glassplinter bloedbaan?
zondag 22 december 2013 om 22:03
Ik heb een vraag:
Vanmiddag heb ik moeten werken en heb ik met mijn hand een aantal glazen (ofja eigenlijk waren er alleen nog maar splinters van over) op moeten ruimen.
Ik heb mijzelf toen met een vinger een beetje bezeerd. Volgens mij was er gewoon een scherf/splinter ingekomen. Ik heb daarna natuurlijk mijn handen goed gewassen, dus dacht dan is het gewoon klaar.
Nu is het ondertussen alleen al zo'n 6 uur later en voel ik elke keer als ik mijn vinger gebruik een soort scherpe pijn onder mijn nagel.. net of daar nog een splintertje is blijven zitten. Het is in ieder geval heel irritant!
Kan dit? En zo ja wat moet ik daar mee doen?
Ik kan namelijk niet echt iets vinden of zien, ook al is dat met glas denk ik moelijker dan met een hout splinter.
Waar ik me nu alleen een beetje zorgen over maak is over het feit dat glas in je bloedbaan terecht kan komen, of gaat zwerven door je lichaam.
Ik wilde namelijk ff kijken hoe ik zo'n glassplinter (als het er eentje is in ieder geval) er uit kon halen en toen kwam ik allemaal nare verhalen tegen..
Is dit een fabel? Of is zo iets wel echt gevaarlijk?
Kan me daar namelijk een beetje druk om maken
Vanmiddag heb ik moeten werken en heb ik met mijn hand een aantal glazen (ofja eigenlijk waren er alleen nog maar splinters van over) op moeten ruimen.
Ik heb mijzelf toen met een vinger een beetje bezeerd. Volgens mij was er gewoon een scherf/splinter ingekomen. Ik heb daarna natuurlijk mijn handen goed gewassen, dus dacht dan is het gewoon klaar.
Nu is het ondertussen alleen al zo'n 6 uur later en voel ik elke keer als ik mijn vinger gebruik een soort scherpe pijn onder mijn nagel.. net of daar nog een splintertje is blijven zitten. Het is in ieder geval heel irritant!
Kan dit? En zo ja wat moet ik daar mee doen?
Ik kan namelijk niet echt iets vinden of zien, ook al is dat met glas denk ik moelijker dan met een hout splinter.
Waar ik me nu alleen een beetje zorgen over maak is over het feit dat glas in je bloedbaan terecht kan komen, of gaat zwerven door je lichaam.
Ik wilde namelijk ff kijken hoe ik zo'n glassplinter (als het er eentje is in ieder geval) er uit kon halen en toen kwam ik allemaal nare verhalen tegen..
Is dit een fabel? Of is zo iets wel echt gevaarlijk?
Kan me daar namelijk een beetje druk om maken

zondag 22 december 2013 om 22:13
zondag 22 december 2013 om 22:14
Via je vingers kan een splinter nooit in je bloedbaan komen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. In je vinger zitten heel veel zenuwen, dus zo'n klein splintertje doet best veel pijn, maar is in principe ongevaarlijk. Je lichaam zal zijn best doen om het naar buiten te werken, dus binnen een paar dagen is ie er wel uit.

zondag 22 december 2013 om 22:15
quote:keesie+ schreef op 22 december 2013 @ 22:12:
Ja dat dacht ik ook!
Maar blijkbaar is dat met een glas splinter dus een ander verhaal, dat gaat 'zwerven' ofzo door je lichaam..
van het puntje van je vinger naar je grote teen? vast niet
maar als er glas in zit beschadigt dat wel het weefsel om de glassplinter heen, daarom zou ik er wel naar laten kijken
Ja dat dacht ik ook!
Maar blijkbaar is dat met een glas splinter dus een ander verhaal, dat gaat 'zwerven' ofzo door je lichaam..
van het puntje van je vinger naar je grote teen? vast niet
maar als er glas in zit beschadigt dat wel het weefsel om de glassplinter heen, daarom zou ik er wel naar laten kijken
Nee klopt dat is ook, dat ga ik nu de volgende keer zeker doen!
Ik ga even met mijn vinger in groene zeep, schijnt blijkbaar ook nog wat te helpen.
Mijn moeder heeft er net ook met een bouwlamp zo wat onder gekeken maar er valt niks te zien.. Dus ik vind het dan zo 'stom' om naar de HA te gaan met de kans dat het zometeen niks is. Maar ja, mischien beter zekere voor onzekere
Ik ga even met mijn vinger in groene zeep, schijnt blijkbaar ook nog wat te helpen.
Mijn moeder heeft er net ook met een bouwlamp zo wat onder gekeken maar er valt niks te zien.. Dus ik vind het dan zo 'stom' om naar de HA te gaan met de kans dat het zometeen niks is. Maar ja, mischien beter zekere voor onzekere

zondag 22 december 2013 om 23:05
quote:keesie+ schreef op 22 december 2013 @ 22:17:
Ja hij zit niet op mijn vingertop maar echt onder mijn nagel.. althans daar onder steekt het, en dat is echt een irritant gevoel!
Weet niet of dat voor die bloedbaan of zwerven nog wat uit maakt? Denk het niet dan!
van onder je nagel komt het niet in je bloedbaan en maakt het geen reis door je lijf, echt niet
ik zou er wel naar laten kijken door de HA, die zijn daar net wat beter in dan moeders met bouwlampen (wel lief van haar)
Ja hij zit niet op mijn vingertop maar echt onder mijn nagel.. althans daar onder steekt het, en dat is echt een irritant gevoel!
Weet niet of dat voor die bloedbaan of zwerven nog wat uit maakt? Denk het niet dan!
van onder je nagel komt het niet in je bloedbaan en maakt het geen reis door je lijf, echt niet
ik zou er wel naar laten kijken door de HA, die zijn daar net wat beter in dan moeders met bouwlampen (wel lief van haar)

zondag 22 december 2013 om 23:56
Je hoeft écht niet naar de dokter omdat er misschien een klein glassplintertje onder je nagel zit hoor. Je ziet hem niet eens dus waarschijnlijk zit het er niet eens meer. Je hebt waarschijnlijk gewoon pijn van het wondje. Een wondje aan je vinger doet altijd erg pijn, heb maar eens een sneetje. Voor je het weet zit er wat zoutigs onder ofzo. Ga met je vinger in de soda desnoods en klaar.

maandag 23 december 2013 om 12:27
Het zweert er vanzelf uit. Of je lichaam kapselt het in, dan krijg je wat littekenweefsel rondom de glasscherf. Allebei helemaal niks verontrustends.
Als je er last van hebt kun je je hand eerst voorweken in soda of biotex en dan een beetje peuteren met een schone naald. Eerst even ontsmetten , door de vlam halen of met sterilon.
Als je er last van hebt kun je je hand eerst voorweken in soda of biotex en dan een beetje peuteren met een schone naald. Eerst even ontsmetten , door de vlam halen of met sterilon.
maandag 23 december 2013 om 12:39
Ik had van de zomer een houtsplintertje onder mijn nagel, die moest er vanwege mogelijk ontsteken wel uit van de huisarts. Ook van de zomer een niet te traceren stukje glas in mijn voet gehad, die mocht blijven zitten van de HA omdat glas "schoon" is. Ik kreeg er wel last van met lopen en ben toen zelf met alcohol en een naald aan de gang gegaan en had die glassplinter heel diep weg er uit gepeuterd.