Ervaring expat vrouwen

18-12-2013 15:06 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zou het leuk vinden om ervaringen van andere expat vrouwen te horen. Waar liepen jullie tegen aan, zien jullie de ervaring in het buitenland als een verrijking of hebben jullie stiekem spijt?

Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar expat vrouw. Ik heb het het eerste jaar best moeilijk gehad. Ik kon geen werk vinden ( klap voor m'n ego ) ben mezelf tig keer tegengekomen en had echt het idee dat ik er alleen voor stond. Ook had ik weinig aansluiting hier met de andere Nederlandse vrouwen.

Nu gaat het steeds beter. Ik doe een opleiding en vrijwilligerswerk waar ik veel voldoening uithaal. Weet beter m'n weg hier en heb nu veel internationale vrienden. De kinderen doen het super en voor hen is dit echt een ervaring waar ze voor de rest van hun leven wat aan hebben.

Spijt dat ik deze stap heb genomen? Nee, ik denk ondanks alle tegenslag dat ik veel sterker ben geworden van deze ervaring. Zou ik het opnieuw doen? Ik weet het niet....

Wat is jullie ervaring?
Interessant. Ik heb jaren bij de Oosterburen gewond en ik woon nu in Soedie Arabie. Ik zit hier echter nog geen drie weken dus ik verkeer nog een beetje in een newcomers sfeertje. Fijn dat het nu goed met je gaat. Het is altijd een heel grote stap,
Alweer heel wat jaren geleden met man en drie kleine kinderen anderhalf jaar in Zuid-amerika gewoond. Niet altijd makkelijk geweest, me vaak verbaasd over het feit hoe westers ik toch bleek te zijn, genoten van het aanpassingsvermogen van de kinderen, een boost voor onze relatie, maar zelf moeite gehad om mijn draai te vinden, zeker als vrouw van... We kijken terug op een prachtige ervaring die veel invloed heeft gehad en mijn man zou het liefst morgen weer vertrekken. Ik niet.
Ik woon momenteel in Zuid Afrika als expat vrouw. En hoewel ik het in het begin best moeilijk vond om bij alles en iedereen weg te zijn..went het. Ik vermaak mij hier nu opperbest.

In het begin vond ik het vooral moeilijk om mijn familie en vrienden te missen. Gelukkig maakte ik redelijk snel wat lokale vrienden waar ik mee kon afspreken. Met de Nederlandse mensen die ik hier heb ontmoet heb ik geen klik. Die hangen in het stereo type expat vrouw vast.

Waar ik nooit aan zal wennen is dat ik "de vrouw van" ben. Of als mannen zich alleen aan mijn man voorstellen. Maar als dat het ergste is.. Ik zie het zeker als verrijking. Ergens volgend jaar gaan we terug en hoewel ik iedereen graag weer zie, weet ik nu al dat ik dit ga missen.
Ben expat, maar wel in Europa.

Vind het jammer dat het vaak de vrouw is die de man volgt, en dan maar huisvrouw wordt. Wij zijn hierheen gekomen voor mijn baan, en mijn man heeft hier ook werk gevonden.

Met de Nederlanders hier totaal geen klik, en ik verbaas me altijd over hoeveel Nederlanders maar in het Nederlandse kringetje blijven hangen. Waarom blijf je dan niet in Nederland, vraag ik me af.

Mijn sociale leven is internationaal, ik heb m'n talen bijgespijkerd en ik reis veel. Ik haal echt voldoening uit dit expat bestaan, ondanks dat het in het begin heel erg moeilijk was (want je moet overnieuw beginnen etc.).
Bedankt voor de reacties, leuk om te lezen! Ik vraag me ook vaak af hoe het zou zijn om weer terug te gaan naar Nederland. Ik hoor van veel mensen dat het weer lastig aarden is....
Dat is in dit land waar ik nu woon natuurlijk extreem: mijn man is de sponsor en ik ben de dependent. Zo staat het ook op mijn id. Ik mag buiten ons gebied niet autorijden dus ik ben mobiel wat beperkt als ik naar de stad wil.Ik ga binnenkort met een Saudische vrouw winkelen. Ik vind het, itt jullie wel heel fijn om contact met Nederlanders te hebben. Heb al zoveel nuttige informatie ontvangen! Alles werkt hier anders en dat is wennen. Tevens hebben we veel omgang met de landgenoten van mijn man. Ik leef in een ontzettend kleine wereld nu. Vooralsnog vind ik het nig overweldigend.
Leuk topic. Ik zit als expatvrouw bij de oosterburen. Wat me best tegenviel is dat alles toch anders is dan in Nederland, ook al zijn het allemaal westerse landen. Als je naar Azië gaat of Afrika, verwacht je ook dat het allemaal heel anders is. In een ander westers land lijkt alles aan de oppervlakte hetzelfde, maar is toch alles nét even anders. Gelukkig had ik wel steeds een baan, dat is wel belangrijk om te integreren. Al is het een simpele parttime baan, je leert er toch heel veel van en je doet ook contacten op. Ook helpt het om de taal te leren, boeken en kranten lezen, naar de film. En dingen als naar de sportschool gaan. Ik mis NL eigenlijk niet echt, alleen mijn familie en vrienden.
.
In Duitsland had ik eigenlijk helemaal niet zo'n behoefte aan contact met Nederlanders. Er was in onze stad ook geen NL-vereniging, maar nu heb ik er wel behoefte aan en ik vind het heel fijn. Ligt ook an het land denk ik.
Ik ben ook mijn vriend gevolgd naar het buitenland, maar inmiddels heb ik hier zelf ook een baan gevonden en dat loopt allemaal wel. Overigens, als ik geen werk had gevonden hier, dan was ik terug naar Nl gegaan want ik ben niet het type om 'huisvrouw' te worden want van de hele dag thuis zitten en financieel afhankelijk zijn Word ik niet gelukkig.
Fijn dat het voor de meeste is gelukt een baan te vinden. Mij is dat dus niet gelukt, dat was echt een klap voor m'n zelfvertrouwen....nu doe ik vrijwilligerswerk en wordt enorm gewaardeerd. Wel hou ik m'n contacten in Nederland aan, zodat ik hopelijk weer aan de slag kan als ik terug kom, ondanks m'n cv gat.
Interessant om jullie ervaringen te lezen. Mijn vriend en ik overwegen al een tijdje om expats te worden. In zijn werkveld is dat vrij gebruikelijk. Waar ik benieuwd naar ben is: wat voor banen hebben jullie zelf gevonden? Hadden jullie al werkervaring in ee internationaal beroep? Of zijn jullie iets heel anders gaan doen?
quote:nuo schreef op 18 december 2013 @ 20:04:

In het begin vond ik het vooral moeilijk om mijn familie en vrienden te missen. Gelukkig maakte ik redelijk snel wat lokale vrienden waar ik mee kon afspreken. Met de Nederlandse mensen die ik hier heb ontmoet heb ik geen klik. Die hangen in het stereo type expat vrouw vast. Wat is dat?
Mijn advies: ga op zoek naar mensen die je leuk vindt om wie ze zijn en niet omdat ze Nederlands zijn.
quote:Moondancer schreef op 19 december 2013 @ 16:49:

Interessant om jullie ervaringen te lezen. Mijn vriend en ik overwegen al een tijdje om expats te worden. In zijn werkveld is dat vrij gebruikelijk. Waar ik benieuwd naar ben is: wat voor banen hebben jullie zelf gevonden? Hadden jullie al werkervaring in ee internationaal beroep? Of zijn jullie iets heel anders gaan doen?Moondancer, als jullie de kans krijgen, zou ik het zéker doen. Je doet zoveel nieuwe ervaringen op, je leert nieuwe mensen kennen, je verkrijgt nieuwe inzichten, enz. Ik had geen werkervaring in een buitenlands beroep, maar het is net zoals in NL: als je wilt, dan kan je altijd wel iets doen. Om aan een baan te komen, is netwerken echt het sleutelwoord, social media, of gewoon de plaatselijke Nederlandse club.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven