Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek mogelijk?

03-01-2014 22:55 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allen,

Vanaf december 2012 ben ik aan het werk voor mijn huidige werkgever. T/m juni 2013 heb ik dit gedaan op uitzendbasis en daarna ben ik in dienst getreden met een halfjaarcontract ingaande op 1 juli. Afgelopen 1 januari is mijn 2e halfjaarcontract ingegaan.

Hiervoor heb ik een studie gedaan en alleen in vakanties en op vrije dagen gewerkt, wat dus niet mee te tellen is als werkervaring.

Ik woon nog thuis en ik zou graag iets voor mijzelf willen kopen. Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om met een intentieverklaring (deze moet ik dan eerst van mijn werkgever zien te krijgen) een hypotheek te krijgen op basis van een halfjaarcontract?

Graag hoor ik wat de opties zijn
Ik heb ook al van anderen gehoord dat huren een goede optie is, dus ik ga dit wel serieus overwegen. Wat zou voor mij een goede huurprijs zijn met een brutoloon van 2583 per maand (netto 1918)?
anoniem_193181 wijzigde dit bericht op 04-01-2014 09:51
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Je moet je echt afvragen of je dit wil (STEL dat je nu toch een hypotheek zou krijgen). De risico's kunnen zo groot zijn als jij uiteindelijk toch met geen of minder inkomen komt te zitten (wel een vast contract maar met minder uren bijv.).. In een erg geval zit je dan als je het huis moet verkopen met 20.000 restschuld en dat bedrag is hoger wat je niet aan je volgende woning kunt uitgeven dan dat jij eerst een aantal jaar gaat huren en je geld een soort van weggooit. Buitenom dat wordt je leven een hoop stressvoller met zo'n schuld.

Het kan natuurlijk ook goed gaan, maar je tekent zelf voor zo'n risico.

Wachten tot je een vaste aanstelling hebt moet van de bank maar die zekerheid moet je zelf ook echt willen.

Wat je wel kan doen is uitrekenen hoeveel je zou gaan verdienen als je een vaste aanstelling krijgt en uitrekenen wat voor hypotheek je kan krijgen, dan kan je wel al een klein beetje huisjes kijken op internet die je over een paar jaar zou kunnen kopen :D.
quote:byvvv26 schreef op 04 januari 2014 @ 09:50:

Ik heb ook al van anderen gehoord dat huren een goede optie is, dus ik ga dit wel serieus overwegen. Wat zou voor mij een goede huurprijs zijn met een brutoloon van 2583 per maand (netto 1918)? Ik heb even snel geregekend (2583x12 +8% vakantietoeslag = 33475,-). Je zit nog net onder de bovengrens voor een sociale huurwoning.

Inkomensgrens sociale huurwoning (EU-norm)

Ongeveer 75% van de 3 miljoen huurwoningen in Nederland is van woningcorporaties. Zij verhuren onder andere woningen met een huur tot de liberalisatiegrens (¤ 681,02 in 2013 en ¤ 699,48 in 2014), de sociale huurwoningen. Deze woningen zijn vooral bedoeld voor mensen met een inkomen tot ¤ 34.678 in 2014. Woningcorporaties zijn namelijk verplicht jaarlijks 90% van de vrijgekomen sociale woningen aan hen toe te wijzen.

Sta je al ingeschreven bij een woningcoörperatie?

Hier in de omgeving worden ook enkele huizen in een loting aangeboden. Dan kun je je inschrijven en dan heb je kans dat je, ondanks je 1 maand inschrijftijd (bijvoorbeeld) toch voor een huis in aanmerking te komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik sta wel ingeschreven bij woningnet vanaf mijn 18e (ben nu 26). Kan ik daar wat vinden?
Voor huur wordt max 1/3 van je netto inkomen aangeraden, geloof ik. Dus dat is in jouw geval max ca. 625-650 euro. Maar als je slim bent, dan ga je idd voor sociale huur.
Wel mogelijk, maar dan moet je wel een intentieverklaring voor een vast contract krijgen.
TO, ontvang je naast vakantiegeld ook een 13e maand of bijvoorbeeld winstuitkering? Dan kan het zijn dat je inkomen wel boven de grens ligt voor een sociale huurwoning.

Kijk eens bij woningnet, met 8 inschrijfjaren zijn er vast wel mogelijkheden.
Huren heeft echt veel voordelen. Je zou nu alleen een huis willen kopen wanneer je zeker weet dat je er minimaal 5 jaar blijft wonen. De huizenmarkt zal de komende jaren nog niet heel erg aantrekken.

Je begint net te kijken op de arbeidsmarkt. Maar wat, als je een onwijs leuke baan aangeboden krijgt aan de andere kant van het land? Je wilt gaan samen wonen en hebt meer ruimte nodig? Of de nieuwe partner wil niet in jouw huis gaan samen wonen maar samen iets gaan kopen?

Huren geeft je veel vrijheid, je kan veel makkelijker opzoek gaan naar iets anders.

Hoe zo is huren geld weggooien? Wanneer je (kan nu niet meer) een aflossingsvrije hypotheek hebt, heb je nog steeds geen eigen huis. En huur je eigenlijk van de bank. Je betaald veel geld, je bouwt nog steeds niets op, en alle kosten aan het huis zijn voor je eigen rekening.

Een eigen huis kan op een bepaald moment een goede investering zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
In mijn buurt zijn er weinig goede opties, iets verder in de buurt van Utrecht zijn er wel wat opties, echter, volgens woningnet zijn mijn kansen zeer laag, heeft het dan wel zin om te reageren?
Niet geschoten is altijd mis toch?
quote:byvvv26 schreef op 04 januari 2014 @ 10:21:

Ik sta wel ingeschreven bij woningnet vanaf mijn 18e (ben nu 26). Kan ik daar wat vinden? Als je op jezelf wilt wonen zal je ook zelf dingen uit moeten zoeken. Hup!
Hmmm, er wordt een IB60 formulier gevraagd over 2012 en ik ben pas in december 2012 fulltime gaan werken, wordt lastig dus ...

Iedereen bedankt voor de informatie en ik ga maar eens op zoek!
En voor jouw starterssalaris, als je al een hypotheek kunt krijgen, zul je ook een niet al te dure woning kunnen kopen. Die staan vaak in 'slechtere' buurten, of hebben achterstallig onderhoud. Heb je een flinke buffer voor een kapotte CV ketel? Nieuwe kozijnen? Een lekkend dak?

Heb je je al verdiept in OZB-belasting, verontreinigingsheffing, de maandelijkse bijdrage aan de VVE? Dat zijn allemaal kosten die regelmatig/iedere maand terug komen, en die je gewoon moet betalen naast je hypotheek, gas/licht/water/verzekeringen etc.
quote:byvvv26 schreef op 04 januari 2014 @ 10:42:

Hmmm, er wordt een IB60 formulier gevraagd over 2012 en ik ben pas in december 2012 fulltime gaan werken, wordt lastig dus ...

Iedereen bedankt voor de informatie en ik ga maar eens op zoek!Dan bel je ze volgende week even en leg je je situatie uit.
quote:Dahlia74 schreef op 04 januari 2014 @ 10:26:

TO, ontvang je naast vakantiegeld ook een 13e maand of bijvoorbeeld winstuitkering? Dan kan het zijn dat je inkomen wel boven de grens ligt voor een sociale huurwoning.

Wat wordt met mijn inkomen meegerekend bij de toewijzing van een sociale huurwoning?

Bij het toewijzen van een sociale huurwoning kijkt een woningcorporatie naar het huishoudinkomen van u en uw eventuele partner. Het gaat om het inkomen dat u heeft in het jaar waarin u het huurcontract tekent. Uitgegaan wordt van het 'verzamelinkomen' zoals de Belastingdienst dat hanteert.

Inkomensgrens sociale huurwoning (EU-norm)

Woningcorporaties moeten 90% van hun vrijgekomen sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een verzamelinkomen tot ¤ 34.229 (prijspeil 2013). 10% mag naar de hogere inkomens.

Berekening huishoudinkomen

Bij de berekening van uw huishoudinkomen wordt uitgegaan van het verzamelinkomen, zoals dat ook door de Belastingdienst wordt gebruikt. Hieronder vallen:

inkomen uit werk en woning;

inkomen uit dividend en aandelen;

inkomen uit sparen en beleggen.

Het inkomen van inwonende kinderen (minderjarig en meerderjarig) wordt niet meegerekend. Voor meer informatie over het verzamelinkomen kunt u terecht bij de Belastingdienst.

Bron: http://www.rijksoverheid. ... /sociale-huurwoning-huren
Nou.... Startersalaris... Ik vind het een heel net salaris.

Toen ik mijn huis kocht, 1,5 jaar terug, verdiende ik denk ik 2650 bruto (ongeveer), ik heb een huis gekocht van 1,5 ton en heb ook wat eigen geld ingelegd.

Ik had mijn 2e jaarcontract, en een intentieverklaring. Was geen enkel probleem. Kwam nog net in aanmerking voor een startershypotheek via de ING, dat scheelde rente. Grappig een startershypotheek want ik was toen 34 en dit is mijn 4e koophuis.

Ben gescheiden dus heel andere situatie. Maar ik wil maar zeggen, laat je voorlichten, en het vivaforum is daar niet een hele goede plek voor.
Gewoon informeren bij verschillende banken of zoals eerder geschreven de Hypotheker.

Als ik eerlijk ben zegt mij een "vaste" baan ook niets meer.

Ik kwam twee jaar na de aankoop ook zonder baan te zitten

Succes!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven