Chopard, 1998

Alchimie, Rochas, 1998
Probeer Style van Jill Sanders.

Ik ben dol op alle parfums van Jill. Ze zijn zacht maar toch herkenbaar en "aanwezig".
Ik "val" ook vaak voor de "houtige"oriëntaalse geuren. Ik gebruik meestal 2 geuren van Calvin Klein, Obsession en Secret Obsession. Over die laatste veel complimenten gehad. Obsession Night is ook erg lekker.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ben ook dol op opium en coco. Daarnaast heb ik voor de wintermaanden cleef&arpel, chanel 19 maar een lichte maar heerlijk geur voor alle tijden vind ik evidence van yves rocher. Heerlijk. M'n moeder heeft 'm ook en altijd denk ik: wat ruikt ze toch lekker. Succes!
L'eau d'ambre van Artisan

Coco van Chanel

Obsession Calvin Klein

Jil Sander No 4

Youth Dew Estee Lauder

Haram Brecourt

Voile d'Ambre Yves Rocher

Shalimar Guerlain

Steek je licht op bij fragrantica.nl
Overigens vind ik de Opium die nu verkocht wordt iets andes dsn die van de jaren tachtig. De geur is een paar jaar geleden geherformuleerd. Net als Ysatis vsn Givenchy.

Ik draag die geuren gewoon naar mijn werk.
Opium vapeurs de parfum is ook heel lekker! Misschien die eens gaan ruiken?
Ik vind White Musk van de Bodyshop helemaal niet zo overheersend. Lekker geurtje. Ook White Musk Libertine is lekker.
En Euphoria van Calvin Klein is ook heel mooi, vind ik dan
quote:dutchsuzanne schreef op 09 december 2013 @ 20:15:

Overigens vind ik de Opium die nu verkocht wordt iets andes dsn die van de jaren tachtig. De geur is een paar jaar geleden geherformuleerd. Net als Ysatis vsn Givenchy..

Dat vind ik bv ook jammer van Eau de Lancome, is ook heel anders dan "vroeger".

Dank voor de uitgebreide info over parfumsoorten BGB.
Bottega Veneta komt hier met kerst voor de tweede keer in de badkamer te staan.

Zepig

Klassiek

Kan zwaar zijn, maar met 1 spuitje prima zacht genoeg

Hij wordt beschreven als de mix tussen zeep, bloemen, een leren tas en een oud italiaans huis .

Heerlijk

TO, is Flowerbomb van Victor & Rolf iets om te proberen?
Noa is inderdaad erg lekker! Signature van Chloé is ook heel erg lekker.
Daisy van Marc Jacobs
Denk dat je Shalimar van Guerlain ook lekker zult vinden.

Niet Initial, maar de originele. Is ook een orientaalse geur, maar niet zo heftig als Opium.
Hypnotic van Dior denk dat je die ook wel lekker vindt.
Misschien in plaats van de eau de toilette/parfum de deo kopen? Heb je hetzelfde luchtje maar dan veel minder zwaar.
Goedemorgen dames,

Bedankt voor alle tips, ik ga de komende dagen eens vanalles ruiken en spuiten. Ben blij dat ik nu weet dat ik in de houtige/orientaalse richting moet zoeken, dan heb ik een beetje houvast.
Jadore van Dior

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven