Geld & Recht alle pijlers

Rijbewijs halen!

24-12-2013 11:09 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 21 en ik heb nog geen rijbewijs:( ik wil het dus zo snel mogelijk halen, alleen ik had geen idee dat het zo duur is! ik ben nu aan het sparen en ik werk 3 bijbaantjes momenteel (ik studeer nog). Mijn vraag aan jullie is hoe hebben jullie het betaald? ouders? lenen? werken,sparen? en houd was je toen je je rijbewijs had gehaald? Ik voel me namelijk oud....en schaam me een klein beetje dat ik het nog niet heb. En is auto rijden eng? ik ben namelijk bang dat ik het verknoei en al me geld kwijt raak!

Dank je en vrolijk kerstfeest!
Ik ben op mijn 21e ook 'pas' begonnen met lessen. Ben nu 22 en twee weken geleden voor de eerste keer gezakt voor mijn praktijk, moet 15 jan weer op.

Volgens mij is het vooral een beetje wat je doet. Ik ben van al mijn vriendinnen als eerste uit huis gegaan en gaan samenwonen (19) en woon nu nog steeds op mezelf dus het spreekt voor zich dat m'n inkomen naar de huur ging/gaat. Toen ik klaar was met m'n opleiding en ben gaan werken had ik wat meer inkomen dus toen ben ik ook begonnen met lessen.
Ik ben 43 jaar en heb nu 3 jaar mijn rijbewijs. Ik was dus 40!!! Wel vaak lessen gehad in al die jaren, maar iedere keer weer gestopt. En ja...in het begin leek het me doodeng. Hoe kan je nou in vredesnaam schakelen, remmen, sturen en kijken tegelijk? Dacht altijd dat het me nooit zou lukken. Maar in 1 keer geslaagd, zowel theorie als praktijk (al was dat een faalangstexamen) en rijd nu bijna elke dag en overal naar toe.

Anderhalve week nadat ik was geslaagd had ik mijn autootje en heb nu mijn tweede auto. En wat gaat het nu allemaal makkelijk. Ik kan gewoon alles tegelijk......en soms nog wat meer. Je leert pas autorijden als je geslaagd bent. En probeer dan ook zoveel mogelijk te rijden. Als je slaagt en vervolgens niet meer rijdt, heeft het weinig nut.
Ik was 22 toen ik het haalde en had er zelfs nog nooit aan gedacht dat dat te laat (??) zou zijn. Dus nee, nooit voor geschaamd. Veel succes en plezier maria3442!
Ik ben 21, en heb mijn rijbewijs gehaald op mijn 19e, direct na het eindexamen hebben mijn ouders dit grotendeels voor mij gefinancierd. Dit omdat ze beide zelf geen rijbewijs hebben en het leek ze wel handig om een chauffeur te hebben mocht het nodig zijn

Maar nu, bijna 3 jaar later heb ik er welgeteld 7x gebruik van gemaakt, dus het is mijn inziens absoluut niet nodig om gelijk te halen. Je zegt zelf al dat je nog studeert dus ik ga er vanuit dat je ook een studenten-OV hebt. Alles op z'n tijd.

Oja, ik wilde nog even zeggen dat het grotendeels erop sloeg dat m'n ouders het tot en met het 1e examen betaald hebben maar ik ben een aantal keer gezakt tot een faalangstexamen voor mij de oplossing bood. En nee, het autorijden zelf vond ik niet eng, het 'moeten' is verschrikkelijk, heb ik nog steeds last van helaas.
Ik was 19 toen ik me rijbewijs haalde. Me moeder was er zwaar op tegen. Die vond dat ik beter kon sparen voor me huisje later. Ik woonde toen al op kamers! Aangezien me moeder straatarm was en ik een slechte spaarder had ik elke maand van me binnengekomen salaris me rijlessen betaald voor de maand daarop.

Een rijbewijs hebben is geen luxe meer tegenwoordig. Het maakt je minder afhankelijk. Je kan het inderdaad niet nodig hebben maar het wordt alsmaar duurder! Dus als jij denkt dat je op 20e nog geen nodig hebt..betaal je op je 40ste het dubbele.

Dus ik zeg hoe jonger hoe beter.
Mijn moeder heeft 2000¤ voorgeschoten, ik betaal elke maand ¤100 terug ergens tot halverwege 2015...
Ik heb nu drie jaar mijn rijbewijs, ik kreeg de eerste les voor mijn 50 ste verjaardag, nadat ik al telkens gezegd had dat ik wilde gaan lessen, maar hier vreselijk tegenop zag! Maar wat was ik blij toen ik de tweede keer slaagde! Wat ik wel onderschat hebt, hoeveel geld het kost om een auto te onderhouden, dat is wel eens slikken, maar zou het niet meer zonder willen doen, want het geeft wel heel veel vrijheid...!!
Ik was vrij laat, 36 al. (heb hem net een half jaar)

Toen ik hem had vond ik alleen rijden wel spannend maar je leert rr wel van. Als ik van te voren wist dat we ergens heen zouden gaan liet ik liever mijn man rijden maar toen ik een paar keer onverwacht ergens heen moest rijden zonder man om me te helpen, heb ik mezelf aangepakt. Geen gemiep, gewoon gaan. Laatst midden in de nacht over een onbekende route iemand op moeten halen. Ik vind dat soort dingen nog steeds spannend maar ik doe ze wel.
Ik was net 19 toen ik mijn rijbewijs haalde, maar ik vind 21 echt niet te oud hoor! Mijn opa was al in de veertig toen hij met rijlessen begon en zijn rijbewijs haalde. Hij heeft er nog meer dan vijftig jaar plezier van gehad.
Ik ben op mijn 18e begonnen met rijlessen en had binnen 3 maanden mijn rijbewijs. Heeft me zo'n 2000 euro gekost.

Ik heb het betaald van mijn zomerbaantje op mijn 17e (4 maanden fulltime voor 5 euro per uur).

Ik vind je echt niet te oud voor rijlessen.
Ik was 20.

Het is wel ideaal om het te doen als je nog studeert (als je dat nu doet!), met veel studies ben je wat flexibeler met je tijd. Ik moet er nu niet meer aan denken om naast een fulltime baan nog te lessen, en diverse collega's hebben er ook moeite mee.

Het was ook wel lekker om ja te kunnen antwoorden op de vraag of ik een rijbewijs heb. Dat vroeg mijn baas tijdens het sollicitatiegesprek.

Als je een rijbewijs hebt dan staan er ook meer banen voor je open, denk bijvoorbeeld aan banen waar je veel op de weg zit, maar ook banen die zeer slecht bereikbaar zijn met het OV. Een autootje is dan snel geregeld.
Wat leuk om te lezen dat veel mensen hier ook op wat latere leeftijd zijn begonnen met hun rijbewijs.

Ik heb op mijn opleiding namelijk een aantal keren ruzie gekregen met wat meiden over het feit dat ik mijn rijbewijs nog niet had. Zij kregen hem allemaal voor hun 18e verjaardag van hun ouders en ik moest hem zelf betalen. Ik had er op dat moment het geld niet voor, maar het leverde dus ruzies op met klasgenoten. Zij konden het niet begrijpen op 1 of andere manier.

Ik ben nu 26 en al een tijdje bezig met rijlessen. Ik hoop hem binnen een aantal maanden te halen
Hoe kun je daar nou ruzie over maken? Dat vind ik echt bijzonder.

Maar goed, iedereen op zijn eigen tijd/tempo, toch?
Ik ben op m'n 18e begonnen en heb op m'n 18e ook m'n rijbewijs gehaald. Ik was bijna klaar met m'n opleiding, werk in eigen dorp zou ik niet vinden en het openbaar vervoer was ook ruk dus voor mij wel handig om meteen op m'n 18e te beginnen. M'n ouders hebben mijn rijbewijs betaald en ze hebben een groot deel van m'n eerste auto betaald. Daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor.
Joh ik was pas 27. Ik woonde en werkte in Amsterdam en had dus nog nooit een auto nodig gehad. Heb via de anwb een tweeweekse cursus gedaan. Gestart op 21 december, op 8 januari mijn rijbewijs gehaald. Op 9 januari mijn eerste auto gekocht.

Inmiddels rij ik al jaren gemiddeld 48.000 km per jaar. Is het eng? Nee, het is net als ademen. Is het leuk? In nederland niet. Het geeft je vrijheid, en gemak maar geen jubelstemming in Nederland. Ik rijd voornamelijk spitstijden en mijn enkele reis is 120 km.

Lange roadtrips in frankrijk op de b weggetjes echter vind ik enig. Evenals bergpassen en rijden langs gorges. Maar hier! Neuh, een noodzakelijk kwaad om van a naar b te komen.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:gelukkigleven schreef op 26 december 2013 @ 08:47:

Hoe kun je daar nou ruzie over maken? Dat vind ik echt bijzonder.

Maar goed, iedereen op zijn eigen tijd/tempo, toch?Tja ze scholden mij uit erdoor en maakten mijn vader belachelijk omdat hij het niet wilde betalen..
Ik was 23 toen ik mijn rijbewijs haalde, en het heeft me in totaal (door aantal x zakken) bijna ¤4000 gekost. Dat heb ik betaald van in eerste instantie mijn bijbaan naast studie, en later van mijn salaris. Was wel een rib uit mijn lijf. Maar ik ben er nog steeds erg blij mee dat ik toch heb doorgezet.

En afgelopen maart heb ik ook nog mijn motorrijbewijs gehaald, ook weer een duur grapje.

Maar het is een investering in een vaardigheid waar je de rest van je leven veel profijt van gaat hebben.

Oh ja, en niks engs aan hoor, zolang je het rustig opbouwt en een fijne rij-instructeur hebt.
Ik ben ook begonnen toen ik 18 was paar keer rijexamen gedaan niet gehaald. Toen maar gestopt ging veel geel geld inzitten Toen ik 27 was weer begonnen na weer een paar keer gezakt te zijn uiteindelijk toch gehaald toen ik 28 was.

En je moet mazzel hebben dat je hem in een keer haalt scheelt je in elk geval veel geld.
Zegt meer over hun beperkte wereldbeeld dan over jouw vader dat die meiden zo tekeer gaan.

Er is een minimumleeftijd waarop je mag lessen, er is in principe geen maximum.
Ik ben in 1991 begonnen, toen ik een redelijke baan had. Drie keer gezakt voor mijn praktijk en mijn theorie (toen nog drie jaar geldig) in één keer.

Op mijn 22ste had ik mijn rijbewijs, 4500 gulden voor de lessen (42,50 per les, later 45,00), 1500 gulden voor mijn eerste auto. Zelf betaald.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb drie rijscholen gehad.

De eerste instructeur was een onverstaanbare buitenlander(3 lessen), de tweede een sjaggerijn (40 lessen) en de derde een relaxte gozer.
quote:klop schreef op 26 december 2013 @ 10:00:

[...]

Tja ze scholden mij uit erdoor en maakten mijn vader belachelijk omdat hij het niet wilde betalen..

Alleen omdat je geen rijbewijs had ?

Of was je zo'n type dat het wel makkelijk vond dat de anderen voor taxi konden spelen ?
Ik ben op 23e, onder druk van mijn ouders begonnen. Vond het eng en niet leuk. Misschien is dat wel deels oorzaak dat ik er uiteindelijk 2 jaar, 1 x per week over heb gedaan. Eerst bang, toen te slordig etc.

Ik had de 4e keer niet gehaald, dus staatsexamen. Nu rij ik 2 jaar en nog geen ongeluk veroorzaakt, alleen kleine kras omdat ik verzuimde om te kijken toe ik afsloeg. Dus: no worries, als ik het kan, kan jij het ook. Tip: zoek een instructeur bij wie je je fijn voelt. Ga niet lessen bij de eerste de beste.
Overigens: mijn vader heeft 1 3/4 jaar betaald, daarna zei hij: tijd dat je het zelf gaat betalen.
quote:Snoesje666 schreef op 27 december 2013 @ 11:53:

[...]

Alleen omdat je geen rijbewijs had ?

Of was je zo'n type dat het wel makkelijk vond dat de anderen voor taxi konden spelen ?Alleen omdat ik geen rijbewijs had. Ik ging altijd overal op de fiets of met de tram naartoe. Ik hou er juist niet van om aan anderen te vragen of ze willen rijden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven